AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ PocketPC ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Samtliga BMW-modeller ]

Upprop - Våga Vägra RFT!

Visad 9.080 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg3.153st
Postad/Inlagd2006-11-12 22:28
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
320d F30 -14
118d F20 -14 (hustruns)
1500 -63
F800GS -12
F650GS -08
R1200GS -13
R26 -59
K100 -84
G450X -09
Nu tycker jag är det dags för ett upprop mot BMW:s giv att utrusta alla nya bilar med "punkteringsfria" däck, s.k. Runflat-däck.
Beteckningarna RFT (Run-Flat Tyre) och RSC (Runflat System Component) används också.

Runflat-däcken är i de allra flesta avseenden sämre än konventionella däck, och försämrar märkbart våra härliga BMW-bilars köregenskaper och komfort:
* Runflat-däck har sämre rullkomfort, eftersom skuldran är så hård. Däcken
är helt enkelt väldigt stötiga på våra dåliga svenska vägar!
* Runflat-däck har högre ljudnivå än konventionella däck.
* Runflat-däcken är extremt spårkänsliga, särskilt när de är lite slitna.
Livsfarligt på våra spåriga svenska vägar!
* Runflat-däcken har sämre bromsförmåga än motsvarande konventionella
däck, särskilt på våt vägbana.
* Runflat-däck har högre rullmotstånd än konventionella däck.
* Vinterdäck i Runflat-utförande har otrevliga köregenskaper och extremt
dåligt grepp på torr asfalt, särskilt när det är plusgrader.
Sannolikt beror detta på, att den hårda däckskuldran inte tar upp någon
rörelse, utan tvingar det mjuka slitbanegummit att 'flexa' så att kontakten
med vägbanan försvinner. Både broms- kurv- och accelerationsgrepp blir
uselt, vilket kan bli direkt trafikfarligt.
* Runflat-däck är betydligt dyrare än konventionella däck - en kostnad som
drabba bilägaren både vid nybilsköp och när däcken ska ersättas.

Runflat-däck har en extra förstärkning i skuldran, som ska hindra däcket från att sjunka ihop om det är utan luft. Däcken monteras på en speciell s.k. H2-fälg, som är utformad att hindra det lufttomma däcket från att kränga av. Idén är, att man ska kunna köra vidare upp till 150 km trots punktering. Därmed kan man spara in på reservdäck, domkraft och fälgnyckel. Alla nya BMW i 1-serien, 3-serien samt Z4 saknar dessutom utrymme för reservhjul. 1- och 3-serierna samt Z4 (utom Z4M) kan enligt BMW endast levereras med Runflat-däck, eftersom inget reservhjul kan tas med i bilen. Bilarna är standardutrustade med punkteringsvarning.
De flesta modeller i 5- 6- och 7-serierna kan än så länge beställas med konventionella däck och reservhjul.

De argument som BMW använder för att motivera Runflat-däck är väldigt ihåliga, eftersom man levererar sina prestandabilar M3, M5, M6 och Z4M med konventionella däck, och ett - enligt BMW - fullt godtagbart alternativ till reservhjul. Det är mycket märkligt att man vägrar leverera sina övriga (reservhjuls-lösa) modeller med samma lösning - BMW M Mobility System. Eftersom merkostnaden (ca 1.200 kr) för ett M Mobility System är lägre än för 4 st (eller 8st, man behöver ju vinterhjul också!) Runflat-däck, bör BMW erbjuda möjligheten till sina kunder att få beställa sin nya bil med 'vanliga' däck och M Mobility System.

Ni som håller med, skriv ett inlägg i denna tråd. Blir vi tillräckligt många, kanske vi kan få BMW att ge med sig!
Lite länkar för den som vill läsa mer: [LÄNK] [LÄNK] [LÄNK] [LÄNK] [LÄNK] [LÄNK] [LÄNK]

/// Gunnar E.
          IP: ...[.65.110]
Antal inlägg3.431 st
Postad/Inlagd2006-11-13 16:04
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jag är med dig.

Dessutom så stör det mig när BMWs testas i t ex Automobils A-test och nu tänker jag främst på det senaste med Z4 Coupe, att man vet att däcken kan dra ner resultaten och om den testas med konventionella skulle den kanske prestera bättre.

Om jag själv skulle köpa ny BMW skulle jag göra vad jag kunde för att få vanliga däck.

