AutoPower provkör nya BMW 318i 2.0 Valvetronic

Tekniska data
Cylindervolym 1995 cc
Cylindrar/ventiler 4/8
Effekt hk 143/6000 rpm
Vridmoment Nm 200/3750 rpm
Acceleration 0-100 9.3
Toppfart 218
Blandad körning l/100 km 7,2
Fälg/däckdimension 7x16, 205/55x16
Pris 245.900:-
Uppgifterna kommer från BMW och gäller sedanutförandet av 318i.
Den första modellen av 3-serien som fick ny motor med BMWs revolutionerande VALVETRONIC-teknik var nya 316ti Compact. Nu är det även dags att plocka in en VALVETRONIC-motor i 318i sedan och touring.

Nya BMW 318i har en nyutvecklad fyrcylindrig motor på 2 liter. Modellbeteckningsförvirringen (långt ord...) har bara blivit värre och värre och nu har varken 316i (R4 - 1.9 liter), 318i (R4 - 2.0 liter) eller 320i (R6 - 2.2 liter) motor med cylindervolym som beteckningen skulle låta antyda. Som kuriosa kan nämnas att nya 320d får en uppgraderad och starkare motor på 150 hk. BMW har därför valt att lansera även en version med lägre effekt som man kallar 318d (fast volymen är fortfarande 2 liter).

Nu skall vi emellertid inte fastna i oväsentligheter som modellbeteckningar, utan gå vidare och titta närmare på 318i. 3-serien har inte bara fått ny motor, utan även en tilltalande face-lift och lite mer utrustning som standard. Numera är DSC, dynamisk stabilitets kontroll, standard. Något som vi efterfrågat sedan tidigare. Konkurrenter som Mercedes och Audi har bägge ESP som standardutrustning.

Mer utrustning innebär självfallet även ett högre pris. Närmare 250.000 kr kostar en BMW 318i i standardutförande. Men då saknas en massa utrustning som man vill ha. Visserligen ingår en enklare klimatanläggning med AC och radio är standard, men fällbart baksäte, farthållare och larm ingår ej. BMW erbjuder ett relativt vettigt utrustningspaket för 17.900, som kallas komfortpaket. I komforten ingår då bland annat just fällbart baksäte. Jag kan inte låta bli att tycka att BMW och även Mercedes borde ha just denna detalj som standard.

Ett annat paket är pluspaketet med lättmetallfälgar, lackade exteriördetaljer och elhissar bak. Tyvärr är lättmetallfälgarna av "överskotts"-modell (de är inte särskilt snygga, eller BMW-mässiga), varför jag föredrar de standardmonterade 16"-plåtfälgarna som har mycket snygga hjulsidor. Lackade exteriördetaljer är snyggt, men inte värt 10.000 och fönsterhissar bak inte särskilt viktigt i en mindre bil. Skippa därför pluspaket och köp bilen med komfortpaketet.

Slutligen finns det tilltalande M-sportpaketet. Detta paket kan endast köpas tillsammans med komfortpaketet och det kostar hiskeliga 36.900. Men har du råd, så lyfter det bilen rejält, med aerodynamikpaket, snygga lättmetallfälgar med mera.

Med vår utrustning hamnar alltså en 318i sedan på 300.700 kr. Är det värt pengarna?

Vår provkörningsbil var en 318i Touring. Vi hann bara med en kortare provtur, men den hann faktiskt förmedla en hel del. Nya 3-serien känns väldigt fint ihopskruvad och även ganska tyst. Förvisso har den mycket långt kvar till storebror 5-serien, men ljudkomforten får ändå godkänt. Växellådan är lättarbetad och den nya motorn har en mycket behaglig gång. Med en toppeffekt på 143 hk blir det ingen räcer, men den känns rapp och direkt. Kraft finns att tillgå genom hela registret och stundvis skulle man kunna tro att man sitter i en lättrycksturbo. Men när man piskar motorn mot varvtalsstoppet försvinner sådana idéer och man inser att det är en äkta sugmotor med fin dynamik och spets.

Det som kanske imponerar mest är två saker: ljudet och gången på motorn. Motorn låter nästan som en sexa! Stundvis när man varvar rejält tycker man nästan sig höra en sexa. Och ljudet är fint närvarande, men aldrig störande ens i hög fart. Gången är också mycket imponerande. Motorn är vibrationsfri. Inte någon gång under provkörningen upplevde jag några ristningar eller vibrationer från motorn. Detta faktum bidrar kanske till att man tror det är en sexcylindrig motor.

Även chassit har fått sig en duvning och uppgraderats till face-liften. Styrningen är direkt och responsen fin i hela bilen. Kompromissen mellan komfort och väghållning har sällan känts bättre. Bilen är följsam och motorns centrala placering gör bilen mycket välbalanserad. När man lyfter på motorhuven ser man faktiskt bara tre av de fyra insugsrören. Så långt bak är motorn monterad.

Den sista, men kanske mest imponerande saken med nya 318i är förbrukningen. Här kunde jag självfallet inte utläsa något av den korta provturen, även om färddatorn visade 9.0 liter/100 km efter en halvtimmas hård körning. Istället väljer jag att referera Auto Motor und Sport som i sitt test av 318i fick en snittförbrukning på 8.8 liter/100 km. Detta att jämföra med 10.5 liter/100 km för 320i 2.2. I AMS testrunda låg förbrukningen på bara 6.4 liter/100 km!

Sammanfattningsvis är nya 318i rejält bättre än tidigare, men samtidigt dyrare. Och för att svara på min tidigare fråga: Nya 318i är värd pengarna. Att kalla bilen ett fynd är nog att ta i men jag vill ändå använda uttrycket prisvärd. Flera av konkurrenterna hamnar i samma prisläge med motsvarande utrustning och faktum är att BMW även erbjuder vissa rabatter som kan ge ett ännu lägre pris för den hugade nybilsspekulanten.

Nu återstår det bara en fråga - När kommer 518i?

Publicerad 2007-10-13 13:46. Uppdaterad 2007-10-15 12:43.
Copyright © 1997 - 2020 www.AutoPower.se


Annonser