BMW tillverkade sin första M-bil BMW M1 1978 och sedan dess har ett antal M-modeller och M-utrustade modeller följt i dess spår. M6 är dock inte en efterföljare till M1 utan en helt annan typ av bil. BMW M1 var ju en av det sena 1970-talets mittmotormonterade supersportbilar tillsammans med bland annat Lotus Esprit och Ferrari 328GTB medans M6 istället är den senaste i raden av vackra coupémodeller med frontmonterad motor som BMW blivit så bra på.
Den första M6 presenterades 1986 i E24.ans 6-serie under namnet BMW M635CSI men produktionen upphörde 1989. Under ett antal år på 1990-talet låg 6-serien i träda för 8-serien och återupptogs igen med beteckningen BMW 645 CI under 2003, och några år senare presenterades den första nygamla M6:an , som då hade en V10-motor på 507 hkr som för övrigt är samma motor som sitter i BMW M5 E60.
Den modell vi nu provkört är en BMW M6 2013. Den ny-nya 6-serien presenterades 2010 och först i år kom den nya modellen i M6-utförande för att i vanlig trygg ordning (det är bra med trygghet) vara utrustad med den fränaste motorn BMW har byggt hitintills, den mest avancerade växellådan , samt spoiler och fälgar och design som nog visst är liiiiite häftigare än på förra modellen: Det som BMW är så bra på: Att i år, göra det lite bättre som de förra året gjorde så bra! Karosslinjerna är vackra, smakfulla. Borta är Chris Bangle-designen och tur är väl det, för undertecknad har aldrig varit så förtjust i den men det är ju i och för sig helt individuellt. Om den förra M6.an delade motor och låda med den förra M5:an så delar ju såklart nya M6:an motor och växellåda med nya M5:an: Bilens hjärta är en V8:a med dubbelturbo på 4,4 liter och 560 hästkrafter samt en 7-växlad Mdkg (M doppel-kopplungs-getriebe ) automatlåda, givetvis med paddlar.
Att provköra en M6 är en körupplevelse som börjar gott och väl några dagar innan man hämtar ut den från BMW Group i Sollentuna. Så även för mig. Man liksom börjar några dagar innan för att bygga upp rätt turbo-tryck. Dagen börjar på BMW där deras presschef möter upp oss i vestibulen och vi går tillsammans ner i garaget. Jag ser på långt håll vilken bil det är. Där står den - Sakhirorange.
Är det 19 eller 20 tum? Shit vad grym den ser ut! Den här provkörningen blir nog ett äventyr! De fyra avgasrören sitter något längre isär än de gör på M3 och 335-modellerna och följer diffusorns konturer på ett snyggare sätt. Bakluckan har den där funktionen att man ska trycka på BMW-emblemet och det dröjer någon dag innan jag inser att backkameran sitter därunder. Stänger man dörrarna lite slarvigt så åker de in av sig självt och den funktionen heter som vi ju alla vet soft-close. Frontspoilern har det lite grymmare stuket med M-design, som gör att bilen nästan ser lite arg ut.
Den invändiga utrustningen är lika överdådig som bilens yttre skvallrar om. Motorjournalister skriver ofta om att “man kan inte utifrån ana någonting om vad detta är för bil” eller “Det är en ulv i fårakläder” men det stämmer inte på den här bilen. Kan man NÅGONTING om BMW så inser man på långt håll vad det här är för bil; det här är inte en ulv i fårakläder. Det här är en ulv i ulva-kläder, håriga sådana dessutom!
Efter några sekunders inledande flipprande med växellådan inser jag att den är lite speciell i manövreringen. BMW:s tidigare automatlådor har ju varit väldigt enkla. “Tryck på knappen och lägg i Drive” bara. Därefter lutar jag mig bakåt, andas en sekund, och låter mig vägledas av ett instinktivt och omärkbart vikande på handleden. Det går bättre när man blir ett med kraften... Driven hoppar i och därefter kör vi försiktigt ut bilen ur garaget för att köra en sväng.
