Schmiedmann
AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ PocketPC ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

Problem Automatlåda 530 e39, EXPERTER SÖKES!

Visad 6.014 gånger
Besvara
Sida: 1 2 AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg111st
Postad/Inlagd2010-12-27 21:41
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
330Ci M-tech2 clubsport!
hej!

som en trevlig julklapp kom det idag mer problem med bilen!
det gäller en 530 2002a e39a.

Har aldrig haft problem med lådan innan, körde en kort sträcka på 15min utan problem, ställde bilen en timme. Körde en ännu kortare runda på 5 min och märker att lådan nu dunkar i växlarna ?!

ställer bilen och tar den igen efter en timme för att köra hem, märker inte dunkandet längre men helt plötsligt slutar den växlaoch slutar att driva!

pip! och "transaction faultmode" kommer upp på datorn!

glider in på närmsta parkering...Testar allt möjligt, lägga den i sportläge, försöka köra den i manuell växling(händer ingeting). Det enda som funkar är backen!!

stänger av och startar om bilen några gånger men samma problem...driver inte alls i "D" mode....bara rusar motorn vid gaspådrag...

låter bilen stå på tomgång i 5 min och testar "D" igen och nu börjar den driva igen! dock är den väldigt trög i starten och ingen växling alls...antar att den ligger i felläge och bara driver i ett läge? går dock att komma upp i 60-70kmh utan att motorn rusar iväg men märker inte av någon växling alls.

stänger av bilen och det sista jag ser är samma felmeddelan "transaction faultmode"

nå....några ideer?? detta komer högst jävla olämpligt med tanke på att jag precis bytt hela framvagnen och drar till thailand nästa vecka :/

(ps.gjorde en uppdatering på alla styrboxar och program i motorn för 3 veckor sedan om det kan påverka?) plus att det har varit kallt ute som fan , -10 till -20 var dag...

långt inlägg men verkligen tacksam för snabba ideer!           IP: ...[175.119]
Antal inlägg111 st
Postad/Inlagd2010-12-27 22:09
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
330Ci M-tech2 clubsport!
"transmission fault" är det som visas i datorn och inte transaction :D
lätt att blanda ihop nytta med nöje =)

men alla förstår nog problemet ändå !           IP: ...[175.119]
Antal inlägg111 st
Postad/Inlagd2010-12-28 23:23
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
330Ci M-tech2 clubsport!
Ingen alls som har idéer? Ska givetvis lämna in den för avläsning Av koder, men först på måndag så vill redan nu ställa in mig på dyrt eller billigt...
Tror batteriet är lite halvdåligt samt att den varnar för check breaklight trots att dem
Fungerar... Om de nu spelar någon roll i detta fallet!           IP: ...[175.119]
Antal inlägg8.880 st
Postad/Inlagd2010-12-28 23:43
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
A6 avant quattro 1.8t
Börja med felkodsavläsning, prata med den verkstad som gjorde alla uppdateringar och fråga om det är andra som har fått samma problem efteråt. Å andra sidan borde du ha märkt nåt ganska omgående efter att du hämtat ut bilen.

Gjordes nåt oljebyte på automaten samtidigt?

Om verkstan inte vet nåt så är nog en felsökning hos automatspecialist att föredra.

Mvh           IP: ...[235.192]
Antal inlägg4 st
Postad/Inlagd2010-12-29 08:54
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
535iA-98
Det verkar som du råkat ut för samma som hände mig för drygt ett år sedan.
Mitt kalas, reparation, slutade på 22 kkr.
Felen som Du beskriver dem är lika som jag hade. Sprucken A-trumma där låsringen sitter. Trist och dyrt!
Jag sökte mycket på nätet och hittade bl.a. detta.
Länk: [LÄNK].

Jag hade också kontakt med KG Knuttson och Stmab för pris på renoverad låda men jag valde att reparera. Om jag minns rätt så låg priset på 20-25 kkr på renoverad låda.

Lycka till


          IP: ...[.228.85]
Antal inlägg111 st
Postad/Inlagd2010-12-29 09:36
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
330Ci M-tech2 clubsport!
Okay! Det var ju jävla roligt såfall :)

Börjar ärligt talat bli jävligt trött på e39ans såkallade kvalité!
Aldrig haft så mycket problem med en bil!

Förhoppningsvis täcker blockets begagnadsgaranti detta kalaset!
Har fortf 1 mån kvar på den, men IF hittar väl en paragraf så dem slipper ta detta på sig...           IP: ...[.94.186]
Antal inlägg47 st
Postad/Inlagd2010-12-29 09:42
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
525tds E39 -98
Hej!
Har Skruvat en hel del i olika automatlådor, har du provat att läsa ut felkoder på bilen?

