Vtech
AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ PocketPC ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

M5 underdel = M30 underdel?

Visad 3.247 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg7.053st
Postad/Inlagd2006-06-07 20:12
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Hej!
Ngn som vet:??
Om man skrapar blocket på en M5/3,4 intill bara block med axel och kolvar alltså inga kedjor eller drev fram o s v ... är då blocket identiskt med en M30/3,5 - som ju egentligen har 3430 cm3.

Sitter det pivotlager i M5:an eller måsta man borra veven bak för aut????

MVH /// Paap R           IP: ...[.169.74]
Antal inlägg704 st
Postad/Inlagd2006-06-07 23:17
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530iT/5 -96
528iA -86
528i -83
Alpina B9/E28 -82 Nr:003
525 -75
3.0 CS -73
2002 -72
Dynapack dynamometer
Hej Paap.

Nej blocken från M30 är inte lika blocken från M88/S38.
Dock tror jag att M90 (3453cc) blocken är likadana som M88 och S38S35 (M5 E28/ M635).
Kanske även lika S38S36 och S38S38 (M5 E34).

Det finns ingen vattenpassage mellan cylindrarna på dessa block vilket alla övriga M30 block har.
Skiljer även på någon extra oljekanal mellan block och topp.

Dock tror jag att det går att montera ihop toppar och block av de olika sorterna bara man har rätt toppackning. Observera TROR, då detta inte är något jag gjort.

Vevarna ska passa mellan alla block, M5,ans axel med 90 mm i slag passar i alla fall i M30.

Bert-Ola
BmwCS #2423           IP: ...[167.105]
Antal inlägg704 st
Postad/Inlagd2006-06-07 23:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530iT/5 -96
528iA -86
528i -83
Alpina B9/E28 -82 Nr:003
525 -75
3.0 CS -73
2002 -72
Dynapack dynamometer
Förlåt, nu börjar jag tydligen bli trött!

Skall givetvis vara:

S38B35
S38B36
S38B38

och inget annat.

Bert-Ola
BmwCS #2423           IP: ...[167.105]
Antal inlägg5.165 st
Postad/Inlagd2006-06-07 23:38
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92


BMWCS #5984
BMWSC #481

Bert-ola!
Tror inte alls du är trött!
Motorerna i de tidigare Europasålda M635:or och samtliga E28 M5 hette M88/3.
En något vidare utvecklad variant på M88/1 som satt i M1, bla med enkelkedja för kamdrivn.
Men det kände du nog redan till!
Har kollat runt väldigt mycket ang blocken till M88/3 kontra M30, och vad informationen lutar mot är att blockena är näst intill identiska.(men man kan ju aldrig vara helt säker).
Blocket är iallafall i grund och botten från M30.           IP: ...[24.7.99]
Antal inlägg5.165 st
Postad/Inlagd2006-06-07 23:45
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92


BMWCS #5984
BMWSC #481

Paap!
Menar du med ditt inlägg att du har ett sådant block liggandes?
Om du skulle ha det så tjänar du bättre på att göra någon olycklig E28 M5 eller M635 ägare lycklig genom att anonsera ut den!
Finns säkert någon som letar med ljus och lykta efter ett sådant.
Då får du säkert råd med ett ordentligt M30 block.
Om det var av ren nyfikenhet, så följer jag tråden med intresse!           IP: ...[24.7.99]
Antal inlägg4.266 st
Postad/Inlagd2006-06-08 08:08
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Nu dyker det upp 2 frågor i mitt lilla huvud:

1. M90?

2. Vad är det för slag på M30B34?



///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
          IP: ...[.29.187]
Antal inlägg7.053 st
Postad/Inlagd2006-06-08 09:51
Anmäl svaretAnmäl svaret
... nej jag har inget sådant block men mina kolvkjolar har ju rasslat de senaste 5-tusen milen och nu tänkte jag göra nått åt det.

Vitsen med ett M5-block skulle ju isf vara att man kan "bygga på det" efterhand.

Vill dock köra aut så då är det viktigt att det finns ett pivotlager i veven bak. I annat fall går det nog inte.
(Man kan kanske flytta över min vev isf.)

Pelle ... det där med kylkanalerna lät dock ju mindre bra.

