KL Racing
AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ PocketPC ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 3-Serien ]

Missljud från bak BMW E36 320 -93

Visad 596 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg50st
Postad/Inlagd2011-11-01 19:40
Anmäl hela inlägget/tråden till moderator Anmäl inlägget
Hej, Jo somsagt det är något missljud från bak som jag hör ibland när jag åker bilen. Det uppstår när jag gasar och håller gasen jämn. Låter värst vid låga hastigheter. men när jag släpper gasen så slutar det. Ljudet ökar även i takt när hastigheten ökar. Har kollat andra forum där folk har haft liknande problem då det har varit exempel: Silentbussning, hardyskiva eller dyl. Men jag känner/tror att de kan va bromsbackarna eller nåt för handbromsen har krånglat förut och låtit/glappat när jag kört och så skrammla det till en gång så sluta det.

Vad tror ni de kan va för fel? Detta händer ibland.           IP: ...[117.238]
Antal inlägg585 st
Postad/Inlagd2011-11-01 20:18
Anmäl svaret Anmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
E30 318is -92
E36 318ti/cpt -95
E21 320i -78
E39 528ia -97 ACSchnitzer
Det kan vara en låspinne till handbromsbackarna som lossnat, då ligger backarna mot mitten på skivan och kan skapa oljud som varierar beroende på farten. Kan låta mera när man svänger också. Brukar försvinna om man drar lite i handbromsen ibland.

Har hänt mig när bromssköldarna blir rostiga, då lossnar gärna låspinnarna och backarna ligger lösa. Har hålet för låspinnen rostat sönder så kan man sätta en liten bult med bricka och mutter istället. Dra inte åt för hårt bara för backarna måste kunna röra sig.

Silentbussningar, hardyskiva osv brukar inte orsaka så mycket oljud. Mest ryck och klonk vid gaspådrag/inbromsning.           IP: ...[5.92.11]
Antal inlägg50 st
Postad/Inlagd2011-11-02 01:16
Tack för snabbt svar!

Jag har faktiskt bytt bromssköldarna, backarna, skivor, belägg och handbromsvajrarna bak på verkstad förra året så det är sjyst ingen rost där. Kan dock blivit dåligt gjort med backarna tro eftersom de glappa/skrammla sådär förut.

Men bilen fick nedslag på bromsrör bakre och spänna handbromsen på besiktning så kommer eventuellt lämna in bilen på verkstad då dom kunde även spänna handbromsen åt mig. Jag kan ju nämna felet som jag upplever med detdär så kan dom ju kolla på det i samma veva?

Jag är bara mest orolig för om något rasar eller så men troligtvis så äre nåt med backarna då. Kanske kan testa spänna under handbromsen o se om de blir bättre? MVH           IP: ...[117.238]
Antal inlägg585 st
Postad/Inlagd2011-11-02 22:36
Äger följande bilarÄger följande bilar:
E30 318is -92
E36 318ti/cpt -95
E21 320i -78
E39 528ia -97 ACSchnitzer
Ska inte vara någon fara att åka med ett tag. Men säg till verkstan så fixar dom det enkelt.

Annars tar det inte lång tid att plocka isär själv. Bort med hjulet bara, sen sitter det en liten insex skruv som håller skivan på plats. När den är borta lyfter du bort skivan och ser ganska snabbt om någon av pinnarna lossnat.

Börja inte spänna under handbromsen. Det är en efterjustering bara. Man börjar justera bak. Har man hjulet borta så kan man justera genom ett av hålen för hjulbultarna. Men man måste hitta rätt läge. Då kommer man åt justeringen med en skruvmejsel. Men enklast är att plocka bort skivan.           IP: ...[5.92.11]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2014 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 328i  -99
Pris: 26.000:-

BMW 523i  -97
Pris: 6.000:-

BMW 525D E61 Touring  -06
Pris: 100.000:-

BMW 335i MSport Coupe  -11