KL Racing
AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ PocketPC ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Samtliga BMW-modeller ]

Fixa AC med Clas ohlson kylspray

Visad 122.621 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg242 st
Postad/Inlagd2009-09-02 19:13
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
523i -97
Kollar på mina reservburkar "freeze spray" jag köpte på Biltema: de är på 330 gram artikelnummer 36-521, innehåll 1,1,1,2-tetrafluoroetan /HFC 134a 80-100% enligt uppgift.

Kan tillägga att jag körde över gasen på en tom, kraftigt nedkyld standardgasolflaska först för att få en så kontrollerad påfyllning som möjligt via Biltemas utmärkta anslutningskomponenter.

Fryssprayburkens ventil är inte så rolig att hantera under påfyllningsprocessen även om det säkert skulle gå, man vill mycket hellre ha en vanlig gaskran på burken. Finns en del om detta tidigare i tråden.           IP: ...[.35.188]
Antal inlägg388 st
Postad/Inlagd2009-09-02 23:49
Anmäl svaretAnmäl svaret
Biltemas kylspray är väl den här forumets just nu kända renaste R134a-källa idag sedan drivgasen plockades bort och ersattes med luktfri gasolblandning.

Förmodligen är biltemas compressed air spray 36-520 precis lika ren (man får hålla den upp och ned vid övertömmning till mer användbar och tät burk)

Nu skall man ha klart för sig att biltema är inte någon stor 'syndare' med R134a på flaska. Det finns massor av andra som säljer liknande produkter med mer eller mindre ren R134a. tex. Elfa säljer PRF 4-44 och PRF 101 som också innehåller ren R134a men kanske 50% högre pris.

CRC (bl.a som gör 5-56 mfl.) som finns överallt i varenda mack och gubbdagis som Clas och jula mm. har 4-5 sorters kylspray och 'dust off' med R134a, som dock är utblandade med lite skvätt DME (dimetylether) - tittar man på andra tillverkare så är det ibland blandningen mellan R134a och R152a och det finns säkert 20 - 30 olika märken och tillverkare - väldigt få av dessa är gasolbaserade och > 80% baseras på R134a/R152a.

(R152a var också föreslagen som direkt ersättning för R134a i bilsammanhang - men den är brandfarlig och hare GWP på 50... - enligt EU måste det under 20 för att kunna godkännas om jag minns rätt, så nu promotas R1234yr stenhårt av kylmedelsindustrin - men har nackdelen att den också är brandfarlig och industrin föreslår långt gående åtgärder som sensorer i kupen med tvångsfläktning, heldragna förstärkta rör från kondensorn genom torpedplåten etc. och ur det avseende så kan man lika gärna köra med gasolblandningar...)

Jag har antagit att drivgas med R134a kommer att försvinna ganska snart - men nu är jag inte lika säker längre då denna är så för försvinnande liten del i jämförelse med foamblåsning och kylanläggningar generellt (då kanske inte så mycket just R134a utan mera typ R404a, R410a etc) - varför, jo läkemedelsindustrin är beroende av R134a till sina produkter bl.a inhalatorer - och det är inga små mängder som förbrukas där.

Enligt montreal-protokollet 1999 så förbrukas det 10000 ton R134a som drivgas enbart för inhalatorer för astmapatienter globalt. - och att ersätta det med brännbar gas som DME, R152a etc. finns inte på agendan än på bra länge - drivgas till båt och nöd-tutor mm. får pga lagkrav inte innehålla brännbar gas mm.

och hur mycket är 10000 ton då?

10000 ton R134a räcker till 20 miljoner bilar med 0.5 kg fyllning - och räknar man med påfyllning per 5 år i genomsnitt för bil-AC så motsvarar astmapatienternas utsläpp vid sin medicinering lika mycket utsläpp som 100 miljoner bilars AC-anläggningar.

Och då skall man ändå klart för sig att drivgasdelen (inkluderande kylspray, airdusters, astmamediciner och drivgas i allmänhet i sprayflaskor) - totalt - bara står för 8% av den totala utsläppsmängden per år, foamblåsning (tex. skumlådan med hämtmaten, isoleringsskum mm.) står för 22% och kylindustrins förbrukning 60%.

Allt detta enligt Montreal-protokollet - som är grunden till dagens restriktioner när det gäller minskning av freoner och HCF mm.

