Motor Nord AB
AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ PocketPC ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Allmänt om bil och trafik ]

Blev stoppad i 175km vad ska jag göra?

Visad 1.017 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg104 st
Postad/Inlagd2003-07-17 21:10
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Z3 M-Roadster-98
i korta drag står det att de kan inte omhänderta mitt kort på grund av förmildrande omständigheter ,,
Min tjejs sjukdom ,,samt min krongliga mätarställning ,,de hadde för mycke bevis mot sig så det va väll ingen ide o bråka så jag fick tebax kortet ,men det e inte klart ännu ,,åklagaren ska besluta om det ska bli rättegång eller inte,, så jag har bara fått tebax kortet under tiden tills åklagaren tar beslut ,,men juristen säger att de kommer o lägga ner det,,
jag fick en bot på 2000:- som jag va på väg o betala för fortkörning ,men det fick jag inte för advokaten ,han sa att om jag betalar in den så e det som om jag erkänner, o då tar de kortet med engång

hellre himmel över huvet än bilen över huvet           IP: ...[193.173]
Antal inlägg104 st
Postad/Inlagd2003-07-17 21:11
Anmäl svaretAnmäl svaret
Z3 M-Roadster-98
Anders
skönt o veta att du håller koll på mig

Antal inlägg7.509 st
Postad/Inlagd2003-07-17 21:19
Anmäl svaretAnmäl svaret
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Tog Länsstyrelsen ett beslut och tog hänsyn till förmildrande omständigheter? Det är liksom helt fel instans för det där...?

Och tipset är nog att du kontaktar en annan advokat, den du har nu verkar inte speciellt bra! Har du fått en bot i handen har du redan erkänt dig skyldig, genom att inte betala riskerar du bara ytterligare avgifter! Dessutom framstår du i en eventuell rättegång senare som en kille som inte vill göra rätt för sig...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

IP: ...[209.250]
Antal inlägg1.626 st
Postad/Inlagd2003-07-18 09:58
Anmäl svaretAnmäl svaret
Audi V8 quattro -90
Han har ju fortfarande begått en fortkörning, men det finns tillräckligt förmildrande omständigheter för att låta straffet stanna vid böter, istället för böter OCH indraget kort. Så tolkar jag det.

Och om inte värmland kör med en egen variant, så är det länsstyrelsen som behandlar körkortsdelen av straffet. Det var i alla fall dit en bekant skulle skicka ett intyg från arbetsgivaren, som i hans fall kortade tiden utan körkort 2 månader.

Sex på alla fyra, roligast så!           IP: ...[.18.195]
Antal inlägg525 st
Postad/Inlagd2003-07-18 10:26
Anmäl svaretAnmäl svaret
Böterna ska du betala, precis som föregående talare säger, dessa är ett "straff" för sig, du har fortfarande kört för fort.

Och det är precis så att det är länsstyrelsen som sköter indragande och även tillbaka lämnande av körkort.

In Hoc Signo Vinces - I detta tecken skall vi segra           IP: ...[.152.32]
Antal inlägg1.328 st
Postad/Inlagd2003-07-18 11:42
Anmäl svaretAnmäl svaret
9-5 2,3t SC Vector Griffin -09
håller med hangaround.
Jeppe, har du en förklaring på lut?
Vilken instans skulle ta beslutet om körkorts indragningen!?           IP: ...[.23.119]
Antal inlägg7.509 st
Postad/Inlagd2003-07-18 12:14
Anmäl svaretAnmäl svaret
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Själva straffet, dvs indraget körkort eller inte avgörs av Länsstyrelsen, men själva skuldfrågan borde i detta fallet behandlas av tingsrätten. Har man erkänt på plats och sedan drar tillbaka erkännandet brukar det vara proceduren...

Detta är iofs ett lite speciellt fall, jag vet inte om Kevin nekat till själva fortkörningen i efterhand eller om han erkänner fortkörningen och pga förmildrande omständigheter har begärt att straffet inte ska innefatta en körkortsindragning...?

