AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ PocketPC ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Import ]

Hur ofta får man importera!?

Visad 9.615 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg1.784st
Postad/Inlagd2007-08-29 10:01
Anmäl hela inlägget/tråden till moderator Anmäl inlägget
Frågan lyder enligt ovan; hur ofra får man som privatperson, importera..? Jag vet att ftg inte har några begränsningar, men jag har för mig att det finns vissa restriktionerna för privatpersoner..? Var 6:e eller var 12:e månad någonting?

Kan vara bra att veta inför min kommande importresa...=)

Oerhört tacksam för svar!

Mvh Anton

"If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blue and white..?"           IP: ...[.160.14]
Antal inlägg3.024 st
Postad/Inlagd2007-08-29 11:25
Anmäl svaret Anmäl svaret
Är det inte en bil per 12e månad som privatperson?

// M.V.H. Daniel
          IP: ...[252.204]
Antal inlägg1.784 st
Postad/Inlagd2007-08-29 13:34
Jo, jag har också för mig det - men på vägverkets sida kan jag inte hitta någon uppgift som bekräftar det... Antingen är det väl var 6:e eller var 12:e månad..?

"If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blue and white..?"           IP: ...[.160.14]
Antal inlägg3.048 st
Postad/Inlagd2007-08-29 14:05
Äger följande bilarÄger följande bilar:
325i Touring 2009
Ska du importera en bil på "normalt" sätt från EU finns det inga begränsningar för hur ofta du får importera en bil.           IP: ...[.40.211]
Antal inlägg7.509 st
Postad/Inlagd2007-08-29 19:52
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det finns ingen begränsning bortsett från om du vill importera bilen för "eget bruk", då måste du vänta 12 månader mellan bilarna.

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

IP: ...[.137.94]
Antal inlägg10.832 st
Postad/Inlagd2007-08-29 22:58
550iAM Touring -08
Golf GTI DSG -06
Vem har till uppgift att kontrollera detta? Själv har jag importerat två bilar med 7 månaders mellanrum. Har dock inte sålt någon av dom än.

Om du däremot som importerar bilar regelbundet, kör ett kort tag och sedan säljer och importerar en ny så finns i alla fall risken att skattemyndigheten kollar upp dig då dom kan misstänka att det är en affärsverksamhet du sysslar med.

___
//Ulf
          IP: ...[.13.172]
Antal inlägg7.229 st
Postad/Inlagd2007-08-29 23:18
E34 540i/6 Nürburgring #768/797 Arktissilber-96
E34 540iM/6 #774/797 Cosmosschwarz-96
E34 540iM/6 #410/797 Arktissilber-95
Jag har tagit in följande under senaste 12mån;

Dec-06/reggad jan-07
Apr-07
Maj-07/reggad jun-07

Jag äger alla tre fortfarande, självklart handlar det om 540i/6 E34, den senaste behåller jag för gott=)

Det är alltså bara att plocka in hur många du vill från EU, Ulf har dock helt rätt om skattemyndigheten.

Stephan           IP: ...[.230.75]
Antal inlägg7.509 st
Postad/Inlagd2007-08-30 08:04
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Programmer: Det kontrolleras automatiskt på Bilprovningen vid registreringsbesiktningen. Väljer man "eget bruk" som typ av import spärrar datorn automatiskt om en bil registrerats för "eget bruk" på samma personnummer de senaste 12 månaderna.

Jeppe

IP: ...[.56.129]
Antal inlägg1.300 st
Postad/Inlagd2007-08-30 10:31
Importföreget bruk är normalt för bilar utanför EU som inte är Eu-helbilsgodkända eller liknande. Dom registreras med en massa undantag för att du skall slippa bygga om bilen helt. Dessa får du då bara ta hem en var 12:e månad och egentligen tror jag att regelverket dessutom säger att man inte får sälja den inom 12 månader

EU-bilar finns inga begränsningar på hur många man får ta in och det finns heller inga begränsningar på hur många man får äga samtidigt eller per år.

DOCK!!! Du får enligt skatteverket inte sälja en enda bil med vinstintresse utan att redovisa detta som näringsverksamhet

Och ju fler du äger desto större risk finns att skatteverket granskar dig och kräver att du visar alla papper och kvitton för att bedömma ev vinst eller inte och därigenom skatt och straffavgift. Kan du inte visa att du inte tjänat något på bilen eller saknar kvitton sköntaxeras du efter deras mallar och beräkningar !!!!