MVH /// Paap R
          IP: ...[.169.74]
Antal inlägg5.165 st
Postad/Inlagd2006-06-08 10:36
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92


BMWCS #5984
BMWSC #481

Enligt vad jag läst mig fram till ang M88/3 så vad som skiljer blocken åt är:
Cylindrarna har en annan typ av honing för förrbättring av smörjning vid höga varvtal.Honingen är tydligen gjord i kryssat mönster,på samma sätt som BMW:s turbomatade fyror som användes i racingen(F1 ?)
Bert-Ola hade alldeles rätt ang kylvattenkanalerna! de skiljer sig pga den höga värmen M88/3 alstrar vid dess tillåtna varvtal.
För övrigt är ju vevaxeln ej heller den samma,dock så en standard M30 vev passa i.
Det som skiljer M88/3 och M88/1 är att M88/3 ej har torrsump.
M88/3 resp S38 B35 skiljer sig inget i blocket vad jag kommit fram till.
Vad som skiljer blocken i S38 B35 och S38 B36 verkar inte heller vara några större förändringar än att oljefiltret sitter uppåt istället för nedåt.
Men min slutsats är nog att du kanske kan använda dig av M88/3 blocket om cylindrarna honas om och pluggar vissa kylkanaler(dvs om blocket tillåter).
Men tror dock att du bör använda dig av standardblock för att vara på säkra sidan.
Informationen man sökt skiljer sig lite beroende på var man läser!!
          IP: ...[24.7.99]
Antal inlägg5.165 st
Postad/Inlagd2006-06-08 10:44
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92


BMWCS #5984
BMWSC #481

Missade en viktig detalj tydligen som jag hittade ang vanliga 635:an gentemot M635 dvs M30 3430cc kontra M88/3 3453cc.
Slaglängd M30 86mm borrning 92mm
Slaglängd M88/3 84mm borrning 93,4mm.
Så det verkar vara så att Bert-Ola har rätt ang de tidiga 3,5liters (3453cc)maskinerna möjligen har samma borrning som M88:an           IP: ...[24.7.99]
Antal inlägg7.053 st
Postad/Inlagd2006-06-08 15:31
Anmäl svaretAnmäl svaret
... har nu kikat på ett block.
Kommer att ta block+kolvar+vev och sätta på min M30-topp.
Det finns pivotlager i M5:an så jag kan köra med min 4hp22:a.

Måste dock plugga vattenkanalen till toppen som sitter bak hö i blocket och som ju inte finns på en "vanlig" M30.

Lägger bilder på min blogg ikväll.

MVH /// Paap R           IP: ...[252.234]
Antal inlägg704 st
Postad/Inlagd2006-06-08 21:02
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530iT/5 -96
528iA -86
528i -83
Alpina B9/E28 -82 Nr:003
525 -75
3.0 CS -73
2002 -72
Dynapack dynamometer
Som sagt, jag var nog lite trött igår. Jag menar ju givetvis vattenkanaler och inget annat.

Jesper:
M90 (S30B35LE) är den tidiga 3,5 liters kortslagiga motorn från 79-82 med borr/slag 93,4/84mm. Och mycket riktigt som "M635 forever" säger, bygger M88 motorerna på samma blocktyp.

Paap:
Man ska nog kolla vilka kombinationer av topplockspackningar/ topplock/ block som ger "rätt" vattenflöde i kylkanalerna. Jag har just varit ute i garaget och kollat på olika block, ett M30B35, ett M90 och ett M30B25. Tyvärr har jag inget M30B28 eller M30B34 löst att jämföra med.

På M30B25 block/ topp så finns inga "extra" vattenpassager mellan cylindrarna upp i toppen.
På M30B35 block/ topp så finns en "extra" vattenpassage mellan cylindrarna och i bakkant.
På M90 block/ topp så finns två "extra" vattenpassager mellan cylindrarna men inga i bakkant.

Slutsats, vattnet cirkulerar på olika sätt i alla tre motorerna. Framför allt så måste vattnet på M90 (och troligtvis S38) passera via de två små hålen "mellan" cylindrarna och upp i toppen eftersom det inte är någon vattenmantel runt hela cylonderloppen som på övriga M30.

Bert-Ola
BmwCS #2423           IP: ...[2.54.76]
Antal inlägg7.053 st
Postad/Inlagd2006-06-08 22:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
.. tack tack för svar.
Skall jmf mina fotos från blocket med mina toppackningar.

MVH /// Paap R           IP: ...[.169.74]
Antal inlägg7.053 st
Postad/Inlagd2006-06-11 22:09
Anmäl svaretAnmäl svaret
Pelle!
..."Dock tror jag att det går att montera ihop toppar och block av de olika sorterna bara man har rätt toppackning. Observera TROR, då detta inte är något jag gjort...".

Har grubblat litet. Enligt de bilder jag tog på M5-blocket så verkar antalet kanaler stämma med min toppackning.
OM! min M30-topp nu skulle gå att ontera måste jag väl ta "min" toppackning?? Är antalet kanaler fel kan väl ingen toppackning fixa till det utan om inte packningen passar så passar väl inte heller toppen.
Dock måste ju cyldiam stämma ... ja det var så du tänkte.
... jaha då är det så här:
M30 / M535 cyldiam = 92
E28 / M5 = 93,5
E34 / M5 / 3,6 = 93,5

Varför skulle inte en toppackning original M5/E34/3,6 passa? ... då ju toppen skall passa? Okej ... kan vara kring bröstkåpor och litet sånt.

