Vtech
AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ PocketPC ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

e39 ac kyler endast när jag svänger eller bromsar tvärt.

Visad 1.111 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg125st
Postad/Inlagd2009-06-24 21:19
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
528ia -97
Har fått ett märkligt problem med min ac.
Kompressorn går men får ingen kyla varken i kupén eller när jag känner på ac röret i motorummet. MEN, om jag kör bilen och svänger fram och tillbaka eller bromsar tvärt så kommer det kyla i kupén, mycket märkligt. Känns också som att ju mer och kraftigare jag svänger eller bromsar, ju mer kyla kommer det. Och jag kan till och med få det riktigt kallt om jag bara jobbar för det :-). Mycket udda problem.
Nån som har nån ide vad det kan vara för fel?
Har en egen fundering på om det kan vara nåt med torkfiltret???

Thomas           IP: ...[.231.90]
Antal inlägg125 st
Postad/Inlagd2009-06-28 11:42
Anmäl svaretAnmäl svaret
528ia -97
Kyla igen :-)

Fick tag på ett sånt där "påfyllnadskit gör det själv a la usa", funkade fint och nu kyler det som bara den igen.
Skulle nu bara vilja veta vilka tryck det skall vara på lågtryck och högtryck -sidorna när systemet är i drift, och även när systemet är avstängt. Allt detta för att vara lite mer säker på att det är rätt mängd i systemet så att inget annat går sönder.
Mätte upp trycket när systemet varit av i ca 2 timmar och jämnats ut mellan låg/hög, hade då ca 7,5bar på båda sidor.
Nu är jag ingen kylmekaniker, men har fått för mig att detta är lite högt, eller?
Arbetstrycket på låg /hög kommer jag inte ihåg men ska mäta igen senare, har för mig att lågsidan var ca 2-2,5bar.

Nån som har lite koll på vilka tryck som gäller??

Thomas           IP: ...[.231.90]
Antal inlägg8.880 st
Postad/Inlagd2009-06-28 16:01
Anmäl svaretAnmäl svaret
A6 avant quattro 1.8t
Du har rätt tryck på lågtrycksidan, och 7,5 bar är kanske något högt som vilotryck men om det funkar så är det OK.

Kolla att kondensorfläkten snurrar igång bara (om du inte redan gjort det).

Mvh           IP: ...[.69.112]
Antal inlägg125 st
Postad/Inlagd2009-06-28 21:25
Anmäl svaretAnmäl svaret
528ia -97
ok tack för den infon.

Jo fläkten funkar fint, bytt för ca 2 år sen.

Hur är det med kompressorn på den här modellen, ska den gå hela tiden eller slå till och från med jämna mellanrum?
          IP: ...[.231.90]
Antal inlägg21.750 st
Postad/Inlagd2009-06-29 07:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
325Ci-2003/04 Safirsvart
318T-2002 Japanröd.
BMWCS 04247
Den går hela tiden. Regleringen av kompressorn sker internt.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
[LÄNK]           IP: ...[.37.165]
Antal inlägg388 st
Postad/Inlagd2009-06-29 21:59
Anmäl svaretAnmäl svaret
Trycket i vila beror helt på temperaturen i anläggningen då all tryck och temperaturen är utjämnat överallt. - tryck indikerar _inte_ fyllningsmängden så fort det finns samtidigt flytande köldmedie någonstans i anläggningen.

---

7.5 Bar övertryck (8.5 bar absoluttryck) i vila motsvara ca 33 grader temperatur för R134a. - och är det inte så varmt vid mättillfället trots trycket så har du antingen fått en del luft systemet (du vädrade väl ur luften ur påfyllningsslangen innan påfyllningen?) eller att det fanns mindre mängder propan/butan i det du hällde i - tex. om man har ca 7 viktprocent propan i R134a så skulle det ge ca 7.5 bar vid 20 grader temperatur...

