Liten vintertvätt

Bilen är smutsig och full med salt, tiden är knapp, alla vill ha uppmärksamhet och det sista du hinner få tid med är att tvätta bilen. Med mina tips är du klar med tvättandet på cirka 20 minuter och kan åka ytterligare någon vecka utan problem.

Problemet man brottas med vintertid förutom sörjan på vägarna är saker såsom salt, asfaltsfläckar och annat otrevligt som till slut får bilen att korrodera. Rost gillar vi inte - alltså är det dags att skrida till verket. Bilen skall förvandlas från rullande, grådaskig smutshög till en ren pärla. Ett bra grundskydd för bilen är en lackskyddsbehandling eller ett rejält lager vax. Många olika faktorer påverkar ditt val av detta. För mer information se under bilvårdsforumet eller rekondreportaget. För att lyckas bra med denna tvätt så behöver man några ingredienser. I första hand - tag vad du har hemma, i andra hand - shoppa nytt. Vissa av de saker som nämns nedan använder jag av personlig preferens, andra av ren vana.
    RECEPT:
  • Kemikaliepåläggare
  • Petroleumbaserad avfettning, koncentrerad
  • BMW fälgrengöring (speciellt om du åker på aluminiumfälgar)
  • En stor hink
  • En diskborste
  • Gummihandskar
  • BMW tvättsvamp
  • BMW Shampoo utan vax
  • Rekondraka
  • Trasa eller papper
  • Tillgång till högtryck alternativt vattenslang
  • GDS-hall eller en oljeavskiljare vid avloppet om möjligt

Den petroleumbaserade avfettningen väljer jag för att lösa upp allt salt, tjära och den hemska trafikfilmen som lägger sig på bilen vid körning på vintervägar. Om det skydd du har på lacken är vaxbaserat skall noteras att denna avfettning löser upp vaxet vid frekvent utnyttjande. Renhetsgraden som nås med denna typ av avfettning kan inte nås med till exempel mikroemulsioner, så kallad "mikroavfettning". Nackdelen är miljöpåverkan så en oljeavskiljare är nödvändig så inte naftan och det upplösta smutsen släpps rakt ut i dagvattnet.

Väl framme i tvätthallen med den genomsmutsiga bilen (bild 1) ser det inte alltför trevligt ut. Högtryckaren (bild 2) skall få träda i tjänst efter att bilen fått lite kemikalier att lösa smutsen med. Varför då använda kemikalier kan man fråga sig? Min teori jag går på är att om man löser all smuts innan man svampar skall man inte behöva få småsten, grus med mera i svampen som kan orsaka repor, utan enbart ta bort den eländiga trafikfilmen. Alltså - svampen skall vara mer eller mindre ren under hela tvätten.

Förarplatsens golv ser inte heller alltför trevlig ut (bild 3), eller hur? De främre gummimattorna tar jag ut för att göra rent dem samtidigt som bilen. (bild 4) En femtioöring är ett perfekt hjälpmedel för att lossa fästena i golvet vilka vrides 90 grader motsols för att lossas.

Fäll upp torkarbladen eftersom avfettningen kan torka ut dom i förtid.

Börja med att lägga fälgrengöring på det främre fälgparet, de bör få verka längst på grund av att dom smutsas ned mest. Har du ett par kromade avgaspipor kan även de få en dusch fälgrengöring - de blir som nya efteråt.

Under tiden fälgrengöringen verkar, applicera petroleumavfettningen på bilen. Börja nedifrån under fönstren och gå runt hela bilen, missa inte inne i hjulhus och under kanter - det är där smutsen sätter sig bäst. Ett jämnt, tunt lager är effektivast. Att dränka in avfettning är både slöseri med dyra medel och onödigt för miljöns skull. Efter att alla ytor nedanför rutorna blivit täckta - lägg ett tunt lager på tak samt alla rutor.

Under tiden petroleumavfettningen får verka, tag högtrycksmunstycket och spola av fälgarna noga. Både in- och utsida där du kommer åt, så att all fälgrengöring och smuts rinner bort. Om den är på väg att torka in så duscha lätt med avfettning så slipper du intorkad smuts. Om du har riktigt smutsiga fälgar kan de behöva ett par drag med diskborsten för att bli rena. Spola även avgaspiporna rena - visst blir de blanka!

Nu känner du efter med pekfingret kring nederdelen vid ett hjulhus. Smutsen som känns som en knottrig yta skall ha lossat och underlaget under all smuts bör vara mer eller mindre lent.

Petroleumavfettningen bör få verka minst 2-3 minuter och vid behov ända upp till 10 minuter. Detta för att lösa all smuts. (bild 5) Spruta lite avfettning på gummimattorna så blir de som nya efteråt då de blåses av med högtryck. Tänk på att blåsa rent underlaget de läggs på annars följer smutsen med in i kupén.