Jeppe

Antal inlägg8.972 st
Postad/Inlagd2003-07-18 12:33
Anmäl svaretAnmäl svaret
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Det var precis därför jag ville veta vad länstyrelsen skrev. Det blir liksom lättare att förstå det hela då.
Men jag ska inte tjata mer på Kevin!
(Men please, kan du inte skriva ner det? Så jädra långt kan det inte vara....)
:)

[LÄNK]           IP: ...[.166.72]
Antal inlägg203 st
Postad/Inlagd2003-07-18 18:38
Anmäl svaretAnmäl svaret
nu vill jag bara påpeka att för taxi så gäller regeln att om någon passagerare blir sjuk så får chauffören bryta mot trafikregler men det är han som är personligt ansvarig om någon olycka sker, varför skulle dt vara skillnad på reglerna för privatbil ellet taxibil skillnaden är att som privat så ska man igentligen förvarna akuten att man kommer.

men lagligt sett så bör du inte kunna bli av med kortet däremot borde du få ersättning för tiden du inte kunde bruka bilen för att du inget kort hade.           IP: ...[216.179]
Antal inlägg7.509 st
Postad/Inlagd2003-07-18 19:52
Anmäl svaretAnmäl svaret
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
max f: Var i regelverket står detta?

Jeppe

Antal inlägg1.626 st
Postad/Inlagd2003-07-18 20:10
Anmäl svaretAnmäl svaret
Audi V8 quattro -90
Jeppe> Antagligen en tolkning av det att du i nödsituation (akut sjukdomsfall o.dyl.) får bryta mot hastighetsgränserna. Nåt specifikt undantag för taxibilar har jag aldrig sett.

Ta till exempel sopåkaren som det stod om i tidningarna för ett tag sedan. Han körde ju genom Stockholm med sin höggravida hustru.. i sopbilen. Han körde i kollektivfält, mot rött och över hastighetsgränserna utan någon påföljd, då det var en akuttransport till sjukhuset.

Här hemma har fader kört mig till sjukhus efter ett benbrott, då inga ambulanser fanns att tillgå. SOS AB sa åt honom att köra in mig fort och försiktigt till akuten i Karlstad, annars hade jag fått legat och väntat på en ambulans i ett par timmar.

Sex på alla fyra, roligast så!           IP: ...[.18.195]
Antal inlägg104 st
Postad/Inlagd2003-07-18 20:14
Anmäl svaretAnmäl svaret
Z3 M-Roadster-98
det hela e på en a-4 lång papper men jag ska skriva ner ordagrann vad läns skrev
läns tar beslut om körkortingripande
sen e det upp till polis o åklagare o besluta om straffet för fortkörning

Antal inlägg203 st
Postad/Inlagd2003-07-18 22:44
Anmäl svaretAnmäl svaret
det finns någonstans för dom som läser för taxilegget, men annars så gäller det där med akut sjukdomsfall.           IP: ...[216.110]
Antal inlägg3.237 st
Postad/Inlagd2003-07-18 22:55
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jesperado: En fortkörningsbot kan mottas utan att för den sakens skull klassas som ett erkännande. Rådrum kan alltid begäras.

Själv straffet för fortkörning är böter. Körkortsåterkallelsen är en säkerhetsåtgärd eftersom fortköraren ej anses vara lämplig att framföra motordrivet fordon i trafik.

"God smak har alltid varit min ursäkt för att leva ett så dåligt liv" -Oscar Wilde           IP: ...[.31.133]
Antal inlägg7.509 st
Postad/Inlagd2003-07-18 23:12
Anmäl svaretAnmäl svaret
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Hangaround & max f: Råder en nödsituation är du skyldig att ringa 112 och begära hjälp, anser då operatören att det under rådande omständigheter är nödvändigt (om det t.ex. är lång resväg eller väntetid på ambulans) kan han/hon ge dig tillåtelse att själv ombesörja transporten. Under dessa omständigheter har man tillåtelse att överträda hastighetsbegränsningen om det kan ske utan direkt fara för andra. Man brukar även om möjligt ordna poliseskort...

bjoerck: På platsen finns två alternativ, erkänna fortkörningen och få en bot med sig, eller neka till fortkörningen. Har man då fått boten med sig har man alltså erkänt. Sedan finns det naturligtvis utrymme i lagen att i ett senare skede ta tillbaka erkännandet!

En indragning av körkortet måste absolut anses vara ett straff (står dessutom med i straffsatserna om jag inte missminner mig, och kan faktiskt utdömas för icke trafikrelaterade förseelser). Skulle återkallandet som du säger vara en åtgärd för att skydda andra från en olämplig förare borde man väl inte få tillbaka det efter tre månader. Hur blir man en lämpligare förare på tre månader utan att köra bil under tiden?

