KL Racing
AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ PocketPC ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Allmänt om bil och trafik ]

Bil på eget företag utan förmånsvärde?

Visad 4.722 gånger
Besvara
Sida: 1 2 AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg4.159st
Postad/Inlagd2012-02-28 21:12
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
F31 330d xDrive M-Sport -13
Såg att en forummedlem ska köpa en F11 520d att ha som firmabil utan att bli förmånsbeskattad eftersom han kan hävda att han har en bättre bil privat.

Eftersom jag, som ni kanske vet, får en del konstiga idéer så började jag fundera. :)

Jag skulle vilja ha en andrabil, en manuell bensinare, som motvikt till automatdieseln. Funderar på en 1-serie coupe. T ex en 125i: [LÄNK] eller, helst, en 135i [LÄNK]

Dvs, en mindre bil som är minst lika gammal som vår privata och som garanterat inte fungerar som familjebil men som är grymt kul att pendla till jobbet i. :)

Ev skulle jag stå ut med en större tråkigare kombi privat. Typ en Volvo V70. Hur billig privatbil tror ni man kommer undan med?

Jag tycker det borde gå faktiskt. Är ju dessutom i princip 100% ärlig också. Jag kommer ju att ha den till att pendla till jobbet i och får svårt att använda den privat.           IP: ...[235.198]
Antal inlägg59 st
Postad/Inlagd2012-02-29 07:04
Anmäl svaretAnmäl svaret
Bilförmån anses uppkomma pga dispositionsrätten, dvs att man har tillgång till bilen under sin lediga tid, oavsett hur många privata bilar man har. Kan man på ett vederhäftigt sätt visa att man inte använt den privat uppkommer ingen förmån. Skatteverket godtar en noggrannt förd körjournal som bevis. Resor mellan hem och arbete är privata.

[LÄNK]

Så här kan det gå om man inte för körjournal:

[LÄNK]           IP: ...[.151.20]
Antal inlägg59 st
Postad/Inlagd2012-02-29 07:19
Anmäl svaretAnmäl svaret
Såg den andra tråden nu också. Den omtalade F11-spekulanten hade visst kollat med Skv och fått klartecken på sitt upplägg, men arbetet ifråga förstod jag som någon slags ambulerande teknisk verksamhet och då är saken i ett bättre läge för den som disponerar bilen.           IP: ...[.151.20]
Antal inlägg4.159 st
Postad/Inlagd2012-02-29 08:04
Anmäl svaretAnmäl svaret
Förstår att det nog kan bli svårt att få igenom.

Jag driver eget AB som konsult. Företagets adress är även mitt hem så bilen skulle stå i ett garage i direkt anslutning. Så jag skulle komma åt bilen även när jag är ledig.

Däremot så skulle jag inte pendla till min arbetsplats, som är mitt hem. :) Däremot mellan min arbetsplats och mitt nuvarande uppdrag som förmodligen rullar på 2-3 år till. 8 mil enkel resa. Åker dock inte varje dag längre.

Problemet uppkommer väl i det faktum att jag inte behöver en bil för att ta mig till jobbet.

Men självklart skulle jag skriva en noggrann körjournal om det är det som krävs.           IP: ...[6.28.75]
Antal inlägg757 st
Postad/Inlagd2012-02-29 13:57
Anmäl svaretAnmäl svaret
E87 126d '08
Verdi - som egenföretagare skall det nog gå bra. Finns många trix.

1) Du jobbar på andra ställen med - inte bara där du är just nu?
2) Insäljning - res till Malmö och Stockholm för insäljning.
3) Andra aktiviteter, ex vis en mässa
4) Andra möten - intervjuer, du skall köpa material, utbildningar, mm mm

Ett företag måste ha bil och bredband!

Lycka till!