R134a/propanblandningar ger högre tryck blandat än vad R134a/propanet ensam var för sig själv ger, även isobutan har tryckhöjande verkan blandat med R134a men inte lika markant som propan.

---

Ovanstående sådan förändring i blandningen kan göra att kompressor med variabel kompression kan pumpa på trots att evaporatorn är riktigt kall och kanske under fryspunkten vilket efter ett tag kan resultera att evaporatorn fryser och luftströmmen i ventilationen minskar/upphör - tills man stänger av AC:n stund.

IP: ...[243.175]
Antal inlägg125 st
Postad/Inlagd2009-06-29 23:32
Anmäl svaretAnmäl svaret
528ia -97
Det var ju ca 28 grader ute när jag mätte upp trycket och antar att det var några ytterligare grader i motorrummet, så det verkar ju som det kan stämma rätt så bra ändå.
Jo jag luftade ut slangen innan påfyllningen påbörjades, men funderar ändå på om jag möjligtvis fått in lite luft i systemet då jag tycker att kylan fungerar lite ojämnt. Mätte upp trycket idag när systemet var i drift och då hade jag 2bar på lågtryck och mellan 13-14bar på högtrycksidan.
Vad jag förstått så ska trycket ligga högre än 13-14bar på högtrycksidan, eller?

28 grader även vid denna mätning .....puh           IP: ...[.231.90]
Antal inlägg1.628 st
Postad/Inlagd2009-06-30 10:54
Anmäl svaretAnmäl svaret
E39 528iA Touring -97
Jag upplever samma fenomen men inte lika markant. Vid inbromsning kommer en extra kall-puff. Varför händer det egentligen?

___

Min bil: [LÄNK]           IP: ...[.79.229]
Antal inlägg125 st
Postad/Inlagd2009-06-30 11:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
528ia -97
Vet inte, men skulle också gärna vilja veta varför. Bilarna bakom börjar väl undra om man är full, när man bara vill åt lite kyla :-)
Inbillar mig att det kan vara något för lite mängd med kylmedel i systemet... kanske någon här med mer ac-kunskap kan ge oss svaret på den frågan.
          IP: ...[.231.90]
Antal inlägg8.880 st
Postad/Inlagd2009-06-30 20:56
Anmäl svaretAnmäl svaret
A6 avant quattro 1.8t
tudor2:

13-14 bar på högtrycksidan under drift vid 28´C är något lågt men helt ok, här ett bra tryckdiagram:

[LÄNK]           IP: ...[.69.112]
Antal inlägg125 st
Postad/Inlagd2009-06-30 22:38
Anmäl svaretAnmäl svaret
528ia -97
Har nu vacumsugit hela systemet och fyllt med rätt mängd gas och tror mig nu ha hittat orsaken till att problemen började.
Måste vara kondensorfläkten som varit boven och bara gått på lågfart (har trott att det var medelfart), och då har trycket ökat så pass att säkerhetsventilen släppt ut gasen. Efter nogrannare koll när jag fyllt systemet kollade jag noga på arbetstrycket på högtrycksidan och det låg på ca 15-17bar och det blev kallt som attan (och fläkten gick som vanligt) När jag sedan ökade varvet på motorn så ökade också trycket, men när jag passerade 18bar så ökade inte fläkten till steg 2 som jag antar att den skall göra, körde till jag kom upp till 20-21bar och fläkten ökade fortfarande inte.
Tog sedan och testade fläkten manuellt genom att mata på ström i kontakten och då får jag alla 3 steg att fungera, så fläkten är hel. Har också kollat säkringarna och dom är också hela, även 50 amp under handskfacket.

Antar att det då är tryckgivaren eller nåt relä som gått sönder.

Finns det nåt bra sätt att mäta tryckgivaren för att se om det är den som spökar?
Och vart hittar jag ev. relän, om sådana finns?