Kan vara som "Leif Ch" skriver att A trumman har spruckit men detta bör kontrolleras med att läsa felkoder och eventuellt mäta upp lådan samt plocka ner oljetråget på den och titta hur det ser ut innan man väljer vad man ska göra.

MVH
Erik

BMW, prova och upptäck beroendet!           IP: ...[0.129.3]
Antal inlägg111 st
Postad/Inlagd2010-12-29 09:54
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
330Ci M-tech2 clubsport!
Får man en felkod på sprucken atrumma?
Kommer lämna in bilen på måndag till en riktig BMW fanatiker som har egen verkstad här i närheten!

Bara hoppas garantin täcker detta... Låter nästan billigare att slänga in ny låda från skroten annars? 10-15 tusen för en låda runt 10-12 tusen mil. Plus arbete..bör väl gå under 22-25kkr ..

Tack för era inputs.. Även om det inte var vad jag hade hoppats på :-D

Det enda positiva är att för varje sak som går sönder närmar sig bilen nyskick... Snart kan inget mer gå sönder :-)           IP: ...[.94.186]
Antal inlägg4 st
Postad/Inlagd2010-12-29 10:08
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
535iA-98
Det fanns inga felkoder när det hände mig. Se mitt inlägg [LÄNK]

          IP: ...[.228.85]
Antal inlägg1.699 st
Postad/Inlagd2010-12-29 10:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
540iA Lim - 03
Se upp, enligt min erfarenhet är det långt ifrån alla mekaniker som är bra på automatlådor men han bör väl kunna gissa vad som är fel varje fall?

Det är inte för inte som det finns renodlade automatlåde experter.

Ja, risken är väl att du kommer få välja mellan renovering/reparation eller att ta en låda från skroten. Tycker väl att det bör att komma under 20 lapp sammanlagt, reparation kanske något lite billigare.

Lite klurigt, jag har ingen aning om vad som egentligen är att föredra mellan reparation/renovering jämfört med låda från skroten.
[LÄNK]

Automatlåde problem är inget kul, blir sakta men säkert övertygad om att min nästa bil blir en manuell, mest för att minimera risken för strul samt att det inbjuder till lite mer aktiv körning. Visste att min egen droppade lite redan innan jag köpt den, Bil&Motorteknik bedömde dock att det skulle räcka med byte av främre packbox vilket det verkar gjort (han passade även på att byta olja+filter). Lådan har dock växlat bra hela tiden.           IP: ...[.198.73]
Antal inlägg3.821 st
Postad/Inlagd2010-12-29 10:21
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530ia individual e60 -04
nu när det är så jäkla kallt får man passa sig och inte gasa på direkten när man växlat från tex "R" till "D". Oljan är så tjock och då tar det tid för lådan att få in växeln. Gör man inte det så riskerar man att lådan tar helt enkelt stryk och nåt går sönder.

MvH Bmw 4-ever
          IP: ...[0.88.70]
Antal inlägg111 st
Postad/Inlagd2010-12-29 12:03
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
330Ci M-tech2 clubsport!
Eftersom jag på senare tid fått bra kontakt med denna mekaniker (pga alla jävla reperationer) så förväntar jag mig att han är ärlig om han klarar av jobbet eller inte... Men han har varit mekchef på BMW i 15år innan han öppna eget så har goda förhoppningar :)

Blir till att äta nudlar 14 dagar i Thailand nästa vecka :-)

Ridå!           IP: ...[.94.185]
Antal inlägg1.021 st
Postad/Inlagd2010-12-29 16:00
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
9-5 Aero
Brukar inte dåliga batterier kunna vara en källa till fel på automaterna? Det kanske är långsökt, men lätt värt att prova för att slippa betala massa pengar i onödan?

Min låda hamnade i nödprogrammet när vevaxelgivaren lade av, fick ingen motorlampa, bara notgetribeprogramme... men det hände iofs när man gasade över 3000 rpm..

Håller tummarna för att det är något billigare!           IP: ...[.108.18]
Antal inlägg3.696 st
Postad/Inlagd2010-12-29 16:11
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530d GT -10
X5 4.4i -01
Niclaza: är det Need for Speed du tänker på är din bil i goda händer :)           IP: ...[1.61.66]
Antal inlägg111 st
Postad/Inlagd2010-12-29 16:14
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
330Ci M-tech2 clubsport!
Nej det bart Autoteknik i Fjälkinge jag tänker på :)           IP: ...[1.74.76]
Antal inlägg8.880 st
Postad/Inlagd2010-12-29 19:35
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
A6 avant quattro 1.8t
Niclaza:

Har du köpt bilen nyligen? Annars finns nog ingen garanti som täcker om det nu är lådan som är knas.

