BMW 7-serien - E32

BMW E32 lanserades som 1987 års modell. I Sverige såldes endast 730i och 735i det första året. 1988 presenterades 750i, 1992 kom V8-modellerna 730i och 740i men 730-modellen fanns kvar med 6-cylindrig motor på vissa marknader. Se modellguiden för mer information om vilka motor- och karossalternativ som sålts i Sverige. BMW E32 väckte stor uppmärksamhet för sin avancerade design när den lanserades.

Generella typfel på E32:
Fläktkopplingen på E32 som är av visko-typ kan med tiden råka ut för nedsatt funktionalitet. Symptomen är att temperaturmätaren går upp för högt under kö-körning eller vid höga temperaturer, med kokning som följd. Kokar motorn finns det risk för att toppen slår sig och blir skev eller i värsta fall spricker. Kontroll av fläktkopplingen görs enklast genom att man tar tag i fläktens vingar och känner efter om det glappar i fläktens centrum. Det ska även vara ett visst motstånd när man snurrar på fläkten för hand. Ny fläktkoppling kostar 1350 kr till de 6 cylindriga modellerna och 2700 kr till de övriga.

Fram- och bakvagn. BMW E32 är tunga bilar och det påverkar livslängden på leder, stag och bussningar. När du är ute och provkör en bil, lyssna efter klonkande ljud från bilen, speciellt när du kör över ojämnheter. I vissa fall kan vibrationer uppstå i farter mellan 100-140 km/h som följd av att framvagnens bussningar är slitna. Ett annat fel som drabbar alla BMW ägare förr eller senare är slitna silentblock (tvärbalksbussningarna i bakvagnen). Det märks genom att det dunkar och slår bakifrån vid gaspådrag och gasuppsläpp. Bilens vägegenskaper blir försämrade och bilen får ett vingligt beteende på vägen. Byte av silentblocken kostar ca 2000 kr.

Bromsarna tar även mycket stryk av bilarnas höga vikt. Framför allt är det vanligt att framskivorna slits ner med tiden och blir tunna och/eller slår sig pga överhettning och blir skeva. Är skivorna skeva uppstår vibrationer i framvagnen när man bromsar med ett bestämt pedaltryck. Även en visuell kontroll av skivornas skick kan vara bra, rostiga skivor på bilar som körs flitigt kan betyda kärvande ok, vanligt förekommande på de bakre skivorna. Kontrollera även att handbromsen tar som den skall och framför allt att den tar på båda bakhjulen.

Strålkastarna kan ge svagt ljus. BMW E32 har ellipsoidstrålkastare, så det rör sig inte om några skadade reflektorer, utan oftast är det en lins som börjar bli sliten/smutsig. Det finns de som har polerat rent sina linser med mer eller mindre lyckade resultat. Ljuskontrollmodulen (LKM) har lödningar som med tiden blir dåliga vilket gör att en eller flera strålkastare slutar att fungera, åtgärdas enkelt genom att man löder på lite tenn på skadade lödningar.

Vibrationer. När man är ute och provkör en E32 ska man vara mycket uppmärksam på vibrationer som uppkommer kring 90km/h, vilket oftast orsakas av en sliten drivlina. Kardanaxelns stödlager eller hardyskivan brukar vara boven i dramat.

Styrservon kan vara sliten vilket är ganska dyrt att åtgärda men relativt enkelt att upptäcka. Man vrider helt enkelt på ratten och känner efter när det blir motstånd i ratten. Normalt glapp är ca 1-5 mm åt vardera håll.

Stötdämpare till E32 utrustade med EDC eller Nivårelgering (standard på iL) kan börja läcka olja när de blir slitna. Vanliga symptom är att bilen sjunker ihop och det läcker olja från stötdämparna vilket även gör att nivån i servobehållaren sjunker. Nya stötdämpare kostar ca 8000 kr/st.

Avgassystemet är en punkt som bör kontrolleras på ett tilltänkt objekt. De flesta E32 modeller har väldimensionerade system som är effektiva och håller länge men som kostar en del att byta ut, och pirat marknaden är något begränsad. Som ett exempel kostar den bakre ljuddämparen till 750i ca 6000 kr.

Rost hittar man på så gott som alla begagnade bilar. BMW E32 är dessvärre inget undantag, även om den står emot rosten relativt bra. Kolla efter rost på de vanliga ställena, dvs på dörrarnas undersidor och kanter, runt skärmar och skärmkanter och även på bagageluckan och motorhuvens framkant. Tanklocket är speciellt angripen, kontrollera om det finns rost kring och bakom tanklocket. Om bilen är importerad, kontrollera under sidoblinkersen. Många importörer brydde sig inte om att rostskydda där: [ LÄNK ]. Alla svensksålda BMW hade fabriksmonterade sidoblinkers.

Luftkonditionering

Kondensorfläkten börjar kärva i svenskt saltklimat. Den sitter framför kylaren och skall snurra när AC är igång. Ett motstånd bredvid fläkten brukar ge upp, men även fläkten måste bytas eller smörjas upp om den går trögt.

