Vtech
AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ PocketPC ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Samtliga BMW-modeller ]

Ladda batteriet genom cigarettuttaget?

Visad 3.697 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg70st
Postad/Inlagd2010-11-07 13:59
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Svart Z3M coupè -99
Hej!

Någon som har erfarenhet av hur detta funkar (har en CTEK)?

Mvh
olof           IP: ...[145.164]
Antal inlägg850 st
Postad/Inlagd2010-11-07 21:38
Anmäl svaretAnmäl svaret
750il-95
Värt att testa, tror inte att du förstör nåt( ev säkr. till cig utt.)./ Friskt kopplat hälften brunnet.           IP: ...[.104.76]
Antal inlägg321 st
Postad/Inlagd2010-11-07 22:01
Anmäl svaretAnmäl svaret
Det kanske går att ladda via ciguttaget, men varför. De flesta cig uttag är bara anslutna när tändningen är på.
Anslut istället laddaren via den eleganta "Laddkabel CTEK Comfort Indicator" som kostar 99 kr hos Clas Ohlson.           IP: ...[10.0.61]
Antal inlägg2.654 st
Postad/Inlagd2010-11-08 16:42
Anmäl svaretAnmäl svaret
Kaparn: Intressant detta med Comfort indikator kabel från Ctek. tänker ev,installera en sådan i trunken till min E90-2009. frågan är hur tillförlitlig den är när man öppnar bagageluckan för att kolla laddkapaciteten? Tänkte närmast på att bilens elektronik befinner sig i sleepmode osv.

För att få ett säkert värde så bör väl comfortindikatorn vara väl synlig utifrån bilen.           IP: ...[.28.128]
Antal inlägg48 st
Postad/Inlagd2010-11-08 19:09
Anmäl svaretAnmäl svaret
520da Touring 2012
om nån undrar om E60 serien så
står det på sid 63 att man inte ska/kan ladda genom cigguttag.
står även om tex IBS

[LÄNK]           IP: ...[.197.74]
Antal inlägg86 st
Postad/Inlagd2010-11-10 10:50
Anmäl svaretAnmäl svaret
F30/318dA Sport 2013
Roffa1:
Min erfarenhet är att indikatorn visar sämre kapacitet är den verkliga. Visar ofta rött när batteriet i verkligheten kan vara halvfullt och mer därtill.

Den stor fördelen tycker jag är lättheten att koppla in laddaren - gjort på två röda sekunder ;-)

IP: ...[7.4.126]
Antal inlägg321 st
Postad/Inlagd2010-11-10 15:02
Anmäl svaretAnmäl svaret
Roffa1, fullkoll.
Indikatorn är bekväm men säkert inte helt tillföritlig. Den visar grönt strax efter avslutad laddning, därefter blir den kvickt gul för att inom en minut bli röd.
Den borde ligga synlig utifrån för bästa indikering. Nu öppnas ju bagageluckan elektriskt, luckebelysningen tänds osv så det finns felkällor. Å andra sidan så är det nog sällan som ett batteri är 100% uppladdat, laddningsnivåerna för grönt/gult och gult/rött är för mig okända. Mitt batteri är nog bara så där, vid kontroll hos BMW håller det 12.9 v och 85% och det motiverar ju röd signal. Jag är ny på detta med batteriladdning men ett tecken på laddningsbehov är att motorn ligger på ca 1200 rpm tills en minut efter kallstart.
Jag tror inte att laddindikatorn påverkar bilen sleepmode, laddkabeln sitter direkt i kabelskorna.
Ett antal anslutningsmöjligheter medföljer Safir 100 laddaren så man behöveer inte comfort indikatorn enbart för att få bekväm anslutning.           IP: ...[10.0.61]
Antal inlägg2.654 st
Postad/Inlagd2010-11-10 21:35
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jag har varit i kontakt med supporten hos ctek, och de meddelar att deras Comfortkabel bör monteras väl synlig utifrån bilen för att visa rätt laddstatus. Så fort bilen vaknar upp ur sitt sleepmode så påverkas omg laddstatusen negativt.

