BMW 325i/335i Coupé - två treor för fyra

Tekniska data
Cylindervolym 2979 cc
Cylindrar/ventiler 6/24
Effekt hk 306/5800 rpm
Vridmoment Nm 400/1300-5000 rpm
Acceleration 0-100 5,5
Toppfart 250
Blandad körning l/100 km 9,5
Fälg/däckdimension Fram: 8x17, 225/45x17 Bak: 8,5x17, 255/40x17
Längd 458 cm
Bredd 178 cm
Tankvolym 63 liter
Pris basutförande 418.000:-
Pris testutförande 582.000:-
Uppgifterna kommer från BMW och gäller för en basutrustad BMW 335i Coupé
Senaste BMW-coupén att begå premiär är 3-serie coupé, eller E92 som BMW kallar den. Det är den tredje i raden av 3-serieversioner som presenterats, snart följd av en cabriolet som fjärde version. Med en rad nyheter i form av motorer och utrustning är premiären intressant på flera sätt. Att den nya coupén dessutom är den kanske vackraste BMW:n på programmet för närvarande, gör helheten mycket lockande för den som söker det där lilla extra bland vackra, inte alltför praktiska bilar.

AutoPower har genomfört ett dubbelprov. Vi har provkört två intressanta modeller: instegssexan 325i med 218 hk/250 Nm som vi känner igen från sedan och touring, samt 335i, med den helt nyutvecklade biturbosexan som begår premiär i och med lanseringen av nya 3-seriecoupén.

Vi börjar vår resa med den lilla sexan på 2,5 liter. När man kliver in i bilen första gången slås man av vilken harmoni det är i de flesta detaljer. Kvalitetskänslan är hög och bilen andas verkligen premium, vilket naturligtvis är mycket viktigt idag. Vanlig nyckel finns naturligtvis inte längre utan det är istället en liten fjärrkontroll i plast som trycks in i ett hål under startknappen. Som extra utrustning kan man få "keyless go" och då räcker det med att ha nyckeln i fickan för att öppna och starta bilen. Men i 325:an måste vi sätta nyckeln i facket och trycka på startknappen. Det finns de som kritiserar dessa moderna system, men jag tycker att de fungerar utmärkt.

Med nyckeln intryckt "tändningslåset" kan vi njuta av en kul nyhet: den automatiska bältesarmen. Så fort vi satt oss i bilen, stängt dörren och satt i nyckeln så skjuter en liten arm fram bältet på ett elegant sätt. När vi sedan snäpper fast bältet så dras armen tillbaka. Tack vare bältesarmen behöver man inte vrida sig halvt ur led för att få fatt i bältet. Dessutom är insteget till baksätet enkelt eftersom det inte finns något bälte i vägen - mycket bra!

Med ett kort tryck på startknappen drar motorn snabbt igång. Startfunktionen är av komforttyp, vilket innebär att det räcker med ett snabbt tryck och så gör bilen resten - mycket bekvämt, även om det knappast är någon särskilt ny uppfinning. Med sina 218 hk och 250 Nm är motorn i alla fall på pappret fullt tillräcklig för bilen. Motorn skall ge nya 3-serie coupén en acceleration från 0-100 på bara 6,9 sekunder med manuellt växlad låda. Vågar man gasa tills bilen inte orkar mer skulle accelerationen avstanna på 247 km/h.

Emellertid sprider sig en viss tveksamhet i kupén när vi stävar västerut och lämnar Stockholm bakom oss. Borde inte 325:an kännas starkare? Däcken är spritt nya och av friktionstyp. Lite inkörning verkar behövas då de ger en ganska hal känsla på den regnvåta vägbanan. Med dessa omständigheter i bakhuvudet borde man kanske ha viss förståelse för att bilen känns lite sävlig och motorn lite klen i karaktären.

Med farthållaren inställd på rätt hastighet är det lätt att mysa och trivas i nya 3-serie coupén. Det är samma smarta farthållare som lanserades när 3-serien kom för ett par år sedan. Den har bromsfunktion vilket innebär att den kan använda bilens bromsar då man väljer att sänka hastigheten i lite större steg. Det känns lite konstigt i början, men funktionen blir mycket snabbt beroendeframkallande. Om detta inte skulle räcka kan man utrusta sin coupé med ACC. Denna extrautrustning har inget med klimatanläggning att göra, utan står för Automatic Cruise Control. Med denna automatiska farthållare känner bilen själv av avståndet till framförvarande bil och sköter inbromsningen helt själv.