IP: ...[6.10.50]
Antal inlägg852 st
Postad/Inlagd2006-11-13 19:40
Anmäl svaretAnmäl svaret
325xi -02
Jag är mest förvånad att du inte har startat det här uppropet tidigare, Gunnar. ;)

Det löjliga är ju att E90/91/92 har plats för ett reservhjul om man hade designat bagagerummet annorlunda...

Att 1-serien samt Z-modellerna inte har reservhjul är mera naturligt, det finns helt enkelt inte plats.

Nu har jag inte kört bilar med RFT-däck speciellt mycket, men Gunnar kör ju så herrans mycket så om han inte gillar RFT-däck så tror jag honom.

IP: ...[.244.83]
Antal inlägg7.990 st
Postad/Inlagd2006-11-13 20:05
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jag kör i och för sig för gamla bilar för att "räknas" men jag gillar inte riktigt idén att man inte har ngn reservhjulsbalja i bilarna. För även om bilarna säljs med RTF däck så kommer folk att börja spara in på denna "dyra" detalj så fort bilen får några år på nacken, vilket drabbar beg.bilsköparna.

Så jag skriver gärna på.

IP: ...[.42.223]
Antal inlägg181 st
Postad/Inlagd2006-11-13 22:33
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 1M -11
Har bara en fundering, När bmw utvecklar en modell ta t.ex 1an tar de med i beräkningar att bilen ska användas ihop med RFT och anpassar bilen därefter. chassi, alla komponenter i hjulupphängning är anpassade för de hårdare däcken.
Om man nu byter till mjukare däck hur kommer bilens stabilitet, dynamik och köregenskaper att bli?
Kola in den här länken [LÄNK] det är ett tråd i ett forum på babybmw.net.           IP: ...[.156.24]
Antal inlägg4.777 st
Postad/Inlagd2006-11-14 10:06
Anmäl svaretAnmäl svaret
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Undrar om nya M3:an kommer att vara försedd med RFT. Eller kommer den ha plats för reservhjul eller någon annan lösning?

IP: ...[239.132]
Antal inlägg196 st
Postad/Inlagd2006-11-14 10:16
Anmäl svaretAnmäl svaret
Verkar mest skit dom där RFT!!           IP: ...[.82.245]
Antal inlägg5.460 st
Postad/Inlagd2006-11-14 11:35
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW E34
gunnare:

Vad tror du om att köra samma race som många gjorde angående motorjournalen?

[LÄNK]           IP: ...[249.139]
Antal inlägg286 st
Postad/Inlagd2006-11-14 13:38
Anmäl svaretAnmäl svaret
Håller med Gunnare.
Bort med RFT däcken, det känns inte "BMW" med en sådan lösning.
Dessutom får man inte längre någon domkraft, utan måste köpa ett kit för
1200:- för att själv kunna byta till vinterdäck på bilen. Blä

IP: ...[.225.16]
Antal inlägg597 st
Postad/Inlagd2006-11-14 14:23
Anmäl svaretAnmäl svaret
320xda GT -15
Mustang Boss 302 -12
Egget: Måste man det? Får man inte med "nyckel" till låsbulten ens?
Annars är det väl bara att köpa en garagedomkraft och en hylsnyckel?

BjörnB: Tror inte att det blir RFT till nya M3, med tanke på att de andra M-modellerna alltid levereras med vanliga däck och en "fixa-punka-sats" (M Mobility System som Gunnar E nämner ovan) istället för reservhjul. Det är inte heller troligt att BMW designar om bottenplattan för att få plats med reservhjul bara på M3. Gissar jag utan att veta =)

/ElakaKatten

IP: ...[.142.10]
Antal inlägg286 st
Postad/Inlagd2006-11-14 14:38
Anmäl svaretAnmäl svaret
ElakaKatten: Jo du får "nyckeln" till låsbulten, men inte mer =(
De flesta vanliga ( billiga ) domkrafter går ej under bilen. Du behöver ha en "större/finare" d.v.s dyrare då fungerar den säkert. Fast de är ju inte så lätta att ha med i bilen, vilket man kanske vill.

Jag har köpt kitten och fick det billigare efter lite förhandling och det är riktigt fint.
Momentnyckeln är ett plus, minus är att väskan ej får plats i utrymmet "under" golvet i bagaget.

IP: ...[.225.16]
Antal inlägg50 st
Postad/Inlagd2006-11-14 14:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
Kan bara hålla med om kritiken...
De vinterdäck som jag har Hakka P 4 RF är helt kass gällande köregenskaper. Sunkiga, sladdriga och sliriga gör dem nästan livsfarliga.           IP: ...[.226.27]
Antal inlägg1.531 st
Postad/Inlagd2006-11-14 18:31
Anmäl svaretAnmäl svaret
F11 520xdAT -14
F20 116iM -15
Köpte min 116i -04 härom veckan. Bilhandlaren sålde på mig runflat dubbfria Goodyear Eagle UG. Efter några dagar började jag fundera på om bilen ändå hade sportchassi som den stöter på slät motorväg. Sedan insåg jag att det beror på däcken. Första ägaren hade köpt vanliga vinterdäck och dem hade bilhandlaren inte tagit i inbyte.

Jag är för snål för att byta däcken nu men så fort både sommar- och vinterdäck är slitna så sätter jag på vanliga däck.

Jag ska beställa en 520dT vid årsskiftet och där vill ja ha 16" vanliga däck så att jag kan åka bekvämt. Eftersom det mest blir motorväg så föredrar jag komfort framför väggrepp på slingriga vägar.

/Gorban           IP: ...[1.33.24]
Antal inlägg639 st
Postad/Inlagd2006-11-15 13:25
Anmäl svaretAnmäl svaret
325xi Touring -06 (E91)
Jag skriver på.

Är inte så odelat negativ till konceptet till många andra här, speciellt som nästa generation RFT sägs vara betydligt bättre, men jag är för valfrihet i de flesta sammanhang, så även här.

Just valfrihet är dessutom en viktig del av hela premiumkonceptet, så BMW:s policy är märklig.

/Lars

Vägen är målet.
          IP: ...[.176.20]
Antal inlägg3.153 st
Postad/Inlagd2006-11-15 21:21
Anmäl svaretAnmäl svaret
320d F30 -14
118d F20 -14 (hustruns)
1500 -63
F800GS -12
F650GS -08
R1200GS -13
R26 -59
K100 -84
G450X -09
Vilken respons!
Tack alla ni som 'gått med' - blir vi lite fler lovar jag att vidarebefordra hela tråden till BMW. Ju fler synpunkter BMW får på sin policy att inte låta kunderna välja RFT eller ej, desto större chans att få till en ändring.

Larsssss har en klok synpunkt - att det faktiskt mest handlar om möjligheten att välja de däck man föredrar, inte om RFT är 'bättre' eller 'sämre' än konventionella däck.

I alla fall på 5-serien finns fortfarande den valfriheten - att det skulle hänga på att det finns utrymme för reservhjul är dock nys, eftersom M-modellerna varken har reservhjul eller RFT.

Gå med i uppropet, gott folk - kanske kan vi se till att få beställa våra kommande BMW med de däck vi vill ha!

/// Gunnar E.           IP: ...[3.71.96]
Antal inlägg30 st
Postad/Inlagd2006-11-18 09:54
Anmäl svaretAnmäl svaret
120d Coupe -09
Tack för initiativet Gunnar!
Har nu kört ett hundratal mil med en uppsättning nya Gislaved SoftFrost 2 (ej RFT)
på min 116 och kan bara konstatera att det blev som att köra en helt ny, stabilare, tystare och bekvämare bil, tom jämfört med de Michelin Pilot RFT sommardäck som bilen levererades med. När man känner skillnaden kan man inte låta bli att undra varför BMW är så förtjusta i RFT-konceptet.

/EzyRider           IP: ...[.181.95]
Antal inlägg922 st
Postad/Inlagd2006-11-18 22:15
Anmäl svaretAnmäl svaret
X5 40d E70n M-sport -11
520dA touring M-sport -12
Lyckades lura systemet och fick med ej RFT och domkraftskittet när jag köpte min 535d i våras. Det var bara att inte kryssa i rutan för RFT i data formuläret så kom vanliga däck och domkraft!

Hade inte RFT på 525an och har 124 fälg med RFT nu. Kan bara hålla med om att RFT inte är bra och att sätta det som vinterdäck är självmål! Det skulle vara förbjudet att ens tillverka vinterdäck med RFT funktion!           IP: ...[176.201]
Antal inlägg597 st
Postad/Inlagd2006-11-18 23:19
Anmäl svaretAnmäl svaret
320xda GT -15
Mustang Boss 302 -12
Robert: Ja, den möjligheten finns på 5-serien - men tyvärr inte på 1- eller 3-serien eftersom det inte finns plats för reservhjul. Så jag vet inte om man kan säga att du verkligen lyckades lura systemet :)

Har kört mina första 30 mil på RFT nu och måste hålla med om att de är rejält spårkänsliga. Skulle ha varit intressant att ha fått jämföra vanliga däck på samma bil.

Jag skriver inte på riktigt ännu... Vill känna på det ett tag till. Vinterdäcken åker på om någon vecka, RFT de också men 205/55/R16 istället. Ska bli spännande att se hur de känns.

/ElakaKatten

IP: ...[.107.90]
Antal inlägg3.153 st
Postad/Inlagd2006-11-19 09:41
Anmäl svaretAnmäl svaret
320d F30 -14
118d F20 -14 (hustruns)
1500 -63
F800GS -12
F650GS -08
R1200GS -13
R26 -59
K100 -84
G450X -09
Robert J: Än så länge går det, som du skriver, att välja vilka däck man vill ha på 5-, 6- och 7-serierna. Tyvärr omöjligt på 1- och 3-serierna, där är BMW obevekliga och vägrar leverera en ny bil utan RFT. Det är det vi vill ha ändring på - det ska gå att beställa sin bil med 'riktiga' däck om man vill!

ElakaKatten: Du tycker att nya RFT sommardäck är spårkänsliga - vänta då tills dom är lite slitna, så ska du få se på spårkänslighet!
När du får på vinterdäcken är jag rätt övertygad om att du väljer att skriva på här - riktiga 'skandinaviska' vinterdäck i RFT-version är riktigt läskiga att köra på, särskilt i början innan gummit hårdnat lite.

/// Gunnar E.
          IP: ...[.67.107]
Antal inlägg922 st
Postad/Inlagd2006-11-19 13:14
Anmäl svaretAnmäl svaret
X5 40d E70n M-sport -11
520dA touring M-sport -12
När jag köpte 525an då var det vanliga däck och domkraft med då den och alla utom 535 och 550 kommer med 116 fälgarna som standard. Väljer man att uppgradera till 138 eller någon annan 17" fälg på de modellerna så får man RFT och det går inte att välja bort.

535 kommer med 138 fälg och BMW Sverige har satt som system att kryssa i RFT med den modellen. Ringde BMW Solna och talade med den som ansvarig för 5-serien om detta och han sa att alla 535 kommer med RFT då de kommer med 138 fälgen. Om det är för att få det lika som när man uppgraderar till 138 fälg eller om det bara är dumhet från BMW skall vara osagt, men korkat är det.

Så när jag beställde min bil provade vi att inte kryssa i RFT i systemet och då kom den med 138 fälgar och vanliga däck.

Har också noterat att 1 och 3 serien inte ens har plats för reserv och det är de designmiss som heter duga. För de som bor i storstäderna är det inget problem, men vad gör man om man får punka i norrlands inland? Tror inte det är så många gummigubbar som RFT däck på hyllan, om de ens har maskiner för att ta av dem.

Nej, håller verkligen med om att RFT är något man som kund skall kunna välja till, inte vägras välja bort.           IP: ...[176.201]
Antal inlägg639 st
Postad/Inlagd2006-11-19 14:35
Anmäl svaretAnmäl svaret
325xi Touring -06 (E91)
gunnare, håller verkligen med om vinterdäcken. de är riktigt ruggiga! är inte alls nöjd.

robert j, precis, det är ett annat problem: bmw vill inte attt vi ska laga ett RFT-däck, men verkar ha missat att tillgången på dessa däck inte är i närheten av vanliga däck. de tycker uppenbarligen att det är acceptabelt att låta bilen stå i flera veckor så att ens lokala verkstad hinner få hem ett RFT-däck.

/Lars

Vägen är målet.
          IP: ...[.176.20]
Sida: 1 2 3 4 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2014 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 525i M-Sport  -02
Pris: 69.000:-

BMW 318d Touring  -06
Pris: 64.900:-

BMW 330  -05
Pris: 129.000:-

BMW 525iA Touring  -96