Tror att denna Comfortkabel är tillverkad för lite äldre bilar.           IP: ...[.28.128]
Antal inlägg2.654 st
Postad/Inlagd2010-11-10 22:51
Anmäl svaretAnmäl svaret

Tillägg: Detsamma gäller samtliga ctekladdare. (laddpanelen väl synlig utifrån bilen)           IP: ...[.28.128]
Antal inlägg321 st
Postad/Inlagd2010-11-11 17:44
Anmäl svaretAnmäl svaret
Roffa1
Bra information. Men jag som hatar kablar. Och ska laddaren behöva ligga i kupen eller rent av utanför bilen.
Ska kolla med BMW, de säljer laddare, prissatt som en Safir 100 (men max 90Ah batteri) och som de säjer kan vara ständigt inkopplad. Den kanske t.o.m. styrs av IBS. Kanske rentav någon här som vet mer?           IP: ...[10.0.61]
Antal inlägg2.654 st
Postad/Inlagd2010-11-11 18:35
Anmäl svaretAnmäl svaret
Och jag som trodde att ctek var ett BMW originaltillbehör, som den annars är till Rolls Royce, Lamborghini, Porsche, Ferrari, osv.           IP: ...[.28.128]
Antal inlägg6.125 st
Postad/Inlagd2010-11-11 20:23
Anmäl svaretAnmäl svaret
E39 525i Touring M-pkt -04
Det är det ju, det är en Ctek 3600 som BMW säljer. Det var det i höstas iaf.
BMW har ju haft direktkopplat ciguttag i 25 år = inga problem att ladda igenom det, men det kanske är ändrat på E60 och framåt.           IP: ...[140.213]
Antal inlägg15.815 st
Postad/Inlagd2010-11-14 23:13
Anmäl svaretAnmäl svaret
328 iA Touring -13
Om cigguttaget är direktkopplat (vanligast) och bilen inte har intelligent laddövervakning, typ IBS eller motsvarande som kan bli lite lurat så går det att underhållsladda den vägen.
Problemet och riskerna är att ciggpluggarna inte är speciellt tillförlitliga, och inga cigguttag har egentligen varit avsedda för annat än just ciggtändare med den speciella fattningen och bimetallfjädern i botten på uttaget osv.
Ciggpluggar med en liten fjädrande mittpinne funkar, men inte gärna för högre strömmar, och en laddare som ger 3-6A eller mera kan generera värme med tillhörande risk osv.
Det finns (eller fanns?) ett fåtal ciggpluggar som efterliknade en riktig ciggtändare med en ring istf pinne för pluspolen (Hella bl.a) men de är sällsynta idag.
De gav ordentlig kontakt och satt ordentligt fast när de var ipluggade.

FP           IP: ...[109.163]
Antal inlägg6.125 st
Postad/Inlagd2010-11-14 23:29
Anmäl svaretAnmäl svaret
E39 525i Touring M-pkt -04
Vad är det som händer med IBS om man laddar med extern laddare?
Fattar den inte att "oj, det går ström in i batteriet fastän motorn inte går alltså är det någon som laddar med en extern laddare"?
Precis som att en del andra system, t.ex. nivåregleringen på touring kan identifiera att bilen hissas med domkraft etc borde IBS kunna identifiera vissa händelser?           IP: ...[59.9.95]
Antal inlägg48 st
Postad/Inlagd2010-11-15 10:45
Anmäl svaretAnmäl svaret
520da Touring 2012
marin849
får återkomma till länken ovan

