...där stod jag, vid min oskyldiga 320i. Rätt som det är hör jag ett mullrande bakom hörnet. Den spöklika gestalten av en låg E32 med maffiga 18-tumshjul susar förbi, så snabbt att mina ögon knappt hinner reagera. Bilen stannar och ur kliver en man i svart kappa och solglasögon. I sin hand har han en spetsig hammare. Jag inser vem som står framför mig: mannen, myten, legenden - Jesperado.
Nåja, det är ingen thriller jag ska författa, så jag kan i ärlighetens namn berätta att ovanstående inledning är
något överdramatiserad och inte helt sanningsenlig. Du behöver inte heller känna dig nervös inför det årliga besöket på Bilprovningen om du bara ser till att ha vissa saker under kontroll...
Jag fick en förfrågan av AutoPowers egna bilvårdsguru Asken, om jag var intresserad av att skriva ett litet reportage om hur man kan kolla upp sin bil för att hålla den i gott funktionsdugligt skick. Jag nappade på idén och vi engagerade även forumprofilen och tillika besiktningsteknikern Jesper (mer känd som Jesperado) som objektiv kontrollant. Dessutom lämpade det sig utmärkt att han via sitt yrke har tillgång till att låna utrustad lokal. Vi slapp med andra ord hyra en GDS-hall med lyft. Min bil var vid tillfället redan relativt nybesiktad, så några större konstigheter förväntade vi oss inte att hitta.
Observera att vissa av punkterna jag tar upp nedan har samband med din bils trafikduglighet och chanser att klara en kontrollbesiktning hos Bilprovningen, medan andra endast behandlar det allmänna skicket och fräschören.
Det första du ska kontrollera är att bilens olika belysningar fungerar tillfredställande. Har du inte tillgång till samma utrustning som bilprovningen (Bild 1) kan du gå efter följande schema: Börja med att inspektera lyktglasen runt om. De ska inte vara spruckna, repiga eller på annat sätt defekta. Därefter kan du slå igång halvljuset samt höger körriktningsvisare (blinkers) och se efter så att de fungerar, samt att halvljuset är ungefär jämnstarkt vänster kontra höger. Kontrollera även baklyktornas funktion. Steg två: slå på helljuset samt vänster körriktningsvisare och kontrollera funktionen. För att veta på ett ungefär om helljuset har rätt höjdinställning kan du ställa dig en halvmeter framför bilen, då ska ljusskenet vara ungefär i höjd med dina knän. Till sist ber du någon trampa på bromsen och kontrollerar bromsljuset samt nummerskyltsbelysningen. Detta kanske framstår som väldigt banala saker, men det är inte alls ovanligt att man hos Bilprovningen får anmärkningar på belysningsdetaljer som är ur funktion. De flesta av oss kan nog enas om att det är skönare att lämna besiktningen med protokollet blankt, än med en anmärkning för något man själv kunde kontrollerat på fem minuter.
Nästa sak att inspektera är vindrutan. Sätt dig helt enkelt i bilen och undersök vindrutan, gärna i motljus så syns eventuella repor, sprickor och stenskott bättre. När du ändå är inne i kupén kan du kontrollera bältenas funktion. Ryck distinkt och snabbt i dem, de ska då "låsa sig". Du kan även passa på att kontrollera kupéfläktens alla lägen. Aktivera maxhastighet på fläkten och känn efter så att det kommer luft vid vindrutan och ur friskluftsutblåsen.
Nu kan du öppna motorhuven (Bild 2) och ta itu med de olika vätskorna. Även om bilen är hyfsat nyservad, och inte lär bli underkänd på besiktningen på grund av dåliga "vätskebestånd", kan det vara bra att ha läget under kontroll. Börja med att kolla oljenivån. Den ska ligga mitt emellan min- och maxmarkeringen på oljestickan. Därefter kan du skruva av oljepåfyllningslocket och kika ner. (Bild 3) Oljan ska inte vara svart, och det ska INTE vara fullt av "grädde" på insidan av locket. Om du haft problem med hög motortemp samt har "grädde" finns det skäl att misstänka att topplockspackningen eller topplocket har gått åt pipan och att det därför kommit vatten i oljan. Observera dock att viss "oljegrädde" även kan uppstå om man kör mycket korta sträckor utan att riktigt varmköra motorn, på grund av den kondens som då kan bildas. I mitt fall ser det OK ut, vilket jag inte är riktigt nöjd med. Jag kommer inom kort att göra ett extra oljebyte för säkerhets skull.