Det är överraskande tyst i kupén. I alla tillåtna svenska hastigheter kan man tala med behagligt dämpad stämma i bilen. Men även i högre fart så är 3-seriecoupén tyst. Möjligen skulle man kunna klaga på att motorns välljud i 325:an inte riktigt hörs inuti, men hellre det än att man hör en massa vägljud och vindbrus!

Coupén är dessutom mycket komfortabel. Chassi-teknikerna har verkligen lyckats konstruera ett chassi som ger god vägkänsla och behaglig komfort på en och samma gång. Egentligen kanske man inte skulle bli så förvånad, men nu för tiden är det mer regel än undantag att en sportcoupé med en så låg och vacker profil som denna, också har ett "sportigt" hårt chassi. Ett chassi där njurbälte är att rekommendera. Men så är det alltså inte här. Fjädringskomforten hjälper till att skapa det där lilla extra för känslan inuti kupén. Men om du gillar hårdare chassi så var lugn - det kommer garanterat finnas möjlighet att styva till chassit om du gillar lite hårdare tag!

Aktiv styrning finns ju numera även i 3-serien och bägge våra provbilar var utrustade med detta tillval. För knappa 13 tusen får man en mycket smidig och rapp styrning i låga farter. Emellertid blir upplevelsen i högre fart aldrig riktigt 100-procentig. Framför allt får man inte den där solida "tunga" känslan. Även om utväxlingen ändras så upplevs styrningen för lätt i hög fart. Styrningen kräver tillvänjning, men även efter en vecka händer det att man upplever bilen lite slingrig på vägen. Detta kanske kan tillskrivas de mjuka friktionsdäcken, men rådet till hugade spekulanter blir att noga prova tillvalet före köp - annars kan besvikelsen bli stor.

Precis som man kan förvänta sig är precisionen mycket god i växellådan och till skillnad från tidigare E46 med lite svårtajmat dragläge, har den nya coupén en behaglig harmoni mellan koppling och växellåda. Det är lätt att köra bilen både lugnt och inspirerat. Växlarna ligger bra och varvtalet blir inte allt för högt i motorvägsfart.

Med en vettig utväxling blir heller inte förbrukningen särskilt hög. BMW anger smått fantastiska 8,4 liter/100 km. Vår provkörning visar att det verkar stämma bra. Under en längre landsvägsetapp i hastigheter som överstiger de i EU-körcykeln hamnade vi på knappa 8,0 liter/100km.

Vår 325 är utrustad med mycket godis. Interiören är sällsynt smakfull och gör sig lika bra i dagsljus som i nattens mörker. Tack vara en elegant interiörbelysning längs bilens inre sidor lyfts upplevelsen ytterligare några snäpp. En liten miss är i denna belysningsorgie är att knapparna för att styra läslamporna och takbelysningen inte är belysta alls. Det är till och med svårt att hitta dessa knappar i mörker. Annars är det mesta belyst på ett mycket vettigt sätt.

325:ans cremebeige-färgade Dakota-läder gör sig mycket bra. Interiörlister i "Ädelträ Poppel natur" skapar en närmast brittisk känsla i inredningen. Kanske bidrog den engelske patienten (Rover) med något positivt iallafall? BMWs designers har dock tänkt till och låtit instrumentbrädans överdel bibehålla svart färg. På så vis slipper man irriterande reflexer i vindrutan då solen ligger på - mycket bra!

Hittills har vi bara utnyttjat framsätena i bilen. Men nyfikna medlemmar i familjen vill åka med och vips sitter vi fyra stycken, det vill säga: full bil. Nya coupén är ju en strikt fyrsitsig bil, med en hyfsat elegant avgränsande konsol mellan de två baksätena. Fram sitter vi som är 195 cm långa mycket bra. Baksätet erbjuder ett för bilstorleken tillfredsställande utrymme och våra damer på mellan 170-175 cm får plats utan problem. Lite klagomål yttras över att fötterna inte får plats under framstolarna då de är så nedsänkta som vi har dem. En annan reflektion är att det inte finns några kurvhandtag bak. Kanske har BMW tänkt sig att man tar det lugnt om man har passagerare i baksätet, men lite konstigt är det. Allt som finns att hålla sig i är krokarna för kavajen.

