BMW 5-serien - E60

BMW E60 lanserades som årsmodell 2003. Strax efter följde kombiversionen E61 som årsmodell 2004. Modellen lades ned 2010. Se Modellguiden för modellutbud.
 
Generella typfel på E60/E61:
 
Fukt i lyktglas
En del ägare skriver att de fått in fukt i lyktglasen, speciellt i de så kallade ”ögonbrynen”.
 
Runflat däck
Många ägare klagar på högt däckljud och dålig komfort. Kolla däcken, speciellt Dunlop som har haft problem med sprickbildning på sidoväggarna.
Detta gäller tidiga versioner av däcket och vid det här laget borde de vara utbytta.
 
Sprickor i vindrutan
Vindrutan är rätt tunn och känslig för stenskott. Finns de som har fått byta ruta vid flertalet tillfällen. Rutan blir också blästrad av ”mikro”-stenskott och den repas lätt av till exempel en isskrapa.
 
Skrammel från inredning
Det förekommer att det skramlar om inredningsdetaljer vilket inte känns premiummässigt. Detta har blivit mycket bättre efter facelift -07.
 
Knarrande dörrlister
Listerna i dörrarna kan knarra, en del har bytts på garanti. Andra sätt som kan hjälpa är att använda BMW:s egna liststift som inte innehåller silikon eller att vaxa lacken under listerna.
 
Dålig tätning baklucka (E60)
På E60-modellen är det tydligen vanligt med dåliga tätningar till bagageluckan. Vatten rinner in i bagaget och samlar sig på botten av reservhjulsbaljan, där det finns lite elektronikmoduler som tar skada. Bilar utan dragkrok och comfortpaket lär inte ha några moduler i reservhjulsbaljan och drabbas således inte av elektronikproblem vid läckage.
En workaround på detta finns från BMW, man flyttar modulerna från golvet till sidorna där dom inte är lika utsatta.
 
Rost baklucka (E61)
Många E61 har fått rost i ytterkanterna pga nötning där ”shoppingluckan” går emot. Detta är ett känt problem och det är inte svårt att få det åtgärdat på garanti. BMW har förlängt garantin till 12 år på bilar registrerade 1/1 2004 eller senare. Sedan har detta problem åtgärdas på olika sätt beroende på vilken återförsäljare man lämnat in bilen hos. En del har fått hela luckan utbytt medan andra har endast fått halva luckan omlackad. Vidare har en del fått en skyddsfilm påklistrad på det utsatta ställena.
Finns också en del som fått rost under nummerplåt på grund av vibrationer i nummerplåtshållaren.
 
Dämpare till bakluckan (E61)
När det blir kallt orkar inte gasdämparna hålla uppe luckan. Detta beror på att trycket i dämparna sjunker. Detta ska vara känt av BMW och de byts automatiskt vid service ifall bilen är svensksåld. Tyvärr hjälper inte detta då de sätter dit samma typ av dämpare.
 
Momentomvandlaren (535d)
-272/286hk och 560/580Nm är trots allt en del kraft som skall ner i marken genom en automatlåda, på tidiga exemplar (årsmodell 2005) var momentomvandlaren en svag punkt och en defekt sådan märker du genom ryckiga växlingar och att varvräknaren pendlar tydligt i motorvarv även om du ligger i konstant fart. En renovering är den enda lösningen, Pris ca 25 000:-. Lådan havererar dock sällan på grund av detta utan bilen verkar förbli körbar till priset av att bilen inte växlar som en BMW skall.
 
Ojämn gång på 525i/530i (N53 motorn)
En orsak till den ryckiga gången kan härledas till en funktion där motorn går från ”mager” drift till ”normal”. Detta problem är delvis kvar eftersom det är ett inbyggt fel som inte går att lösa, bara lindra enligt BMW. På tidiga årsmodell byttes diverse hårdvara som spridare, tändstift, tändspolar och bränslepumpar. De har också gjorts försök med att byta mjukvara i olika omgångar.

En sista ändring som gjordes innan generationsskiftet var att byta bränslepump på årsmodell -10.

Det finns också information att 530 med nya 272hk motorn har fått bytt spridare på grund av att de ”kexat” igen.

Ett annat fel som kan orsaka ryckig gång är den så kallade NOX-sensorn. De direktinsprutade motorerna med skiktad, mager förbränning genererar mer kväveoxider och därför har de en speciell katalysator med NOX-sensor. Genom att byta denna sensor har en del blivit av med problemet.

Mätarjustering
"Mätarjustering" förekommer tyvärr, många exemplar är backade 5-10.000 mil eller mer utan att det syns vid en optisk kontroll. Ju noggrannare man kan kontrollera historiken desto bättre. Ta ut utdrag från BMW om vilka garantireparationer som gjorts. I de fall där mätaren backats levereras bilen med en förfalskad servicebok som är i princip omöjlig att skilja från en äkta. Det man kan göra är att stämma av noteringarna i serviceboken gentemot de serviceställen som är noterade däri.
 
Kolla vidare upp tidigare besiktningsprotokoll, kan fås från Bilprovningen. Fenomenet mätarskruvning förekommer förstås även på svensksålda bilar, men de riktigt stora skruvningarna är naturligtvis lättast att göra i samband med import till Sverige. Notera att så kallade "mätarintyg" från BMW Sverige absolut inte skall tas som en garanti för att bilen inte är manipulerad. Det är inga problem för en någorlunda professionell mätarjusterare att även justera den så kallade ljusmodulen som ligger till grund för mätarintyget.
 
iDrive
Detta är inget problem utan en sista check innan du slår till. Ta och titta under servicemenyn i iDrive, där står en ungefärligt uppskattad körsträcka till nästa service för varje komponent som ingår i serviceprogrammet. Servicen är inte med bestämda intervall utan är av så kallad behovs-service. I iDrive kan du se vilken service som kommer härnäst.
Lite uppskattade servicekostnader:
Oljeservice ca 2000:-
Mikrofilter ca 1300:-
Fordonskontroll ca 1000:-
Bromsvätske byte ca 600:-
Frambromsar ca 5000:- inkl skivor
Bakbromsar ca 4000:- inkl skivor
 

Problem som kan uppkomma under ägandet
 
Spjäll i insuget ”Swirl-flaps”
På alla dieselbilar, 4 och 6 cylindrar sitter det spjäll i insuget. Det finns ett undantag och det gäller 525d LCI med M57N2-motorn. Dessa kan lossna och sugas in i motorn. En omkonstruktion gjordes någon gång i slutet av -04 början av -05. Det som gjordes var att förstärka axlarna (från 4mm till 5mm) och ta bort den dumma monteringen där själva spjället satt fast med två skruvar mot axeln. Någon vidare omkonstruktion ska aldrig blivit gjort utan problemet kvarstår till sista årsmodellen.
Det går att plocka bort spjällen och ersätta hålen för infästningen med blindplåtar. Prestandan ska inte påverkas men motorn blir inte lika effektiv med hänsyn till miljön.
Hur vanligt detta problem är vill jag inte gå in på men de som har drabbats måste det kännas tufft för. För den som vill gå in djupare i problematiken och bilda sig en egen uppfattning finns mycket att läsa här på AutoPower-forumet.
 
Problem med kylrör 545
Ett kylrör på 545 motorn kan släppa på grund av av dålig vulkning. Det är svårt att komma åt detta men det ska finnas en amerikansk ”uppfinning” som förenklar bytet.
 
