Lädervård

Då var det dags för en liten genomgång hur man kan vårda läderklädseln på sin BMW. Då läder är ett naturmaterial så kräver det lite omvårdnad även om det är väldigt tåligt. Jag brukar att försöka smörja in lädret ca 2-4 ggr/år. Det var som stod rekommenderat på produkterna jag tidigare använde från Mr Cap, denna produkt användes på mina 2 tidigare bilar.

Nu använder jag BMWs egen produktserie, vilken jag tycker är klart bättre än Mr Cap. Framförallt är rengöringsvätskan bättre men även känslan på skinnet efter smörj är klart bättre.

    Utrustningskit:
  1. Hink
  2. Svampar/disktrasor
  3. Polertrasa/duk
  4. BMWs rengöringsvätska för skinn
  5. BMWs insmörjningskräm för skinn

För att vara riktigt ordentlig så brukar jag alltid börja med en ordentlig invändig tvätt/dammsugning innan jag går på lädret. Detta för att för bort damm och annan smuts som annars lätt blåser upp och lägger sig på skinnet. Det är även bra om man kan dammsuga sätena i skarvar och liknande, så att man verkligen får rent.

Efter ha gjort detta så tar jag en hink med ljummet vatten och en vanlig disktrasa som fuktas lätt och sedan torkar jag av klädseln noggrant.

Då detta är gjort kan det var dags för en liten paus, framförallt om du har en coupe modell då det kan bli lite svettigt att klättra omkring i coupen... Pausen är även bra då eventuell fukt hinner torka. Så är det då dags för själva rengöringen och då använder jag BMWs original rengöringsspray som kommer i en 300ml flaska. Innan användning så bör den skakas och därefter så sprayas en tunt fint lager över klädseln.

Det är dock lämpligt att ta en liten del i taget tex ryggstödet och sedan använder du en svamp för att jobba in produkten, och glöm inte skarvar som mellan ryggstöd och sitsdyna både i fram och bak, lättas är om man fäller baksätet.

Efter detta så tar du en annan svamp som ska vara lätt fuktig och eftertorkar eventuella rester. Som ni kan se av bilderna så blir det ordentligt vitt efter skummet men det är inget att vara orolig för det är precis som det ska vara.

Då kan det vara läge för en pilsner/kaffe beroende på stämmning för att låta klädseln torka ordentligt innan du lägger på lädersmörj. En positiv effekt jag upplevde efter tvätt med rengöringsskummet var att doften från produkten var ganska bra, lite fräsch lukt.

Sista momentet är då att behandla lädret med "lederpflegemittel". Här är det bra om man har en luddfri putsduk, dels att applicera med och sedan eftertorka med. Även när du applicerar denna produkt så bör man ta en liten del av klädseln i taget så att man verkligen arbetar in produkten ordentligt.

Arbeta in vätskan med lätt tryck och ett lagom lager. Här brukar jag smörja in hela baksätet och sedan börjar jag eftertorkning med polerduk för att sedan gå över till framsätena och diverse detaljer såsom ratt, växelspak etc.

Resultatet efter polering, utöver att man får bort eventuellt överflöd, är att skinnet får en fin glans, så det ser riktigt trevligt och välstädat ut! Bedömd tidsåtgång är ca 2-2 1/2 timmar inklusive dammsugning, förtvätt och pauser. Dock förutsatt att man inte fastnar i öldrickandet!

Detta är mitt sätt att få bilens klädsel att se fräsch ut och självklart få en längre livslängd. Det finns förmodligen ett antal andra sätt att göra det på men ta det som något att utgå ifrån. Då jag inte har speciellt sliten/fläckig klädsel har jag ej tagit upp mer om hur man ska lösa detta. Exempelvis att ta bort fläckar, tuggummirester och annat som inte rengöringsvätskan rår på. Men som sagt tidigare så har vi ju vårat eminenta forum att ställa frågor till, samt tipsa om bra tillvägagångssätt etc.

Lycka till!

Text och foto: Robgus


Frågor eller synpunkter? Prova diskussionsforumet för Bilvård -->

Publicerad 2007-11-02 15:48. Uppdaterad 2007-11-02 15:50.
Copyright © 1997 - 2024 www.AutoPower.se


Annonser