Får väl använda takluckan tills detta är åtgädat, vill ju inte släppa ut mer gas i atmosfären... är ju tillräckligt varmt ute som det är :-)           IP: ...[.231.90]
Antal inlägg388 st
Postad/Inlagd2009-07-01 18:47
Anmäl svaretAnmäl svaret
fint att du hittade felverkan - det är många inkl jag som tjatar kolla att fläkten snurrar, inte igensatt etc. och högfartsläget på kulfläkten är också en del i kedjan om än något mer mer svårkontrollerad.

det är oftast tryckvakten som styr fläkten - en del låter hela drivströmmen passera till kylfläkten medans andra går via relä.

när hela strömmen går genom tryckvakten så kan dess brytare brännas ut då startströmmen till fläkten är väldigt hög, har du mer tur så är det ett relä/säkring som är brunnen.

---

Du får titta hur många stift det är i tryckvakten - två stift brukar vara för låg och högtrycksskyddsbrytaren och med gas i systemet bör den vara sluten (leder ström), sedan hur det nu är gjort så har du förmodligen två stift till som sluts när trycket är över 16 -18 bar eller så och det är den som starta högfartsläget på fläkten.

Om du provar att bygla motsvarande positioner i kontakten som ansluter till tryckvakten och kylfläkten rusar i varvtal så har du förmodligen hittat rätt.

Övertrycksventilen på kompressorn skall normalt aldrig lösa ut och släppa ut gas även om kondensorn inte är kyld av någon orsak - tryckvaktens skyddsbrytning skall nämligen stänga av kompressorn innan trycket blir så högt (runt 30 - 32 Bar)

Då skyddsbrytningen inte verka fungera och högfartsläget heller inte fungerar så är felet troligen i tryckvakten - och dessa kan ofta bytas ut även när systemet är trycksatt då de kopplas ofta via shraderventil (bilventil) till systemet - tryckvakten med ventil är också en möjlig läckkälla om man har läcka i sysemet och förlorar gas, så glöm inte att kolla där vid läcksökning.

.           IP: ...[243.175]
Antal inlägg125 st
Postad/Inlagd2009-07-01 22:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
528ia -97
Har bytt tryckvakten och nu verkar allt fungera.

Men åtminstone min fläkt har 3 olika farter, låg-medel-hög. Testade att mata ström direkt i kontaktstycket till fläkten, och av de fyra kablarna där var en jord och sedan en till respektive hastighet l-m-h (enkelt att testa).
Med den nya tryckvakten så snurrade fläkten på låg (rätt bra snurr i den även på lågfart, lätt att tro det är medelfart) ända tills trycket på högtrycksidan nådde 21bar då ökade den till medelfart, och sedan tillbaka till lågfart när trycket sjunkit till 15bar. Högfartstillslaget från tryckvakten har jag dock ej kunnat prova då jag ej lyckades få upp trycket högre än till 22bar, men utgår från att det också fungerar nu. Med den gamla tryckvakten fungerade endast lågfarten.

Och har jag förstått konstruktionen rätt på tryckvakten så är det nån form av "mekanisk" barometer, vilket gör att om den slutar att fungera vid, låt säga 12 bar, så slutar automatiskt alla funktioner över 12bar att fungera, även högtrycksskyddsbrytarfunktionen slås därmed ut. Tryckvakten tror ju att det bara är 12bars tryck.
Men detta är bara en egen teori jag har om hur den fungerar....
Förskte nämligen att ohmmäta den, fick inga värden överhuvudtaget (även den nya kontakten).

Men om någon vet exakt hur den fungerar så skulle det ju vara intressant att få reda på.

Skönt med kyla..... hoppas det håller "is ig", förlåt "i sig" ska det va :-)           IP: ...[.231.90]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2014 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 320i  -06
Pris: 78.000:-

BMW 530 iM  -02
Pris: 42.000:-

BMW Alpina B5  -06
Pris: 220.000:-

BMW 316  -97