Oljebyte automatlådor
Automatlådorna har så kallade livstidsoljor. Även om serviceboken är helt ifylld har inte denna olja bytts. Delade meningar om nyttan att byta oljan finns. Det påstås att på en del bilar som har haft problem med ryckiga växlingar med mera så har antingen en omprogrammering av växellådan eller oljebyte hjälpt. Finns också de som bytt olja i förebyggande syfte och sedan fått problem efter det. Stalltipset är att om bilen rullat långt och oljan inte är dokumenterat regelbundet bytt så avstå från oljebyte om lådan går som den ska.
 
Läckande panoramalucka
Det finns risk att panoramaluckan läcker. Vissa ägare klagar på vinande ljud.
 
Punkteringsvarningssystem
Speciellt vintertid kan RPA-systemet krångla och varna i tid och otid. Vidare kan däck med mycket låg profil få systemet att krångla.
  
Oljud från  fram- och bakvagn
Oljud från framvagnen beror ofta på slitna spindelleder, ett byte kostar 2.500-3.000 kr.
Glapp i spindel- och styrleder är det vanligaste felet vid besiktning och E60/E61 klassas som en ”medelbil” i bilprovningens statistik på grund av detta.
Oljud i bakvagnen beror ofta på slitna bakvagnsbussningar, ett byte kostar cirka 2.000 kr per sida. Båda felen brukar uppstå på bilar som rullat runt 10 000 mil.
E60/61 är en relativt tung bil vilket medför hög belastning på hjullagren. Ett byte går på ca 3.500:-
 
Igensatt avrinning
Ett problem som verkar vara vanligt är att avrinningarna under mikrofiltren blir igensatta av löv och smuts. Vatten samlas där och rinner in i kupén.

Kompressor nivåreglering (E61)
Kompressorn till nivåregleringen på E61 bilarna kan skära ihop. Detta beror oftast på sprickor i en slang på sugsidan. Detta medför att kompressorn suger in skitig luft och till slut havererar. Det samlas också mycket skit i plastkåpan som ska skydda kompressorn.
 
Fukt i mottagaren/antennen (E61)
Detta är rätt vanligt på E61 vilket medför lustiga fel med elektroniken. Allt från att inte bilen går att låsa upp, till stolar som tappar minnet.
 
Lås till baklucka (E61)
Låset till bakluckan på E61 kan börja krångla. Detta beror på utmattningsbrott av kablarna när man öppnar och stänger luckan.
 
Frusen vevhusventilation (M54 motorn)
E60/61 med 520i motorn (M54) kan drabbas av frusen vevhusventilation. Detta är ett vida känt problem på förra generationens 5-serie. Vidare ska 3-serien också ha drabbats.
E60/61 som har ”cold-climate” utförandet ska dock ha isolerade rör och cyklon vilket har bidragit till att de drabbats i mycket mindre utsträckning än tidigare generation. Så är din bil svensksåld borde risken för att drabbas vara liten.
 
Partikelfilter (diesel)
Partikelfilter kan behöva bytas mellan 15-25.000 mil beroende på hur man kör. Filtret självrengörs när motorn blivit genomvarm, långkörningar gynnar alltså livslängden medan övervägande kortkörningar kan förbruka ett filter på mindre än 15.000 mil.
Kostnaden om bilen varnar för högt tryck i filtret/avgasröret varierar beroende på om man byter eller rengör (Finns olika metoder, håller dock inte så länge), filtret och var man gör bytet. Allt från 0-20.000:-.
 
Batteri som inte vill ladda
Grunden till laddningsproblemet verkar vara att kabeln ärgar varvid IBS och laddningsregulatorn kan lägga av.
 
