Kapitel 9 - Kontroll av mätarställning
AutoPower har tillsammans med Bengt Pettersson, verkstadschef på den auktoriserade BMW-återförsäljaren M-Bilar i Västerås, försökt reda ut vilka möjligheter man har att kolla upp mätarställningen på bilen innan köp. Detta kapitel är baserat både på Bengt Petterssons och AutoPowers samlade erfarenhet och kunskap.
Generellt så finns det goda möjligheter att avslöja en manipulerad mätarställning. Det finns många olika vägar att kontrollera bilen, vilka kräver olika mycket arbete och ger olika säkert resultat. Det viktigaste är att kolla på bilen och dokumentationen som en helhet, inte att haka upp sig på enskilda punkter. Många bilar kanske man som köpare inte kan bevisa att de har blivit manipulerade, utan bara haft en "känsla" av att något inte stämmer. Den känslan är ju svår att beskriva, utan den kommer med tiden och blir säkrare ju fler bilar man har undersökt.
Det allmänna skicket på bilen Bilens skick säger väldigt mycket om mätarställningen. Det som gör det svårt att uppskatta mätarställningen via skicket, är att en långmilare som går på landsväg inte slits speciellt mycket. En välskött sådan är i många fall mycket finare i skicket än en kortmilare som gått 2-kilometersturer 4 gånger om dagen.
Några vanliga kontroller avseende allmänskicket:
- Slitage på pedalgummi
- Slitage på ratt och växelspak
- Slitage på förarstol och armstöd
- Blästrad front
- Blästrade framljusglas
- Glappande vindrutetorkare
- Utslitna dörrhandtag/mekanism/gångjärn på förardörren
- Olika typer av mekaniskt slitage, som bromsar, stötdämpare, bussningar osv
- Slitna detaljer i inredningen, exempelvis knappar som används ofta
Vid kontroll av dessa saker så är det viktigt att inte kolla på en enskild sak, utan just helheten. En bil som har sliten förarstol kan ha haft en förare som är kraftigt byggd, om allt annat är bra. Eller om fronten inte är blästrad men inredningen är slut, så kan ju bilen ha varit krockad och ser därför fräsch ut utanpå. Eller bilen kan ha haft en rattgnuggande förare, om bara ratten är sliten men inget annat. Så det gäller att bruka sitt sunda förnuft. Men om allt är mycket slitet på en väldigt låg mätarställning kan man verkligen ana oråd. Samtidigt är det ju väldigt synd att sortera bort en ärlig bil på grund av slitage på en enskild sak, så återigen, använd det sunda förnuftet! Eller låna in en erfaren kompis, det hjälper alltid.
Det svåraste är att bedöma en 3-6 år gammal bil som har gått runt 14-15000 mil. Då syns det normala slitaget på bilen, men samtidigt är det inte helt självklart att det går att se om den gått 25000 mil istället för 15000 mil. Men det syns mer om den gått 35-40000 mil, då är bilarna verkligen dåliga, men samtidigt inte så dåliga att de inte kan passera med 18-20000 mil på mätaren. Kortmilare är oftast enklare att bedöma, eftersom en 5000-milare ska vara nästan i nyskick.
Kontroll via BMW's servicedator (DIS)Med hjälp av DIS så går det att undersöka mätarställningen på nyare BMW-modeller. Mätarställningen som man ser i instrumenthuset (kombiinstrument på verkstadsspråk) går förhållandevis enkelt att ändra, men mätarställningen finns faktiskt lagrad på ett till ställe i bilen. För att läsa denna går BMW-teknikern in i DIS-menyerna och läser mätarställningen ur ljusmodulen, som lagrar bilens totala körsträcka. Då ser man direkt om mätarställningen skiljer sig från det som står i kombiinstrumentet.
Det går att manipulera med mätarställningen i ljusmodulen också, men det kräver en verkstad som har tillgång till samma programvaror som en auktoriserad BMW-verkstad har. Dessutom behövs tillgång till kopplingschema och annan teknisk information. Mätarställningen manipuleras då i kombiinstrumentet, samtidigt som bedragaren köper en ny ljusmodul till bilen för några tusenlappar. Dessa två måste sedan med hjälp av DIS:en kodas ihop. Även om det alltså går att manipulera båda mätarställningarna, så kostar det flera tusen kronor och kräver mycket verktyg och kunskap. Därför är det inte så vanligt på billigare bilar, men däremot förekommer det fortfarande på nya dyra bilar, där det lönar sig att luras trots kostnaden.
