Att göra en motortvätt är inte alls så märkvärdigt som många tror!Vad behöver man för grejer? Det första och faktiskt det viktigaste är ett skitigt motorrum, och det har väl dom flesta?! Övriga tillbehör listas nedan.
Då mitt egna motorrum är ganska välstädat så var jag tvungen att ge mig på någon annans bil. Hum, vem ska bli den lycklige?
Jag beslutar mig för att fråga Palle Sandeberg om han är intresserad att komma över på en fika och få sitt minst sagt skitiga motorrum fixat. (Bild 13)
Inga problem, självklart kommer jag. Det är ju bara 23 mil (Palle bor i Helsingborg och jag i Karlskrona). Snacka om att vara sugen på att få en motortvätt och att vilja ha sin bil med i reportaget. (Bild 1)
Efter att ha kört 23 mil så tar det en god stund för spisen att svalna tillräckligt för att börja spruta vatten på den. Det är bara att öppna locket och låta bilen stå ett par timmar. (Bild 2) Att låta bilen stå över natten och ta en pilsner hade varit det bästa men vad gör man? När väl maskineriet har svalnat är det dags att låta min gamla högtryckstvätt få jobba lite. (Bild 3)
Att köra med högtryckstvätt i motorrummet kan vara lite lurigt då nyare bilar har mycket elektronik, men är man bara lite försiktig runt el-boxar och liknande så är det bara att köra på.
Just denna motor var mycket dammig/grusig så jag börjar med att spola bort det som försvinner av sig självt med högtryckstvätten. Blir faktiskt ganska ren bara av att spola vatten.
När den värsta skiten är borta så dränker jag in allt i motorrummet med ett motortvättmedel och avfettning från Nature´s Own och låter det verka i 5-10 minuter. Extremt smutsiga motorutrymmen kan behöva avfettning direkt på ett torrt underlag då en blöt motor blandar ut avfettningen men också till en fördel, det blir inte lika lätt flammigt.
Det är nu det luriga börjar.
Nu ska det spolas med högtryck så mycket och hårt man bara vågar. Jag håller munstycket ca 10 cm från det som ska tvättas, och det är ju allt i maskinrummet. Där det finns el-grejer så backar jag munstycket till 20-30 cm ifrån så det inte blir lika högt tryck där. Samma sak gäller såklart ljudisoleringen som sitter på insidan av motorhuven. Baksidan av grillen samt falsar i motorhuven är ställen det först börjar rosta om man inte gör riktigt rent med jämna mellanrum.
Som ni kanske förstår så stänker det kraftigt åt alla håll när man jobbar på detta viset. Oömma kläder är att föredra då man blir som en dränkt katt.
Efter denna behandling så är det bara att köra ner huvudet och kolla noga i alla skrymslen och efterbehandla med avfettning. Nu räcker det att spruta avfettningen på dom ställen det behövs, låt verka en stund för att sedan anfalla med diskborsten på svåråtkomliga ställen.
Själva motorhuven har ju som bekant en väldig massa veck där det har en förmåga att samlas mycket skit. Ta avfettning här också och använd diskborsten. Nu bör all ingrodd skit vara borta, lite svårt att se när allt är blött men man får gå lite på känsla. Jag spolar med högtryckstvätten igen, överallt och massor med vatten. Om du missar lite här och det ligger kvar avfettning någonstans så blir det garanterat fula fläckar av det.
När allt är avsköljt så är det dags att tvätta med svamp på alla åtkomliga ytor. Jag använder bara ett vanligt vaxschampo (samma som till bilen), ljummet vatten i hink och en så kallad insektssvamp. Det är bättre med denna typ av svamp då den river lite bättre än en vanlig. Du behöver inte var orolig för att det ska bli repor. Nu önskade man att man hade elefanthud på ovansidan av fingrarna (gummihandskar är att rekommendera) då man river sig lite när man ska komma åt att tvätta alla åtkomliga och nästan oåtkomliga ytor. Använd mycket vatten på svampen även här. Det är bara att gno och gnugga länge och mycket, överallt.
Detta är det jobbigaste och tråkigaste momentet men om du hoppar över det så blir inte resultatet bra. När du känner dig nöjd så är det bara att spola av igen. Jag använder återigen högtryckstvätten. Massor med vatten, men jag har munstycket på lite mer behörigt avstånd. Typ 40-50 cm. Se till att få bort allt skum. Man kan med fördel använda vanligt rinnande vatten då högtrycken river upp en del extra skum.
Nu är själva tvätten klar och det är dags att torka torrt för det återstår ett moment. Man kan använda ett par gamla handdukar för att snabba på torkandet. Bäst är om det får torka över natten el dyl.
När allt vatten är borta och det är torrt i motorrummet så ska sista putsen läggas.
På alla plastdetaljer använder jag en gammal Cockpit Shine-svamp. Jag har även en sprayburk med detta medel som jag sprayar direkt på svampen, dels för att spara på medel och att spraya direkt på dom delar som man inte kommer åt med svampen. Det är bara att gnugga, putsa och feja. Detta är det roligaste momentet då det verkligen märks skillnad.
Cockpit Shine bör man bara ha på alla delar i motorrumet som är av gummi eller plast. På metall och lack drar det åt sig smuts väldigt fort då det blir en fet yta. Så kallad motorplast är att avråda då jag inte finner det en bra produkt. Vissa BMW har en gulaktig yta på topplockens aluminium. Det är motorvax som är sprutat där vid produktion. Lite fälgrengöringsmedel och diskborste gör susen där.
Mina hjälpmedel för ett lyckat resultat är: (Bild 4)
* Högtryckstvätt
* Avfettning
* Motortvätt
* Diskborste, ta regeringens och du blir snart strypt
* Insektssvamp
* Vaxschampo
* Cockpit Shine
* En gammal interiörsvamp eller avklipp tvättsvamp funkar
* Hink
Jag har använt miljövänliga produkter från Nature´s Own. Dessa kan tyvärr vara lite svåra att få tag på men om du använder andra välkända märken så bör du få samma resultat. Se bara till att produkterna är biologiskt nedbrytbara om du ska stå på garageuppfarten och tvätta. Om man har möjlighet att stå på en grus eller gräsplan så rinner inte sköljvattnet ner i dagvattnet utan renas genom jorden.
Om du inte har en högtryckstvätt kan du besöka en GDS-hall. Dom har oftast både högtryck och oljeavskiljare som separerar smuts och kemikalier från sköljvattnet och är skonsamt för miljön.
Resultatet kan du se på före/efterbilderna och jag tycker personligen att det blev bra. Fördelen med att ha det så här rent är att det är mycket lätt att hålla det så. Ett tips på vägen är att när man tvättar bilen så spolar man även av lite lätt i motorrummet så hinner det aldrig bli skitigt.
Känner du dig osäker på att tvätta under huven bör du vända dig till en fackman inom bilvård, se exempelvis
www.ditec.se för lokala bilvårdscenter.
Användning av högtryckstvätt i motorrummet görs på egen risk då elektroniken KAN börja spöka efteråt. Jag menar att motorn kan börja hoppa, spotta, fräsa och gå allmänt dåligt. I och för sig inget att oroa sig över då det till 99% bara är fukt som trängt in någonstans och det brukar försvinna efter några mils lugn körning.
LYCKA TILL!
Före-bilder: 5-14.
Efter-bilder: 15-30.
Ett stort tack till Palle som körde 23 mil och överlät bilen till mig.
Vid diskborsten:
Micke Olsson