Upplever du att din bil är riktigt smutsig och inte har sett en rejäl tvätt under detta århundrade så är detta rätt kur. En ren bil är enklare att sköta, roligare att titta på och dessutom får inte rosten fäste på den. Jag använder mina bilar dagligen och kör ibland 1500 km på ett par dygn så det blir rejält smutsigt emellanåt. Under den varma årstiden sitter flugorna täckta i fronten och på vintern sätter sig asfalt och vägdamm som en hinna på lacken.
Vi börjar med en liten snabbdiagnos av lacken. Ta dig ut till bilen och känn efter under sidoblinkersen på framskärmen med fingertopppen.(Bild 5) En ren och välskött bil skall ha en lackyta motsvarade en babystjärt. Det skall gå att smeka lacken utan det minsta motstånd. Känn även ovanför någon av baksidorna vid hjulhusen. De flesta av er känner säkert en knottrig yta där. Det är asfaltfläckar samt gummirester med mera som sätter sig på lacken. Totalt ofrånkomligt men det kan bekämpas med rätt metoder. Smutsen orsakar, om man inte tar bort den med jämna mellanrum, angrepp på lacken som i slutändan blir korrosion. Detta blir rost och det är varken kul eller billigt att laga. Alltså skall vi driva fan (rosten) och alla hanses medhjälpare på flykten.
Alla kemikalier eller medel nedan är endast en rekommendation utifrån de erfarenheter jag själv dragit av olika produkter. Finner du inte dessa använd då dina egna favoriter även dessa fungerar.
RECEPT:
- Petroleumbaserad avfettning
- Biomikroavfettning
- Gummihandskar
- BMW insektslösare
- BMW fälgrengöring
- En stor hink
- Ren svamp
- BMW Shampoo utan vax
- Diskborste
- Tillgång till högtryck eller vattenslang
- Rekondraka
- Vinylmedel Meguiar 40 Bumper&Vinyl
- En bit avklippt svamp
- Ev sämskinn
När vi nu har konstaterat läget på bilen så är det dags att förbereda tvätt. För att göra en grundlig tvätt rekommenderar jag en del produkter som gör jobbet lite enklare. Jag väljer att köpa mina tillbehör från en grossist så vissa av de produkter jag anger kanske inte finns att få tag på hos den lokala bensinstationen eller motsvarande. Varför då handla hos en grossist? Tag t.ex. en en-liters pumpflaska med avfettning på en bensinstation. Kostnad ca 50 kr.
Jag köper en 25 l dunk med biomikroavfettning, en tappkran(Bild 2) och en 1,25 l pumpningsbar blomsterduschspruta. Fördelen jag har med blomsterduschsprutan är att man pumpar upp ett tryck i den och kan se spraya hela bilen på ett par minuter utan att pumpa med handen som en vanlig sprayflaska. Utblandat kostar min avfettning mellan 3:00-8:50 kr/liter. Detta lönar sig dock först i längden då engångskostnaden för pumpflaska och tappkran ligger på ca 170 kronor. Så räkna efter om det lönar sig för dig. En literflaska med T-Grön kanske är fullt tillräckligt för just dina behov.
Man ska betänka att när man lägger på en kemikalie som har till uppgift att lösa upp smutsen är det bäst att sköljvattnet får rinna ut i en oljeavskiljare, sådant finns på GDS-stationer som OK och liknande. Miljöbelastningen blir minst på detta sätt. Står du hemma, använd bara miljövänliga produkter och låt inte spolvattnet rinna ut i dagvattnet utan på en gräsmatta eller grusat underlag. Som jag nämnde i introduktionen använd gärna rejäla gummihandskar som skyddar huden mot kemikalierna.
För att lösa upp asfalt och tjära så rekommenderar jag att man nyttjar en petroleumbaserad avfettning sparsamt kring hjulhus, i hjulhusen, samt på alla ytor under fönster höjd på bilen. Var noga med bakstammen och bakluckan där i baksuget som bildas vid körning fastnar sitter nämligen det mesta av det farliga smutsen. Använd sparsamt av alla kemikalier de verkar inte bättre bara för att det rinner. Funktionen är bäst om ytan blir täckt med avsett medel.
Tillgång till vatten helst i form av högtryck eller en slang är nödvändigt. En stor rymlig hink som vi sedan skall fylla med varmvatten. Ett shampoo avsett för bilar utan vax och en bra ren svamp. Diskmedel avrådes från att användas i samband med biltvätt det innehåller bla fint slipmedel.
Nu har vi shoppat lite prylar och kör in i GDS-hallen.(Bild 4) Bilens lack bör inte vara varm och du bör inte heller tvätta i starkt solsken pga risken för fläckar. Vid minusgrader finns frostrisken, betänk gärna det.
Väl uppe på lyften tar jag ut mina kemikalier ur bagageluckan och förbereder mig på "operation stor utvändig tvätt."
För att spara på torkarbladen fäller jag upp dom eftersom gummit torkar ut av kemikalierna.(Bild 6) Har du gummimattor i bilen så ta ut dom och spola först rent på marken innan du lägger dom ned.
Först ut är fälgrengöringen som gör mest nytta om du har lättmetallfälgar. Det är en stark kemikalie så använd den försiktigt när du sprayar på, håll andan eller vänd ansiktet lite bortåt för jag lovar att det svider i luftvägarna. För att slippa det irriterande stället längst upp man ser när tvätten är färdig: Vinkla flaskan lite och spraya underifrån.(Bild 7) Börja med framfälgarna och avsluta med dom bak för bromsdammet är kraftigare fram. Har du kromad avgasrörspipa kan även den få sig en dusch.
Sedan tar jag insektslösaren och sprayar försiktigt på backspeglar, front och vindruta.(Bild 9)
Vidare till avfettningen du valt. Börjar bakom dörrfalsar och under kanter. Alla lackerade delar nedanför rutorna som inte syns när dörrarna är stängda. Lägg även ett par dusch inne i varje hjulhus så blir dom fina. Sedan börja duscha på avfettningen, alla ytor (inklusive de som har insektslösare på sig) skall täckas av ett tunt lager avfettning. Med min blomsterduschspruta brukar jag likna det vid att man spraymålar. Mycket avfettning är onödigt det kostar både onödiga pengar och är ohälsosamt för miljön. Se till att lägga lite avfettning runt baklucka in under vecket vid bakre registreringskylten och i falsarna där.(Bild 8) Kända rostpunkter.
På sidorutorna lägger jag överhuvudtaget ingen avfettning då det senare rinner ned i avskrapningslisten för fönstret, torkar ut den och orsakar ful beläggning när man hissar upp och ned rutan.
Nu dags för att ge fälgarna en omgång. Med diskborsten i högsta hugg gnuggar jag alla utvändiga lackerade ytor på fälgarna(Bild 9) och sköljer av dom så fort jag tvättat en fälg. Speciellt lättmetallfälgar blir missfärgade om kemikalier får torka in. Börjar det torka, lägg på lite mer fälgrengöring. Skölj även diskborsten emellanåt så inte grus och annat repar lacken på fälgarna.
Såhär dags, 5-10 minuter efter påläggning känner vi efter om avfettningen verkat klart. Tag av gummihandsken och känn med pekfingertoppen om det känns lent kring sidoblinkersen på framskärmen respektive på bakskärmen. Gör det inte det så låt verka ytterligare ett par minuter.
Tag högtrycksmunstycket och spola av golvmattorna så länge, så blir de som nya. Vid kraftig nedsmutsning lägg på lite avfettning någon minut före avspolningen.
Nu är vi klara för avspolning. Tag högtrycksmunstycket och låt den vara på lämpligt avstånd från lacken, 30-50 cm. Spola i sektioner med samma teknik som du la på avfettning, alla ytor skall vara täckta av högtrycksstrålen snabbt och effektivt. Se det som att du målar ett konstverk med en pensel eller dammsuger ett golv, samma teknik där. Spola även av hjulen och inne i hjulhusen, du anar inte hur mycket grus det samlas där. Lämpligast blir om man sänker munstycket och spolar snett uppåt i hjulhusen. Har du en E32/E34 eller någon tidigare modell så finns det en kant på insidan av hjulhusen bak som samlar mycket grus. Tag ett finger och en vanlig vattenslang. Håll slangen med ena handen och spola mot en fingertopp som du för längs insidan av kanten. Mycket effektivt.
Innanför dörrarna kan det vara lite knepigt att komma åt med högtrycken och skvätta lite så håll lite avståndet och spola försiktigt så blir det bra. Glöm inte under dörrarna eller falsarna i bagageluckan. Om det blir fuktigt inne i kupen är det lätt att torka upp efteråt med en begagnad handduk.