Vilken bil! Efter bara någon kilometer så inser jag att jag måste sitta i det häftigaste BMW som någonsin byggts. Motorljudet är brutalt skönt! Resan från BMW Sverige i Silverdal till mitt kontor är ca 5 km, men redan på den korta sträckan hinner jag känna att den här bilen är speciell. Den dubbelturbomatade V8:an ger den nästan två ton (tjänstevikt 1925 kg) tunga bilen en känsla av lättviktad sportbil. Dessutom känns den distinkta väghållningen redan i farter på 30 km/h när jag passerar någon av Stockholms trista vägbyggesplatser som ju sedan några år finns på ganska många ställen.
Undras vad alla knappar står för? De som jag inte med en enkel okulär studie omedelbart förstår vad de betyder, är nog inte så viktiga tänker jag. Vilket också visar sig senare. Däremot går en mängd egenskaper hos bilen att justera; stötdämparnas hårdhet, gasresponsen och automatlådans växellägen samt även styrkänsligheten. Efter att ha flipprat lite med knapparna ställer jag in det sportigaste av allting. Det som märks tydligast är stötdämparinställningen. Det gör bilen härligt direkt och hård i väghållningen. Bilen i övrigt är också utrustad med en hel del saker som till exempel Head Up-display, kolfibertak och lane-change-assistant och andra saker som givetvis är helt oumbärliga i en bil. Efter att ha bläddrat lite i instruktionsboken så inser jag att det också förutom lane-change-assisten även finns en assistent för döda vinkeln samt en kollisionsassistent. Om filbytesassisten hjälper mig byta fil, och döda-vinkel-assistenten hjälper mig att se i döda vinkeln, vad hjälper då kollisionsassistenten till med ? Hm... Faktum är att kollisionsassistenten panikbromsar bilen, sträcker in bältena och spänner stolarna och stänger rutorna. Den hjälper mig alltså inte att kollidera. Dessutom har bilen Bang & Olufsens högtalarsystem, elektriska lädersportstolar och iDrive.
Just den här bilen är också utrustad med vinterdäck på 20-tums fälgar. Det kommer ju så klart först på Maslows behovstrappa när det gäller bilar. Baksätet har extremt skålat baksäte som är vanligt på de större coupeerna ända sedan 1970-talet. I traditionell GT-anda är baksätet helt enkelt trångt och gjort för människor i hobbit-storlek. Undertecknad är 172 lång och normalsmal och jag sitter med huvudet precis i taket när jag sitter där bak. Om jag skall åka i baksätet får jag liksom sitta lite lutad åt sidan och det är ju sådär måttligt bekvämt. Bilen är alltså typgodkänd för 3 passagerare, men får nog ändå betraktas som tvåsitsig med baksäte för en jakthund eller extra bagageutrymme och det är så klart också försett med skidsäck. Den här bilen vansläktas inte på sina föregångare med beteckningar som 3.0, 6 eller 8! Den är bara en gren högre upp på evolutionens träd. Eller många grenar högre upp som vi snart upptäcker...
På kvällen styr vi bilen ut på E4.an för en kortare biltur från Stockholm till Örebro och tillbaka! Nu låter vi den sträcka ut: Den här bilen är heeeeelt galen! Det här är en bil med hår på bröstet! Använd vilka ord du vill. Det här är en bil som ingen normal förare bemästrar! Jag har kört många potenta BMW:ar, men den här bilen är heeeeelt ap-galen i prestanda!
Nu märker jag till fullo vilket autobahn-monster den här bilen är. För hur hårt du än trycker plattan i botten så kommer den åttacylindriga dubbelturbo-matade motorn med sin sjustegade MDKG-växellåda att bara fortsätta och fortsätta och fortsätta varva. Vid hastigheter i 150 spinner bilen loss om du trycker för hårt på gaspedalen och ATC-lampan blinkar ilsket ända upp till 200. Jag har ju kört rätt mycket BMW 850 och den går ju rätt fort, men i en E31:a känner jag ändå att krafterna i hastigheter närmare 200 km/h faktiskt börjar ebba ut men även vid 200 beter sig den här bilen som en frustande best som bara vill släppas lös för att ha roligt på riktigt! När jag var liten såg jag Star Wars och blev fascinerad när Han Solo trycker på Hyperrymdspaken och alla andra rymdskepp förvandlas till långa vita streck när han kör ifrån dem. Den känslan infinner sig även här när du ligger bakom andra bilar i samma hastighet, och trycker gasen i botten! De andra bilarna bara försvinner bakom dig...
