Motor Nord AB
AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ PocketPC ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 3-Serien ]

Tips för er med AC som börjar ge upp

Visad 3.367 gånger
Besvara
Sida: 1 2 AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg80st
Postad/Inlagd2007-06-27 01:26
Anmäl hela inlägget/tråden till moderator Anmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
325iC -94
Det här funkade så bra att jag måste skriva en snutt även om det inte är en fråga direkt...

Jag noterade att min AC började kyla mindre och mindre för varje år. Man hörde att kompressorn körde och det kom marginellt med kyla. Detta talade för att kylvätskan evaporerat långsamt och att det antagligen inte är några direkta hål i systemet, isåfall skulle allt pyst ut.

Så jag köpte en flaska R134a AC-refill via en snubbe på ebay i england för ett par hundralappar. Kopplade in flarran och gasade i lite i kanske 25 sekunder, sen kom det skön iskall luft ur ventilationsutblåsen igen! :)

Bara tips om nån har liknande problem. Men är AC'n helt död, kompressorn startar inte ens etc, så är chanserna att det är nåt annat fel ganska höga och då hjälper det såklart inte att peta i lite kylvätska.
          IP: ...[.31.214]
Antal inlägg280 st
Postad/Inlagd2007-06-27 01:35
Anmäl svaret Anmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
328 -96 4d Buffelläder.
Vart/hur fyllde du på?           IP: ...[.16.187]
Antal inlägg380 st
Postad/Inlagd2007-06-27 10:40
Anmäl svaret Anmäl svaret
Det låter klockrent, men hur lyckades du? Skruvade du fast flaskan på "uttaget"? Körde du på båda? Hur svårt va det?

Hur mkt kostar en vanlig tömning och påfyllning på verkstad? Jag funderar iaf på att fixa min med, kanske är detta ett billigare alternativ?

På min E36a fyller man iaf på på 2 ställe, höger i motorrummet, en nära grillen och en närmare kupén.



          IP: ...[9.90.31]
Antal inlägg278 st
Postad/Inlagd2007-06-27 13:26
Anmäl svaret Anmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
E36 323 Ci -96
Bimmerkid: Visst är det konstigt? Man vet ju inte var man ska fylla på ACn.
Skulle gissa att det är den precis ovanför kompressorn.           IP: ...[.38.255]
Antal inlägg168 st
Postad/Inlagd2007-06-27 17:58
Anmäl svaret Anmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
525iA M-sport Touring -03
Man behöver inte tömma om det fortfarande finns tryck i systemet. Hade samma problem me min förra bil. Den började kyla mindre hela tiden. Har en kund som jobbar me ac, han fyllde på den för en 5-hundring. Han sa att d säkert va nåt litet hål nånstans. Körde 2 år till utan att d blev sämre...           IP: ...[129.174]
Antal inlägg80 st
Postad/Inlagd2007-06-27 23:47
Anmäl svaret Anmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
325iC -94
Det finns två portar i systemet, en lågtrycksport och en högtrycksport. Kompressorn pressar ihop gasen till högt tryck, det är högtrycksdelen. Sen sänks trycket kraftigt när den passerar evaporatorn inne i bilens ventilationssystem, och suger åt sig värme. Efter detta kallas det för lågtrycksdelen. Det är där man fyller på.

Man "kan inte göra fel", för det är två olika utformningar på ventilerna för låg och högtryck, och de är standardiserade för R134a-gas system, så ett påfyllnadskit har en slang som bara kan skruvas fast på rätt ställe. Det är inte märkesspecifikt heller.

Kittet jag använde består av en slang med tryckmätare, den slangen kan man koppla in för sig, för att kolla trycket. Vill man fylla på, så skruvar man fast andra änden på slangen i en "sprayburk" och så skakar man den och trycker av medan bilen kör tomgång med AC'n på fullt blås igång. Då kommer kompressorn suga in den nya gasen och ladda med.

Om det fortfarande finns gas och kyleffekt kvar i systemet, så är det inte säkert att man behöver tömma det. Tömningen gör man för att säkerställa att det inte kommit in fukt o skit o mög i systemet t.ex. om man har feta hål i det, vilket skulle leda till att det blir tomt. Om man i en sån situation tätar upp det och fyller på igen utan att pumpa vakum i det först, så kan fukten inne i systemet förstöra saker tydligen.

Problemet är att de där påfyllnadskitten inte säljes i sverige. Man kan köpa dem i england och i USA. Sök på ebay.co.uk efter "R134a" så hittar man en massa sånt, de kostar runt 25 pund plus frakt.

Kolla på www.id-usa.com där finns videos t.o.m. om hur man gör!

[LÄNK]

          IP: ...[.31.223]
Antal inlägg8.879 st
Postad/Inlagd2007-06-28 09:06
Anmäl svaret Anmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
A6 avant quattro 1.8t
Billigare att köpa från USA då dollarkursen är låg, denna handlare har jag fullständigt förtroende för: [LÄNK] [LÄNK] [LÄNK] [LÄNK] [LÄNK]

Om man ska fylla själv är 2 tryckmätare oumbärliga, här en för lågtrycksanslutning med påfyllning som är ett måste: [LÄNK] [LÄNK]

och här en för både hög och lågtryckssidan, använder den dock enbart på högtryckssidan för exaktare fyllnadskontroll med medföljande adapter: [LÄNK]

Mvh           IP: ...[2.177.1]
Antal inlägg2.142 st
Postad/Inlagd2007-06-28 09:56
Anmäl svaret Anmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520dAM F10 -11
Var inne med min bil igår och ett tips är att det ofta är kondensorn som ger upp. Tydligen är kopplingarna ofta den svaga länken där en del är av stål och en annan av aluminium. Detta gäller de flesta bilar och märken enligt Expertkyl i Göteborg. Jag fyllde upp min bil och skall köra mycket i en vecka för att med säkerhet veta att det är kondensorn.