BMW kan INTE justera mätarställningar genom DIS, vilket många tror. När en kilometerräknare går sönder byts hela enheten ut varefter bytet dokumenteras i serviceboken. BMW ställer alltså aldrig fram eller bak kilometerräknare, vilket kanske någon tror.
Att kontrollera mätarställningen via DIS kostar 750 kr. Väl investerade pengar! Kontrollen går ganska fort, så med lite tur behöver man inte boka tid speciellt långt i förväg heller. Om man gör en halvljuskodning eller kontroll av nycklarna ingår kontrollen.
Kontroll för att se byte av kombiinstrument eller kodkontaktKodkontakten är hårdkodad till att höra ihop med ett enda kombiinstrument, och går inte att manipulera för att passa med ett annat kombiinstrument. När kodkontakten eller kombiinstrumentet är utbytt lyser en liten röd prick till bredvid mätarställningen. Det kan dock finnas förklaringar, exempelvis byts kodkontakten när mätarställningen stannar, vilket är ett vanligt fel på E32 och E34 strax innan 30000 mil. Det betyder att det kan finnas en helt legetim anledning till att kodkontakten är utbytt, men den ska ju kunna styrkas!
På E34 (t.o.m 9/90) och E32 (t.o.m 02/89) sitter kodkontakten i kabelhärvan bakom kombiinstrumentet. Är bilen tillverkad senare sitter kontakten i kombinstrumentet.
Det är också bra att veta att när kombiinstrumentet monteras ur för ett normalt lampbyte börjar inte pricken lysa rött, så vid normal service händer inget. Bara om de två komponenterna separeras och inte kopplas ihop igen!
Detta kontrollsätt fungerar alltså om kombiinstrumentet eller delar av det, alternativt kodnyckeln, är utbytt mot ett med lägre mätarställning. Det visar dock inte om mätarställningen manipuleras via diagnosuttaget, vilket är det vanligaste sättet.
Kontroll av mätarställning vid garantireparationerEftersom alla garantireparationer godkänns av BMW centralt så finns ett register med dessa uppgifter i Tyskland. Alla nya bilar har ju ett till två års fabriksgaranti, samt upp till 5 års goodwillgaranti på vissa speciella delar. Det gör ju att detta sätt att kontrollera bilen ger mest för en ganska ny bil, kanske upp till 5 års ålder. En 10 år gammal bil som har varit inne på reparation när den var ett år gammal kanske inte visar något som kan påvisa om mätaställningen stämmer.
En vanlig missuppfattning är att det går att kolla vanliga reparationer och normal service utförd på verkstäder i Tyskland via BMW i Sverige, men det är helt felaktigt. Det enda som går att kolla är garantireparationer, inget annat! Det går inte heller att via en BMW-verkstad i Sverige (eller Tyskland) se servicetillfällen genomförda på andra verkstäder i Sverige (eller Tyskland). De olika verkstädernas datorsystem är generellt sett inte ihopkopplade, om det inte rör sig om verkstäder inom samma koncern.
Att kontrollera garantiservicar kostar någon hundralapp hos de flesta BMW-verkstäder. Det enda som behövs är bilens 7 sista tecken i chassinumret samt nuvarande mätarställning.
Vid kontroll av garantiservicar så kan BMW även utan extra kostnad kontrollera standardutrustningen som bilen levererades med från fabrik.
Kontroll av stämplarna i servicebokenDet allra säkraste sättet att kontrollera mätarställningen är att ta serviceboken för bilen man är intresserad av att köpa och ringa runt till de verkstäder som har stämplat serviceboken. Om inte telefonnumret står på stämpeln går det att söka upp verkstaden antingen på BMW's hemsida eller i serviceverkstadsförteckningen som brukar följa med bilen. Sedan är det bara att förbereda lite frågor och sedan ringa eller faxa till serviceavdelningen. Det är ju lite arbete för dem att kolla i datorn, så det brukar löna sig att vara trevlig och förklara kort att man ringer från Sverige, samt varför bilen behöver kollas upp. De verkstäder som jag har kollat upp bilar på brukar oftast ha som policy att inte faxa kopior på kundens kvitto, utan man får nöja sig med att de säger vad som gjorts, vilket datum och vid vilken mätarställning. Det brukar räcka!