IP: ...[.192.10]
Antal inlägg10.832 st
Postad/Inlagd2007-08-30 11:41
550iAM Touring -08
Golf GTI DSG -06
Jesperado: jag vet att du oftast har full koll på detta område men att man skulle bli spärrad som du skriver inser du säkert själv att det inte kan stämma, om det inte är något som är infört nyligen.

Hur många finns det inte här på forumet som importerar oftare än var 12:e månad...Visst kan man låta frun eller någon annan stå som importör men då hade detta garanterat diskuterats tidigare i någon tråd. Ett bra exempel är ju vår egen Importredaktör Johan som under alla år jag varit på detta forum ständigt tagit hem bilar.

Låter mer logiskt som Tallviking beskriver. Dessutom låter en 12-månaders regel för import från EU-land vara något som strider mot den fria handeln inom EU och sånt brukar dom inte gilla i Bryssel...

___
//Ulf
          IP: ...[.194.26]
Antal inlägg7.509 st
Postad/Inlagd2007-08-30 12:35
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Programmer: Det gäller som sagt import för eget bruk, annars finns ingen begränsning. Begär kunden att få den registrerad som import för eget bruk varnar datorn om en bil registrerats för eget bruk de senaste tolv månaderna på samma personnummer, då får man antingen ta den som ospecifierad import eller registrera den på någon annan. Det är alltså inte tekniskt möjligt att registrera en bil för eget bruk oftare än så...

Jeppe

IP: ...[.56.129]
Antal inlägg1.773 st
Postad/Inlagd2007-08-30 12:51
E60 530i 2004
Jeppe: Du skriver att "datorn" varnar. Det behöver inte betyda att det inte är tillåtet. Om ni nu råkar ha en spärrfunktion så kan det ju lika gärna betyda att ni har en felaktig (eller otillräcklig) funktion i ert system. Det här bör du följa upp inom ramen för ditt arbete.

Jag har mycket svårt att se varför det inte skulle vara tillåtet, vad är problemet? Om jag vill importera 28 bilar för eget bruk så är det min fulla rätt. Om det finns ett hinder mot detta så undrar jag om det inte står i strid med den fria rörlighet som är ett grundelement i EG-rätten.

IP: ...[7.189.8]
Antal inlägg3.048 st
Postad/Inlagd2007-08-30 13:10
325i Touring 2009
Saxat från vv :

Import för eget bruk (och det inte är fråga om flyttsak)
Om du importerar ett fordon för eget bruk, kan fordonet få lindrigare bestämmelser vid den senare registreringsbesiktningen (av bland annat krocktest).

För att få tillämpa dessa bestämmelser

* ska fordonet vara infört av en person bosatt i Sverige,
* får du importera endast ett fordon inom en 12-månadersperiod.

Företag kan inte tillämpa dessa lättnader. Mer information kan du få från Vägverket eller Bilprovningen.

Frågan om eget bruk prövas av Vägverket i samband med anmälan om registrering från Tullverket.           IP: ...[.40.211]
Antal inlägg1.773 st
Postad/Inlagd2007-08-30 13:17
E60 530i 2004
Det här är märkligt.

Tolvmånadersregeln finns i Vägverkets egna regelverk. Det finns angivet i anslutning till ett undantag kopplat till fordonets beskaffenhet och utrustning. Kort sagt så behöver en bil i vissa fall inte ha all den utrustning som svenska regler föreskriver. Ett av undantagen gäller import för eget bruk och i anslutning till detta ges en definition av vad som skall anses utgöra ”eget bruk” (se även GE:s svar ovan även om den exakta skrivningen framgår av VVFS 2003:25).

Det märkliga är att det även finns en kommentar i anslutning till definitionen. Det står att: ”Fordonet är inte importerat för eget bruk om ägaren under de senaste tolv månaderna erhållit beslut om undantag för ett annat fordon.”

Jag har svårt att se syftet med denna regel. Varför har den tillkommit? Spontant så begränsas ju den fria rörligheten. Detta är ju oerhört intressant. Bara för att VV har skrivit detta i en av sina författningar så behöver det inte vara rätt. De har ju gjort fel förr. Någon som vet mer?           IP: ...[7.189.8]
Antal inlägg10.832 st
Postad/Inlagd2007-08-30 14:54
550iAM Touring -08
Golf GTI DSG -06
Och vad är då skillnaden på import för eget bruk och ospecificerad import?

