BMW 135i Coupé - Kompakt rivjärn

Fakta 135i
Cylindervolym 2.979 cc
Cylindrar/ventiler 6/24
Effekt hk 306/5.800 rpm
Vridmoment Nm 400/1.300-5.000 rpm
Acceleration 0-100 km/h 5,3s
Toppfart 250 km/h
Blandad körning l/100 km 9,2
Tjänstevikt 1.560 kg
Längd 436 cm
Bredd 174 cm
Tankvolym 53 liter
Pris basutförande 369.000:-
Pris testutförande 521.550:-
Autopower tycker
+ Tuff design
+ Härligt grepp
+ Skönt motorljud
+ Tyst för biltypen
 
- Bättre ljudanläggning vore önskvärt
- Vindbrus från sidorutor
BMW vill väldigt gärna jämföra nya 1-serie coupé med 02-serien från 60-talet. Jag tycker emellertid att det finns större relevans i en jämförelse med 3-serien E30 från 80-talet, både om man ser till storlek och viss del även utseende. Nya 1-serie coupé är en ny karossvariant av den mycket lyckade 1-serien och jag fick möjlighet att ratta toppmodellen 135i under några dagar i slutet av december.

Formen på nya 1-serie coupé är eggande. Den känns sportig och uppkäftig och den får en 3-serie coupé att se närmast gubbig ut i jämförelse. Hjulen sitter långt ut i hörnen och akterns avslutning ser ut som en ankstjärt, mer lik Z4:ans akter än 3-seriens. Bilen ser ut att vara identisk med vanliga 1-serien fram till torpedväggen. Därefter kommer två stora dörrar, utan dörrbågar på klassiskt coupé-manér.

Bakdelen är helt egen med nya baklyktor och konventionell bagagelucka. Nummerplåtsbelysningen använder LED-belysning som ger ett mer vitt ljus än traditionella glödlampor. Rakt bakifrån ger bilen ett imponerande kraftfullt utseende, något som jag hoppas förmedla med mina bilder. Det är svårt att se bilar på bild för ofta skiljer det sig ganska markant ifrån hur man upplever bilens former i verkligheten. Jag tycker att 1-seriecoupén är klart snyggare i verkligheten än den är på många pressbilder.

Det är egentligen först när man kliver in i nya 1-serie coupén som man inser att det är en klart mindre bil än 3-seriecoupén. Men jag får med mina 195 cm lagom plats och känner inte någon trängsel i framsätet. Det här är en bil där två åker mycket bra. Baksätet är trångt och bakom "mig själv" är det egentligen inte någon idé att ens försöka sätta någon passagerare. Benutrymmet är i stort sett obefintligt. Men bakom en person på 175 cm kan en passagerare faktiskt få plats, om dennes längd inte sträcker sig över 175 cm. Tack vare det lite bulliga taket är höjden bak helt ok.

Liksom i 3-seriecoupén är 1-seriecoupén tänkt som fyrsitsig. Baksätet är lätt avdelat i två delar och inte heller bredden tillåter egentligen mer än två passagerare. Ryggstödet kan fällas och gör det möjligt för två personer att åka på långsemester. Men utrymmet tillåter inga alltför större utsvävningar på IKEA.

Hjärtat i 135i coupé känner vi igen från 335i. Den med dubbelturbo försedda 3-literssexan lämnar 306 hk och 400 Nm. Det ger bilen smått otroliga prestanda där sprinten till 100 km/h klaras av på bara 5,3 sekunder enligt BMW själva. Accelerationen är onekligen imponerande och jag ser ingen anledning att betvivla dessa siffror. Gasresponsen är direkt och de effektiva turboaggregaten spinner igång blixtsnabbt. Kraften levereras kontrollerat och med jämnt flöde från 1.000-6.000 varv. Men över 6.000 varv känns motorn lite tunnare och man slänger hellre i nästa växel, ty det finns ju hela sex stycken. Växellådan är manuell och har en sådan där härlig precision. Emellertid är lådans slaglängd lite för lång för min smak. Ett "short-shift-kit" skulle sitta som en schmeck. 

Nu har BMWs aktiva styrning även hittat ned i 1-serien. Tillvalet ger väldigt korta rattutslag i låg fart och sedan ändras utväxlingen med farten och det krävs större och större rattutslag för att svänga bilen. Precisionen kan man inte klaga på även om känslan inte är helt 100-procentig. Bilen går dit man vill utan tvekan, men känslan av att bli ett med bilen infinner sig inte riktigt. Kanske beror detta på väglaget som under hela provkörningsperioden var halt, slaskigt eller blött.

Ljudnivån är för biltypen låg. Det maler visserligen en del från däcken och ett visst litet retligt vindsus från de karmlösa dörrarna hörs också, men i övrigt är nya 1-serie coupé riktigt bra vad det gäller ljudnivå. Motorns gurglande hörs precis lagom mycket och just motorljudet är mycket beroendeframkallande. Chassiet är stumt och balansen är mycket fin. Tillsammans med styrningen har bilen riktigt rappa köregenskaper, en formula som senare BMW fått allt svårare att leva upp till med ökande vikt och växande storlek. Men stötigt blir det om vägarna är lite sämre.

Den deklarerade förbrukningen ligger på blott 9,2 liter/100 km. Under provkörningen låg jag på runt 10 liter/100 km, ibland knappt detta, men då körde jag mest landsväg och ofta försiktigt på grund av halka. Å andra sidan hade inte bilen rullat mer än 150 mil, så jag tror att det är fullt möjligt att komma ned till deklarationen om man kör försiktigt och förnuftigt - även om bilen oftast uppmanar till motsatsen.

För att underlätta eko-körningen har BMW installerat något som de kallar för växlingsindikator. Tyvärr handlar det inte om några gröna och röda lampor i instrumentets överkant, utan några små diskreta pilar i ett av färddatorns fönster. När allt är frid och fröjd visas två pilar, en pekar upp och en pekar ned. Om du saktar ned så visas, då bilen finner det lämpligt, en pil som pekar nedåt samtidigt som en siffra visar vilken växel som rekommenderas. Vid normal acceleration tänds uppåtpilen vid ungefär 2.000 varv och nästa växel föreslås. Om man fortsätter gasa kan bilen föreslå en växel högre. Att föreslås lägga i femman när man accelererar på tvåan är därför vanligt. Huruvida detta lågvarvskörande faktiskt gör någon verklig skillnad i förbrukning är svårt att säga. Men man kan inte låta bli att undra över om inte motorerna kommer att sota igen mer?

Priset är relativt högt: 135i startar på 369.000 kr. Modellen placerar sig prismässigt ungefär mitt emellan vanliga 1-serien och 3-serien. Det finns många tillval att göra och det är roligt att se att mindre modellvarianter inte längre "diskrimineras" utan att det går att göra de flesta utrustningstillvalen. Provbilens extra utrustning adderade rejält på priset och totalt ligger det med dessa optioner på över 520.000 kr! I detta smörgåsbord av utrustning finner vi bland annat navigator med bildskärm som fälls upp ur instrumentpanelen, aktiv styrning och kurvföljande xenon-ljus. Det jag för närvarande saknar som tillval är helljusassistent, men det kommer förmodligen längre fram.
 
Apropå tillval så erbjuds 1-serie coupé med tre motoralternativ initialt: 120d (177 hk), 123d (204 hk) och 135i (306 hk). Senare under 2008 kommer 1-serien i ytterligare ett utförande, nämligen cabriolet. Denna version kommer att erbjudas med många fler motoralternativ, så en inte alltför chansartad gissning är att några av dessa motorer kommer att hitta ned även i coupén. Någon M-variant är fortfarande inte aviserad och med tanke på kraften och prestandan i 135i måste det bli något riktigt häftigt i en eventuell M1. 

Vilka bilar skall den här bilen jämföras med? Golf R32 eller Audi S3 blir väl de tydligaste konkurrenterna, men även Mitsubishi Lancer Evo IX och Subaru Impreza WRX STI skulle man kunna tänka sig om man vidgar sökningen lite. Alla kostar runt 370-400.000 kr, precis som vår provbil gör i grundpris. Men ingen av dessa modeller erbjuder en dedikerad coupé-kaross som BMW gör.

Annars tycker jag att största konkurrensen kanske kommer från märkessyskonet BMW 3-serie coupé. Med klart större innerutrymmen, lägre ljudnivå och bara lite högre pris är den en svår konkurrent. Men BMW har tänkt till och nya 1-serie coupén ser lite fränare ut än 3-serien och med sitt lilla knubbiga utseende finns ingen risk att någon kallar den gubbig. Liksom tidigare med BMW X3 (som ansågs kannibalisera på X5) tror jag att nya 1-serie coupé kommer att finna sin alldeles egen målgrupp.

1-serie coupé är en helt ny modell som saknar några tydliga konkurrenter. Med bländande prestanda och rimliga driftskostnader kan den bli en riktig favorit bland dem som vill ha en frän sportig coupé. Det kompakta formatet gör upplevelsen än mer sportig och det är riktigt kul att sätta sig bakom ratten varje morgon! Storleken och karosstypen begränsar visserligen användningsområdet, men för två personer fungerar bilen utmärkt både till vardags och på långresor.
 
Text & Foto: Mattias Karlström
 

Publicerad 2008-01-14 15:29. Uppdaterad 2008-02-01 12:06.
Copyright © 1997 - 2024 www.AutoPower.se


Annonser