Kapitel 1 - Allmänt om import
Inledning
Sedan importvågen startade igen vid Sveriges inträde i EU i mitten av 1990-talet, har den eviga frågan varit om det verkligen lönar sig att importera bilen själv. Det finns förstå-sig-påare i båda läger, både de som anser att det är dyrare i Tyskland och de som säger att allt är billigt i Tyskland. Som vanligt ligger sanningen någonstans mitt emellan. Det finns billiga bilar, ibland även klipp, men att tro att det går att skära guld med täljkniv är fel. Det är viktigt att inse att de snabba importklippens tid för evigt är förbi! Att åka ner till Tyskland för att göra en bra affär, utan att vara bilintresserad, kan sluta riktigt illa.
Istället är det utbudet, utrustningsnivån och skicket på bilarna som borde locka oss svenskar att importera vår egen bil. Där webbsidorna i Sverige kan erbjuda ett fåtal BMW-bilar av en specifik modell finns tiotals gånger fler i Tyskland. Bilarna är generellt i bättre skick och har mer utrustning än motsvarande bil i Sverige. Många bilar är billigare, men det gäller att hålla koll på prisnivån både i Tyskland och Sverige, för i vissa fall kan bilen faktiskt löna sig bättre att köpa i Sverige! Ofta är frågan mer om du som köpare tycker att du har tillräckligt mycket tid och intresse för att åka ner till Tyskland och köpa bil. Som hjälp för dig som fortfarande vill göra det har AutoPower sammanställt den här Importguiden!
Generellt om importerade bilarNär väl importbilen står i garaget här hemma, ställs importören ofta inför ett antal nya utmaningar. Det rör såväl taskiga inbytesvärderingar, avundsjuka som okunnighet.
De flesta som någon gång har ägt en importerad bil har hört påståendet "vadå 7.000 mil? Du tror väl inte att den gått mindre än 70.000 mil? Man vet ju hur det går till i Tyskland!! Alla bilar går ju som blodtransporter och rullar 30000 mil per år". Alla verkar plötsligt veta väldigt mycket, vilket tyvärr gör liknande påhopp vanliga. Detta beror oftast på avundsjuka och okunnighet, något vi kan tacka jantelagen för. Men dessvärre ligger det naturligtvis någonting bakom även de mest infantila uttrycken. Varför har då importbilar fått detta rykte?
HistorikEtt problem är de bulvaner/handlare, som köper bilarna i Tyskland och säljer dem i Sverige utan att ha för avsikt använda dem själv. Många importörer är seriösa, både privatpersoner och företag, men liksom de flesta branscher där det finns snabba pengar att tjäna attraheras kriminella element också. Rån, grovt bedrägeri, skattefiffel, misshandel, grovt momsbedrägeri för att inte nämna det flertal människor som blivit mördade de senaste åren i samband med bilaffärer, visar vilka människor som är verksamma i bilbranschen.
Tyvärr spiller bilbraschens dåliga rykte över även på de seriösa importörerna. Det finns tyvärr bara ett fåtal stabila och seriösa företag i Sverige som importerar bilar. De har sedan importvågen startade konstant arbetat i motvind, motarbetade av lagar och regler. Ett exempel är att den svenska lagstiftningen i praktiken förbjöd bilfirmor att importera bilar under 90-talet. Bilimport var endast tillåtet för "eget bruk" av privatpersoner, vilket var begränsat till en bil per år. Detta gjorde att inga seriösa handlare importerade, utan det skapades snabbt en "svarthandel" med importbilar, där mer eller mindre seriösa importörer använde bulvaner för att kunna importera bilar.
Bulvanerna fick betalt för att stå som importör på papperet, vilket gjorde att den som verkligen importerade bilen aldrig behövde stå som bilens ägare på ett enda kvitto. Snacka om helt säkert skattefiffel! Skapat av myndigheterna i Sverige! Eftersom ingen ärlig bilfirma ville fuska på det här sättet, tog de oseriösa importörerna direkt hand om en stor del av importmarknaden. En importör som inte drar sig för grovt skattebrott har naturligtvis mindre samvetsbetänkligheter över att begå grovt bedrägeri samtidigt, genom att skruva mätaren...
Samtidigt är vi svenskar på många sätt drömkunden för en oseriös bilimportör. Vi är väldigt blåögda, samtidigt som vi är snåla. Det är naturligtvis ingen bra kombination, som dessutom ofta kryddas av en stor portion okunnighet. Detta gör att vi i många fall inte letar efter en bra och fin bil, utan lurar oss själva att köpa en bil i dåligt skick som är ovanligt billig istället. Det är naturligtvis lätt att gnälla om att alla importbilar är vrak, när köparen bara är beredd att betala för ett vrak!
För bra kvalitet?Ännu ett problem är kvaliteten på dagens bilar, och då kanske främst tyska bilar som BMW, MB, Porsche och Audi. Det är helt enkelt svårt att se på bilen hur långt den gått, eftersom den är så oerhört välbyggd och tål hård användning. Exempelvis så är en ärlig 10.000-milare nästan i nyskick! En 40.000-milare är i dåligt skick, men inte så fruktansvärt dåliga som många tror. De är oftast inte i värre skick än att någon dumsnål svensk köper den bara för att den är ett par tiotusingar billigare än fina bilar. Åldern betyder oftast mer för skicket än mätarställningen.
I Sverige verkar det nästan som att bilhandlarna har resignerat. Flera inlägg på denna hemsida visar att handlaren oftast säger "Vadå skruvat? Alla andra handlare fuskar ju med sina bilar!". Detta är inte sant! Det finns många bilfirmor som är ärliga. Handla bil av dem istället! Bilen är garanterat dyrare i inköp hos en ärlig handlare, men utslaget på tiden du äger bilen blir priset garanterat lägre. Det är bara vi konsumenter som har makten att se till att alla oseriösa handlare försvinner, genom att vi inte köper dåliga bilar av dem! AutoPower har därför sammanställt ett kapitel i Importguiden som visar hur du som köpare ska säkerställa att den importerade bilen som redan finns i Sverige är ärlig.