När turen kommit till kylarvätskan (Bild 4) kan det framförallt inför vintern vara en bra idé att, förutom att undersöka nivån, även låna ett mätverktyg (Bild 5) för att kontrollera fryspunkten/glykolmängden. I mitt fall visade vätskan sig ha en ganska hög fryspunkt (cirka –20 grader), vilket inte är så bra vintertid. Tänk på att kylarvätskan bör bytas vartannat år!
Inspektera spolarvätskans och intensivrengöringens (Bild 6) nivåer och fyll på vid behov.
Nu kan du göra ett litet test av fjädringen - klassikern bland alla begbilsfluktare. Ställ dig vid valfritt hörn av bilen och tryck med händerna ned karossen så mycket du kan (OBS! Iaktta försiktighet om du har extremt rostiga skärmar!). Du ska känna att bilen fjädrar tillbaks distinkt och utan missljud. Bilen ska inte ”gunga” efter att den fjädrat tillbaks. Upprepa proceduren vid bilens resterande tre hörn.
Raskt över till dörrarnas gummilister (Bild 7). Kontrollera så att de är intakta och inte spruckna och/eller torra, samt att de inte lossnat någonstans. Om du känner att du vill fräscha upp dina lister lite så kan du applicera vaselin längs dem. Original BMW-vaselin finns att köpa hos din BMW-handlare. Om du har taklucka på din bil kan du skjuta den en bit uppåt och inspektera de tätande listerna (Bild 8). Om de är i dåligt skick kan det vara läge att överväga byte: fukt/vatten i kupén är inte speciellt kul!
Vidare till dörrlåsen: smörj upp låsmekanismen med grafitfett. Extra viktigt att tänka på för er med lite nyare bilar som använder fjärrkontroll för att låsa och låsa upp! Det har förekommit fall där låsen rostat ihop på grund av att de använts för lite.
När jag ändå var på plats hos Bilprovningen passade vi på att mäta upp bromsverkan (Bild 9), som visade sig vara perfekt. Vi gav oss också på en avgasmätning och även dessa värden var utan anmärkning (Bild 10).
Dags att hissa upp bilen för undervändig kontroll. Det första du kan leta efter är rostangrepp och oljeläckor. I mitt fall hittades exempelvis lite olja vid bakaxelklumpen (Bild 11), förmodligen beroende på dåligt tätad påfyllningsplugg. Ingen allvarlig läcka, men det ser ju trist ut. Rost hittades tråkigt nog, men inte helt oväntat, lite här och var (Bild 12-15), dock inte på några bärande/vitala delar. Det kan vara en god idé att lägga upp ett åtgärdsprogram för rostlagning.
På bild 16 visar Jesper var man kontrollerar länkarmsbussningen på E30 - glapp i dessa, och andra bussningar är mycket vnaligt förekommande på alla BMW-modeller. Det kan vara svårt att kontrollera som lekman, men försök att kika på bussningarna, och se till så att de har det mesta av gummit intakt. I vissa fall kan du ge dig på att bända med skruvmejsel eller kofot - men säkrast är nog att lämna bilen till en verkstad om du är osäker.
Mot slutet av seansen står jag och muttrar lite om mitt skitiga motorrum och Jesper föreslår att vi helt sonika tar itu med en snabb motortvätt. Avfettning och högtryck fanns på plats och då är jag inte den som tackar nej! (Bild 17) Efter tvätten blåser jag rent med högtrycksluft (Bild 18). Visst blev det fint? (Bild 19) Jag avslutar denna kontroll med att åter fetta in batteripolerna som torrlagts av avfettningen.
När jag kommit hem "firar" jag med en stor såväl utvändig som invändig tvätt samt dammsugning av kupé och bagageutrymme (se de andra bilvårdstipsen). Känslan av tillfredställelse är obeskrivbar! Nu vet jag att bilen befinner sig i funktionsdugligt, trafiksäkert skick och att den är förberedd för nya friska tag. Dessutom känns bilen, tack vare att jag rengjort den enligt de tidigare bilvårdstipsens föreskrifter, fräsch rent optiskt. Hoppas att ni kära läsare kommer få någon nytta av denna genomgång. Alla kommentarer är välkomna!
...den breda V12-grillen bakom mig glider ut i ytterfilen, jag hör hur det mullrar till, och snart så ser jag de karakteristiska bakljusen försvinna bort i horisonten. Jag tänker att "så trevligt trodde jag aldrig att det skulle vara på Bilprovningen!". Kliver på gasen, och kör in i sommarhalvåret med min nytvättade, nystädade och nyinspekterade BMW...Stort tack till Jesper och Olof!
Text: Kalle Hansen
Foto: Olof Ovenholm