Dags att spola av bilen. Börja högtrycksspola där du började lägga på avfettningen. Håll munstycket cirka 2-3 decimeter ifrån lacken, så den inte skadas av högtrycksstrålen. Spola i sidled, gå nedifrån och upp i långa svepande rörelser. Alla ytor bör träffas lika av en vertikal stråle från högtryckmunstycket, gärna överlappande - det skadar inte. Såväl inne i hjulhus som på fälgar samt under falsar och kanter. Därför får man byta vinkel på munstycket rätt så ofta, allt för att undvika att det skall finnas smuts kvar vid svampningen. Det är inte alltid man har tillgång till högtryck och då fungerar en vanlig slang också bra. Spola i jämna tag över bilen och försök få bort så mycket smuts som möjligt. Varmvatten är att föredra om det finns tillgängligt.

Under sidolister, i karosskarvar, bakom dörrar, huv och bagagelucka samlas smutsen lätt. Spola ned i vinkel bakom dessa, alternativt öppna och spola rent lite snabbt. Går man i vinkel underifrån på lister spolar det gärna fram en massa lagrad smuts så efterspola gärna samma yta två gånger där.

Spola rent gummimattorna med högtryck och skaka av kvarvarande vatten från dem och lägg dem så de kan rinna av lite.

Nu ser bilen riktigt ren ut (bild 6), men ack vad ögat bedras ibland.

Om du tidspress kan du välja att sluta tvätta här. Tänk på att det finns frysrisk, så låt bilen stå varmt över natten om det är frostgrader. Torka bakom dörrar med en trasa för att undvika risken att det fryser.

Trafikfilmen som bildas sitter för det mesta så hårt att bilen måste svampas för att lösa denna.

Skölj ur hinken och fyll upp med varmt vatten och slå i en skvätt shampoo. Samma regel gäller här som med avfettningen - mer shampoo gör inte bilen renare.

Krama ur svampen och doppa den i hinken. Börja på taket och svep svampen i långa rörelser över ena halvan. Du behöver inte gnugga, för all hemsk smuts är redan upplöst och bortspolad. Tänk dig i grova drag att du spraymålar en yta - samma teknik ger en snabb och effektiv tvätt. Krama ur de sista dropparna vatten innan du doppar svampen i hinken igen. Då rinner den kvarvarande smutsen ut på golvet istället för att följa mer ner i hinken och smutsa ned tvättvattnet.

Fortsätt med sidorutorna på samma sida samt halva fram- och bakrutan. Dela sen upp bilen i sektioner och ta dörr för dörr, skärm för skärm, halva huven respektive bakluckan i taget - alla utanpåliggande ytor. (bild 6 & 7) Skölj svampen ofta för att undvika att kvarvarande smuts följer med och repar bilen i onödan. En effektiv svampning tar cirka 5 minuter om man håller lite tempo.

Fälgar, däck, innanför skärmkanter samt under bilen tvättar jag inte med svamp för där är det störst risk att grus samlat sig kvar.

Nu när du har svampat hela utsidan på bilen är det dags att skölja bort skum och den lilla upplösta smutsen. Jag föredrar kallt vatten och ett lågt tryck.

Tänk på att skölja alla delar som fått kemikalier på sig samt även innanför dörrar då skum annars gärna letar sig in där. Inuti backspegelhusen är en annan klassiskt ställe där skum kan stanna kvar. (bild 8)

Då det är ont om tid blir torkmomentet något komprimerat. En bred rekondraka sveper snabbt alla glasytor och lackerade ytor ovanför fönstren näst intill torra. Motorhuv och ovansidan av bagagelucka torkas lite snabbt de också.

Nu är bilen, cirka 20 minuter senare, riktigt ren! (bild 9 & 10)

Skaka av gummimattorna och torka av baksidan med trasan. Lås fast dem och visst ser det lite renare ut. Jag brukar torka av pedalerna med trasan för att göra det lite trevligare i fotnivån så att säga. (bild 11)

Sämskskinn använder jag inte vintertid då risken att de får med sig sand och grus är övervägande oavsett hur noga man än är. Lite droppar på nederkant av karossen får man leva med.

Innanför de dörrar som blivit spolade, längs lister med karosskontakt bör trasan torka torrt så minskar risken att dörrarna fryser om bilen står utomhus under natten. Beakta dock frostrisken på grund av att vattnet letar sig in i dörrarna och kan hindra dig från att komma in i bilen nästa morgon.

Vid minusgrader ute är det bäst är om bilen kan stå varmt över natten och torka.

Om du inte har möjlighet att göra detta själv kan du anlita ett bilvårdsföretag. Säg bara till om att du vill att de skall använda petroleumavfettning på hela bilen. Kostar mellan 150-300 kronor beroende på vart du vänder dig. 

Operation ren bil: Asken




Frågor eller synpunkter? Prova diskussionsforumet för Bilvård -->

Publicerad 2007-10-25 16:04. Uppdaterad 2007-10-25 16:06.
Copyright © 1997 - 2024 www.AutoPower.se


Annonser