Jeppe

Antal inlägg3.237 st
Postad/Inlagd2003-07-19 01:12
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jesperado: Och hur blir man en säkrare förare av att böta tvåtusen spänn...? :-)

Körkortsåterkallelse är en säkerhetsåtgärd. Till exempel kan ett körkort återkallas vid sjukdomstillstånd hos innehavaren, som som kan vara demens eller sömnsjuka.

Boten får man med sig även fast rutan för rådrum är ikryssad, vilket innebär att inget erkännande har gjorts. Kommer inte ihåg hur lång tid det tar innan ett brunt kuvert dimper ner och ställning måste tas till erkännande eller avgörande i tingsrätt.

"God smak har alltid varit min ursäkt för att leva ett så dåligt liv" -Oscar Wilde           IP: ...[.31.133]
Antal inlägg7.509 st
Postad/Inlagd2003-07-19 01:48
Anmäl svaretAnmäl svaret
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det är ingen som sagt att man blir en säkrare förare av att man får böter, det är som sagt ett straff!
Det är väl skillnad på om körkortet återkallas på grund av sjukdom eller om det återkallas på grund av en fortkörning?

Varför tar man med sig en bot på 2000:- om man anser sig vara oskyldig?

Jeppe

Antal inlägg3.237 st
Postad/Inlagd2003-07-19 10:12
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jesperado: Om rådrum önskas erkänns inte boten men innehavaren av boten har möjlighet att ångra sig och erkänna. Därför överlämnas boten till fortköraren.

Mitt råd är att aldrig erkänna något på plats. Det finns ingen anledning till det. Ofta vill polismannen "sälja en bot" med argument som att straffet blir värre om inget erkännande sker direkt vid överlämnandet av boten. Detta är helt fel och tillika ett tjänstefel av polismannen.

Min jämförelse med sjukdomar visar att körkort kan återkallas utan att något brott har gjorts. Länsstyrelsen prövar lämpligheten hos körkortsinnehavaren och har möjlighet att återkalla körkortet om lämpligheten inte anses tillräcklig. Detta är inte ett straff till följd av brottslig gärning utan an åtgärd för att få bort olämpliga förare i trafiken. Alkoholproblem kan också leda till körkortsåterkallelse utan att något trafikbrott har begåtts.

Vid fortkörningar fyller länsstyrelsen exakt sama roll som i ovan nämnda fall. En utredning sker som kollar fortkörarens lämplighet att framföra motordrivet fordon. Vid allvarligare fall av fortkörning erhålles inte ett nytt körkort per automatik utan den körkortslöse måste återigen infinna sig på körskolan. Detta kanske ger bättre förare, Jesperado?

Det som skiljer mellan straffet (böter) och körkortsåterkallelse är att böter alltid delas ut vid förseelser/brott medan körkortsåterkallelser endast görs om föraren anses vara en risk för övriga trafikanter. Om någon här någonsin råkat ut för att bli av med körkortet vid en fortkörning utan att få böter, berätta det för mig!!! Däremot sker endast körkortsåterkallelse då inget brott begåtts men föraren anses vara olämplig. Till exempel vid sjukdom eller missbruksproblem.

"God smak har alltid varit min ursäkt för att leva ett så dåligt liv" -Oscar Wilde           IP: ...[.31.132]
Antal inlägg7.509 st
Postad/Inlagd2003-07-19 10:27
Anmäl svaretAnmäl svaret
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Naturligtvis vill polisen ge dig boten trots att du nekar, men det är ju minst sagt dumt att ta emot boten. Då skulle man alltså neka till gärningen men ändå ta emot en bot på 2000:-?

Naturligtvis kan körkortet återkallas utan att ett brott begåtts (som sagt), detta förändrar inte faktumet att en körkortsåterkallelese till följd av en fortkörning är att betrakta som ett straff.
Att man får ta körkortet på nytt om man haft det indraget i mer än 12 månader tror jag däremot kan ge en bättre förare, ja!

Jeppe

Antal inlägg3.237 st
Postad/Inlagd2003-07-19 10:39
Anmäl svaretAnmäl svaret
På vilket sätt är det dumt att ta emot boten? Boten är inget annat än en papperslapp med ett postgironummer på. Om det inte finns någon underskrift på boten finns det heller inget erkännande.

"God smak har alltid varit min ursäkt för att leva ett så dåligt liv" -Oscar Wilde           IP: ...[.31.132]
Sida: 1 2 3 4 5 Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2014 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 525i M-Sport  -02
Pris: 69.000:-

BMW 318d Touring  -06
Pris: 64.900:-

BMW 330  -05
Pris: 129.000:-

BMW 525iA Touring  -96