Har du dragkrok? Problem med elkontakten till draget är vanligt och kan ge väldigt skiftande problem och urladdat batteri, kolla batteriet och framför allt att generatorn laddar bra samtidigt med felkodsavläsningen.

Om en vanlig felkodsavläsning hos din vanliga mek inte ger något så rekommenderar jag att ringa upp en automatspecialist för konsultering och om han tror att det är automaten - åk dit för en seriös felsökning och livetest för exakta besked.

En utbyteslåda kan vara billigare, men välj en som har kod A4 på bildelsbasen; alltså "Provkörd" och "Bra skick, motsvarar angiven årsmodell och miltal" t.ex. dessa: [LÄNK] [LÄNK] [LÄNK]

Problemet med utbyteslåda är att det aldrig går att veta hur länge den håller, en renoverad automat har nya slitdelar/lameller och är alltså "ny" i den betydelsen att den borde hålla för ca. 25-40.000 mil om den får enkla deloljebyten med regelbundna intervall på ca. 10.000 mil.

Men konstatera först att det inte finns några andra problem som nämnts innan.

Mvh           IP: ...[235.192]
Antal inlägg111 st
Postad/Inlagd2010-12-29 20:12
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
330Ci M-tech2 clubsport!
Tack för ditt utförliga svar!
Jag köpte bilen för 5 mån sedan och fick då blockets begagnadsgaranti i 6mån. Den ska täcka växellåda enligt checklistan! Men det finns säkert någon paragraf som gör att garantin inte gäller :-)

Jag har ej någon dragkrok, därimot hade jag problem med ett urladdat batteri för ca 1,5-2 veckor sedan! Fick ladda med C-tech laddare över natten och sen dess har de inte varit problem.
Ska först se vad Autoteknik säger innan jag går vidare...
          IP: ...[1.74.76]
Antal inlägg15 st
Postad/Inlagd2011-01-07 16:57
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
535IA -96
Jag hade liknande problem på min 535 V8 förut.

Åkte och körde aningen hårt på vintern, sladdade och lekte med andra ord.
Rätt vad det var så small det till i bilen och drivningen försvann.

Bilen bara varvade på D ända tills den fick upp oljetryck i lådan och small till som fan i drivlinan. I samband med det så gick den in i felsäkert läge och man kunde köra den framåt, dock på typ 5ans växel direkt från start, med andra ord skitjobbigt i stadstrafik.
Backen fungerade utan problem när detta hände.

Var till en automatlådespecialist, men prislappen på rep var inte att tänka på för mig, så då rev vi ner lådan på egen hand.

Tog kontakt med svenska ÅF för ZF lådorna och fick kalasbra hjälp med kompletta sprängskisser osv skickat till mig, och började då att dela på lådan och till slut, långt in i allt skit så hittades en sprucken lamellkorg (ser ut som en kopplingscross på cross/mc)

Fick en ny sådan hemskickad från ÅF för skitpengar i mina ögon.
Klappade ihop lådan och i med ny olja, sen var det bara att tuta och köra.

Tror hela materialkostnaden slutade på 2500:- med korg + olja.
          IP: ...[.35.247]
Antal inlägg4 st
Postad/Inlagd2011-01-07 17:39
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
535iA-98
Kaizoon: ditt minne måste svika dig! Trumman med ingående axel (Lamellkorg) + tätningssats + lameller/stållameller etc (som man byter när man gör ett så pass avancerat ingrepp i lådan) betalade jag 5500 för. Bara oljan ligger på 2-2500 kr! ÅF för ZF i Sverige är KG Knutsson eller hittade du nån annan??

          IP: ...[226.190]
Antal inlägg15 st
Postad/Inlagd2011-01-07 21:06
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
535IA -96
Leif Ch: Minnet kan mycket väl svika mig, men jag var så snål så jag böt bara trumman, inga lameller eller stålringar blev bytta i samband med detta.
Oljan köpte jag på mekonomen, blev fördelaktigt med mina inköpsrabatter.

Problemet hade uppenbarligen dykt upp tidigare, för trumman var svetsad och hade släppt i svetsarna.

Har dessvärre inget minne vilken ÅF det var, kan mycket väl varit KG.           IP: ...[.35.247]
Antal inlägg8.880 st
Postad/Inlagd2011-01-07 21:52
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
A6 avant quattro 1.8t
Kaizoon:

Hittade din gamla tråd: [LÄNK]

Mvh           IP: ...[145.210]
Sida: 1 2 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2014 AutoPower.se











PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 635 csi  -86
Pris: 75.000:-

BMW 135  -10
Pris: 239.000:-

BMW 518  -96
Pris: 17.000:-

BMW 120 M-sport  -08
Pris: 125.000:-

BMW 320i cab  -88
Pris: 27.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen