Kapitel 10 - Sammanfattning

Hur ska jag då göra för att garanterat komma hem med en fin bil som jag trivs med, för vettiga pengar? Här är några mycket viktiga punkter:

  • Planera resan som en semesterresa, som med lite tur mynnar ut i ett bilköp. Att stå nere i Tyskland och vara tokstressad över att inte hitta någon bil, brukar sluta vansinnigt dåligt.

  • Boka tid för registreringsbesiktning innan resan.

  • Ta med ett bra tekniskt tyskalexikon, mobiltelefon som funkar utomlands samt en bra handnavigator med detaljerad tysklandskarta (alternativt en bra kartbok). Och stålar!!

  • Bestäm dig för ungefär vilken bil du vill ha, och vilken minimiutrustningsnivå som gäller. Bestäm inget maximalt miltal, utan gå på skick istället när du är på plats i Tyskland.

  • Kolla på tyska bilsajter (se länksidan), läs dagstidningar men undvik DAZ som är en riktig blåsning. Titta ut ett antal bilar som verkar intressanta och ring på dessa om möjligt. Det kommer att dyka upp andra bilar på plats i Tyskland, men det är ändå mycket viktigt att ha några bra bilar färdiga innan resan.

  • Kolla inte varken på de billigaste eller dyraste bilarna. Skaffa dig en uppfattning om prisbilden och börja leta bilar i mitten av prisområdet.

  • Ta god tid på dig i Tyskland. Ta ledigt minst tre dagar och åk alltid ner på söndag kväll eller måndag morgon. Det kan krisa till sig och då vill man inte att det ska vara fredag! Kolla även så det inte är någon skum helgdag, tyskar har många annorlunda helgdagar.

  • Hyr en bil på flygplatsen, alternativt låt någon köra ner dig. Bil är ett måste! Hyrbil är hyfsat billigt i Tyskland (från 300 kr + bensin om dagen).

  • Hitta en seriös handlare, ingen exporthandlare med vimplar och byggbarack som kontor. Köp inte privat, åtminstone inte första gången. Det är struligare och det är lättare att bli lurad.

  • Betala alltid tysk moms på bilen, om den inte är en §25-bil (utan moms, från privatperson).

  • Låt bilhandlaren fixa skyltar osv, gå och drick öl istället.

  • Tänk på att det är svårt att hitta i Tyskland. Runt två bilar per dag hinner du med, om handlarna inte ligger i samma stad (eller på samma gata i en storstad).

  • Kolla bilen och dokumentationen noga. Betala hellre mer för en fin bil, än pruta på dina krav. Du kommer ändå att hitta mer fel på hemvägen. Köp inte heller någon bil som verkar slarvigt servad, exempelvis slut däck, dåliga bromsar, svart olja osv.

  • Fråga säljaren rakt ut om bilen varit krockad och om mätarställningen är korrekt. De får inte ljuga, då begår de bedrägeri, vilket ger hårdare straff än i Sverige. Om det står "enligt mätare" (lt. Tacho) på lappen i vindrutan är bilen skruvad. En siffra på lappen innebär ett löfte, avläst värde betyder inget löfte, lika med skruvat.

  • Tänk på att tyska handlare kan vara ovilliga till provkörning. Om du är osäker, stå på dig! På en stor firma spelar det mindre roll, de luras inte.

  • Köp däck och serva bilen i Tyskland. Våra kartellbildningar i Sverige gör att allt sådant är svindyrt hemma. Gäller även öl!

  • Kör försiktigt, tänk på att hålla avstånden både framåt och bakåt! Bilen är ju bara trafikförsäkrad. Autobahn är som DTM på riktigt när det är mycket trafik....


Detta var en snabbguide, som till största del bygger på sunt förnuft. Följ den och var noggrann, så står det med största sannolikhet en ny bil i garaget en vecka senare! Dessutom garanterat till ett lägre pris än en liknande bil i Sverige, även om det inte innebär ett jätteklipp.


Användbara länkar  arrow

Publicerad 2007-08-28 16:06. Uppdaterad 2007-08-28 16:08.
Copyright © 1997 - 2018 www.AutoPower.se


Annonser