Jag själv och många andra har ju fått igenom två eller fler bilar under en 12-månaders period och själv fick jag ingen kommentar i samband med den andra bilen som tydde på att någon spärr slog på. Stationen i fråga (Gunnesbo) är väl dessutom Jesperados hemmaplan eller åtminstonde i närheten ;)

Ska kolla i mina papper hemma om det står något om eget bruk eller liknande.

I GE's inlägg står det längst ner "Frågan om eget bruk prövas av Vägverket i samband med anmälan om registrering från Tullverket."
Varför är Tullverket inblandat i en import från ett EU-land? Är det inte så att "Import för eget bruk" tillämpas för import från ett icke EU-land medan import från EU-land inte behöver denna etikett för att få en lindrigare bedömning då man istället kan åberopa det typintyg som finns inom EU?

___
//Ulf
Antal inlägg1.773 st
Postad/Inlagd2007-08-30 15:18
E60 530i 2004
Bra Ulf, ser fram mer information!

Är också nyfiken på skillnaden mellan import för eget bruk och ospecificerad import (om det nu är rätt terminologi). Betyder det i så fall att man kan importera flera bilar, men bara en (1) för eget bruk under en tolvmånadersperiod? Och i så fall är det bara bilen för "eget bruk" som omfattas av undantaget?

Nej, detta blir vara mer och mer märkligt.           IP: ...[7.189.9]
Antal inlägg10.832 st
Postad/Inlagd2007-08-30 16:21
550iAM Touring -08
Golf GTI DSG -06
Letade lite på Blocket bland begagnade Corvette. En del av dessa är ju importerade från USA...Hittade en med regnr XZX937 som är en "misstänkt" USA-import och slår man på vv's sida och sedan väljer "Tilläggsinformation så står följande:

F99B IMPORTERATS FÖR EGET BRUK
T13K DATUM DÅ FORDONET UPPSKATTATS HA TAGITS I BRUK
FÖRSTA GÅNGEN, 20040101
T31SA BIL MED REGLERAD TREVÄGSKATALYSATOR. BILEN SKA UPPFYLLA
TOMGÅNGSKRAVEN FÖR PERSONBIL ENLIGT A40 PUNKT 2.15.3.
...

På min egen 530 så ser det ut så här:
T13J DATUM DÅ FORDONET HAR TAGITS I BRUK FÖRSTA GÅNGEN, 20010904
T14D FORDONET TIDIGARE TAGET I BRUK MED STÖD AV EG-TYPGODK I STAT
INOM EUROPEISKA EKONOMISKA SAMARBETSOMRÅDET(EES).FORDONET SKA
EFTER NATIONELLT GODK FORTFARANDE BETRAKTAS SOM EG-TYPGODK MED
NR: E1*98/14*0028 .
T31W AVGASKONTROLLSPECIFIKATION 91/441/EEG
...

Det bekräftar ju Tallvikings och min egen teori ovan att begreppet "Import för eget bruk" inte används för import från EU-länder.

Det Jesperado skriver är alltså inte fel men då det inte gavs en tydlig förklaring på när "Import för eget bruk" är tillämpbart så blev det bara ännu rörigare och vv's paragrafer ovan är ju inte direkt glasklara...

Finns det någon anledning till att välja "Import för eget bruk" när man importerar från en EU-land om bilen är EU-helbilsgodkänd?

___
//Ulf
Antal inlägg1.773 st
Postad/Inlagd2007-08-30 16:24
E60 530i 2004
Precis! (syftar på Ulfs sista stycke)           IP: ...[7.189.8]
Antal inlägg7.509 st
Postad/Inlagd2007-08-30 17:47
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Import för eget bruk blir det bara om den som inställer bilen till registreringsbesiktningen begär det. Fördelen att registrera den för eget bruk är att det finns vissa dispenser gällande t.ex. belysning och bilbälten. Då vi i regel har samma utrustning inom EU är det ingen mening att ta en bil som ändå uppfyller våra svenska krav som eget bruk, utan det tillämpas på import från land utanför EU (t.ex. USA där de har andra typer av belysning och bilbälten).

Begränsningen är som sagt att man inte får registrera mer än en bil var tolfte månad för eget bruk. Tanken är att om man importerar en bil för att använda den själv kan man ha överseende med att den inte fullt ut uppfyller alla krav som normalt ställs i Sverige, och det anses orimligt att man tar in mer än en bil om året med avsikt att använda den själv, därav begränsningen (som finns och inte är en bugg i Bilprovningens dator ;))

Det är alltså tillåtet att privatimportera och registrera så många bilar man önskar, men bara en om året för eget bruk. Detta för att inte företag, yrkesmässiga importörer eller andra som importerar för att tjäna pengar ska kunna utnyttja dispenserna som bygger på att man ska använda bilen själv. Det är alltås inte så att man inkräktar på den fria rörligheten på marknaden, utan snarare tvärtom att det underlättar för de som vill importera en bil man själv ska använda.