IP: ...[243.122]
Antal inlägg388 st
Postad/Inlagd2009-09-02 23:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
Missade att förtydliga ovanstående att man pratar om 10000 ton R134a per _år_ för astmapatienterna som brukar inhalatorer för sin medicinering           IP: ...[243.122]
Antal inlägg8.880 st
Postad/Inlagd2009-09-15 23:34
Anmäl svaretAnmäl svaret
A6 avant quattro 1.8t
HELT sjukt vilka mängder som bara släpps ut...

By the way så har jag testat att använda dessa munstycken på Biltemas kylspray:

[LÄNK] [LÄNK]

(Funkar dåligt att bara klicka direkt på länken, nu för tiden så måste man kopiera och klistra in länken i ny flik/sida på browsern - undras varför eBay har börjat med att krångla??)

Enda modifieringen som behövs är en tunn extra gummipackning då originalpackningen är lite för tunn för att täta, funkar bra.
          IP: ...[.69.112]
Antal inlägg8.880 st
Postad/Inlagd2009-09-15 23:36
Anmäl svaretAnmäl svaret
A6 avant quattro 1.8t
Jaha, nu tillåter eBay direkt-länkning igen - bra.           IP: ...[.69.112]
Antal inlägg846 st
Postad/Inlagd2009-09-29 18:55
Anmäl svaretAnmäl svaret
Själv så köpte jag två flaskor av Castrols R134a-gas på ca 330 gram gas (+ olja) per flaska ifrån England. Fungerar perfekt i kylsystemet och jag är jättenöjd! Jag mätta upp plus-minus 0 med termometern instoppad i mittutblåset... :-)           IP: ...[.43.119]
Antal inlägg592 st
Postad/Inlagd2009-09-29 20:41
Anmäl svaretAnmäl svaret
525iT -02
Är det ingen som kan göra en "gördetsjälvguide" på detta. För oss som inte orkar läsa igenom hela tråden.           IP: ...[.151.81]
Antal inlägg846 st
Postad/Inlagd2009-10-03 00:00
Anmäl svaretAnmäl svaret
Den här länken hjälpte mig väldigt mycket när jag beslöt att renovera och fylla min AC själv-----> [LÄNK]
          IP: ...[.43.119]
Antal inlägg388 st
Postad/Inlagd2009-10-03 14:34
Anmäl svaretAnmäl svaret
Den Siten har varit startpunkt för väldigt många inkl. mig - önskade att jag såg den när jag hade den gamla SAAB:en med allt mer tom R12-anläggning för många herrans år sedan.

Ett viktigt tillägg under rubriken 'så här gjorde jag' i [LÄNK] där man provade upp och ned med gasblandning genom att tömma och fylla tillbaka till gasflaskan via mätstället - Att detta görs _endast_ och bara mot gasolflaska med monterad säkerhetsventil som blå 2000, 2006 och 2012 eller husvagnspropantuber - absolut _inte_ mot små campingasolflaskor och biltema drivmedelsflaskor etc. i tunnplåt då dessa smäller vid tryck väldigt lite över 20.5 Bar - något som en bil-AC anläggning lätt kan komma en bra bit över på trycksidan vid varm väderlek eller stopp i systemet.

En varning/förtydligande som bör föras in även på den hemsidan då när det skrevs så var det underförstått från författarens sida att utrustningen var ansluten till just en riktig propantub - men kanske inte observeras av läsaren senare då det som bl.a nämns i trådarna här i mötet fokuserar kring mestadels sprejburksbehållare och campingasoltuber i tunnplåt och dess anslutningsproblematik.

Även robustare flaskor som sievert 2006 och 2008 med propen/propan i och som iofs. gjorda för propantryck - skall undvikas då det inte har tydlig monterad säkerhetsventil utan bara baseras på sprängblecksmetoden okänt var någonstans, jag har inte provtryckt en sådan med vatten ännu så jag vet vad dessa tål och var och hur det spricker upp när de ger sig...

IP: ...[.232.58]
Antal inlägg152 st
Postad/Inlagd2009-12-14 17:21
Anmäl svaretAnmäl svaret
TDS 525 -93 e34 touring
750i -91 ,Alfa V6, Superkart, mm mm
xxargs
Kan du hjalpa mej med ett problem
Jag ar 4 manader i Brasilien pa semester och Kopte en suzuki swift glx 1,6. -94. Sa nu ska den prepareras o fixas fore langtur langs kusten.
Problem: Lagerljud fr AC pumpen. Gar det att byta lager utan att forlora gasen, vad kan det vara for lager som gett upp/ dimention bla bla. Jag soker sa mycket info innan jag river
Perantoniohansson@hotmail.com

perantoniohansson           IP: ...[.22.206]
Antal inlägg388 st
Postad/Inlagd2009-12-14 22:27
Anmäl svaretAnmäl svaret
I sådana länder som du är nu brukar det inte vara så dyrt att reparera AC som i Sverige - som har onaturligt hög prisnivå om man jämför med resten av Europa. Om du vill ha det fixat snabbt så är det förmodligen den bästa vägen.