Ödmjuk som jag är så inser jag att den här bilen behärskar högre farter än vad jag själv gör, och slår av lite på farten... Jag inser att hur hårt jag än kommer pressa den här bilen, så kommer kraften att räcka till långt efter att min djärvhet - eller skicklighet - som förare att ta slut först... Fick jag välja mellan resa till München med flyg eller M6:a så skulle jag välja det senare. Det är ju roligare, och tidsmässigt så går det nog på ett ut. Man måste ju ändå vänta på att få boarda när man skall flyga! Slås av att kupén är mycket välisolerad. Även i högre farter så hörs andra fordon som ett susande men inte mer. När jag kör om en lastbil känner man ju normalt att chassiet kränger lite av lastbilens turbulensvind men så inte här. De hårda stötdämparna gör att den här bilen ligger fast som ett strykjärn på vägen. Och då menar jag som ett strykjärn när du stryker ut riktigt besvärliga skrynklor: alltså stenhårt på vägen.
Efter ett par dagars körning och efter att ha testat stereon några gånger så får jag för mig att utforska vad det där “Överföra CD till hårddisk?” betyder. Det dyker nämligen upp på displayen så fort jag stoppar i en CD. Det betyder tydligen helt enkelt det som frågan antyder. CD:n överförs till bilens hårddisk i ett nafs. Naturligtvis kan man kasta om låtarna i den ordning man vill, och man kan så klart radera de man inte vill spela och komponera ihop en egen spellista med sina favoritlåtar. Mycket smart! Någon med förmågan att excellera har excellerat, helt enkelt! Som om inte denna funktion vore nog så går det så klart att spela iPhone-musik via USB-uttaget, som ju har varit brukligt nu under tiotalet år på nyare modeller. Högtalarsystemet är ett extra påkostat av modell Bang & Olufsen med aluminiumklädda högtalarpaneler. Den främre högtalaren ovanpå instrumentbrädan reser sig ca 3 cm i bakkant - och vinklar sig alltså mot vindrutan - när man sätter på stereon. Förmodligen har någon ingenjör räknat ut att det låter bättre om ljudet får studsa en gång mot glasrutan i 78,5 graders vinkel: Tyska ingenjörer gör ingenting på känn eller i onödan som vi ju vet. Begreppet ljudbild och dess betydelse för välljudet lärde jag mig redan när jag skruvade stereo i en 540 E34 i mitten på 1990-talet. Jaha, det här systemet med ladd-bara hårddiskar, ska det ersätta CD-växlare i trunken? Ja, det kommer det nog göra, för det är bättre! Jag har inte utforskat hårddiskens kapacitet men jag har hört att den skall vara på 200 Gb.
Dessutom noterar jag att mittkonsolen är precis så bred så att det är lagom bekvämt att låta armbågen vila på mittkonsolen precis mellan stolarna, och med underarmen vilandes på mittkonsolen hamnar handen precis där den ska: På reglaget till iDriven! Där ligger den rätt behagligt faktiskt. Smart - antingen ren slump eller ett resultat av tysk planering.
Stolarna är ännu ett tyskt mästerverk. De påminner om något ur Millenium Falcon, fast coolare och snyggare för Luke Skywalker hade inte svart buffelläder utan expanderad cellplast i en trist filmstudio. På tyskt påkostat vis är de ställbara i alla möjliga och omöjliga lägen. Knästöd har ju varit en uppskattad feature ända sedan M535i på 1980-talet men nu är den elstyrd. Dessutom finns det svankstöd, utökat nackstöd, axelstöd, någon knapp som jag tror är massage och även fläkt i sittdynan och ryggstödet. Så klart allt elektriskt! Det är minne på stolarna med - numera - två minnesplatser istället för tre. Undertecknad tycker om att sitta lågt ner, nästan med raka ben mot pedalerna, med ratten nästan nere vid knäna och med skålningen inställd på max eftersom jag inte är så kraftigt byggd. Det känns rätt och slätt som att sitta i en komfortabel Formel 1-stol.
Stannar till utanför Uppsala. Upptäcker att växellådans p-läge läggs i automatiskt om bilen stannar med Drive i väljarläget. Smart! Dessutom: om du haft den elektroniska handbromsen i, så läggs den automatiskt ur när du lagt i Drive och trycker på gasen. Smart igen! Den här växellådan är ju faktiskt ett stycke för sig! Sju växlar - man känner knappt när den lägger i växlarna. Jag hade faktiskt förväntat mig något mera dunsande, men det gör inget! Jag har filosoferat över varför MDKG-lådan har sju steg medans den vanliga automaten har åtta. Har inte kommit fram till något svar - men det kvittar. Sju steg räcker! M-ratten är givetvis utrustad med paddlar men de tröttnar jag på efter ca två tryck. Automatlåda är ändå rätt trevligt i sig!
Annan trevlig utrustning som denna pressbil bjuder på är t.ex:
Eluppvärmd ratt - för den BMW-förare som är frusen om fingrarna!
Kamera fram och kamera bak - mycket bra vid backning eller när man baxar ner bilen i ett trångt Stockholms-garage!
Däcktrycksmonitor - för den inte så uppblåste!
Night vision - ett system som upptäcker svartklädda fotgängare i mörker. Det systemet kostar 23.000 kr och jag ger en guldstjärna till den köpare som investerar det för att undvika att köra på fotgängare!
Komfortöppning - genom att hålla öppningsknappen intryckt kan du öppna rutorna. En inte särskilt nödvändig men mycket trevlig funktion ända sedan E32:ans dagar!
El-manövrerad fickparkeringsbackspegel - höger backspegel fälls ner automatiskt när du lägger i backen. Ger en BMW-förare ny syn på livet!
Soft-close: Stäng alltid dörren slarvigt så den hänger på yttergångjärnet så stänger den automatiskt - häng inte upp dig på andra!
Elstyrd ratt - en funktion som i början känns lite smått onödig men som snabbt övergår till att kännas som livets nödtorft! .
Bensinförbrukning då? Vid motorvägskörning som vi kan kalla för “inspirerande” så drar bilen ca 1,3 liter per mil. Vid stadskörning ca 1,7 och vid ekonomisk körning på motorväg (farthållaren på 112 mellan Nyköping och Stockholm som ju är en både kurvig och kuperad väg) så räknar färddatorn ut att vi har en förbrukning på 0,96. Vilket borde innebära att på platt väg rakt fram ligger förbrukningen på gissningsvis 0,1 lägre, precis som förbrukningen säger. Den reella förbrukningen är alltså något högre än den deklarerade men så är det ju på andra bilar också. Bensinförbrukning är dock - som på andra nya bilar - en marginell kostnad i förhållande till annat. Efter nästan 200 mils provkörning kan vi konstatera att den drar i stort sett lika mycket som en BMW 850. Men M70-motorn levererade “endast” 300 hkr, och denna dubelturbo-V8 levererar nästan det dubbla hästkraftantalet. Tala om BMW Efficient Dynamics!
Men! Åter till bilens själ.... Det här är ett motorfordon som briljerar i allt! Prestanda, teknik, kvalitet, komfort! Men den briljerar mest i samspelet mellan motor, växellåda, drivlina och chassie. Det här är det förnämsta BMW någonsin byggt och ett ingenjörstekniskt mästerverk. Det enda jag saknar när jag lämnat tillbaka bilen är att jag hade vetat göra ett tur fram och tillbaka till München med den - 350 mil tur och retur. Det hade varit något! Det är onekligen ett rätt trevlig känsla att sitta i den här bilen i vardagstrafiken på Valhallavägen. I den här bilen blir till och med trista måndagsköer.... rätt trevliga!
Några minnen som jag alltid kommer att bära med mig, resten av mitt bil-liv är när jag ligger bakom några andra bilar, och trycker plattan i botten och de försvinner som vita prickar i natthimlen,, eller de stenhårda stöddämparna i Sport+ där jag känner små sandkorn på vägen ända in i ryggraden... Och givetvis den förnämliga MDKG-automatlådan. Till slut återstår bara frågan: Är detta en sportbil eller en GT? Undertecknad lutar åt det senare, men överlämnar med varm hand till andra att ha en annan uppfattning...
Körupplevelse - Helt enorm. 6 poäng av 5 möjliga.
Komfort - helt enorm. 6 poäng av 5 möjliga
Kvalitet - Överlägsen. 6 poäng av 5 möjliga.
Ekonomi. Ekonomi är inte en relevant mätstorhet här. Har du råd - köp! Om inte - låt bli. Pressbilen kostar 1.167.000 kr i standardutförande. I det aktuella utförandet kostar den 1.389.000 kr.
Autopower tycker:
+ Designen. Min Mercedez-älskande kompis blev helt såld och det är ju det högsta betyget!.
+ Disktinkt chassi.
+ Motor och drivlina
+ Är det en sportbil eller GT? Välj själv! Du kan ställa in allt!
- Det finns inga. Det här är ett mästerverk. Skulle du säga till Leonardo Da Vinci att ändra lite på Mona Lisa?
Författarens slutkommentar om sig själv:
Detta är det första provkörningsreportage jag skrivit för AutoPower och jag som skrivit det är 38 år gammal och bor i Stockholm. Är fastighetsmäklare till yrket och är också en mycket passionerad BMW-förare sedan mitt nittonde levnadsår. Halkade in på bilintresse för att min pappa talade om att det kanske var dags att köpa bil nu “när du ändå ska flytta hemifrån för att studera” och påtalade också att “en av mina rörmontörer har en BMW 320 som han skall sälja. Det är en rolig bil, den kommer du tycka om. Den har elektronisk insprutning...”
Jag snokade upp med vägverket som det då hette att den haft 21 ägare på 10 år och fnös lite tyst för mig själv och tänkte “Hm, BMW, vad är det för något. Min drömbil är minsann en Jaguar, är inte det bättre kvalitet?”. Det var ungefär så mycket jag begrep om bilar när jag var 19. Jag kan mer idag...
Min första BMW (jag köpte inte 320:n ovan) var en röd 525 från 76. Fast min allra första BMW var en radiostyrd 635 med skärmbreddare, som min pappa hade sönder genom att köra i en vattenpöl. Det är knappt att jag förlåtit honom för det än idag. Den kostade 249,95 kr, och det var ganska mycket pengar 1979.
Dessutom måste jag erkänna att jag är en smula BMW-enkelspårig i mitt biltänkande: Vilken bil jag än ser, så finns det alltid en motsvarande bättre motsvarande BMW. Hur snygg bil som än tillverkats någonstans på vårt jordklot, så finns det alltid en fabrik i södra Tyskland som kan tillverka en som är lika snygg eller ännu snyggare, och kan de inte det så finns det ändå inget som är så vackert som en 507:a, en E9:a eller en E24. Jag sticker heller inte under stol med att jag tycker - och står för - att det är BMW:s tillverkning av bilar och BMW:s sätt att bygga bilar som definierar hur bilar byggs och som därför är ramen andra har att förhålla sig till.
Och jag alltid betraktat Teknikens Världs, AMS eller Vi Bilägares reportage av typen “Nya Volvo V70 - nu har BMW fått en tuff konkurrent” med att helt kort konstatera: Släng er i väggen!
Det här är var en kort presentation av författaren, som ni som läser mina artiklar bör ha i åtanke när ni läser dem! Till vardags kör jag runt i en 120d cab. Förutom till midsommarafton; för då kör jag en 850Ci -91. På arbetstid tuffar jag ibland runt i en Toyota Auris eller en Alfa Romeo Mito.
Text och foto: Alexander Kjellström
Diskutera provkörningen i forumet -->