BMW 218i Active Tourer - Trollbindande Trepip
Tekniska data
|
Cylindervolym | 1.499 cc |
Cylindrar/ventiler | 3/12 |
Effekt hk/rpm | 136/4.500–6.000 |
Vridmoment Nm/rpm | 220/1.250 |
Acceleration 0-100 km/h | 9,2 s |
Toppfart | 205 km/h |
Blandad körning | 5,2-4,9 l/100 km |
CO2-värde | 120–115 g/km |
Tjänstevikt | 1.395 kg |
Längd | 434 cm |
Bredd | 180 cm |
Pris basutförande | 234.000:- |
|
Autopower tycker
|
+ Rymlig | |
+ Fint chassi | |
+ Komfortabel | |
+ Bra prissatt | |
- A-stolparna skymmer | |
- Högt växlad tvåa | |
|
Introduktionen av BMW 2-serie Active Tourer är startskottet på en flera år lång modelloffensiv från BMW. Fram till 2017 skall åtminstone sju nya modeller presenteras baserade på den nya bottenplattan som även delas med Mini. Successivt kommer BMW byta ut de mindre modellserierna och ersätta dem med nya varianter baserade på den framhjulsdrivna plattformen. Under 2015 kommer ytterligare två varianter på den nya plattformen: 2-serie Grand Tourer och nya X1.
Vissa menar att en riktig BMW måste vara bakhjulsdriven. Från BMWs eget håll framhåller man undersökningar som gör gällande att de flesta kunder som köper de mindre BMW-modellerna idag inte är medvetna om att deras bil är bakhjulsdriven. Därmed kan den lika gärna driva på framhjulen, resonerar man. En mer djuplodande förklaring ligger i fördelarna med att dela bottenplatta med den nyutvecklade plattformen för Mini. Dessutom ger en framhjulsdriven bil andra fördelar. Den ger bättre innerutrymmen givet samma yttermått, till exempel.
Att bygga en kompakt bil med MPV-attribut underlättas av framhjulsdriften. Mercedes satsade redan i slutet av 1990-talet på en framhjulsdriven modell och även om just denna modell fick en hel del problem med vältningar i älgtest så har konceptet vidareutvecklats och utökats till att idag omfatta flera modellserier. För att ta reda på om en BMW som driver fram är något att ha tog vi en tur i den nyligen lanserade 218i Active Tourer.
Det är få nya modeller från BMW som jag sett fram emot med så mycket förväntan som nya 2-serie Active Tourer. Den bjuder på flera spännande nyheter med framhjulsdrift, sina trecylindriga motorer och lite "buss-lika" design. Jag tycker att BMW gör helt rätt som satsar på denna nya plattform. Det möjliggör kompakt design och det ger kostnadseffektiva lösningar. På så vis kan BMW bygga fler modeller till en lägre kostnad än om dessa modeller skulle varit bakhjulsdrivna. BMW kan även bygga modeller som skulle varit svåra att realisera med längsmonterad motor och bakhjulsdrift till exempel vår provbil 2-serie Active Tourer.
Hjärtat i nya 218i Active Tourer är en nyutvecklad trecylindrig motor på 136 hk och 220 Nm. 2-serie Active Tourer är den första modellserie som får denna motor, men den kommer dyka upp i fler modeller framöver. Den nya trecylindriga motorn är också en del av BMWs nya strategi med 500 kubikcentimeter per cylinder. Det vill säga 1,5 liters trecylindriga motorer, 2,0-liters fyrcylindriga och 3,0-liters sexcylindriga motorer. Samtliga av dessa kommer att finnas i både bensin- och dieselutförande och samtliga varianter är överladdade med turbo.
Förutom 218i finns flera andra motoralternativ att tillgå. På dieselsidan finner vi den trecylindriga 1,5-litersmotorn i 216d på 116 hk och de fyrcylindriga 2-litersmaskinerna 218d (150 hk) och 220d (190 hk). På bensinsidan finns 220i på 192 hk och 225i på 231 hk. Båda dessa motorer är fyrcylindriga på 2 liter. Utöver dessa versioner kan även fyrhjulsdriften xDrive väljas till för 220d och 225i. Några av modellerna har 8-växlad automatlåda som standard (225i/225i xDrive/220d xDrive). Till övriga kan automatlåda väljas till förutom 216d där enbart manuell låda finns i dagsläget. Om man gör tillvalet automatlåda i 218i är den 6-växlad och inte 8-växlad som i de andra modellerna.
Trots den ganska blygsamma effekten fungerar den nya trepipen utmärkt i 218i Active Tourer. Den känns rapp och responsiv utan någon störande turbofördröjning. I de allra flesta situationer är motorn mycket tyst. Lite väl tyst kan man tycka, eftersom motorljudet är riktigt skönt. Man får gasa på ganska ordentligt för att få njuta lite av ljudet. Dessutom har motorn minimalt med vibrationer och väldigt behaglig gång. Det är bara när start-stopp-funktionen startar bilen som den rister till lite. En annan liten egenhet är att motorn inte stannar direkt när man stänger av den utan man måste vänta en liten stund innan man släpper upp kopplingen, annars kan man råka ut för ett ganska pinsamt ryck.
Den sexväxlade manuella växellådan i provbilen fungerade väldigt bra. Den har fin precision och en gedigen känsla som möjligen kan upplevas lite tung. När man växlar upp eller ned hjälper bilen till att anpassa varvtalet. Man behöver alltså inte "möta med gasen" utan det gör bilen helt automatiskt. Smart! Andra växeln är onödigt högt växlad vilket gör det svårt, för att inte säga omöjligt, att köra sakta runt ett gathörn utan att lägga i ettans växel.
Det är lätt att hitta en vettig körställning även om standardstolarna inte kan "tippas" i längsled. Tack vare god justeringsmån hos ratten kan man sitta behagligt högt, eller sportigare lågt beroende på humör. Väl på plats bakom ratten slås man av den ganska djupa instrumentpanelen. Den flackt sluttande vindrutan och den korta motorhuven gör att man inte har en susning om var bilen slutar. Sikten är för övrigt lite av en akilleshäl hos modellen. De breda A-stolparna gör att man som förare måste vara extra försiktig då en fotgängare lätt kan döljas bakom dessa. Kikar man i backspegeln är sikten på gränsen till godkänd. Sammantaget kan man säga att det är klokt att satsa på tillvalen parkeringssensorer och backkamera.
I baksätet sitter man behagligt och benutrymmet är bra. Även med en lång förare går det att sitta bekvämt bak. Som tillval finns justerbart baksäte som gör det möjligt att skjuta sätet i längsled för att ge mer plats åt bagage eller passagerare beroende på vad som är viktigast för stunden. Om man fäller baksätet blir lastutrymmet riktigt stort och sväljer över 1.500 liter. Det är i paritet med vad som ryms i en 3-serie Touring.
Lite tillvänjning behövs i början eftersom minibusskänslan finns där. Särskilt sportigt blir det dock aldrig. Chassit känns däremot riktigt spänstigt. Sportiga köregenskaper brukar ofta innebära att komforten blir lidande men så är inte fallet i 2-serie Active Tourer, snarare tvärtom. Chassit är mycket följsamt och bekvämt, samtidigt som det har en fin känsla och gör det riktigt underhållande att köra smal, kurvig asfalt utan att krängningen blir alltför påtaglig. Här märks arvet från Mini på ett mycket positivt sätt. Ljudkomforten är överlag god även om däcksljudet kunde vara lite lägre i högre farter.
På landsväg och motorväg går Active Tourer riktigt fint. Den känns kursstabil och som förare känner man sig trygg och avslappnad även om det blåser lite sidvind. På mindre vägar gör de fina köregenskaperna det skojigt att krama kurva efter kurva och i staden är de nätta dimensionerna ett plus. Även i stressig rusningstrafik kändes 2-serie Active Tourer väldigt smidig att köra. För att vara en framhjulsdriven bil är vändomkretsen liten vilket är bra i trånga parkeringshus.
Provbilen var ganska sparsamt utrustad och några saker saknades. Till exempel belysta make-up-speglar. Dessa får man med om man kryssar för "Belysningspaketet" i utrustningslistan, men jag tycker gott det kan vara standard. Tillvalen är ganska många och det är lätt att specificera en 218i Active Tourer till över 400.000 kr. Men med en mer återhållsam attityd kan man "bygga" sig en vettigt utrustad Active Tourer för en bit under 300.000 kr. Överlag har tillvalen ganska vettiga priser och paketen är väl sammansatta.
Nya 2-serie Active Tourer är en spännande modell i ett för BMW nytt segment. Jag tror modellen kommer lyckas bra på marknaden. Framhjulsdrift och trecylindrig motor fungerar riktigt bra i de flesta vardagliga situationer. Motorn har en skön sång och en alldeles lagom kapacitet som ger tillräckliga prestanda i de flesta lägen. Chassit är både spänsigt och bekvämt, vilket inte är en så vanlig kombination.
2-serie Active Tourer ger en skön mersmak och jag ser fram mot kommande modeller på samma plattform. En framhjulsdriven BMW är en överraskande fin kombination och bortsett från några små detaljmissar är det ett mycket lyckat paket som kommer att göra många nya och gamla BMW-ägare glada framöver.
Diskutera provkörningen i forumet -->