Tar med mig "min" packning nu på onsdag och ser det okej ut ... klipper jag till på blocket.

Den måst eju bli rappare eftersom kolvarna bara verkar väga hälften av vad mina M30 burkar verkar väga.

Tacksam för rättning av mina tankar.

MVH /// Paap R


          IP: ...[.169.74]
Antal inlägg5.165 st
Postad/Inlagd2006-06-11 22:25
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92


BMWCS #5984
BMWSC #481

Paap!
Är lite nyfiken på hur kompet kommer att bli med 12v topp med tanke på att kompet i M88/3 ligger på 10.5:1.

MVH Patrik
          IP: ...[24.7.99]
Antal inlägg704 st
Postad/Inlagd2006-06-11 23:27
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530iT/5 -96
528iA -86
528i -83
Alpina B9/E28 -82 Nr:003
525 -75
3.0 CS -73
2002 -72
Dynapack dynamometer
Paap:

Det kan gå. Det som jag har lite funderingar om, som jag skrev tidigare, är hur vattnet cirkulerar. Topplockspackningarna kan ha fler hål än vad som används. På M30B35-packningen finns bägge hålen "mellan" cylindrarna, men bara ett av dem i block/topp.

Kompressionen vet jag inte hur den blir, kolvtopparna har ju lite olika utformning men det kanske fungerar ändå.

Packningar som jag i så fall kan tänka mig passa mot blocket och din topp är:
11 12 1 730 951 1,72 mm tjock (M90/S30B35LE)
11 12 9 065 668 2,20 mm tjock (M90/S30B35LE)
kanske även:
11 12 1 316 705 1,74 mm tjock (S38B35/S38B36)
Vet ej hur dessa ser ut runt frontkåpan.

Bert-Ola
BmwCS #2423           IP: ...[.54.109]
Antal inlägg5.165 st
Postad/Inlagd2006-06-11 23:39
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92


BMWCS #5984
BMWSC #481

Bert-Ola Runeson
Kommer inte att gå med S38b35/36 packningen i vilket fall!
Bröstkåpan är "längre" på den gentemot M88/3 pga dubbelkedjedreven iS38:an

MVH Patrik
          IP: ...[24.7.99]
Antal inlägg7.053 st
Postad/Inlagd2006-06-13 00:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
... "jag gör kanske som det är gjort på V12:an" -> knipsar toppackningen alldeles innanför bröstkåpan och sätter dit sista biten från min "riktiga" M30.

... skall börja med att köpa hem den nu på onsdag ... sedan får vi se ...

MVH /// Paap R

          IP: ...[.169.74]
Antal inlägg704 st
Postad/Inlagd2006-06-13 12:01
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530iT/5 -96
528iA -86
528i -83
Alpina B9/E28 -82 Nr:003
525 -75
3.0 CS -73
2002 -72
Dynapack dynamometer
Paap:
Vill du spara någon krona så tror jag att M90-pckningen är ca. 20% billigare än S38-packningen och den "borde" passa S38B36-blocket. Har du jämfört din M30B34 packning mot S38 blocket ännu?

Bert-Ola
BmwCS #2423           IP: ...[.242.33]
Antal inlägg422 st
Postad/Inlagd2006-06-13 14:40
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
E36 cab
Det finns ett gäng här på forumet som åker med så kallade S38B34, det vill säga S38-topp på M30-block. Åtminstone en av dem har dessutom snigel under huven. Så fort någon av dem ser den här tråden kommer nog alla frågetecken att rätas ut. (:

___
Gör det med stil eller gör ingenting.           IP: ...[104.121]
Antal inlägg7.053 st
Postad/Inlagd2006-06-13 21:38
Anmäl svaretAnmäl svaret
Nej Bert-Ola inte ännu men i morgon blir det.

MVH /// Paap R

          IP: ...[155.202]
Antal inlägg5.165 st
Postad/Inlagd2006-06-13 23:42
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92


BMWCS #5984
BMWSC #481

Paap!
Har noterat att samma toppackning går till M88/3,S38B35 och S38B36 enl OEM.
Men innan min M88/3 topp renoverades,jämfördes en 3,6 topp med min,och enl måtten så var bröstkåpan markant större!
Vet inte riktigt vad jag ska tro för tillfället =/
Hoppas att det löser sig för dig i vilket fall!

MVH Patrik
          IP: ...[24.7.99]
Sida: 1 2 3 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2014 AutoPower.se
















PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 325  -08
Pris: 135.000:-

BMW 318i  -02
Pris: 43.000:-

BMW 525i  -02
Pris: 45.000:-

BMW 330 XD Touring  -07
Pris: 135.000:-

BMW 540 IA  -95
Pris: 89.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen