Schmiedmann
AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ PocketPC ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 3-Serien ]

brustna bakfjädrar...=(

Visad 3.208 gånger
Besvara
Sida: 1 2 AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg4st
Postad/Inlagd2007-04-19 08:40
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
325i touring -02
undrar om de e nån som vet varför bakfjädrarna går av på min å farsans
325:a touring -02??
Nu när farsan bytte till sommar däck ,så märkte han att båda fjädrarna bak var av,i dom översta ringarna. så när jag bytte på min så kollade jag om de var lika på min. fick se att den vänstra bak var av i den nedersta ringen. =(
Undrar nu om de e nån som vet om de är en sjukdom touringen har ,eller vad de kan vara???

mvh jan

          IP: ...[5.242.8]
Antal inlägg940 st
Postad/Inlagd2007-04-19 08:54
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
325i Coupé -94
528i Touring -97
Jag tror det är vanligt på många av bmw´s bilar. Utformningen på fjädern gör väl att den blir känslig. Jag byte fjädrarna på min gamla E36:a i vintras då ena bakfjädern hade gått av.           IP: ...[8.27.40]
Antal inlägg605 st
Postad/Inlagd2007-04-19 09:10
Anmäl svaretAnmäl svaret
Bägge mina fjädrar gick av förra året, verkar inte vara helt ovanligt på E46.

// Erik           IP: ...[.88.254]
Antal inlägg715 st
Postad/Inlagd2007-04-19 09:18
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
318i -99
325i cab -90 M-Technic
Jag har bytt båda bakfjädrarna på min. Det är mycket vanligt på E46.           IP: ...[234.225]
Antal inlägg10.276 st
Postad/Inlagd2007-04-19 09:33
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
E 38 750iAL-00, 4.400 mil inplastad.
Jag har varit med om det på, e36, 38 och 46. Verkstan sa att det beror främst på att det svenska vägklimatet i kombination med hur dåligt det spolas rent i hjulhus på vintern från grus och skräp med jämna mellanrum och att bmw är tunga bilar på dåliga svenska vägar orsakade det. Låter vettigt i mina öron, många detaljer påverkar. Mvh asken           IP: ...[wap]
Antal inlägg1.668 st
Postad/Inlagd2007-04-19 09:48
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
X1 2.0d
Hur är det med andra bilmodeller i samma segment? MB, Audi m.fl.

Vore konstigt om de orsaker Asken räknade upp endast gällde BMW?!

          IP: ...[3.248.2]
Antal inlägg348 st
Postad/Inlagd2007-04-19 09:57
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
328ci -00
det har väl varit generellt dålig kvalité på bmw bakfjädrar när det kommer till e46:an? iaf vad jag har hört.           IP: ...[.200.86]
Antal inlägg940 st
Postad/Inlagd2007-04-19 10:09
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
325i Coupé -94
528i Touring -97
Men utformningen på dem måste väl bistå med problemet? Då dem är dropp/bikupe-formade så blir väl påfrästningen högre på dem smala ändarna av fjädern.

Brorsans audi A4 har båda bakfjädrarna också gått av på, dock så ser dme inte likadana ut, men dem är väldigt stumma. Men just som Asken säger, så kan det vara kombination av dåligt "undehåll" av fjädrarna som dödar dem också.           IP: ...[8.27.40]
Antal inlägg459 st
Postad/Inlagd2007-04-19 10:32
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
E-91 325dT M-sport -11
Hej!

Är det någon som vet om det även gäller bilar med M-paket. Har inte läst om nån här med trasiga fjädrar på M-bilar. Dock om det som Asken skriver är rätt så borde det ju drabba alla...

Anders

          IP: ...[.52.156]
Antal inlägg192 st
Postad/Inlagd2007-04-19 12:11
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW Z3 -96 Cosmos Schwarz röd topp!
När fjädrarna blir trasiga ger de upphov till klonk-ljud i bakaxeln, om trasiga baktill dvs?           IP: ...[.165.14]
Antal inlägg715 st
Postad/Inlagd2007-04-19 12:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
318i -99
325i cab -90 M-Technic
Det hörs eller märks ingenting. Du ser det först när du plockar av bakljulen.           IP: ...[234.225]
Antal inlägg21 st
Postad/Inlagd2007-04-19 14:03
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
325iA -93
Men syns det på bilprovningen om ens bakfjäder är av de sista 4 centimetrarna? Får man anmärkning på det? Min ena fjäder är av nämligen och har besiktning 9:e maj.. jobbigt..           IP: ...[.35.200]
Antal inlägg605 st
Postad/Inlagd2007-04-19 15:23
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jag åkte igenom min förra besiktning med en trasig bakfjäder, det var iaf inget som besiktningsmannen noterade.

/// Erik           IP: ...[.88.254]
Antal inlägg10.276 st
Postad/Inlagd2007-04-19 18:13
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
E 38 750iAL-00, 4.400 mil inplastad.
Skall Asken komma med lite mer sanningar, denna mer inbegripen metallurgi än Fjäderbrott, dvs vad sker före och under tillverkningen av fjädrar?

Förr i tiden fanns det hyttor i Sverige, det smiddes och allt gick långsamt och tog sin tid. I dagens J-I-T samhälle när allt skall vara klart igår och teknologin och marknadsekonomin härskar är stress bara förnamnet. När man bearbetar stål uppstår spänningar och för att godset skall hålla riktigt hög kvalitet skall det från det blivit pressat/ valsat till stång ligga av sig på "bakgråden" till verkstaden i alla fall 2 säsonger för att bli balanserat från inre spänningar innan man bearbetar det till färdigt gods, t ex en bromsskiva( slår sig ofta på BMWs om inte fram/bakvagn är i perfekt skick).