Jeppe

IP: ...[.137.94]
Antal inlägg1.300 st
Postad/Inlagd2007-08-31 09:10
Jesperado: Helt korrekt enligt dom lagar och regler jag studerat själv också

Ibland kan det hända att en bil man importerat från ett annat EU-land endast kan registreras i Sverige under kategorin "Eget Bruk" istället för normalt under kategorin "Annat ändamål"

Min kollega råkade ut för det när han tog hem en Volvo V70 från belgien som från början sålts som ny i USA och exporterats till Belgien

Eftersom den ej hade EU-märkta säkerhetsbälten och strålkastare utan motsvarande amerikanska märkningar var han tvungen att ta den som "Eget Bruk" för att slippa bygga om den innan registrering. Inga problem för honom i och med att han skall ha den några år och det innebär bara att han fick skriva på en försäkran att han var införstådd med dom regler som styr "Eget bruk"
Där i dom reglerna står just bl.a att han inte får ta in mer än en om året.

Saknas vissa handlingar som CoC-certifikat på t.ex en amerikansk bil från ett EU-land kan alltså "Eget bruk" krävas för att slippa skaffa fram papper och annat

Tar du in en EU-certifierad helbilsgodkänd bil under "Annat ändamål" finns inga som helst begränsningar på antal eller liknande. Då är det bara skattemyndigheten som kan ha något emot dina importer

Passa er dock vid import från annat EU-land av bil som från början sålts utanför EU eftersom dom ha blivit godkända i det EU-landet på nationella undantagsregler som inte automatisk är samma i Sverige och ni kan i värsta fall råka ut för att tvingas bygga om bilen eller ännu värre inte ens kunna registrera in den i Sverige. Ett exempel på detta är när amerikanska militärer tjänstgörande i Tyskland tar sin taxfree-cars från USA med USA-specar till Tyskland under tjänstgöring och sedan säljer dom i Tyskland som begagnade innan dom avslutar sin tjänst. Då registreras dom in i Tyskland med brief och allt
Utan att behöva byggas om i belysning etc men en sådan bil kommer ej in i Sverige utan ombyggnad

IP: ...[.192.10]
Antal inlägg1.749 st
Postad/Inlagd2007-09-01 21:05
jag köpte min senaste bil (porsche) från usa och tog in den som "eget bruk". slapp därför fixa en massa intyg som annars hade varit nödvändiga, exempelvis bromsintyg mm som kostar en massa pengar. det enda som jag var tvungen o fixa var bullerintyg som kostade några tusenlappar

står såhär under "tilläggsinformation" för min bil:
F99B IMPORTERATS FÖR EGET BRUK
T13K DATUM DÅ FORDONET UPPSKATTATS HA TAGITS I BRUK
FÖRSTA GÅNGEN, 20020101
T31SC BIL GODKÄND ENLIGT USA-KRAV. BENSINDRIVEN BIL SKALL UPPFYLLA
TOMGÅNGSKRAVEN FÖR PERSONBIL ENLIGT A40 PUNKT 2.15.3,
DIESELDRIVEN BIL SKALL UPPFYLLA KRAV PÅ RÖKTÄTHET (OPACITET)
OCH KÖLDSTARTANORDNING.
T31F FORDONET OMFATTAS INTE AV TILLVERKARENS AVGASRELATERADE
SÄRSKILDA ÅTAGANDEN OCH INTE AV TILLVERKARENS ANSVAR FÖR
AVGASRENINGENS HÅLLBARHET ENLIGT A60-REGULATION.
T65C FORDONET ÄR ENLIGT UPPGIFT FÖRSETT MED KROCKKUDDE MONTERAD I
INSTRUMENTPANELEN FRAMFÖR FRÄMRE PASSAGERARPLATS.
DÄCKDIMENSION FRAM 225/40R18
          IP: ...[9.66.83]
Sida: 1 2 3 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2014 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 320  -92
Pris: 40.000:-

BMW 530iA  -04
Pris: 70.000:-

BMW 528iA Touring  -99
Pris: 19.000:-

BMW 530i  -01