AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ PocketPC ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

död kupefläkt, INTE effektsteget :(

Visad 5.846 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg511st
Postad/Inlagd2007-07-22 20:16
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 530d -02
då var det min tur, fläkten har slutat funka och regnet gör att det bara immar igen hela tiden :(

glad som en bäver, efter att ha läst på forumet, stack jag iväg till bmw-handlaren och köpte ett nytt effektslutsteg. det ÄR alltid det som går sönder och det var ju förhållandevis billigt dessutom.

hem på uppfarten och väck med handskfacket.. efter några helvete och en rad med satan så var det bytt. på med tändningen och.... INGET!
fortfarande helt död.
instrumentet funkar och ändrar upp o ner o alltdetdär, men fläkten snurrar inte nåt.
har känt in i ett ventilationshål och den går att snurra för hand, så den är inte skuren eller liknande.

FINNS det någon som har fler ideér? kan det sitta någon säkring som har gått i samband med att den första gick sönder? vart sitter den isåfall??
har hittat något om ev säkring 75/76, men hittar inte vart fanken dom sitter.. har letet mig blå i ansiktet vid säkringspanelen under brädan, sitter dom där så måste jag nog opereras för starr eller liknande??

mvh Danne / desperat           IP: ...[236.119]
Antal inlägg21 st
Postad/Inlagd2007-07-22 21:30
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530dA Touring -02
Z3 2,8 -00
Kolen i fläktmotorn kan vara slut.
Precis bytat mina på en 520i -94
kostnad 40 spänn.           IP: ...[144.110]
Antal inlägg511 st
Postad/Inlagd2007-07-22 21:31
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 530d -02
jobbigt bara att man måste riva hela brädan för o komma åt på E39 :(

///Danne           IP: ...[236.119]
Antal inlägg21 st
Postad/Inlagd2007-07-22 21:38
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530dA Touring -02
Z3 2,8 -00
Mmmm.... bra mycket lättare på en E34.
2 timmar totalt.
Nyligen ägare till E39 så har ej erfarenhet.           IP: ...[144.110]
Antal inlägg15.803 st
Postad/Inlagd2007-07-22 22:56
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
328 iA Touring -13
Säkring 76 (40A) matar flekten via effektsteget. Sitter under handskfacket tillsammans med säkring 75 (kondensorfläkt) och några reläer. Om säkringen har bränts av så bör man kolla upp orsaken.
Kolen bör inte vara slut på en -02, men det finns en liten risk för att det är styrenheten (klimapanelen) som orsakar problemet, trots att den indikerar rätt osv.

FP           IP: ...[5.96.24]
Antal inlägg511 st
Postad/Inlagd2007-07-22 22:58
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 530d -02
tack Folke.. det råkar inte vara så att någon har en bild på exakt var denna säkring sitter?

jag har letat mig smurfblå i ansiktet (liggande på knä med mobilen som ficklampa utan o hitta det

///Danne           IP: ...[236.119]
Antal inlägg511 st
Postad/Inlagd2007-07-22 22:59
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 530d -02
kom på en sak till förresten, både det nya och det gamla effektsteget blir varma som tusan...

ska det vara så? tecken på att dom funkar? inte funkar?

///Danne           IP: ...[236.119]
Antal inlägg511 st
Postad/Inlagd2007-07-22 23:28
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 530d -02
ok, hittat dom!

måste vara en riktig sadist på fabriken som monterat dom där.. bakom en metallplåt med säkringarna uppåt, var tvungen o ta bort dom för o se och sen skulle man vika in handen 180grader uppåt för o trycka tillbaka dom igen.. inte lätt men det gick.

tyvärr var dom hela båda två :( så då lutar väl det mesta åt att det är styrenheten (klimapanelen) som har lämnat in?

vad kostar en sån i dagsläget? måste väl finnas begagnade?

någon som känner för o låna ut sin i 5 minuter för o kolla om det funkar kanske? bor i småland men bara regnet slutar så är 20 mil ingenting (dvs malmö-kalmar-göteborg-motala...)

///Danne           IP: ...[236.119]
Antal inlägg15.803 st
Postad/Inlagd2007-07-23 06:05
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
328 iA Touring -13
Om effektsteget blir varmt så går det ström genom och fram till fläkten, steget och styrningen är förmodligen hela. Då återstår bara fastkärvad fläktmotor men skrev du inte att den snurrade lätt?
Kan man verkligen komma åt och snurra på den, igenom spjäll osv?

