Annonsguiden


Annonsen är A och O
AutoPower annonsguide Annonsen är den första kontakt spekulanten har med dig och som bekant är det första intrycket oerhört viktigt. Därför kan du genom att skriva en bra och välformulerad annons som fångar läsarens uppmärksamhet och ger ett seriöst intryck, kraftigt öka dina chanser att sälja bilen. Men innan annonsskrivningen påbörjas är det viktigt att förbereda ett par saker.

Finns det något du bör ta reda på om din bil?
Innan man börjar med annonsen bör man ta reda på svaret till följande frågor, dels för att det är saker man bör skriva ut i annonsen och dels för att det är frågor man ska kunna besvara i telefon eller via mail.

- Vilken motorkod? (LÄNK)
- Vilken karosskod? (LÄNK)
- Vilken färg? (LÄNK)
- Hur långt har bilen gått?
- Hur många ägare har bilen haft? (LÄNK)
- Är bilen importerad? (I så fall när, varifrån och av vem?)
- Vilken utrustning finns? (LÄNK)
- Har bilen några garantier kvar? (I så fall vilka?)
- Finns alla nycklar?
- Finns servicebok? (Stämplad?)
- Är skatten betald? (I så fall när?)
- Är bilen besiktigad? (I så fall när?)
- Är bilen konditionstestad? (t.ex. M-test) (I så fall när och av vem?)
- Är bilen pantsatt eller finns det lån som behöver lösas innan försäljning?

Har du alla papper i ordning?
Genom att gå igenom alla papper och säkerställa att allt är i ordning undviker du senare problem.
Kontrollera att du har följande tillgängligt:
 - bilens besiktningsprotokoll
 - kvitton på utförd service och reparationer
 - protokoll från eventuella konditionstester
 - utdrag från garantireparationer
 - garantibevis
 - instruktions- och servicebok
 - övrig dokumentation som kan styrka bilens historik

Kontrollera för säkerhets skull att bilens chassinummer stämmer överens med det som står angivet på olika kvitton och i bilens servicebok.

Vad ska bilen kosta?
AutoPower annonsguide Att bestämma priset kan vara klurigt, givetvis vill man inte sälja till underpris, men samtidigt gäller det att inte ligga så högt att man avskräcker eventuella spekulanter. Är man osäker på bilens värde finns det hjälp att få, (LÄNK) , erbjuder gratis värdering men kan ha problem med att värdera äldre eller ovanliga modeller. Även AutoPowers forum för försäkring och värdering, (LÄNK) , kan vara till stor hjälp när det gäller att bestämma bilens annonspris.

Har du bra bilder på bilen?
En bild säger mer än 1000 ord och bra bilder har en mycket stor betydelse för vilket första intryck spekulanten får. Uttryck som "detta är inte min bil", "lånad bild" eller "bilen är smutsig på bilden" osv. är totalförbjudna i en seriös annons. Använd egna och färska bilder på din bil som visar hur din bil ser ut idag. Använd inte lågupplösta eller suddiga bilder. Se till att ta många bilder och glöm inte att även fotografera bilens defekter som t.ex. rostangrepp mm. Du behöver inte vara proffs för att få till bra bilder på bilen, det finns en bra fotoskola på AutoPower, (LÄNK) . Innan du börjar fotografera, bör du se till att bilen är i sin finaste form, är du osäker på hur du går tillväga? AutoPowers bilvårdsguide hjälper dig att komma igång, (LÄNK) .

Hur ska annonstexten utformas?
För att annonsen ska ge ett så seriöst intryck som möjligt bör du undvika att uppge falska namn som t.ex. "BMW" i annonsen, skriv istället ut ditt för- och efternamn samt telefonnummer hem. Eventuellt nick från forumet kan med fördel tas med inom parantes.

Finns det några kända fel på bilen? Försök inte att spela dum eller ovetande var istället ärlig, ingen kräver att du ska ha en felfri bil, däremot brukar de allra flesta uppskatta att man är ärlig och upplyser om de fel som finns. Samtidigt gäller det att inte överdriva åt andra hållet heller.

När du skriver annonstexten, var välformulerad och kontrollera stavningen noga. Undvik fula ord när du t.ex. vill undanbe oseriösa köpare, var istället vänlig men bestämd. Fraser som "Annonsfösäljare och bilförmedlare göre sig ej besvär" eller "Testförare undanbedes vänligt men bestämt" duger gott och väl.

Vilken layout ska vi ha?
Börja med en kort beskrivning av bilen. Denna beskrivning syftar till att hjälpa läsaren att enkelt och effektivt sortera ut de intressantaste objekten. Exempel på vad en kort beskrivning kan innehålla:
AutoPower annonsguide - Modell & årsmodell: BMW 530iA -93
- Mätarställning: 21000 mil
- Senaste besiktning: Besiktigad 2006-10-16
- Skattad t.o.m: Skatten betald t.o.m. 2007-05-31
- Något kort utmärkande om bilen: Välvårdad och väldokumenterad

Nästa steg är att ge en mera detaljerad beskrivning av bilen och där ingår bl.a.:
- Lista över bilens utrustning
- Eventuella garantier
- Historik
- Service- & Reparationshistorik
- Kort genomgång av bilens dokumentation
- Kort beskrivning av eventuella reparationsbehov

Slutligen kan det vara på sin plats att skriva några ord om eventuella önskemål kring affären.

Exempel på annons: (LÄNK)

Köpekontrakt
Konsumentverket har tagit fram ett exempel på hur ett köpekontrakt för bilar mellan 2 privatpersoner kan se ut. Detta kontrakt kan hittas: (LÄNK pdf-fil)

Bonustips 1: Skriv inte dina kontaktuppgifter i annonstexten, utan använd formuläret och fyll i ditt namn, telefonnummer och e-postadress i avsedda fält.
Om du skriver dina kontaktuppgifter, exempelvis din e-postadress i annonstexten så finns det stor risk att spam-spindlar söker upp din e-postadress i texten och sedan använder din e-postadress för att skicka spam (oönskad e-post) till dig. Om du istället använder formuläret och fyller i din e-postadress i rätt fält, så omvandlas din e-postadress till en bild som spam-spindlar inte kan fånga upp som e-postadress.

Bonustips 2: Läs igenom din annons noga och se till att den inte innehåller några felaktigheter. Titta även på annonsen efter att du lagt ut den så att den ser bra ut. Många gör misstaget att skriva mängder med ord med enbart kommatecken mellan orden, och då kan annonsens formatering se konstig ut om det saknas mellanslag i annonstexten. Skriv tryck alltid mellanslag efter kommatecken.  

När du lägger ut din annons på PowerBörsen så kan du lägga till hur många bilder du vill. Du kan lägga ut bilderna innan du aktiverar annonsen, eller komplettera annonsen med bilder i efterhand. Du kan även i efterhand gratis ändra annonstexten hur ofta du vill, samt ta bort bilder eller komplettera med nya.  

Om du vill exponera din annons ytterligare så kan du då och då återaktivera din annons. Det innebär att annonsen hamnar högst upp i listan igen. De senaste tre annonserna visas alltid på AutoPowers startsida, och de senaste 5 annonserna visas på flera sidor i högerytan.
 
Av: Mugge

Publicerad 2009-01-19 08:25. Uppdaterad 2009-01-19 08:31.
Copyright © 1997 - 2018 www.AutoPower.se


Annonser