AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ PocketPC ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

523 sensor/givar problem

Visad 604 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg64st
Postad/Inlagd2006-05-31 16:32
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
E39 523ia Touring
Tjena är ny här på forumet, har köpt mig en 523ia Touring och undrar såklart lite saker men som första inlägg tänkte jag fråga:

1.Mina back sensorer vill inte funka, när jag lägger i läge R så hör jag bara ett långt pip, läste att det kan vara kabel brott nånstans så man kanske inte behöver köpa nya sensorer, hur kommer jag nu åt sensorerna på lättase sätt? måste jag plocka bort hela kofångaren eller finns det nå lättare sätt? nån kanske har bilder?

2.Sen värkar min sensor för expansionskälet till kylaren vara trasig/ fastnat, färdatorn härjar:"check coolant nånting" om jag nu plockar bort sensorn så försvinner allt vatten i burken förmodar jag, måste man lufta systemet eller kan man bara fylla på efteråt?

3.Finns det något ställe på nätet där man kan beställa bmw delar sensorer etc, så man inte behöver springa hos bmw varje gång man behöver delar?

4.Finns det nån bmw eper eller repair manual av nåt slag på nätet att ladda hem till 523ia?

Tackar och lyfter på hatten för alla svar!           IP: ...[6.63.82]
Antal inlägg64 st
Postad/Inlagd2006-05-31 16:34
Anmäl svaretAnmäl svaret
E39 523ia Touring
Glömde säga att det är en årsmodell 98-99           IP: ...[6.63.82]
Antal inlägg91 st
Postad/Inlagd2006-05-31 22:18
Anmäl svaretAnmäl svaret
525iM Touring -01
För att kolla backsensorerna så slår du på tandningen och lägger i backen sedan lyssnar du efter ett surrande ljud vid sensorn, där det inte surrar har du den trasiga givaren eller ev kabelbrott till den givaren.
Det går att ta bort kontakten till nivågivaren på kylet och sätta i en bygel i den då slipper du problemet att den varnar för låg kylvattennivå. Problemet är att om nivån verkligen skulle bli låg någon gång varnar det inte men det finns å andra sidan mång bilar utan den funktionen och du kan ju ta för vana att kolla nivån med jämna mellanrum.
Motornord.se
bildelsimporten.se
schmiedmann.dk
Det finns fler men det var dessa jag kom på nu.
Jag såg att micro har repmanual till e39 nu för tiden på nätet vet jag inte om det finns.

//Niklas           IP: ...[145.127]
Antal inlägg21.599 st
Postad/Inlagd2006-06-01 07:41
Anmäl svaretAnmäl svaret
325Ci-2003/04 Safirsvart
318T-2002 Japanröd.
BMWCS 04247
Bäst manual är Bentelys biblar lite dyrare men lika bra/bättre än BMWs egna manualer. Finns tex på.
[LÄNK]

Finns även på någon svensk nätbokshop.

///MVH Hasso
[LÄNK]           IP: ...[153.196]
Antal inlägg64 st
Postad/Inlagd2006-06-01 18:08
Anmäl svaretAnmäl svaret
E39 523ia Touring
Nån som har en How-to för att ta bort bakre kofångaren så man kommer åt de mittersta sensorerna,vågar inte börja skruva innan jag vet hur mycket job det är.           IP: ...[6.63.82]
Antal inlägg91 st
Postad/Inlagd2006-06-01 18:44
Anmäl svaretAnmäl svaret
525iM Touring -01
Jag vet inte hur det är på bilar utan M-paket men med går det att ta loss de mellersta givarna om du kör upp handen bakom kofångaren så det borde inte vara omöjligt även med den vanliga kofångaren. Är det en av de mellersta bak som är trasig?

Antal inlägg64 st
Postad/Inlagd2006-06-01 19:23
Anmäl svaretAnmäl svaret
E39 523ia Touring
mitten-höger och höger, den som sitter på listen är ju inte svår att byta men den mellersta värkar vara svårare, kollade lite snabt så såg det ganska tight ut mellan tank och kofångaren. så handen lär ju inte få plats där.           IP: ...[6.63.82]
Antal inlägg91 st
Postad/Inlagd2006-06-01 21:19
Anmäl svaretAnmäl svaret
525iM Touring -01
OK. Om du ska ta bort kofångaren måste du ta bort innerskärmarna i bakre hjulhusen för att komma åt fästet som sitter där innanför. Sedan får du ta bort lite delar under bagagerumsgolvet för att komma åt de bakre fästena.
Det är inte speciellt svårt men det tar lite tid.

Antal inlägg42 st
Postad/Inlagd2006-06-01 23:31
Anmäl svaretAnmäl svaret
540 im -00
Bmw 728ia -97
Nu hoppar jag in med en fråga om varning om för låg kylvätskenivå. Jag har en 540im-00 och på den lyckades iag köra sönder kylaren för någon månad sen men som tur var så varnade datorn "check colant level" men det konstiga var att sensorn in satt på plats under expansionkärlet "ska också tillägga att den inte sitter i kärlet, sticker inte i i glykolen utan bara i i ett tomt hål. Min fråga är: Finns det fler sensorer till kylavätskan ? för hur annars varnade min bil för låg kylarvätska.

IP: ...[7.20.91]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2014 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 530  -07
Pris: 98.500:-

BMW 335 Coupé  -07
Pris: 200.000:-

BMW 320  -00
Pris: 32.000:-

BMW 745i  -03