Det bästa och enklaste sättet är att skriva ihop ett fax, speciellt om tyskakunskaperna är dåliga. Då är det enklare att be någon som kan tyska skriva ihop ett kortfattat fax, och sedan skicka ner det. Ange modell, sista 7 tecknen i chassinumret, vilka uppgifter som redan finns om service och fråga om de kan bekräfta dem, samt även fråga om de har ytterligare information om bilen. De kan ju ha reparerat något större, eller lagat bilen efter en krockskada. Oftast svarar någon på faxet, även om det i vissa fall kan ta ett par dagar.
Om stämplarna inte leder till någon verkstad, så kan de antingen vara förfalskade eller så kan verkstaden helt enkelt ha lagts ner. Det florerar falska stämplar i oärliga kretsar, vilket kan vara svårt att upptäcka. Sedan finns det faktiskt de som mutar BMW-personal att skriva in falska servicetillfällen, men då börjar det bli avancerat och jobbigt. Bedragaren kanske tjänar på detta för en dyr bil, men knappast på en äldre. Om det inte gjordes när bilen var nästan ny förstås!
SammanfattningDet lönar sig verkligen att kontrollera bilen innan man köper den. Det kan vara svårt att hålla sig från köpet ett par dagar extra, men den extra tiden brukar betala sig mångfalt. Skillnaden mellan att köpa en BMW med korrekt eller manipulerad mätarställning kan i värsta fall räknas i tiotusingar. Även på en äldre bil kan 25000 mil istället för 15000 mil innebära mycket kostsamma reparationer, men bilen blir ju ändå aldrig en 15000-milare hur mycket pengar man än plöjer ner i den! Då är det bättre att lugna sig och kolla vidare.
I tabellen nedan visas vilket sätt som fungerar för att kontrollera mätarställningen på respektive modell:
|
Garanti- reparationer |
Verkstads- kontroll |
Kod- nyckel |
DIS- kontroll |
E31 |
X |
X |
X |
|
E32 analog |
X |
X |
|
|
E32 digital |
X |
X |
X |
|
E34 analog |
X |
X |
|
|
E34 digital |
X |
X |
X |
|
E36 |
X |
X |
X |
|
Z3 |
X |
X |
|
X |
E38 (och högre) |
X |
X |
|
X |
Alpina |
|
X |
X |
X |
Som synes i tabellen så hanterar Alpina sina garantireparationer själva, så det går alltså inte att kontrollera via BMW.
Gå inte på den gamla bilhandlarskrönan att "alla bilar är ju skruvade, du kan lika gärna köpa den här!". Så är inte fallet, det finns massor med ärliga och välskötta bilar på marknaden. De kostar lite mer, men det lönar sig i längden! Om inte annat när bilen ska säljas igen, för medvetenheten om vilka möjligheter som finns att kolla upp bilarna ökar ständigt. Ju mer seriösa begagnattester som kommer och nyanserar bilden av importbilar, desto mer lär sig köparna hur de ska undvika att bli lurade. Så det är mycket roligare att ha en ärlig bil, både under tiden man äger bilen såväl som när bilen ska säljas!
Som avslutningom du nu själv av någon outgrundlig anledning skulle stå hos en oseriös exportfirma nere i Tyskland och handlaren frågar dig vad mätaren ska stå på, tänk efter innan du ber honom ändra mätarställningen! Att fuska med mätarställningen är detsamma som att begå bedrägeri/grovt bedrägeri beroende på värdet på bilen. Att försöka övertala sig själv med "jamen det berör ju bara mig" stämmer inte. Om du ändrar mätarställningen är du TVUNGEN ENLIGT LAG att upplysa köparen om det när du sedan säljer den vidare. Tänk sedan på att de som du lurar hemma i Sverige är vanliga svenssons, det förtjänar det inte! Så frågan är om det verkligen är värt att begå bedrägeri mot en vanlig medmänniska för några enstaka tusenlappar? Om pengarna är det viktiga finns det enklare och säkrare sätt att tjäna pengar, som dessutom ger lägre straff.
Tack till
Bengt Pettersson, M-Bilar