Rost
Rostskyddsgaranti på bilar uttagna från 040101 är 12 år, tidigare bilar har 6 år.
E6x-serien har huv och framskärmar i aluminium. Stötsköldarna fram och bak är täckta av plast, precis som sparklådan. Innerskärmarna är av hårdplast med inlägg av filt som dämpar ljud men inte kommer i kontakt med plåtytor och därför inte utgör någon grogrund för rost. Skärmarna har fortfarande konventionell utformning med smutssamlande hylla på insidan. Stänklappar saknas. Framvagn och bakvagn är helt i aluminium. Baklucka och dörrar är bra limmade. Det finns skyddande vax inuti dörrarna. Däremot är hålrum och balkar sparsamt behandlade, sämre än på förra modellen. Skarvar är tätade med pvc. Undertill täcks all plåt av skyddande plastluckor som skruvats i chassiet. Plåten är endast grundlackad. Avgassystemet är av rostfritt stål och bränsletanken av plast.

Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström har invändningar mot den sparsamma invändiga behandlingen av balkar, skärmkanternas utformning bak, avsaknad av stänklappar och att den nya tekniken att blanda plåt och aluminium är oprövad. Det kanske fungerar bra men innebär en uppenbar risk. Betyget blev en 4:a.
 
Modellhöjdpunkter:
Juni 2003: De första bilarna börjar säljas; 520i, 525i och 530i med bensinmotorer och en 530d turbodiesel
Aug 2003: 545i presenteras som toppmodell
Maj 2004: Nya Touring (kombi) anländer, med i stort sett samma motorutbud
Jan 2005: 525i får en ny 218 hk motor. En optimering av 520i görs och får namnet 523i med 177 hk. 530i får också en ny 2996 cc motor. På dieselsidan får 530d en ökning från 218hk till 231 hk.
Sep 2005: Standard i 5-serien blir bromsar med start-i-backe-hjälp, nödbromsassistans, torrbromsning och ”mjukstopp”. 540i kommer in i motorprogrammet, med en 306 hk 4-liters V8. 545 ersätts av 550i med 367 hk 4799cc V8. Den nya "nyckeln" eller keyfob:en kom detta år och xDrive blir också tillgänglig.
Mars 2007: En facelift introduceras med uppfräschad front/bak stötfångare, nya lamphus med ombyggda Coronaringar som även är godkända som varselljus. Kvalitetskänslan i interiören blir bättre och en del reglage ändras eller byter plats. Motorerna blir också starkare och snålare.
Sep 2007: Nya nackstöd som skall minska risken för whiplashskador installeras, vilket kan ses genom den knapp som finns på nackstödets sida för horisontell justering (fanns även tidigare med comfort-stolarna)
Sep 2009: Ny iDrive med bl.a. hårddiskbaserad navigation införs. Helt nytt interface.
Mars 2010: En helt ny generation av 5-serien med beteckningen F10 introduceras med sju motoralternativ i sortimentet.
 
Höjdpunkter som kom med LCI (Lifecycle Impulse)
Den 24 Mars 2007 lanserades LCI versionen av E60-genarationen. Detta för att föra de olika modellerna närmare varandra samtidigt som man bevarade 5-seriens egna personlighet.
Sammanfattning
- ny främre stötfångare, njurar, strålkastare, kluster, dimljus
- nya sidokjolar (tröskelpanel)
- ny bakre stötfångare, baklyktor med LED-design, mindre utskärning runt avgaspiporna
- ny mittkonsoldesign med mer förvaringsutrymme och ny iDrive-kontroll med snabbknappar
- nya dörrsidor där handtag och manövrering av elhissar flyttats
- ny automatisk växellåda, växelväljaren blir elektriskt kopplad till växellådan (ej  520d), minskad förbrukning som matchar den manuella, paddlar vid ratt (sportversionen)
- nya fälgar, färger, klädslar, extrautrustning
- förbättrad iDrive-grafik, ny layout skärm
- alla bensinmodeller får den nya N53 motorn, bättre effekt, minskad förbrukning (ca 14%) samt mindre utsläpp
- aux-in ersätts med en usb-ingång
 
Tack till melzen!

Publicerad 2011-01-20 10:08. Uppdaterad 2017-02-04 13:40.
Copyright © 1997 - 2018 www.AutoPower.se


Annonser