Schmiedmann
AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ PocketPC ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Trimning och väghållning ]

trim/chip till 520d -07

Visad 2.308 gånger
Besvara
Sida: 1 2 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg2.050 st
Postad/Inlagd2006-12-01 12:53
Anmäl svaret Anmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
-09 320Da Touring Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
PlayR
Japp. Diesel är svårslaget om man vill ha effekt, men ändå inte betala för soppan. Jag skall dock poängtera att jag tror att min förbrukning sjunkit mycket pga att automatlådan fungerar effektivare med det högre vridet. Väljer man manuell låda så drar ju bilen mindre redan pga. det, så skillnaden MED trimmning blir nog mindre.

Dock så kan man väl också säga att MED moderat trimm på en manuell dieselbil så får man mer effekt utan att behöva betala MER för det vid tankning om man inte har en mycket tung gasfot (jämfört med orginal diesel).

Största skillnaden på min bil märker man framför allt vid omkörningar från ca 70 km/t och uppåt, alltså när bilen redan rullar på. Skillnaden i acceleration är mycket påtaglig och jag har inga problem att skjuta förbi 2 bilar + en långtradare med mycket god fartutveckling hela vägen.

Nackdelen är att man har en tendens att vilja gasa mer bara för att känna draget i kärren på mellanvarv.

//amullo
---
          IP: ...[.36.105]
Antal inlägg28 st
Postad/Inlagd2006-12-01 16:23
530DA -05 E60
Hej
- Amullo
Vill bara ge en liten varning att trycka upp railtrycket för högt.
På bilar som inte har så solid isolering mellan motor och kupé kan man med de enkla boxarna som bara lurar railtryckssignalen höra ett tickande/lätt knastrande ljud vid belastning.
Man måste vara aktsam på det ljudet, då det är lätt hänt att man snabbt glömmer hur motorn "egentligen"
Det ljudet är bl.a. spridarna som hälsar att de får jobba under ett på tok för högt tryck.

Jag har sett hur man varit tvungen att använda en enorm kraft för att kunna få lös en fasthamrad spridare vid byte. Det slutade med att en bit av toppen lossnade med spridaren!
Detta till följd av för högt railtryck med en "billigbox"....
Vara ett vänligt tips.           IP: ...[2.91.36]
Antal inlägg2.050 st
Postad/Inlagd2006-12-02 11:53
-09 320Da Touring Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
JE1 Tack för tipset!

Nu har jag inte lagt märke till något sådant ljud, men inte heller lyssnat efter det.. Jag får ta en sväng och lyssna och se om det är något påtagligt. Annars låter motorn ungefär lika med boxen på 0 resp. 85% (har aldrig kört mer än så på boxen). Kanske låter motorn lite råare med uppskruvad box, men det kan ju lika gänra vara min fantasi.

Hur funkar din High-end box då? Justerar den insprutningsintervallet tillsammans med commonrailtryck eller? Jag tittade på hemsidan och blev lite intresserad.

Min box har bara en kontakt, den vid commonrailrörets trycksensor, så att den trycker upp trycket i röret är ju förmodligen givet. Jag funderar på om en box som jobbar med insprutningslängd/mängd kanske skulle vara bättre.

Förmodligen blir det chip eller ny box till sommaren. funderar på antingen It´s fun, high-end box eller möjligtvios en trip till wetterauer i Tyskland (förmodligen blir det wetterauer)

//amullo
---
          IP: ...[.36.105]
Antal inlägg28 st
Postad/Inlagd2006-12-02 15:00
530DA -05 E60
Hej Amullo
HighEndboxen manipulerar inte railtrycket, utan programmerar om spridardurationen. Railtrycket är alltså original!
Den arbetar också med s.k. lastsignal. Det betyder att den inte kopplar på förrän den behövs. D.v.s. att motorn går helt original ända till rätt belastning kommer. Detta värde kan man själv ställa in om man vill.
Det är riktigt riktigt motorskonande.

Har även en trådlös fjärr med 9 st olika motorkaraktärer som jag kan växla med under färd.
Märk väl att jag skrev motorkaraktärer och inte effektlägen, effekten ändras självklart också mellan lägena men då denna "box" arbetar med så många fler parametrar än "railtryckshöjarna" har man justera den som man vill. Gasrespons, hur hetsig den ska vara mm.

Oavsett vad du väljer att göra med din bil, kontrollera noga vad och vilka parametrar som ändras för din motor. Många namnstarka tuners tar till de enkla medlen att bara skruva upp railtrycket på olika sätt. Ofta under flashiga benämningar... Kolla noga.

Med HighEnden är det ett program som medföljer där man exakt kan kolla vad, hur och hur mycket olika parametrar den förändrar.

Om du visste VAD din nuvarande box manipulerade skulle du nog bli eftertänksam. Inte kanske för att effekten skulle vara dålig, utan vad som kan hända.
Bara några vänliga råd igen.           IP: ...[2.91.36]
Sida: 1 2 Första sidanFöregående sidaNästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2014 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 120 M-sport  -08
Pris: 125.000:-

BMW 320i cab  -88
Pris: 27.000:-

BMW 328i  -99
Pris: 26.000:-

BMW 523i  -97