325:an rullar fint även med fyra personer i bilen och ingen klagar under de cirka 10 milen vi färdas. När vi rullar in på en trång parkering märks förstås de stora dörrarna. Det blir lite bökigt eftersom nya 3-seriecoupén inte har några lister som kan ta emot om dörrarna skulle öppnas lite oförsiktigt. Med alla andra raffinerade lösningar kunde man nästan förvänta sig en dörrstopp som automatiskt fälls ut och skyddar dörren då den öppnas. Det hade inte varit dumt!

Mörkret har nu lagt sig och när vi rullar ut på landsvägen provar vi en annan mycket trevlig finess i nya 3-seriecoupén: helljusassistenten. Denna slår automatiskt till helljuset så fort ljusförhållandena tillåter detta. Sedan bländar den automatiskt av när det behövs, exempelvis vid ett möte. Tekniken har visserligen några brister: dimma, starka ljuskällor bredvid vägen och det egna helljusets reflektion från större vägskyltar. I dessa lägen kan assistenten välja fel, men på det stora hela är det en mycket behaglig funktion som verkligen är avstressande vid mörkerkörning.

När vi skall återuppta färden startar vi i en lite brantare backe. Det går alldeles utmärkt då nya 3-seriecoupen ar utrustad med automatisk broms vid denna typ av "start i backe". Bilen "håller" bromsen cirka 3 sekunder vilket ger dig som förare god tid att hitta dragläge, även om det är första gången. När vi skall släppa ut baksätespassagerna noterar vi en lite irriterande detalj: det är svårt att fälla och dra fram sätet på ett smidigt sätt. Man får ta i och det känns helt enkelt inte riktigt premium. När man sedan skall fälla tillbaka sätet kärvar det först lite, för att till slut åka tillbaka med en smäll.

325:an var utrustad med Bluetooth-stöd för handsfree-funktion till mobiltelefonen. Det fungerade ganska bra. Nu hann vi bara testa med en telefon, men resultatet var klart godkänt. Lite pillande första gången, sedan gick det som på räls. Talstyrningen var dock inte lika smidig. Rösten i bilen talade tyska, och vi hittade inte något sätt att ställa om den till engelska. Nu går det naturligtvis, men det var inte särskilt intuitivt. Nåväl, det var bara att borsta av tyskan och försöka rabbla upp telefonnumret med så bra uttal som möjligt. Det visade sig att tala sakta och tydligt inte alltid fungerade bäst, utan snarare handlade det om att ha lite flyt och snacka på. Med lite träning går det säkert att få till ganska bra rutin, men det var Bluetooth-kopplingen som kändes mest användbar, inte själva talstyrningen.

Stereon var av det kraftigare slaget med fint ljud. Det är klart att en liten kupé är en fördel när det handlar om billjud, men Professional-stereon med Hi-Fi-högtalarsystemet gjorde verkligen ett bra jobb. 325:an hade ett vanligt stereohandhavande, det vill säga inte någon IDrive. Detta var snarast en fördel, men vi återkommer mer till IDrive senare.

Efter halva veckan med 3-seriecoupén fick vi byta till storebror 335i. Detta är en mycket spännande modell eftersom den begåvats med en helt ny motor, och dessutom överladdad med turbo. Inte bara ett, utan två aggregat står för överladdningen i denna fina motor. Det är första gången sedan 745i på åttiotalet som BMW väljer att överladda en bensinsnurra. Och vilket resultat! Med 306 hk och 400 Nm är prestanda inget annat än imponerande. Man får prestanda som en V8 med förbrukning som en sexa. 335i är dessutom begåvad med ett mycket väl avstämt avgassystem. Resultatet är inget annat än fantastiskt.