//CF           IP: ...[116.230]
Antal inlägg1.398 st
Postad/Inlagd2012-02-29 14:17
Anmäl svaretAnmäl svaret
Ytterligare alt:

Egen bil. Bättre beg.
Du kör många mil i företaget per/mån.
Kunder, utbildn, leverantörer, mässor, kanske någon mässa i Tyskland, mm mm.
Blir minst 400 mil/mån.
Skattefri ers 400x18.50=7.400/mån
Bör räcka en bit till bilkostnader.           IP: ...[.216.63]
Antal inlägg4.159 st
Postad/Inlagd2012-02-29 15:05
Anmäl svaretAnmäl svaret
groggy,
Skulle nog inte ha några problem att fylla den där körjournalen om man säger så... ;-)

Karl-Hilding,
Visst, det är ju så jag gör idag. Förutom att jag inte åker på mässor i Tyskland. Men det kanske jag borde börja med? :)

Men med en bil på firman kan jag ju köpa en massa saker "nästan gratis" som har med bilen att göra. Spolarvätska, tvätt, däck, fälgar, takbox osv. Dessutom skulle företaget betala bränslet, service, skatt, försäkring vilket skulle göra t ex en 135i väldigt "billig" för mig som privatperson.

Fick för övrigt svar från Skatteverket precis. Tror de jobbar en del med copy/paste där också... Men det verkar inte helt omöjligt iaf.

"När en anställd eller uppdragstagare för privat bruk, i ringa omfattning, använder bil som han får disponera på grund av anställning eller uppdrag så uppkommer ingen skattepliktig bilförmån. Med ringa omfattning avses att bilen används vid högst 10 tillfällen per år med en sammanlagd körsträcka på högst 100 mil. För skattefrihet krävs att båda dessa förutsättningar är uppfyllda. I annat fall uppkommer det en skattepliktig bilförmån. Observera att resor till och från arbetet normalt räknas som privata resor.

Om du som ägare eller anställd i ett företag har dispositionsrätt till en bil måste du, för att undvika bilförmån, kunna visa att bilen endast använts privat i ringa omfattning. Detta görs vanligen med en detaljerad och noggrant förd körjournal men samtliga omständigheter vägs in i bedömningen, som t.ex. det privata bilinnehavet."           IP: ...[6.28.75]
Antal inlägg460 st
Postad/Inlagd2012-02-29 15:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
F10 530dA -10
Det svaret lät väl ganska trevligt.           IP: ...[.65.103]
Antal inlägg8.058 st
Postad/Inlagd2012-02-29 20:46
Anmäl svaretAnmäl svaret
F15 X5 40d M-Sport
Jag tror man får vara väldigt noggrann. Just bilförmån i fåmansbolag kollas stenhårt. Men visst, en bättre bil och solid körjournal så kan det gå vägen. Problemet är bara att vid revision så kan körjournalen kollas av mot bensinkvitton och annan dokumentation som gör att den måste stämma (dvs de påhittade mässorna i Tyskland kan bli ett problem).
          IP: ...[109.130]
Antal inlägg4.159 st
Postad/Inlagd2012-02-29 22:15
Anmäl svaretAnmäl svaret
acey,
Påhittade resor till Tyskland blir det såklart inte tal om. Däremot är det ju svårt att veta för skatteverket om jag åker till kunden 1 dag i veckan eller 3 dagar i veckan. Om jag nu mot förmodan skulle försöka dra några otillbörliga fördelar av arrangemanget. ;-) Tror inte ens kunden kan säga hur många dagar jag varit där. En vecka åker jag ingen gång, nästa vecka 4 ggr, tredje veckan 1 gång osv osv. 16 mil om dagen så man bygger ju upp en buffert rätt fort om man vill. Ja, rent hypotetiskt alltså.

Fast samtidigt är det rätt krångligt att ha två bilar. Och det blir ju dyrare än att ha bara en bil såklart. Skulle vara för att det är roligt isf. :-) Men som vanligt när det gäller mina idéer så blir det nog inget. Försöker hålla mig till KISS-principen. "Keep It Simple Stupid".           IP: ...[235.198]
Antal inlägg781 st
Postad/Inlagd2012-03-01 09:00
Anmäl svaretAnmäl svaret
530XD E61 -06
530i E34 -89 en ägare
Tänk på att som näringsidkare har DU bevisbördan, inte skatteverket (tvärtom mot för en löntagare/privatperson). Detta är en dramatisk skillnad!
Skatteverket behöver bara ha någon liten grund (t ex en anonym anmälan...) för att kunna påstå i stort sett vad som helst och sedan beskatta dig för detta.
Du måste då överklaga och klara av att på ett juridiskt riktigt sätt motbevisa dem att du har rätt och de har fel. Allt detta bekostas av dig.
Efter detta kan du möjligen få tillbaka dina pengar, om du nu skulle lyckas "överbevisa" dem...

Enligt min revisor så är enda någorlunda säkra sättet att undvika förmånsbeskattning att ha en pick-up/lätt lastbil på firman, eftersom lagen föreskriver att det ska vara luftspalt mellan kupé och lastutrymme, samt att ha en hyfsad bil privat.

Många verkar tro att bara för att man inte har blivit kollad (inte åkt dit) under si och så många år, så är det ok att göra både det ena och det andra.
Men den stora överraskningen kommer när man åker på en koll (oftast efter tips...) och de kan gå upp till 10 år bakåt i tiden!           IP: ...[115.118]
Antal inlägg4.159 st
Postad/Inlagd2012-03-01 09:17
Anmäl svaretAnmäl svaret
Ja, man ska nog inte underskatta avundsjukan. :=)           IP: ...[6.28.75]
Antal inlägg8.972 st
Postad/Inlagd2012-03-01 09:23
Anmäl svaretAnmäl svaret
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Utan att egentligen ha någonting att tillföra rent kunskapsmässigt så känns det som att såna här upplägg vi pratar om är rätt riskabla. Med riskabelt menar jag att man hamnar i en situation som Ulf nämner, skatteverket vill syna bilarna i fråga och det krävs ganska otvivelaktiga bevis för att du inte kan eller har nyttjat bilen annat än reglerna säger, dvs i tjänsten.
          IP: ...[4.177.1]
Antal inlägg781 st
Postad/Inlagd2012-03-01 09:42
Anmäl svaretAnmäl svaret
530XD E61 -06
530i E34 -89 en ägare
Min firma råkar ha en ny Pick-up (det finns rätt hyggliga modeller nu för tiden...). Tyvärr så drar den väldigt mycket bränsle (kanske "någon" har råkat blanda ihop tank-korten när han tankat privat..?), den kräver rätt mycket service/reservdelar och den sliter mycket däck.
Totalt sett så är dock både firman och jag helt nöjda med totalkostnaden. Som tur är så är min privata bil i stället väldigt billig i drift, på alla sätt och vis. Det gör att jag kan ta ut mindre lön från firman så firman i sin tur i stället har råd med den dyra Pick-upen.           IP: ...[115.118]
Antal inlägg781 st
Postad/Inlagd2012-03-01 09:54
Anmäl svaretAnmäl svaret
530XD E61 -06
530i E34 -89 en ägare
Jag använder min privata bil en hel del i tjänsten och skriver reseräkning, majoriteten av alla mil jag kör med den egna bilen är faktiskt tjänsteärende.
Jag försöker vara noga med att skriva noggrann reseräkning och jag kan alltid styrka resmålet på ett eller annat sätt. Under årens lopp har jag fått massor av affärs-kontakter runtom i Sverige, och även utomlands. De allra flesta av mina resor kan styrkas av att jag besökt någon av all dessa affärskontakter (om det skulle behövas så finns nog protokoll, mail eller anteckning i deras kalender som kan styrka mitt besök.)
Å andra sidan så kan jag i alla lägen intyga att väldigt många av dem brukar besöka mig i tjänsten. Jag bor i Jämtland så är det t ex väldigt många besök hos mig v:a 9...           IP: ...[115.118]
Antal inlägg4.159 st
Postad/Inlagd2012-03-01 10:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
Nej, man måste såklart ha ryggen fri och inte göra några konstigheter.           IP: ...[6.28.75]
Antal inlägg10.860 st
Postad/Inlagd2012-03-01 10:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
550iAM Touring -08
Golf GTI DSG -06
Numera är det väl ändrat till 7 år men hur som helst så kan det komma i efterhand.

Att behöva ha en pick-up som firmabil känns ju lite förlegat...alla egenföretagare är ju inte hantverkare och antalet sittplatser eller hur och var man lastar är ju egentligen oväsentligt. Samtidigt så förstår jag att Skatteverket måste hårddra reglerna för att inte alla egenföretagare skulle försöka komma runt förmånsbeskattningen.

Jag är själv i samma sits som Verdi med eget konsultföretag på hemadressen och jobb som utförs på hemmakontoret, hos kund eller kunds kunder. Kan till stor del styra själv var jag jobbar.

Jag har valt den enkla lösningen att jag använder privat bil och tar ut skattefri milersättning på 18,50 kr/mil. Sen kan jag i de fall jag kör till min kunds kunder debitera 40 kr/mil + moms men det är ju pengar som går in i företaget.

Tror som Acey att just bilförmån i fåmansbolag är något som riskerar att bli noggrant kontrollerad.

___
//Ulf
          IP: ...[3.93.82]
Antal inlägg2.139 st
Postad/Inlagd2012-03-01 10:38
Anmäl svaretAnmäl svaret
530 E39 2001
Ulf530 , hoppas du har mycket kaffe hemma med så mycket besök ;)
Kanske lite valla också hehe           IP: ...[2.63.49]
Antal inlägg8.058 st
Postad/Inlagd2012-03-01 11:09
Anmäl svaretAnmäl svaret
F15 X5 40d M-Sport
Programmer: Jag kör samma upplägg själv, vilket dessutom ger dig lite mer flexibilitet i exakt vilken bil du väljer att köra (utan att fundera på förmånsvärdet). Jag har resan inbakad i mötesdebiteringen. Jag kör ungefär 1500 mil i tjänsten vilket ger 27 750 kr skattefritt vilket täcker bensinkostnad, service och allmänt slitage. Utöver det faktureras kunden. Det kanske inte räcker upp hela värdeminskningen, men försäkring och en del av värdeminskningen åtminstone. Och man kan sova om nätterna utan att fundera :)

IP: ...[.19.244]
Antal inlägg4.159 st
Postad/Inlagd2012-03-01 11:32
Anmäl svaretAnmäl svaret
acey,
Ja, det kostar väl mer än det smakar är jag rädd. :-( Skatteverket ger mig kalla kårar. Tycker vi borde skicka de till Grekland och styra upp ett och annat. :-)

Själv har jag 150:-/h mer om jag sitter på plats hos kunden än om jag sitter på distans. Blir väl ungefär 1500 mil per år för mig också skulle jag tro.           IP: ...[6.28.75]
Antal inlägg422 st
Postad/Inlagd2012-03-01 12:48
Anmäl svaretAnmäl svaret
Läste precis ett avgörande från Kammarrätten där en företagsledare åkte på en upptaxering med 175 000 kr för tjänstebilsförmån för en Porsche Gt3. Bilen stod parkerad i företagets lokaler och användes som testbil för motoroljor m.m.. Den hade bur, kördes på bana och hade endast körts 400 mil under året. Trots en i efterhand upprättad körjournal ansågs det inte bevisat att bilen använts privat endast i ringa omfattning. Så här sa domstolen:

"Till styrkande av att bilen användningsområde har NN inlämnat
en körjoumal. Uppgifterna i en körjournal bör vara så pass utförliga att
de under beaktande av övriga omständigheter i det enskilda fallet kan kontrolleras i rimlig utsträckning av taxeringsmyndigheterna (RK83 l :3). Exempelvis kan krävas att mätarställning och tidpunkt för de enskilda resornas start och mål anges (Kammarrätten i Göteborg, mål nr 2680-07).

Även då uppgifter om tex. mätarställning saknats har en körjoumal ansetts styrka bilens användning när den förts löpande och med stort mått av noggrannhet (Kammarrätten i Göteborg, mål nr 6054-09). Den körjournalen NN har inlämnat är en sammanställning upprättad i efterhand. Han har således inte löpande fört någon körjoumal. Körjournalen saknar även vissa uppgifter så som t.ex. vilken tid som avser bilens användning för körning på bana, syftet med resorna samt de exakta adresserna för resorna slutmål. Körjournalen kan till följd av detta inte anses följa de krav på noggrannhet som enligt praxis rimligen kan krävas."

T5 -05           IP: ...[6.66.68]
Sida: 1 2 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2014 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 518  -96
Pris: 17.000:-

BMW 120 M-sport  -08
Pris: 125.000:-

BMW 320i cab  -88
Pris: 27.000:-

BMW 328i  -99