General information for service staff on power supply: E60, E61, E63, E64
Note: Do not connect a trickle-charger to the cigarette lighter.
Power is fed to the cigarette lighter from the rear power distributor via a relay. This relay is deactivated when
terminal 15 is switched off. That means that a trickle-charger connected to the cigarette lighter is separated from
the battery. Only recharge the battery using the external-start support point. Only then can the energy fed into the
vehicle be registered.
Intelligent battery sensor
Important: Risk of irreparable damage if mechanically stressed
- Do not attach any additional connections to the negative terminal of the battery.
- Do not modify the earth cable in any way.
The earth cable also serves to carry off heat.
- Do not create a connection between the IBS (intelligent battery sensor) and the sensor screw.
- Do not use force when disconnecting the terminal clamp from the battery terminal:
· Do not pull on the earth cable.
· Do not apply any tools under the IBS to lever off the terminal clamp.
- Do not use the IBS connections as a lever.
- Use a calibrated torque wrench with tightening torque set according to the Repair Instructions.
- Do not loosen or tighten the sensor screw (Torx screw).
- Prevent direct contact between the IBS and earth.
Change battery
Important: Risk of irreparable damage to the IBS and the wires when changing the battery
When the battery is replaced, the IBS (intelligent battery sensor) and the wires could be damaged beyond repair
by mechanical stressing.
Please note the following when replacing the battery:
- Always proceed in accordance with the Repair Instructions.
- Avoid subjecting the integrated battery sensor to mechanical stress.
Note: When changing the battery, perform service function "Register battery renewal".
When changing the battery, use the battery size (capacity) installed in production. The battery size needed for the
vehicle is encoded in the Car Access System (CAS) and in the engine electronics (DME/DDE).
- If a battery with a different capacity is fitted, the CAS must be recoded. Run "Battery" retrofit with Progman.
- Erase any fault memory entry in the engine control unit relating to the battery replacement.           IP: ...[.197.74]
Antal inlägg15.815 st
Postad/Inlagd2010-11-15 18:09
Anmäl svaretAnmäl svaret
328 iA Touring -13
Lite förenklat/förkortat:
Om man fyller på (eller tar ut) ström i batteriet utanför "tankmätaren" så kommer man förr eller senare till den nivå där IBS larmar för tomt eller nästan tomt batteri trots att man laddat, eller omvänt, man kan råka på låg laddnivå utan att få larm från IBS eller tillfällig frånkoppling av oprioriterade förbrukare osv, som det är tänkt.
Det är därför man skall ladda eller ta ut ström på rätt ställe i elsystemet.
Övrig text i inlägget ovan handlar mest om att man inte skall bryta och bända på batteriets minusanslutning, mätshunten (hallgivaren) som sitter där kan gå sönder.
Samtidigt kan man inte byta till större eller mindre batteri utan att "tala om" detta för systemet.
Det är inte konstigare än att om man har en nivåmätare som är graderad t.ex 0-60 liter på en 60 liters tank så kommer den att visa fel om man byter till t.ex en 40 eller 90 liters tank osv.

Antal inlägg118 st
Postad/Inlagd2010-11-18 16:40
Anmäl svaretAnmäl svaret
320 -04
Fråga 1:

Om jag förstår de två sista inläggen rätt innebär det att jag som just nu laddar mitt batteri utanför bilen kommer få/riskerar att få felaktig indikation på batteriets status (den röda lampan i instrumenthuset)?

Fråga 2: Mitt batteri som bara är två år gammalt säger att det är fullt/ok (grönt) men min laddare (ctek 3600) säger det rakt motsatta. Nån mer som råkat ut för det här?

Fråga 3: Det bara knäpper när jag vill starta bilen, och startmotorn går inte, är det i princip bara batteriet det kan vara fel på då?

Tack på förhand för hjälpen!           IP: ...[236.182]
Antal inlägg15.815 st
Postad/Inlagd2010-11-18 19:26
Anmäl svaretAnmäl svaret
328 iA Touring -13
Har du IBS på din bil? Annars inga konstigheter att ladda batteriet bortkopplat från bilen.
Vad är grönt? Menar du indikatorn "ögat" på batteriet? Detta är bara en mätning på en av de sex cellerna i batteriet, någon av de andra kan ju vara kass. Om det knäpper i startmotorns solenoid utan att de orkar dra runt osv så pekar allt på att batteriet är defekt. Titta på t.ex innerbelysningen samtidigt, om denna sjunker betydligt i styrka när du försöker starta så dyker batteriet för lågt = byt.

Antal inlägg118 st
Postad/Inlagd2010-11-18 19:33
Anmäl svaretAnmäl svaret
320 -04
Tack för svaret!

IBS vet jag inte riktigt vad det är? Aha, den mäter på en cell, då verkar det rimligt att det och laddaren visar olika... Bra tips med innerbelysningen, ska kolla det ifall det fortfarande inte funkar trots laddning.           IP: ...[236.182]
Antal inlägg15.815 st
Postad/Inlagd2010-11-18 19:58
Anmäl svaretAnmäl svaret
328 iA Touring -13
IBS är det system som finns i vissa nya bilar som hela tiden mäter in och urladdad kapacitet på batteriet. Sitter ofta monterad på ena batterikabeln och ger info till bilens system.

Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2014 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 320i  -96
Pris: 25.000:-

BMW 330  -01
Pris: 39.000:-

BMW 320i touring  -99
Pris: 13.000:-

BMW 520  -98