Såväl från låga som höga varvtal ger motorn ifrån sig ett härligt kraftfullt gurglande ljud. Precis som så många motorer före denna från BMW är ljudet starkt beroendeframkallande. Föraren uppmanas hela tiden att varva mer och mer. Varje trafikljus som slår om till rött välkomnas varmt av gasfoten. Till skillnad från 325:ans lite diskreta läte ger 335:an en ljuvlig ljudbild. Men bäst för ljudupplevelsen är ändå att stå bakom bilen och lyssna! Troligen kommer därför cabriolet-versionen att bli fantastisk att uppleva med denna motor. Enda tillstymmelse till prick i detta protokoll var egentligen att motorn lät lite slamrig på tomgång. Men det kanske är en effekt av tidigare gasglada motorjournalister, snarare än en egenskap hos denna modell.

Vridmomentet på hela 400 Nm hämtas ut mellan 1.300 och 5.000 varv. Väglaget under provkörningen medgav dock små möjligheter att botanisera djupare i denna kraftkälla. Det effektiva antisladdsystemet lurades gripa in extra tidigt med de hala friktionsdäcken. Faktum var att 335:ans antisladdsystem började jobba i de flesta hastigheter på de flesta växlar, så fort man tryckte ned gasen. På tal om växlar förresten: 335:an var utrustad med sexväxlad automatlåda. Den växlade för det mesta mjukt och fint. Då så krävdes växlade den även snabbt. Dock hände det vid några tillfällen att ingreppet vid växling blev ganska hårt. Men det kanske bara är en fråga om mjukvara.

Möjlighet fanns att växla automatlådan med rattpaddlar. Det var en ganska kul funktion som kändes vettig. Men det tog lite tid att lära sig, och när man blev lite het på gröten var det lätt att man istället kom åt spaken för torkarna eller blinkersen.

I den mån det gick att gasa på, med tanke på det rådande väglaget, betedde sig 335:an mycket kontrollerat och inte vid något tillfälle kändes det som man skulle förlora kontrollen över bilen, även då de sladdriga friktionsdäcken började tappa grepp. Balansen kändes fin, men vi upplevde styrningen lite för lätt - även 335:an var utrustad med den aktiva styrningen.

Vår ganska ivriga körning slutade med en bensinnota på 10,7 liter/100 km. Vilket ligger en bit över de deklarerade 9,5 liter/100 km. Men å andra sidan gasade vi på en hel del, och andelen landsväg blev nog inte riktigt rättvisande för totalen. Klart är nog ändå, att om det hade varit en V8 så hade vi fått lägga på ett par liter till. På så vis lever den nya motorn verkligen upp till vad den lovar.

I 335:an fanns det ytterligare godis i form av utrustning än vad som fanns i 325:an. Den hade bland annat Navigation Professional och Hi-Fi-system Professional LOGIC 7. Tyvärr innebar detta att vi tvingades använda IDrive, som trots uppdateringar fortfarande inte känns helt genomtänkt. Visst, efter några dagars användning börjar man lära sig att hitta till funktionerna, men varför skall det vara så krångligt? Vissa funktioner, till exempel att ställa om ljudbilden, krävde i vårt tycke onödigt många menyval och rattande med IDrive.

Vidare är Navigation Professional inte särskilt snabb. Det känns för långsam i vissa lägen. I en så modern bil borde det inte vara något problem, men många billiga handnavigatorer som till exempel TomTom, Navman eller Garmin ger betydligt mer valuta för pengarna.

Bluetooth-stödet i 335:an fungerade dessutom mycket sämre än i 325:an. Det var också krångligare att para ihop enheterna i 335:an. Vi lyckades faktiskt aldrig koppla upp något samtal med 335:ans Idrive-kopplade Bluetooth-stöd. Men det kan ju ha berott på telefonen. Konstigt nog fungerade det bra i 325:an med samma telefon.

335:an är top-of-the-line i 3-serien för närvarande. Under nästa år så kommer den knuffas ned från pallen av kommande M3. 335i skiljer sig något från 325i designmässigt genom att den har dubbla utblås bak. Med det slanka linjespråk nya 3-seriecoupén kommunicerar skulle det möjligen varit snyggare med ovala ändpipor. Det är emellertid den enda synpunkten vi har på denna vackra vagn.

BMW erbjuder nu för första gången även sitt eminenta system för fyrhjulsdrift, X-Drive, i en coupé. Det är 325xi, 330xi och 330xd som kommer att kunna krafsa med alla fyra. Pristillägget hamnar på 24.000 kr och det får väl anses som relativt anständigt. Systemet har vunnit flertalet tester i de tidigare bilar det funnits i, vilket gör det rimligt att anta att klassledande egenskaper kommer att finnas även här. Enda frågan blir väl egentligen vilka konkurrenterna blir till 3-seriecoupé med tillvalt X. Antagligen blir det Audis nya TT, men den riktiga konkurrenten blir nog Audi A5 coupé, när den kommer.

Sammanfattningsvis kan vi bara konstatera att nya BMW 3-seriecoupé är en otroligt kompetent vagn. Den ser mycket bra ut. Ingen design som kräver tillvänjning här inte! Man tycker om den direkt. Motoralternativen är flera och strålande. Till en början erbjuds sexcylindriga motorer med en effekt mellan 218 hk (325i) och 306 hk (335i) samt två urstarka dieslar: 330d och 335d. Båda på 3 liter och med 231 hk/500 Nm eller 286 hk/580 Nm.

Möjligen kan instegssexan i 325:an kännas lite klen, men den erbjuder en driftekonomi som ingen annan biltillverkare med sexcylindriga motorer kan. Förmodligen blir 330i en vagn att satsa på, om man inte slår till på den turboladdade versionen i 335i direkt. Visserligen fick vi inte tillfälle att köra nya 330i coupé, men med 65 Nm mer och över 50 hk fler än i 325i borde det bli en kalasbil för den som tycker att 335:an hamnar aningen högt i pris.

Oavsett om du väljer växellåda med manuell eller automatisk funktion så kommer de att göra sig bra i bilen. Det finns mängder med alternativ vad det gäller lack- och interiörkombinationer. När man som spekulant sedan sätter sig till rätta hos säljaren handlar det bara om tycke och smak. I stort sett all utrustning finns att få till nya 3-seriecoupén. Det är inga problem att hamna på över 650.000 kr för en riktigt fullsmetad 335i. Men å andra sidan kan man komma undan med ett listpris på knappt 350.000 kr om man nöjer sig med en 325i och bara de absolut mest nödvändiga tillvalen.

Av all den utrustning våra provbilar var utrustade med tyckte vi bäst om ljudet i den fina stereon i 325i, den avstressande helljusassistenten, det smidiga (och klart säkerhetshöjande) kurvljuset, den smidiga farthållaren med bromsfunktion och den automatiska bältesarmen. Interiören i den 325:a vi lånade var mycket smakfull. Kanske andades den lite för lite sport, men den var mycket smakfull i sin kombination av ljusa och mörka material.

Mindre bra tyckte vi om Navigation Professional med IDrive och den aktiva styrningen. Det är synd att servotronic inte längre finns på menyn. Den fina hastighetsberoende servon hade förmodligen gjort sig bättre i den här coupén än den aktiva styrningen. BMW lämnar en liten reservation för att friktionsdäcken påverkar stabiliteten negativt, men å andra sidan skall man väl kunna njuta av sin bil även på vintern?

Slutligen kan vi bara summera och åter konstatera att BMW lyckats igen. De har tagit ett lyckat koncept och förbättrat det på flera punkter. Design och teknik är på topp och det blir svårt att tänka sig vilken tillverkare som skulle kunna konkurrera med BMW på allvar nu. Mercedes-Benz har visserligen en ny C-klass i pipen, men nya CLK dröjer ett tag till och den gamla känns för gammal. Audi har sin A5 på gång, men den kommer inte kunna erbjuda samma kraftfulla motorprogram som BMW. Nu när BMW dessutom erbjuder klassledande fyrhjulsdriv, ja då är konkurrensen formligen pulveriserad! Om du funderar på att köpa en ny spännande klassledande kupé med den rätta premiumkänslan så är valet enkelt - beställ en BMW 3-seriecoupé.

Text: Mattias Karlström
Bilder: Mattias Karlström, Jan Söderman



Publicerad 2007-10-28 16:23. Uppdaterad 2007-10-28 16:25.
Copyright © 1997 - 2024 www.AutoPower.se


Annonser