|
|
Svensksåld respektive importerad. I så fall när och av vem? |
|
Antal ägare, hur länge ägt? |
|
Servicebok? FULL eller bara stämplad i början? Nyservad? Auktoriserat? |
|
Om kamrem? När bytt? 4 cyl 1,6-1,8 1988-1993 (518i även 1994), skall helst bytas var 4000:e mil. 6 cyl 2,0-2,5 1983-1990, skall helst bytas var 6000:e mil. |
|
Övrigt nytt & bytt? Kvitton? (ex: bromsar, avgas, koppling, stötdämpare, bussningar, leder, kylare, framvagnsinst.) |
|
Besiktigad? Hur gick det senast? Skattad? |
|
Krockad? |
|
Lack; repor, bucklor, rost? Omlack, varför? Be om bild på eventuella skador. |
|
Vinterhjul? Skick? Be om bild. |
|
Vindruta? Fråga om skick. |
|
|
Ta registreringsnummer, kolla regnumret i Appen "Mina Fordon" eller på Transportstyrelsens sida för ägaruppgifter om andra fordon för att få reda på ägarhistorik, besiktning och skatt med mera.
Formuleringen "mil-garanti med intyg från auktoriserad BMW handlare" är inget att lita på. Oftast ren bluff. BMW skulle aldrig skriva ut intyg på att mätarställning är korrekt. Däremot kan det finnas intyg på att siffrorna som visas i displayen motsvaras av de som lagrats i centraldatorn (ljusmodulen), men en hyfsat rutinerad mätarskruvare har inga problem att manipulera den också.
Försäkringen: Nöj dig inte heller med muntlig prisuppgift av försäkringsbolaget. Det kan hinna ändra sig radikalt tills man har köpt bilen - be om offert på försäkringen du väljer. Försäkringsbolagen kan även ha särkrav för relativt nyimporterade bilar. Fråga om detta. Telefonnummer till de större försäkringsbolagen finns här (scrolla ner lite) -->
Litet lexikon för tolkning av säljarterminologi (inte helt allvarlig) -->
Känns det rätt nu, åk och titta på den.
|
|
|
Checklista när man tittar på bil
|
|
Kontrollera dokumentationen. Servicebok? När är den tryckt? Tryckår står någonstans. Är den tryckt efter det att bilen togs i trafik kan det vara idé att vara skeptisk.
Viktigast är att existensen av en servicebok absolut inte får tas som en indikation på att mätarställningen är riktig. I princip kan man säga att alla mätarskruvare utom dom mest amatörmässiga alltid förser bilen med en förfalskad servicebok. Och den förfalskningen kan vara allt från klumpig till omöjlig att avslöja utan att kontakta serviceställena i den. Att dra några slutsater bara genom att titta på bilen är inte möjligt. Alla professionella mätarskruvare säger nämligen till hugade spekulanter att "milen är kontrollerade", "du kan lita på mig" och "bara titta på bilen så ser du att den inte är skruvad..." |
|
Fukt i kupé eller baklucka? Lyft på mattor! |
|
Inredning, färg/skick/orökt/inga djur? |
|
Repig/sprucken ruta? |
|
Verktygsbox i bakluckan komplett? Varningstriangel, domkraft, fälgkors, reservhjul etc. |
|
Instrumentpanelen. Trasiga mätare? Lampor? Pixlar? |
|
Utrustning? Fungerar allt? Lyser lamporna för airbag och ABS som det skall i samband med start? Felfunktion kan döljas med urtagna glödlampor. Konverterad AC (t om 1992)? |
|
Karossen. Kontrollera springorna vid dörrarna, motorhuv och lucka. Dessa skall vara jämna. Titta efter omotiverade mjuka bucklor på tak och sidor. Oegentligheter kan tyda på krockskada. Undvik sådana bilar för säkerhets skull. |
|
Rostiga/spruckna reflektorer/dimljus/bakljus? |
|
Sommarhjul skick, däck? Spårar? Klonk i framvagnen? |
|
Om sänkt? Hur? Riktig sänksats eller kapade fjädrar? Snedslitna däck? Stenhård fjädring? Kobent bakvagn? Mark/däck-frigång? |
|
Kolla färg på olja och kylarvatten efter föroreningar. |
|
Lyssna på motor noggrant. 8/12-ventilade motorer: kraftigt knackande kan betyda sliten kamaxel. 24-ventilade VANOS-motorer: rasslande ljud kan betyda sliten VANOS-enhet. V8:or: rassel och ojämn tomgång kan betyda uttänjd kamkedja. |
|
Kolla fläktkopplingen. Låt bilen stå på tomgång ett bra tag. Om tempmätarnålen stiger över normalläge är risken att fläktkopplingen är slut. Kostar c:a 1000:-. Den stora faran är dock att bilen redan blivit överhettad och har smygande sprickor i topplocket. Dyrt. |
|
Oljeläckage. Kontrollera motorn. Kryp under och titta på motor, växellåda samt bakaxelklump. Passa på att titta på avgassystemet. Med motorn igång: lyssna efter fräsljud, tyder på läckage. Titta efter rök. Blå, svart eller vit. Blårök ovanligare på nya BMW (91-). |
|
Prova synkringarna i växellådan. Vid hastig växling skall det ej skrapa. Dyrt att åtgärda. |
|
Vibrationer vid bromsning? Mycket vanligt! Beror ofta på dåliga bussningar även om säljaren påstår att det räcker att byta bromsskivor. Defekta bussningar kan vara oväntat dyrt att åtgårda. |
|
Lyssna efter klonk i bakvagnen - med stor sannolikhet är silentblocken slut. Kostar c:a 1500:- att få bytt. |
|
Bonustips (Gäller E34 m fl): En liten papperslapp med alla kod-nummer (SA=Sonder Ausstattung) bilen levererades med brukade kilas fast under passagerarstolen. Drar man loss den, så ser man att chassinummer stämmer och vad bilen hade för utrustning från fabrik. Se Modellguiden för att tyda koderna. En del bilar kan ha den under baksätet (ex E36). |
|
Bonustips 2 (E34, E36 m fl): Håll in högra knappen på huvudinstrumentet samtidigt som Du slår på tändningen (starta ej motorn). Då kommer en massa siffror fram i checkkontrollen, och de flesta säger är koder som inte säger en något. Vid tredje siffervisningen kommer de 7 sista tecknen i chassinumret upp. Om "fel" chassinummer visas: någon har förmodligen bytt ut chipset och programmerat ner mätarställningen!
Tyvärr finns det smarta personer som har instrument som kan ändra mätarställningen och ha kvar det riktiga chassinumret, men alla sätt att upptäcka mätarfusk innan man betalar är bra. |
|
|