(nu vet jag inte hur sydamerikanska länders miljöarbete och lagar ser ut - man kanske fortfarande slabbar med R12 fritt där och du köper R134a i närmaste biltillbehörsaffär med adapter precis som man gör i USA, om gasen skulle råka pysa iväg) - eller kanske har förvånansvärt starka och reglerade miljöregler hårdare än USA och kräver certifiering när det gäller köldmedier...)

Jag skulle kolla först om lagret i magnetkopplingen verkar frisk - titta på om oväsendet är när mittnavet står still medans remskivan snurrar och det hela tystnar när mittnavet snurrar.

Om så, så är det lagret i magnetkopplingen som bråkar och är möjlig att reparera utan att tömma AC:n på gas, dock om det går att meka med kompressorn övh. med slangarna sittande är helt annan sak.

låter det illa även när mittnavet snurrar så är det värre - då kanske man får häkta av remmen och prova att veva för hand och känna hur den verkar när det går runt - är det malande och 'grus i makineriet-känsla' när magnetkopplet är draget (med 12 Volt ström) så är det stor risk att själva kompressorn är på väg att dö. Är det bara malande och glapp känsla när magnetkopplingen har släppt och remskivan verkar glapp mot axeln på är det större förutsättningar till rep. Dock måste du fortfarande kunna köpa rätt lager och reservdelar till just den kompressorn.

Nu är jag ingen AC-reparatör, eller kan i detalj hur kompressorer är uppbyggda mellan olika märken - har bara fuskat lite på hobbynivå och läst på för egen del. Men har du tur så är det lagret i magnetkopplingen som håller på att rasa och kan i teori bytas på många kompressorer utan att man behöver tömma gasen.

Om det går att göra det praktiskt är en annan sak och beror helt på hur kompressorn sitter, om man kan lossa, vrida och vända på den när man kanske måste använda avdragare och annat för att få bort magnetkopplingen med lager med hänsyn av slangarna etc.

Om du börja rota där så se till att du har heltäckande skyddsglasögon och vara beredd på smäll eller pys när det går hål i något samt bli neduschad i PAG olja om man har otur eller slangar och rör börja vara murkna. Trycket i en AC är ca 5.5 Bar övertryck vid 25 grader (7.8 Bar vid 35 grader C) och förutom oljespray vid större hål så kan det komma ut mer eller mindre mängd flytande kylmedie som är -30 grader kall och kan ge frostskador om det hamnar på hud eller sugs upp i kläder mot hud (det är faktiskt ofta samma gas i kylsprej som i AC)

---

Har för mig att det finns mer än 1 tråd här som behandlar ämnet när det gäller själva bytet och jag vet att det finns minst en tråd om detta i forum.saabturboclub.com då det inte är helt ovanligt problem där.

Den här långa tråden så hittar du en hel del info om både gaser, alternativa gaser och var de kan anskaffas (i sverige) - hur man kan tömma systemet på köldmedie till stor del med hjälp av stark kyla etc. Men tråden här är avsedd för folk som verkligen vill lära sig att repa och hantera sin egen AC själv, ta den tiden som behövs inklusive förkovrande teoretiskt och skaffa dom minimimängden av adaptrar, slangar mätarställ, kanske tom. vakumpump som behövs för detta - tråden är inte avsedd för folk som vill få sin AC fixad snabbt och helst gratis.

Söker du på ordet 'R134a' eller 'kondensor' i forumets sökmotor så hittar du många trådar som handlar om AC-problem här och även på andra forum.