Annars verkar refillen med R134 onekligen intressant, men det är ju bara en nödlösning.
          IP: ...[2.177.1]
Antal inlägg578 st
Postad/Inlagd2007-06-28 12:38
Anmäl svaret Anmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
325i -93
525i -89 TURBO
335i -89
525/M5 3,8 -92
320d -01
330xd -03
330xd -04
nödlösning?, alla har generellt ett läckage på 5% per år, så om låt säga 5år när det läkt ur lite vore det ju kanon att bara fylla på lite.

bara för gasen försvinner är inget trsigt.           IP: ...[2.177.1]
Antal inlägg2.142 st
Postad/Inlagd2007-06-28 22:41
Anmäl svaret Anmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520dAM F10 -11
ja okej, det har du rätt i           IP: ...[2.177.1]
Antal inlägg26 st
Postad/Inlagd2007-07-11 16:54
Anmäl svaret Anmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Bmw 120d M-sport 2008
var och provtryckte systemet idag för 600kr, det var tätt.

beställde nu en flaska R134a AC-refill från usa.
ska bli riktigt kul att se om det fungerar.
det ska sitta en tryckmätare på slangen till flaskan.
någon som vet hur mycket man ska trycka i?

mvh fredrik           IP: ...[222.185]
Antal inlägg278 st
Postad/Inlagd2007-07-11 17:03
Anmäl svaret Anmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
E36 323 Ci -96
Står säkert på instuktionerna. Hör av dig när du fyllt på. Tänkte göra det med.           IP: ...[.38.255]
Antal inlägg1.620 st
Postad/Inlagd2007-07-11 19:40
Anmäl svaret Anmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Ford Focus -11 2.0 TDCi, PowerShift
Jag har en sådan här burk i garaget, med tryckmätare och slang - "Made in the USA". Instruktionerna som följer med är bra. Hjälper fint.

Mvh Björn           IP: ...[.37.193]
Antal inlägg92 st
Postad/Inlagd2007-08-10 12:21
Anmäl svaret Anmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
E61 525d Touring LCI -07
Behöver också fulla mitt ac-system som börjar bli tomt. Funderar på en sån här flaska:

[LÄNK]

Funkar denna? räcker den till ett nästan tomt system?           IP: ...[7.35.20]
Antal inlägg1.145 st
Postad/Inlagd2007-08-10 12:47
Anmäl svaret Anmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
325i cabrio -94
325i touring -02
Bara jag som reagerar på att man ska vara ackrediterad för att hantera kylmedium som dessa. De är inte särskilt miljövänliga (skilj på hälsovådliga och miljövänliga här) och ska därför hanteras av proffs anser jag.

Jag fick min AC påfylld och provad (spårgas som syns i UVljus) för två år sedan och det kostade en dryg tusenlapp för arbete och matrial med kvitto och inkl en fri efterkontroll med UVljus.

/Patrik, som gärna låter proffs göra jobbet när det inte är dyrare än så



/Patrik, 325i cabrio -94, BMW CS 4096

[LÄNK]           IP: ...[7.142.7]
Antal inlägg13 st
Postad/Inlagd2007-08-10 21:18
Anmäl svaret Anmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
325i -92
Min ac fungerade inte när jag köpte bilen och jag hadde väl inte allt för höga förväntningar att få igång den billigt. Fick den provtryckt och det visade sig att den var tät, vacuumsug o fyllning inkl provtryckning kostade mig 1500 kr. Nu är det kallt!           IP: ...[1.192.3]
Antal inlägg476 st
Postad/Inlagd2007-08-10 22:42
Anmäl svaret Anmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
523i -96
525i -92
Amazon -65
Jag håller med både 325cabrio & 325i92.
Om du lämnar in bilen på en ackrediterad firma får du 12 månaders garanti på alla delar i din ac-anläggning utom elektronikdelen. (AC Bilkylare Borlänge).           IP: ...[224.162]
Antal inlägg26 st
Postad/Inlagd2007-08-11 00:07
Anmäl svaret Anmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Bmw 120d M-sport 2008
fyllde min AC på 325an för ett par veckor sedan med ebay prylarna, funkar perfekt.

helt idiotsäkert är det.

          IP: ...[222.185]
Antal inlägg4 st
Postad/Inlagd2007-08-23 22:44
Anmäl svaret Anmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
330xi Touring 2002
Vet ni vilket tryck det skall vara i AC:n??

          IP: ...[.20.178]
Antal inlägg4 st
Postad/Inlagd2007-08-23 22:47
Anmäl svaret Anmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
330xi Touring 2002
Jag har bytat kompressor och tryckvakt, men det verkar läcka från rören eller något där rörern går in i torpedväggen. Har ni en anning?? Om det är fel på expansions ventilen så läcker det väl inte, eller??

          IP: ...[.20.178]
Antal inlägg3 st
Postad/Inlagd2007-08-24 19:13
Anmäl svaret Anmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
325 -92
Hur tusan beställde ni? Om jag försöker bli medlem på ebay och väljer att jag bor i sverige så blir jag skickad till tradera.com och där finns ingen ac gas.           IP: ...[.104.11]
Sida: 1 2 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2014 AutoPower.se













PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW Alpina B10 Bi-Turbo  -92
Pris: 162.000:-

BMW 328  -99
Pris: 99.000:-

BMW Alpina B12 5.7  -96
Pris: 100.000:-

BMW M3  -02
Pris: 165.000:-

BMW 328  -90
Pris: 52.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen