BMW 5-serien - E28

BMW E28 lanserades 1982. I Sverige såldes endast 518i och 528i det första året. 1983 presenterades 520i, året därefter 524td och ytterligare ett år därefter M535i. Se modellguiden för mer information om vilka motor- och karossalternativ som sålts i Sverige. BMW E28 uppskattades för sin komfort och det fanns en, för den tiden, diger extrautrustningslista att sätta kryss i.

Generella typfel på E28:
Rostangrepp är kanske den vanligaste åkomman på denna modell. Trots att rostskyddet förbättrades sedan föregående kaross (E12) så är det idag svårt att hitta rostfria exemplar, inte minst p.g.a. bilens höga ålder. De vanligast rostangripna delarna av karossen är dörrar och dörrkanter, skärmar och skrämkanter, hjulhus, skarvar mellan golv och tröskel, domkraftsfästen, nummerskyltsbelysningen bak samt stötfångare fram och bak. Man bör även inspektera fjäderbenstorn, runt fram- och bakrutan, kanterna runt gummilisten i bagaget, fästen till ytterbackspeglarna och om sådan finns - takluckan.

Fläktkopplingen på E28 är som vanligt av viskotyp och kan med tiden få nedsatt funktionalitet. Symptomen är att temperaturmätaren går upp för högt under körning i köer eller vid höga temperaturer, med kokning som följd. Kokar motorn finns det risk att toppen slår sig och blir skev eller i värsta fall spricker. Kontroll av fläktkopplingen görs enklast genom att man tar tag i fläktens vingar och känner efter om det glappar i fläktens centrum. Det ska även vara ett visst motstånd när man snurrar på fläkten för hand. En ny fläktkoppling kostar 1080 kr på Motornord.

Framvagn. På tunga och motorstarka bilar är bussningar, leder och stag i framvagnen alltid utsatta delar. När du är ute och provkör en bil, lyssna efter klonkande ljud, speciellt när du kör över ojämnheter. I vissa fall kan vibrationer uppstå som följd av att framvagnens komponenter är slitna.

Bromsarna drabbas även av bilarnas tyngd och motorstyrka. Framför allt är det vanligt att framskivorna slits ner med tiden och blir tunna och slår sig p.g.a. överhettning och blir skeva. Är skivorna skeva uppstår vibrationer när man bromsar med ett bestämt pedaltryck. Även en visuell kontroll av skivornas skick kan vara bra, rostiga skivor på bilar som körs flitigt kan betyda kärvande ok, vanligt förekommande på de bakre skivorna. Kontrollera även att handbromsen tar som den skall och framför allt att den tar på båda bakhjulen, bromssköldarna bak rostar gärna sönder, vilket gör att sprintarna som håller handbromsbackarna lossnar och handbromsen slutar fungera.

Bromstrycksackumulatorn som finns på 528i, 535i och M535i, gör det möjligt att behålla bromskapaciteten för enstaka inbromsningar fastän motorn är avstängd. När denna del blir sliten blir bromspedalen svampig. En ny bromstrycksackumulator kostar 925 kr att köpa på Motornord.

Slitna silentblock är ett fel som drabbar alla BMW-ägare förr eller senare. Det märks genom att det dunkar och slår bakifrån vid gaspådrag och gasuppsläpp. Bilens vägegenskaper blir försämrade och bilen får ett vingligt beteende på vägen. Byte av silentblocken kostar ca 2000 kr.

Bakaxeln på vissa exemplar kan ge ifrån sig ett morrande ljud. Vilket är ett skönhetsfel som går att leva med, betyder sällan att bakaxeln måste repareras.

Kopplingscylindrarna är vanliga felkällor på dessa modeller. Symptomen kan te sig lite olika beroende på vilken av cylindrarna som är slut, t.ex. inget motstånd i kopplingspedal, enbart motstånd längst ner när pedalen trampas ner, svårigheter att vid stillastående lägga i växel vid kallt väder samt att kopplingen tappar tryck när pedalen hålls nertrampad en stund.

Glapp i växellägen är vanligare på de motorstarkare modellerna då de oftast körs lite hårdare. Detta kontrolleras enklast genom att man petar in t.ex. 3:an och provar att vicka spaken åt sidan, det ska helst inte glappa mer än 1 cm åt vartdera hållet. Vill man ha tillbaka gamla känslan får man byta några bussningar vid växelspakens underdel, vilket kostar ca 1000 kr.

Serviceindikatorn är en vanlig felkälla på dessa modeller. Är Serviceindikatorn ur funktion kan det i bästa fall vara batterierna till kretskortet som behöver bytas och i värsta fall kan hela kretskortet behöva bytas. Trasig SI-enhet kan medföra nedsatt funktionalitet hos vissa mätare i instrumenteringen. Nya batterier kostar från ca 150 kr. Nytt kretskort till SI-enheten kostar ca 2700 kr.

Läckande bensintank är vanligt förekommande på E28-karossen. Bakhjulet kastar upp smuts och fukt på tankens ovansida (i anslutning till påfyllningsröret) som har en form som gör att smuts och fukt lätt ansamlas, vilket så småningom leder till rost och läckage. Problemet som bilspekulant är att bensinläckaget oftast inte upptäcks förrän tanken är fylld.

TRX ­ däck/fälgar fanns som standardutrustning till M535 och som extra utrustning till övriga modeller. TRX är ett system där dimensionerna är baserade på millimetermått och inte tummått som vanliga fälgar, med andra ord så kan man inte använda vanliga däck till TRX fälgar och viceversa. TRX däcken erbjuder både goda vägegenskaper och god komfort men är ovanligt dyra i inköp. Nya TRX-däck kostar ca 3500 kr/st.

Reläet till bensinpumpen kan ge upphov till driftstörningar som kan verka ologiska, motorn kan utan anledning stanna plötsligt eller vägra starta. Ett nytt relä kostar ca 600 kr.

Kupéfläktens lager slits ner och börjar till slut att glappa, vilket visar sig genom att ett rasslande och/eller borrande missljud uppstår. Testa kupefläkten i alla lägen.

Avgassystemet till de motorstarkare modellerna kostar mycket i förhållande till bilens marknadsvärde, lagningar av rostiga avgassystem förekommer. Avgassystemet skick kan enkelt kontrolleras med hjälp av en visuell kontroll.

Svag belysning är inget ovanligt på denna modell. Problemet orsakas oftast av att fukt trängt innanför strålkastarglasen och skadat reflektorerna.

M10 518i
Motorn har en kedjedriven kamaxel vars kedja normalt inte behöver bytas. Ett markant tickande/knackande ljud från motorn kan förekomma och orsakas oftast av slarv med service, vilket resulterar i sliten kamaxel. Dessvärre måste toppen lyftas innan kamaxeln kan bytas. För övrigt en mycket enkel och hållbar motorkonstruktion.

M20 520i
Motorn har en remdriven kamaxel vars rem skall bytas var 6000 mil. Kamaxeln kan slitas ned i förtid om det har slarvats med servicen, vilket visar sig i form av ett markant tickande/knackande ljud uppstår från motorn.

M30 528i 535i M535i Motorn har en kedjedriven kamaxel vars kedja normalt inte behöver bytas. Modellen har en känslig topp där ett oljerör ovanför kamaxeln lätt blir igentäppt om det har slarvats med servicen, som resultat av detta får kamaxeln inte den smörjning den behöver och slits ner i förtid. Ett markant tickande/knackande ljud från motorn indikerar sliten kamaxel.


Publicerad 2007-10-10 23:42. Uppdaterad 2007-10-10 23:42.
Copyright © 1997 - 2025 www.AutoPower.se


Annonser