Lycka till
Antal inlägg152 st
Postad/Inlagd2009-12-20 14:11
Anmäl svaretAnmäl svaret
TDS 525 -93 e34 touring
Tack for ett seriast svar (har ej bokstaver med prickar ovan)
Problemet ar lagret i magneten och spannrullen, fick ej av magneten utan avdragare sa fortsattning foljer. La 12v pa magneten och den drarfint och kondensorn blir varm men inte tilrackligt, troligen for lagt tryck i systemet. Lagtrycksprestostaten hittar jag ej, sa den sitter nog trongt inne i kupen?
Jag ska ut o leta avdragare nu.
PS: ang kostnadslaget har, Det finns ingen logik i prissattningen har, En bra Tandlakare kostar 12% mot en svensk, en bil 150%, bensin 90%.
Jag ska se om jag hittar en AC kunnig tandlakare.
Tackar

perantoniohansson           IP: ...[.22.121]
Antal inlägg388 st
Postad/Inlagd2009-12-20 18:04
Anmäl svaretAnmäl svaret
Så bra- då har du förmodligen hittat det som låter illa och kompressorn förhoppningsvis fortfarande frisk.

däremot indikerar den låga temperaturen på kondensorn under drift precis som du tror på just köldmediebrist...

Tryckvakten (pressostaten) brukar finnas någonstans under motorhuven, inte i kupén. Många gånger sitter den på torkfiltret som kan vara gömd lite var stans, oftast i fronten eller sidorna där kondensorns sitter - det är 'bara' att följa rören från kondensorn mot kupén och se om du hittar någon burk på vägen, gärna med några sladdar ifrån. passa på att titta efter påfyllningsnipplarna på samma gång - och beskriv dom gärna hur dessa ser ut (dvs är det gänga på utsidan, ser ut som förvuxna tryckluftsnipplar med pinne i mitten etc.) - det är plast/gummihattar monterade på dessa och man kan skruva bort hattarna för närmare granskning utan det händer något - dock om det mot förmodan skulle pysa till där när man skruvar bort så har du hittat läckan...

I vissa fall kan AC:n baseras på stryprör istället för expansionsventil till evaporatorn - själv har jag aldrig sett någon sådan i verkligheten - men i dessa fall får du leta på röret mellan kupén och kompressorn om det finns en burk på vägen, som då förmodligen har en tryckvakt/pressostat på sig. Den burken skall normalt bli ganska kall under drift då den i motorvärmen är avsedd att koka upp den sista skvätten oljeblandad köldmedie som stänker ut från evaporatorn i en lagom fylld system.

---

om AC-verkar ha gas så skall röret från kondensorn, via torkfiltret (med pressostat oftast) vara jummen i stor sett hela vägen in till kupén (smala röret), och det grövre röret ut ifrån kupén skall vara betydligt kallare, ofta att det är kondens på den men inte så kall att den fryser.

Sjunker temperaturen efter torkfiltret och den smala ledningen är kallare än den grova ledningen från evaporatorn så är det skarp indikation på att det är för lite gas i systemet, likaså om smala röret verkar väldigt varmt - i samma nivå som kondensorn - då håller gasen i röret på att kondensera sig i röret på väg till evaporaton och indikerar också nära gastomt.

Du får spana runt i stora biltillbehörsaffärerna och större mackar om man verka sälja köldmedier på sprejburk färdiga med adapter och en liten manometer för att fylla AC som man gör i USA. Bara att handla på dig då och följ dess fyllnings instruktioner. Leta efter produkter som liknar [LÄNK]

Brasilien kan dock vara ett land trots större fattigdom ändå kommit längre i miljötänkande än USA och dyliga medel inte fins att köpa fritt - det där får du kolla själv på plats. Det är inte säkert att det är så dyrt att få det uppfyllt av en kylnisse där då jag kan tänka mig att AC i bilar är väldigt vanligt där.

Om det är väldigt dyrt att få det uppfyllt så blir det att titta längre bak i tråden här och titta på kylspray och tryckuft på burk - läs resp märkes säkerhetsdatablad (hittas på Internet) först så att du ser att innehållet verkar vara så nära 100% HCF134a som möjligt utan andra iblandande ämnen som DME eller R152 (R152 kan gå till nöds då den var föreslagen som ersättare till R134a) - när man har lyckats komma över burkarna så är adaptern till påfyllningsnipplarna den största praktiska problemet...

Antal inlägg152 st
Postad/Inlagd2010-01-06 19:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
TDS 525 -93 e34 touring
Hej igen o tack for tipsen

Igar drog jag av remskivan for att hitta ett 38bg05s6dst2 lager som blev kvar pa kompressorhuset. Det sitter fastpressat invandigt pa kompressorhuset med en lasring utanfor. Problemet ar att magnetspolen sitter utvandigt sa jag kan inte komma at med en avdragare. Och magnetfan for jag ej loss???? . Kan den sitta nitad / skruvad under nagot lock, eller slipa lagret i sma bitar tills det lossnar?