"AC behöver fyllas" är en fras man ofta ser i annonser. AC systemet är ett slutet system med högt tryck. Gasen förbrukas inte, men i takt med att systemet åldras och dess packningar torkar/slits minskar systemets täthet och gasen börjar sakta med säkert att läcka ut. När mängden gas minskat tillräckligt, kan systemet inte bygga upp ett nödvändigt arbetstryck och AC slutar fungera. För att systemet ska börja fungera igen måste systemet fyllas med ny gas. De flesta E32 bilar (tillverkade 1992 eller tidigare) har ett system som använder en gas kallad R12 som numera av miljöskäl är olaglig, detta innebär att systemet måste konverteras för att kunna klara R134, den nya gasen som används idag. Eftersom även R134 har en negativ inverkan på miljön, måste man provtrycka systemet för att säkerställa att systemet är tätt, innan man fyller med ny gas. Med andra ord kan det bli en kostsam affär att "fylla AC". För mer information om problemet se mektips: [ LÄNK ]

Fläkten på E32 kan justeras steglöst. Med steglöst menas egentligen tre fasta lägen och ett steglöst. Avstängt, min fläkt, max fläkt respektive det steglösa reglerområdet. Ett vanligt fel är att fläkten enbart fungerar i max-läget. För mer information om problemet se mektips: [ LÄNK ]

Värmeventilerna kan fastna, vilket får till följd att värmen ej går att stänga av på ena eller bägge sidorna i bilen. För mer information om problemet se mektips: [ LÄNK ]

Mätarfiffel är förmodligen det absolut vanligaste "typfelet" och är inte isolerat till importbilar. Enkelt att göra, inklusive förfalskade serviceböcker, svårare att kontrollera för köparen. Man kan bara rekommendera spekulanter att inte låsa sig så förtvivlat vid mätarställningen, en 30.000-milare behöver inte vara i sämre skick eller ha rullat längre än en bil med 15.000 på mätaren. På tidiga exemplar stannar mätarställningen på 29 960 mil, vilket innebär att bilen kan ha rullat betydligt längre.

730i/735i M30 88-93 (Rak 6:a 12 ventiler)
Motorn har en kedjedriven kamaxel vars kedja normalt inte behöver bytas. Modellen har en känslig topp där ett oljerör ovanför kamaxeln lätt blir igentäppt om det slarvas med servicen, som resultat av detta får kamaxeln inte den smörjning den behöver och slits ner i förtid. Ett markant tickande/knackande ljud från motorn indikerar sliten kamaxel. För övrigt en mycket hållbar konstruktion.

730i/740i M60 93- (V8 32 ventiler)
En lyckad och slitstark motorkonstruktion. Det finns dock tre svaga punkter att kontrollera. 1. Oljepumpsbultarna brukar lossna med tiden pga. vibrationer som uppkommer i motorn under drift. Har man nyligen köp en V8 så bör man snarast möjligt se till att få oljepumpsbultarna kontrollerade och åtdragna. Vilket lämpligen görs i samband med en service. 2. Läckande insugsmembran, ger symptom som vibrationer och ojämn tomgång. Själva membranet kostar cirka 400 kr på BMW och tar ca 3h att byta för en van mekaniker. 3. Läckande ventilkåpspackning, upptäcks ofta i samband med byte av tändstift. Finns det olja kring hålet där stiften sitter så är det med stor sannolikhet ventilkåpspackningen som har börjat läcka. Nya ventilkåpspackningar kostar ca 260 kr/sida och tar ca 1-2 h/sida att byta.

750i M70 88-94 (V12 24 ventiler)
Höga avgasvärden är ett problem som är vanligt förekommande. En teori är att orsaken till problemet ligger hos motorns värmeutveckling. Vid hög belastning blir motorn så pass varm att oljans smörjande egenskaper försämras. Detta i samband med slarv med inkörning, val av billig olja och överskridna serviceintervall leder till slitage på kolvringarna. Något som leder till att olja slinker in i förbränningsutrymmet och ger upphov till höga avgasvärden och nedsatt kompression. Under motorns levnadsperiod gjordes försök till att åtgärda problemet, bl.a. genom att använda sig av olika termostater och bränsle/luftblandningar.

ZF5HP30
Köper man en automatväxlad BMW 740i bör man kontrollera automatlådan extra noga! I växellådan finns plastkulor som slits ner med tiden och kan när de är slitna att pressas igenom plåten som delar av ventilhuset, något som påverkar växellådans funktion negativt. Symptomen till "plastkuleproblemet" är lätta att känna igen:
1. Bilen driver bakåt i växelläge "N".
2. Det är svårt att komma iväg på ettan, motorn varvar men bilen startar inte förrän lådan växlar upp.
3. Backen kan vara svår att få i.
Mer information om symptom och hur man kommer tillrätta med problemet finns här: [ LÄNK ]
Ett annat vanligt fel är att det inte går att lägga i backen, medan resten av växlarna fungerar som de ska. Orsaken till problemet är en underdimensionerad tryckreduceringsventil som gör att trycket i lamellhuset blir för högt, vilket resulterar i att lamellhuset spricker. Problemet uppstår oftast i samband med kraftigt gaspådrag under backning, ett mycket kostsamt problem.

Publicerad 2007-10-11 00:00. Uppdaterad 2007-10-11 00:01.
Copyright © 1997 - 2018 www.AutoPower.se


Annonser