Kapitel 8 - Köpa en importerad bil i Sverige
Inledning
Som tidigare nämnt så är risken avsevärt mycket större att bli lurad vid köp av en importerad bil i Sverige än att importera den själv från Tyskland.
Tyvärr är det alldeles för vanligt att mätarställningen är manipulerad på bilar i dagens läge, både gällande svensksålda och importerade bilar. Det beror helt enkelt på att miltalet styr prisbilden för bilarna. Köparna vill hellre ha en bil som har gått få mil än många mil, och är beredda att betala mer för det. Hänsynslösa bedragare skyr inte några medel för att tjäna den där extra pengen, utan att tänka på personen man lurar. För den inget ont anande köparen innebär en manipulerad mätarställning allt från ökade driftskostnader under ägandet, till ekonomisk ruin den dagen fusket upptäcks.
Det enklaste sättet att minska fusket vore om köparna blev mindre rädda för bilar som har rullat lite längre. Dagens högkvalitetsbilar går ofta uppåt 40000 mil utan att några större reparationer behövs, och därför är det ologiskt att köparna börjar tänka långmilare på bilar som har rullat 12-15000 mil på tre-fyra år. Bilar som har rullat få mil i förhållande till biltyp, utrustningsnivå och ålder har mångdubbelt större chans att vara mätarfifflade. Ta en maxutrustad större dieselbil som exempel, hur troligt är det att en sådan rullar kanske 12-1300 mil per år nere i Tyskland? Hur stor är sannolikheten för att en tysk skulle utrusta bilen med tex navigationssystem och inbyggd mobiltelefon, för att sedan åka mellan hemmet och Lidl ett par dagar i veckan? Det är mycket troligare att en sådan bil har rullat 5-6000 mil per år istället!
Att köpa en importerad bil i Sverige handlar mycket om sunt förnuft. Bilda dig gärna en uppfattning om prisnivån för motsvarande bil i Tyskland. Är en nyimporterad bil billigare i Sverige än motsvarande i Tyskland, är det självklart något som inte stämmer. Samma sak med säljaren; försök bilda dig en uppfattning om hur seriös och kunnig han är. Att bilen är nyimporterad behöver inte innebära att den är dålig, och det kanske inte gör något att säljaren tjänar en hacka, istället för att du skulle ha letat igenom hela Tyskland för att hitta en likvärdig bil? Har den varit i Sverige i några år är det svårare att kolla upp den tyska historiken, men de inte upp för det! Lägg hellre ner ett par timmar på att kolla upp bilen INNAN köpet, än att lägga ner dagar på att häva köpet i efterhand!
Allmänt om importbilar i Sverige
I Sverige har importbilar drabbats av dåligt rykte. Det är tyvärr inte oförtjänt, utan beror på att importerade bilar ofta visar sig vara fifflade på ett eller annat sätt. Numera är väl ingen så dum att de tror att svensksålda bilar aldrig skruvas, men det förefaller vara så att importerade bilar är överrepresenterade när det gäller mätarfiffel.
Söker du en importerad bil, är det viktigt att väga in det faktum att de är värda mindre än en likvärdig svensksåld bil. Till största del beror det på naturliga faktorer, som vagnskadegaranti och tex gratis service. Värdeskillnaden beror också på ovillighet av många handlare att byta in importerade bilar, då de upplever att det har varit för mycket problem med sådana. Deras ovilja mot importbilar beror naturligtvis också på andra faktorer, som att de hellre vill sälja nya bilar än att deras kunder tar in dem från Tyskland!
Sammanfattningsvis så fordar det en hel del kunskap och mycket tålamod att leta efter en importerad bil som säljs registerad i Sverige. Målet med det här kapitlet är att du som köpare ska slippa bli lurad vid köp av bil i Sverige!
Hur det alltför ofta går till...
Tyvärr är det många bilköpare som blir lurade när de köper importerade bilar i Sverige, oftast beroende på snålhet och okunnighet. Alltför ofta ser det ut så här (tack till ”Rolex”!):
- Letar upp den billigaste importbilen på blocket.se
- Bortser från att säljaren inte vågar skriva ut sitt riktiga namn, utan använder ”BMW” eller något annat fantasifullt som alias
- Köper bilen jättesnabbt
- Kollar upp mätarställningen EFTER köpet
- Upptäcker att man köpt en skruvad långmilare
- Blir sur
- Gör polisanmälan
- Försöker lämna tillbaka bilen och få köpesumman tillbaka
- Får inte tag på säljaren eftersom han kastat kontantkortet
- Får tag på säljaren som numera bor i Spanien sedan förra veckan
- Får reda på att säljaren som lurade dig är utblottad
- Polisanmäler säljaren för lurendrejeri
- Får reda på att 162 andra pers också blivit lurade av samma kille
- Ställer dig på plats 163 hos kronofogden i väntan på stålar
- Får reda på att Polisen har lagt ner utredningen mot bilsäljaren
- Blir ännu mer sur eftersom allt är helt kört
- Försöker sälja bilen med riktig mätarställning till underpris
- Du köper en Saab eller annan meningslös och tråkig bil eftersom frun kräver detta i tron att alla BMW är som denna, du orkar inte argumentera utan lyder blint
Istället borde köparna ha gått tillväga enligt följande:
- Letar bil på Blocket eller annan annonsmarknad
- Ratar alla annonser där säljaren inte skriver ut sitt namn
- Ratar alla annonser som bara innehåller ett oregistrerat kontantkortsnummer
- Hittar efter mycket letande en intressant bil
- Kontaktar säljare och ställer frågor enligt begagnatguiden som finns på AutoPower
- Kollar upp säljaren. Är det en firma, ta organisationsnumret, kontrollera så att firman är kreditvärdig och att det finns tillgångar för att klara en ev. reklamation. Är det en privatperson, kontrollera att bilens ägare är samma person som säljaren och att säljaren har en fast adress
- Ta regnumret, kontrollera bilen enligt detta kaptiel INNAN du tittar på bilen i fråga
- Titta på bilen. Verkar allt stämma, förhandla priset med förbehåll för att den ska klara ett
- Utför ett M-test. Alla bilar får någon anmärkning, men finns det reparationsbehov får du avgöra om du ska kliva av affären eller pruta ytterligare.
- Var nöjd med din ärliga och fräscha importbil i många år framöver!
Som synes är det inte något oöverstigligt hinder att köpa bil i Sverige. Det viktigaste är att inte ha bråttom, använda sitt sunda förnuft och att vara noggrann. Det tar tid att hitta en ärlig och bra bil, men det är värt så mycket pengar att timpenningen blir väldigt hög för det lilla arbete det innebär. Det finns tyvärr alldeles för mycket oseriösa bilar på marknaden, för att våga chansa på att bilen är schysst utan att kolla upp den noggrant.
Köp absolut inte en oregistrerad importbil som står i Sverige!Ibland annonseras oregistrerade importbilar ut för försäljning. På grund av den ofta låga prisnivån är det många som faller för frestelsen att köpa en sådan och sedan registrera in den själv. Det är ytterst farligt att göra det, och även om det verkar lockande så är risken för ekonomisk ruin och ännu värre problem uppenbar! Det finns egenligen bara fem anledningar till att någon ska vilja sälja en oregistrerad importbil:
- Bilen är momsfifflad (se nästa stycke). Är den momsfifflad så åker du som första ägare och den som registrerar bilen i Sverige ofelbart på 25 % moms på inköpspriset, eller troligare försäljningspriset i Tyskland. Plus eventuellt skattetillägg! Du kan även råka ännu värre ut, genom att DU kan pekas ut som hjärnan bakom momsfifflet! Då duger det inte att skylla på en skum försäljare, som redan har kastat bort sitt kontantkort till mobilen.
- Bilen är stulen och/eller har falska registreringspapper. Många som förblindas av ett billigt inköpspris tänker inte ens tanken att bilen kan vara stulen, trots att det rör sig om en affär på i värsta fall hundratusentals kronor! Det är dessutom svårt att kolla upp för den som inte vet hur man ska gå tillväga. Skulle bilen vara stulen kan du som köpare i värsta fall bli anklagad för stöld eller häleri. Eftersom godtrosförvärv numera inte finns, kommer bilen att beslagtas utan ersättning till dig.
- Säljaren vet eller misstänker att bilen har allvarliga fel som gör att den inte går att besiktiga. Därför är det enklare att sälja den obesiktigad till ett bättre pris så får du som första ägare ta reparationskostnaden istället. Är exempalvis katalysatorerna slut eller om bilen har dåligt reparerade krockskador så kan reparationen kosta hur mycket som helst.
- Bilen är mätarfifflad. Genom att säljaren inte står på några papper går det inte att polisanmäla honom för mätarfifflet. Här kan du pekas ut som bedragare när du i din tur ska sälja bilen, genom att det förefaller som att du har mätarfifflat bilen.
- Säljaren säljer bilen ”svart” och vill inte synas som ägare av den anledningen. Det här kan väl av många anses vara en acceptabel anledning att köpa en oregistrerad bil, men då ska man tänka på att man hjälper någon att begå skattebrott alternativt grovt skattebrott genom att köpa bilen.
Prisskillnaden mellan att registrera och inte registrera importbilen är så liten,att det inte kan vara det verkliga skälet för säljaren att sälja bilen oregistrerad. Därför avråder AutoPower på bestämdast möjliga sätt från att köpa en oregistrerad importbil, med det enda undantaget om du som köpare av någon anledning litar blint på säljaren.
Tysk moms och svenskt momsfiffelDen höga svenska momsen gör att momsfiffel är otroligt lönsamt och förhållandevis enkelt. Speciellt utsatta är dyra kapitalvaror, som exempelvis bilar. Det som krävs för att kunna begå momsfiffel är ett företag i Sverige, som har registrerat sig för att kunna lyfta momsen i Tyskland (19 % moms). Den tyska handlaren ringer och kollar detta med den tyska skattemyndigheten, varefter bilen säljs utan att tysk moms betalas. Då ska företaget enligt lag betala 25 % i svensk moms på bilens inköpspris i samband med införseln till Sverige, vilket en seriös handlare gör. De oseriösa som momsfifflar låter helt enkelt bli att betala in svensk moms och tjänar därför mer på bilen, då de köper den 19 % billigare i Tyskland! Istället säljs bilen omgående av importören, ofta till ett onormalt lågt pris för att få bort den så snart som möjligt. Det här utförs tyvärr i stor skala i Sverige, och ofta ligger organiserad brottslighet bakom. Eftersom momsärende har lång handläggningstid, samtidigt som målvakter (meddellösa personer utan tillångar, ofta med missbruksproblem) är de enda som syns på dokumentationen, kommer de riktiga bedragarna alltför ofta undan.
Problemet för dig som köpare är att Skatteverket går igenom varje enskild bilimport där tysk moms inte är betald, för att se vilka som sedan har betalt svensk moms på bilarna. Det kan ta lite tid, men förr eller senare kontrolleras samliga bilaffärer, eftersom staten annars förlorar hundratals miljoner på momsfusket. Tyvärr finns det inget säkert sätt att kontrollera att momsen är betalt, någon som försvårar för bilköpare som inte vill råka illa ut, eller bidra till brottslighet . Hör borde Skatteverket ta sitt ansvar, och ge oss svenskar en vettig möjlighet att kolla så att momsen är betald på bilen när vi köper bilen i Sverige.
Vem kommer då att få betala momsen när staten till slut upptäcker att den inte är betald på din bil? Eftersom den oseriösa momsfifflande importören ofta redan har kronofogdeskulder och/eller har använt målvakter, kan momsskulden komma att följa bilen. Undantaget är när ett företag har ägt bilen innan dig, då stannar skulden i och med företaget. Men annars finns det en risk att den som exempelvis köpt en bil värd drygt 200 000 kr, eventuellt kan få ett inbetalningskort på 50 000 kr i brevlådan. Vem har råd att riskera det?
Därför är det MYCKET viktigt att ALLA som köper importerade bilar säkerställer att den svenska momsen är betald. Som köpare innebär det att du ALLTID ska kräva att få se orginalkvittot, och helst ringa den tyska handlaren och se till att kvittot är äkta. Många vill inte visa vad de köpt bilen för och täcker då för inköpspriset. Detta spelar egentligen ingen roll, bara det framgår att momsen är betald i Sverige eller att bilen är en §25-bil. Se till att alla papper är i ordning, att köparen är samma person som skriver på kvittot. Var försiktig när bilen känns för billig, eller säljaren känns oseriös!