En verkstad erbjod ett pris att fixa rubbet for 400 spann inklusive fyllning av systemet. Jag nappar nog pa det aven om det kanns som att man ger upp.
Meka bil har ar uppfriskande och starkande och man svettas ordentligt sa att kartongen jag ligger pa far jag byta var 30 min. Jag tar det som motion. Hemma var det tydligen 28 minus.

perantoniohansson           IP: ...[8.10.87]
Antal inlägg152 st
Postad/Inlagd2010-01-06 19:18
Anmäl svaretAnmäl svaret
TDS 525 -93 e34 touring
PS PS
Jag hittade nagot ni vill ha!!!!!!
En butik full av burkar med olika koldmedium.
Jag blev staende, draglande med kameran i hogsta hugg, da kom chefen.
Hans son studerar i Ekero visa det sig.
Ska jag ta upp bestallningar pa 134a R22, mp39 mm
Kolla pa
[LÄNK]

perantoniohansson           IP: ...[8.10.87]
Antal inlägg15.715 st
Postad/Inlagd2010-01-06 20:52
Anmäl svaretAnmäl svaret
328 iA Touring -13
Hmm 13kg R22 (F22?) skulle nog inte vara så populärt att komma dragandes med i tullen eller säkerhetskontrollen... Denna gas är sedan länga bannlyst i de flesta länder...
Allvarligt talat så är trycksatta system och AC-anläggningar inget att leka med, det kan sluta illa om man har lite otur. Fast moralen och kontrollen av dessa prylar är kanske inte så prioriterad i Brasilien?

FP           IP: ...[6.50.31]
Antal inlägg2.212 st
Postad/Inlagd2010-01-06 22:01
Anmäl svaretAnmäl svaret
750iA -92 Grå
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
520iA/T -99 Grön
400 för att fixa AC:n är väl ett klipp!

/Mats J           IP: ...[169.162]
Antal inlägg388 st
Postad/Inlagd2010-01-09 15:30
Anmäl svaretAnmäl svaret
för 400:- så är det inte så mycket att diskutera - men jag förstår att det är irriterande att inte kunnas slutföra det hela själv, lite som att behöva vända 15 meter från bergtoppen... men å andra sidan, kom ihåg vad som brast verktygsmässigt och kunskapsmässigt, så kanske det går bättre nästa gång på en annan bil.

nåväl till något helt annat - det har diskuterats tidigare i tråden om vakumpumpar och svårigheten att kontrollera om man har sugit tillräkligt hög vakum (dvs. mäta nivåer under 10 mBar) utan dyra mätinstrument när man evakuerar en AC-system, så gjorde jag i somras detta:

[LÄNK]

och med grejor som varenda en kan göra med biltema i närheten, en multimeter som kan mäta 30 mA med minst 2 decimaler upplösning och en reglerbar spänningskälla (1.40 eller 2.00 volt).

Tänkte göra om det vid tillfälle då jag numera har både bättre vakumpump och vakummätare som kan kontrollera vakumet, men det som är skrivet i länken ovan räcker fullt för dom behoven som är aktuella när man vakumtömmer en Bil-AC.

Antal inlägg388 st
Postad/Inlagd2010-06-17 00:02
Anmäl svaretAnmäl svaret
OK det verka som att biltema byter leverantör av sin förr så användbara kylspray och tryckluft på burk mot variant som har 20 -25% brännbart innehåll okänt vad än så länge. dom burkarna verka ha svart hatt/lock medans dom med 'rätt' blandning har inte någon hatt/lock alls mer än den lilla där man sedan trycker.

mao handla på er de gamla burkarna så fort som möjlig om det skall mekas AC och inte fixat annan R134a-källa.

Antal inlägg138 st
Postad/Inlagd2010-06-18 07:36
Anmäl svaretAnmäl svaret
M5 -00
528 -97
120d -08 (Hustruns)
Köpte 2 burkar Biltema kylspray i Botkyrka igår (av rätt sort). Såg en intressant kombination av vakuumpump och manometerställ här:
[LÄNK]
för 1295:- (kanske excl. moms). Pumpen ser väldigt lik Jula-pumpen. Kanske behöver man komplettera manometerstället med nipplar för R134, vet ej.

Har en ford focus där kompressorn inte startar men som kylde (halvdåligt) i fjol. Verkar som ett bra semesterprojekt att försöka lura igång.           IP: ...[8.88.81]
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 Första sidanFöregående sidaNästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2014 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 120 M-sport  -08
Pris: 125.000:-

BMW 320i cab  -88
Pris: 27.000:-

BMW 328i  -99
Pris: 26.000:-

BMW 523i  -97