Vtech
AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ PocketPC ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

Hjälp! min kupefläkt fungerar inte

Visad 832 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg40st
Postad/Inlagd2008-07-26 08:35
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
523iaTouring -00
Jag lämnade in bilen för ett byte av fläktkoppling vattenpump och termostathus, när jag hämtade ut bilen märkte jag att kupefläkten var helt död, det lyser fint i displayen men ingen luft. Kan detta bero på dessa byten som mekanikern har gjort eller är det en slump att den gick sönder just nu. vad kan det vara för fel???? jag har märkt att kondensorfläkten inte snurrar, jag blir så trött av alla fel, finns den någon vänlig själ som kan peka på problemet orkar inte tänka längre...

Min bil låter som en volvo 240 är det normal efter fläktkopplins byte eller...

IP: ...[.30.125]
Antal inlägg40 st
Postad/Inlagd2008-07-26 18:56
Anmäl svaretAnmäl svaret
523iaTouring -00
är det ingen som kan hjälpa mig????

Antal inlägg778 st
Postad/Inlagd2008-07-26 20:16
Anmäl svaretAnmäl svaret
540iM 6vxl -97
Ja viscofläkten låter som en 240 då motorn är riktigt varm vilket
är normalt en varm sommardag i stadskörning. Uppe i fart
ska det försvinna. Även då du startar motorn från kall så
ska det vara tyst.

Svekke           IP: ...[.221.74]
Antal inlägg40 st
Postad/Inlagd2008-07-27 07:04
Anmäl svaretAnmäl svaret
523iaTouring -00
viskofläkten bytte jag precis ska den låta mycket i början när den ny, avtar dett senare fattar inte varför det låter så mycket. kan det ha någon betydelse med att kondensorfläkten inte funkar... min kupefläkt funkar inte....

Antal inlägg15.810 st
Postad/Inlagd2008-07-27 22:41
Anmäl svaretAnmäl svaret
328 iA Touring -13
Det är ovanligt att viscofläkten går upp i vavtal. Det skall vara rejält varmt och kökörning osv. Även när viscofläkten varvar upp så är det viss slirning i kopplingen, den följer inte motorvarvet fullt ut.
Elfläkten framför kylaren skall ha startat i detta läge.
Jag skulle nog gått tillbaka till verkstaden, funkade elfläktarna innan så har de lyckats komma åt något gemensamt för dessa. Det sitter säkringar för båda dessa under handsfacket (inte uppe bland den större mängden säkringar) men dessa löser inte ut utan anledning.
Prova att reseta genom att lossa batteriets minuskabel en stund.

FP           IP: ...[.255.21]
Antal inlägg40 st
Postad/Inlagd2008-07-28 07:54
Anmäl svaretAnmäl svaret
523iaTouring -00
Jag läste här på forumet att det kanske kan vara nåt som heter fläktmotstånd kan det vara lösningen på mina problem, kan den göra att fläkten inte går (båda fläktarna)....

Antal inlägg40 st
Postad/Inlagd2008-07-28 07:55
Anmäl svaretAnmäl svaret
523iaTouring -00
En reset gjorde jag igår ingen förändring... säkringarna har jag tittat på ser ok ut...

Antal inlägg15.810 st
Postad/Inlagd2008-07-28 08:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
328 iA Touring -13
Fläktmotstånd finns inte på nyare bilar med steglös hastighetsreglering. Det är en kvarleva från äldre bilar, många verkstäder och reservdelssäljare har dock ingen aning om detta. Detta gäller för kupéfläkten.
Kondensorfläkten i din bil är också steglöst reglerad och har ett effektsteg ihopbyggt med fläktmotorn för detta, den styrs direkt från bilmotorns styrkort ECM. Fläkten gör en självtest varje gång man kallstartar bilen, varvar upp en stund och stannar igen osv.
Har du kontaktat mekanikern, han kan ju ha kommit åt något kablage eller kontaktstycke osv som är till fläkten, fast något direkt samband mellan kupé och kondensorfläkt är det ju inte.

Antal inlägg40 st
Postad/Inlagd2008-07-29 20:05
Anmäl svaretAnmäl svaret
523iaTouring -00
det verkar finnas ett fläkmotstånd till min bil iallafall , ringde bmw och frågade .. det jag är lite fundersam är att acfläkten inte snurrar alls , är det fläktmotståndet som styr den också.... fattar inget det börjar bli rörigt.

"Det är kul tills nåt går sönder"

Antal inlägg15.810 st
Postad/Inlagd2008-07-29 22:08
Anmäl svaretAnmäl svaret
328 iA Touring -13
Det finns inget fläktmotstånd, det finns ett effektsteg med transistorer som styr kupéfläkten. Skamligt att man inte har lärt sig detta på BMW-verkstan ännu.
AC-fläkten styrs som sagt också av ett elektroniskt effektsteg med transistorer osv.
Om det behövs så kan jag försöka maila lite schemor över de olika delarna men det är inte säkert att man kan tyda detta på verkstan.
Det är just skillnaden mellan styrning via motstånd (äldre bilar med 3-4 stegs fläkt) och de nya systemen med elektronisk styrning som är viktigt att förstå vid felsökning av systemen.

Antal inlägg40 st
Postad/Inlagd2008-08-01 09:49
Anmäl svaretAnmäl svaret
523iaTouring -00
tänkte höra av mig och berätta att problemet är löst med kupefläkten . detta efektsteg ,fläktmotstånd, final stage unit (kärt barn har många namn.) var orskaen till problemet köpte för 825 på bmw och bytte enligt mektipset och vips så funkar flkten och vilken skillnad. tidigar måste fläkten ha gått på halvfart nu blåser jag nästan bort. vill tacka för intressanta råd.

Det är kul med bmw när det funkar""""""

Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2014 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 525i M-Sport  -02
Pris: 69.000:-

BMW 318d Touring  -06
Pris: 64.900:-

BMW 330  -05
Pris: 129.000:-

BMW 525iA Touring  -96