Nu har alla ytor på bilen blivit avspolade med munstycket i vertikalt läge, där det är möjligt. (Bild 11)
Fyll på hinken med varmvatten och en liten skvätt shampoo i hinken som förstås är rensköljd.(Bild 12)
Nu kommer vi till momentet då vi skall lösa upp den kvarvarande trafikfilmen. Varför använder jag kemikalier i kombination med högtryck före svampning? Jo enligt teorin att ju mer smuts man kan lösa upp och få bort innan svampning desto mindre är risken att smuts kan fastna i svampen och orsaka repor i lacken.
Jag börjar alltid svampa från taket och nedåt. Delar in bilen i sektioner om halva taket sen ned och skölja svampen, sidorutorna samt halva bak och framrutan, ned och skölja svampen. Innan jag doppar svampen i hinken efter att ha tvättat en omgång vrider jag ut en extra gång.(Bild 13) Varför vrida ur påväg till hinken kan man då undra? Jo för att få bort de ev. smutspartiklar som kan ha fastnat i svampen när jag tvättade. Du kan se själv hur svampen faktiskt blir renare när man vrider ur den. Man vill ju ha så rent vatten som möjligt att skölja svampen i samt att gruset inte följer med. Personligen svampar jag aldrig bakom dörrar eller i falsar utan låter högtrycken ta hand om det. Om du inte använder högtryck kan det vara lämpligt att svampa dessa delar.
Svampen rör heller aldrig fälgar, avgasrör eller inne i hjulhusen detta pga risken att få stenar och liknande i svampen som ju lever i flera tvättar om man sköter den rätt.
När jag tvättat ungefär halva bilen(Bild 14) väljer jag att spola av den svampade halvan av bilen så det inte blir fläckar av torkat shampoo på bilen. Fortsätter likadant runt resten av bilen.
Nu när hela bilen är svampad sköljer man av. Med högtryck så använd stort avstånd nästan som man skulle duscha den, med slang, lågt tryck och skölj uppifrån och ned så skummar inte kvarvarande shampoo upp.
Återigen kontroll med fingertoppen. Känn runt bilen om det är knottrigt på något ställe. Det går inte att åtgärda nu då avfettning måste ha torrt underlag för att verka men man kan lätt repetera denna tvätt nästa vecka så blir det perfekt.
För att torka bilen använder jag en rekondraka. Går snabbt och enkelt att dra av alla ytor(Bild 15) ovanför rutorna samt baklucka och huv. Nedanför där låter jag bilen självtorka. Helt enkelt inte kul att torka,,,
Riktigt seriösa torkar hela bilen och avslutar med sämskinn eller en mjuk begagnad handduk(tvättad i mjukmedel så är den följsam). Om det är ett äkta sämskinn så vrid ur den i lite tvål och vatten efter du använt den så håller det länge. Syntetiska sämskinn är bara och hänga upp. Funktionen är ungefär den samma men jag använder ett äkta skinn, dock sällan som Ni märker.
Nu är vi klara, lägg in gummimattorna efter att ha skakat av vattnet från dem. Kör ut bilen och gå och betala. Borde ha gått ca 45 minuter-1 timme innan du åkte in.
För slutfinishen hemmavid tar jag åter på mig gummihandskarna och fram med den avklippta svampen. Spraya en dusch eller två med gummimedlet på svampen(Bild 16) och stryk svampen över däcksidorna tills de blir blanka. Det kan krävas två strykningar om de är torra eller missfärgade. Rulla fram bilen en halvmeter och smörj en gång till så får man med ytan som nyss var mot gatan. Det är bara utkanten av hjulet som skall smörjas in. Akta för att komma åt fälgen för medlet gör att den lackerade fälgen drar åt sig smuts extrafort på din nu rena och fina bil. Alla ytor som är av gummi mår bra av lite medel då och då, inklusive lister. Silikon i alla former är det bannor på i såväl vax som putsmedel.
Nu när du har grundligt tvättat bilen så är det mycket enklare att upprätthålla samma nivå. Det kanske räcker med en avspolning så fäster inte smutsen. Rent och fint eller hur!(Bild 17)
Om du känner dig osäker eller inte har tid eller möjlighet att tvätta själv, engagera då en lokal bilvårdsfirma som gör jobbet för 150-300 kr beroende på ställe. Säger du till om en rejäl tvätt för att få bort asfaltsfläckar så gör de på liknande sätt som ovan.
Vid högtryckaren med gummihandskar och sprayflaskor: Asken