FP           IP: ...[5.96.24]
Antal inlägg511 st
Postad/Inlagd2007-07-23 08:44
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 530d -02
jag petade med en lång mejsel upp bredvid där fläktmotståndet sitter.. det är nog bara fläkten man kommer åt o inte motorn, den snurrade iallafall fast jag vet ju inte hur lätt den ska snurra?
om den ska snurra typ så lätt att om man petar till den så snurrar den flera varv? för det gjorde den inte utan jag kände bara så den inte skurit.

kan det trots allt vara kolen? känns osannolikt på en så pass ny bil som ifsig gått 14000

///Danne           IP: ...[236.119]
Antal inlägg241 st
Postad/Inlagd2007-07-23 09:19
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520 iT -94
Inte för jag vet om det hjälper så mycket men en arbetskollega till mig har exakt samma fel på sin e39.. fläkten går tungt och startar endast om man petar igång den... tror hans har gått runt 9000 mil.

Janne           IP: ...[134.253]
Antal inlägg6.113 st
Postad/Inlagd2007-07-23 14:10
Anmäl svaretAnmäl svaret
Läste någonstans här på forumet om något som hade samma problem.
Smörjde fläkten sedan fungerade den utmärkt.

Om det kommer fram ström till fläkten men den ej kan gå runt så finns det en risk för att fläkten haverar om den ej gjort det innan.

Det är väl normalt att flältmotståndet blir varmt, på e39 sitter det stora flänsar för just kylning.
Det är ju som sagt ett effektsteg och ej ett motstånd som i e34.

ta bilen till bmw om du inte orkar riva så dom får koppla in datorn till bilen, kanske hittar dom nåt.           IP: ...[182.204]
Antal inlägg11 st
Postad/Inlagd2007-07-23 16:11
Anmäl svaretAnmäl svaret
Har just haft in bilen på verkstaden med samma symptom, dvs kupéfläkten fungerar inte alls. Det visade sig vara fläktmotorn som måste bytas. Jag har en E39 -02. Fläktmotor + jobb = 4100:- (svettigt). Men inte lika svettigt som det är att sitta i bilen utan att fläkten funkar. :-)


          IP: ...[176.194]
Antal inlägg25 st
Postad/Inlagd2007-07-23 19:34
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520iA Touring -02
518i -90
Har precis bytt effekt steg efter att fläkten stendog. fungerade perfekt i 2 veckor, nu är den död igen! 800 spänn åt H....e
börjar tycka att konstruktionen är svag.

Hasse           IP: ...[3.182.7]
Antal inlägg511 st
Postad/Inlagd2007-07-23 20:31
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 530d -02
kan rapportera att det INTE är kul o försöka komma åt o byta fläkt själv :( fan vad saker dom lyckats trycka in under brädan..

delvis nedrivet nu iallafall, resten en annan dag.. ihopsättning lär göra att min bil aldrig blir sig lik och troligen resultera i en annons med överblivna delar ;)
4100:- lät som ett pris jag gladeligen skulle betala, jag fick prisuppgift av BMW på 4800:- + moms bara på arbetet.. sen tillkommer fläkten på ca 2000:-

///Danne som helt plötsligt inte bryr sig om att det regnar på semestern           IP: ...[236.119]
Antal inlägg15.803 st
Postad/Inlagd2007-07-23 21:33
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
328 iA Touring -13
Danne: Det lutar ju åt fel eller halvkortis inne i motorn då. Kolen kan rent teoretiskt vara slut men motorn börjar inte dra hög ström för det. Den skall gå att snurra som du beskriver, och även om den är lite trög så är den så pass kraftig att den orkar med detta lilla motstånd. Svårt att gradera med ord vad som är "lite trögt" men motorn kan säkert utveckla 1/3 hk vid behov så den orkar en hel del. Helt kärva lager osv drar den dock inte igång, möjligen med hjälp.

FP           IP: ...[5.96.24]
Antal inlägg511 st
Postad/Inlagd2007-07-26 23:14
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 530d -02
det var något emd motorn till fläkten som var kass.. gick trögt som fan och med lite hjälp snurrar den igång.. men med allt det arbetet så vem vågar chansa på o sätta tillbaka den igen??

inte jag iallafall, ny fläkt från BMW = 1500 någonting

///Danne           IP: ...[236.119]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2014 AutoPower.se


















PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 320d GT xDrive  -13
Pris: 337.000:-

BMW M535i  -86
Pris: 22.000:-

BMW 735  -87
Pris: 16.000:-

BMW 335i  -09
Pris: 235.000:-

BMW 525 D F10  -10
Pris: 227.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen