Alla bilder är klickbara |
BMW servicebok till en 523i -98
|
Copyrightdatum och "Bestell-Nr", på fjärde sidan
|
"Bestell-Nr", på sista sidan
|
Häftningen i en servicebok
|
Stämplarna i en servicebok från 1997
|
Stämplarna i en servicebok från 1994
|
Vissa återförsäljare klistrade in en utrustningsspecifikation i serviceboken
|
Det är mycket viktigt att ha servicen dokumenterad på bilen, både i Tyskland och i Sverige. Existensen av en servicebok får dock absolut inte tas som en indikation på att mätarställningen är riktig. I princip kan man säga att de flesta mätarskruvarna, undantaget dom mest amatörmässiga, förser bilen med en förfalskad servicebok. Och den förfalskningen kan vara allt från klumpig till omöjlig att avslöja utan att kontakta serviceställena i den. Att dra några slutsater bara genom att titta på bilen är inte möjligt.
De vanligaste ursäkterna när serviceboken saknas:
1. Förra ägaren har kvar den. Jag skickar den senare.
2. Den ligger hos en kompis/i posten/hemma/borta/morfar
3. Jag har slarvat bort den
4. Den blev stulen
Och så vidare. Gå inte på dessa ursäkter!! Det kan naturligtvis finnas olika orsaker till att servicedokumentationen är borta, men alla bilägare och bilhandlare, både i Tyskland och i Sverige vet precis hur mycket dokumentationen är värd. Min åsikt är att minst 90% av bilarna utan servicedokumentation har felaktig mätarställning.
Observera att jag säger servicedokumentation. Dokumentationen behöver inte bestå av en servicebok, utan utdrag från BMW eller kvitton är till och med bättre att ha. Det viktigaste är att säljaren kan bevisa att bilen är servad enligt anvisningarna. Nedan visas de viktigaste punkterna för att säkerställa att serviceboken är ärlig.
Det är naturligtvis något fel om serviceboken är tillverkad efter bilen. En -96 med en fullsmetad servicebok från -97 har med 98 % sannolikhet felaktig mätarställning. De sista 2% är när ägaren kan styrka att det rör sig om en "ersatz" servicebok från BMW. Kolla även att "Bestell-Nr" på samma sida stämmer med "Best. No." på baksidan (se nedan). Om inte är alla blad utbytta.
På vissa karosser och årsmodeller står det även vilken kaross som serviceboken tillhör. Om din 325i E36 har en servicebok som det står E34 på är boken naturligvis en förfalskning!
Nästa kontrollpunkt är häftningen. Om häftstiften ser onormalt böjda ut, eller om papperet runt häftningen är skadad, är bladen utbytta i boken. Det går i vissa förfalskade serviceböcker att se skillnad på färgen på bladen, eftersom sidorna i en äldre servicebok gulnar, medan nya blad fortfarande är vita.
Att kontrollera stämplarna är lite svårare. Många tror att boken är en förfalskning bara för att samma firma har stämplat den, eller för att samma person undertecknat servicen. Tvärtom kan detta visa på att verkstan varit så bra att ägaren fortsatte serva bilen där, eller att ägaren har haft en personlig kundmottagare. Verkstan kan även vara mycket liten, exempelvis ute på landsbygden.
En del förfalskare gör egna stämplar med påhittade verkstäder. Det enklaste sättet att undersöka detta är att leta efter verkstaden i den bok med alla auktoriserade verkstäder som brukar ligga tillsammans med bruksanvisningen i bilen, eller också på BMW's tyska hemsida.
Alla servicar är oftast inte ifyllda, vilket inte heller behöver betyda att de inte är gjorda. Mer än hälften av servicarna bör dock vara ifyllda. Det är däremot oroväckande om mellanrummen mellan servicarna verkar onormalt långa. Numera varierar det med förarens körstil, eftersom serviceintervallen är beroende av bränsleförbrukningen.