Hur blir det med snabbdragen stång som skall spiraliseras till en fjäder tror Ni?

Hur mycket bättre blir det om råvaran kommer från Kinesiska gruvor, bearbetas i Brasilien och monteras i Munchen? istället för Malmberget`/ Ruhr/ Munchen?

Nu får vi dessutom fordon från Öst inte bara stål... som sagt det gälelr ibland att se lite längre än vad näsan räcker....

För övrigt kan jag varmt rekommendera Fjädrar från Lesjöfors Fjäder [LÄNK] till Era bilar, vad jag vet är det minst lika bra som Originalkvalitet eller t o m Bättre.

Ja jag har varit där men har inga fjädrar från dom, ännu men nä'sta inköp blir från dom:)

Mvh
Asken

Som tror på lokal företagsamhet

A true man listen twice as much as he speaks.           IP: ...[.224.96]
Antal inlägg4.179 st
Postad/Inlagd2007-04-20 09:17
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
På min 535E34 med M-tech paket gick vänstra framfjädern vid 17000mil, bak håller fortfarande vid 25500mil och då har bilen gått de senste 7000milen på bitvis dålig väg.

På E30 har jag hört från källor att iallafall speciellt 318/316 har såpass väl dimensionerade original fjädrar att de aldrig går av i princip.

En kille jag nyligen köpt koni-dämpare av säger att hans kompisars E30ior har rullat långt över 20-30000mil, någon runt 40000mil med originalfjädrar.

Mina har gått snart 22000mil utan något som helst problem, visst skapligt svampig är den ju, men kan bero på att dämparna uppvisar ett litet läckage fram.

E30 316/318 (+E21) är ju annars den lättaste BMWn i modern tid med 1150kg, vet bara att 02 väger 980-1020kg i de minsta modellerna.           IP: ...[116.235]
Antal inlägg84 st
Postad/Inlagd2007-04-20 12:33
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
330i Touring -04
När fjädern gick av hördes för mig ett klonkljud, lät som det var inne i kupén. Ljudet givetvis borta nu när fjädrarna (båda två) är bytta.           IP: ...[9.9.242]
Antal inlägg116 st
Postad/Inlagd2007-04-20 15:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
325iM Touring -02
Jag upptäckte precis samma sak på min nu när jag bytte till sommarsulorna på min touring -02. Svärfar (bilmek) skulle beställa fjädrar nu i veckan vilket visade sig vara en hel jävla vetenskap. Snubben på BMW verkstaden frågade om allt! Jag har sportchassie och då är väl bilen sänkt litegrann vad jag förstår.

Han frågade om all möjlig utrustning såsom rails, glaslucka, baslåda etc etc. Tydligen ville han få fram exakta vikten på bilen eftersom det var en touring. Efter många om och men beställde han ett par och dom skall på nästa helg.

Precis som ni skriver ovan har jag inte hört någonting trots att båda är helt av i nederkant. Skumt värre.           IP: ...[7.88.25]
Antal inlägg1.668 st
Postad/Inlagd2007-04-20 16:05
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
X1 2.0d
Oavsett metallurgi och fabrikationsprocesser, om det nästan BARA inträffar på BMW så måste det antingen bero på konstruktionsfel eller grov underdimensionering.
I annat fall borde flertalet bilmärken också vara drabbade, vilket de inte verkar vara om man tittar på bilprovningens statistik.

Det verkar vara märkligt om det skulle bero på vägsalt och smuts i hjulhuset... bristningen beror inte på genomrostning eller anliggande smutslager.



          IP: ...[.108.30]
Antal inlägg116 st
Postad/Inlagd2007-04-20 16:10
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
325iM Touring -02
Förhållandet/dimensioneringen mellan fjädrar och dämpare?           IP: ...[7.88.25]
Antal inlägg10.276 st
Postad/Inlagd2007-04-20 18:14
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
E 38 750iAL-00, 4.400 mil inplastad.
Ju tyngre bilar och hårdare de körs, ju sämre vägunderlag desto snabbare slits fjädern är min tes.

Allt jag skriver om bidrar till problemet, alla bäckar små...

Farsans 740DA-01 med 12k mil på mätaren, riktigt välskött fick nya framfjädrar och dämpare i veckan.

Grannens S60 2.5T -02 med 17k mil gick bakfjädrarna av med 200 mils mellanrum förra året. I o f s eftermonterat drag som påverkar men ändå.

Mvh
Asken           IP: ...[.224.96]
Antal inlägg6 st
Postad/Inlagd2007-04-22 20:59
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
328i Touring-00
När jag skulle sula om nu i helgen,så upptäckte jag att båda fjädrarna bak var av!Den vänstra både uppe och nere!!!Bilen är en 328T-00 med orginal sportchassi.
Är det någon som kan svara på vad som är skillnaden mellan ett sportch. och ett standard?

          IP: ...[.70.184]
Sida: 1 2 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2014 AutoPower.se





















PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 740iA Highline Carbon  -00
Pris: 75.000:-

BMW 320  -00
Pris: 14.000:-

BMW 335i  -09
Pris: 199.000:-

BMW 316i  -97
Pris: 24.500:-

BMW 330  -03
Pris: 89.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen