Motor Nord AB
AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ PocketPC ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

Tappar kylvatten...! Vad kan det vara för fel ? Vad kan man göra ?

Visad 7.200 gånger
Besvara
Sida: 1 2 AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg20st
Postad/Inlagd2006-05-18 02:57
Anmäl hela inlägget/tråden till moderator Anmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
525i -89
Hej alla !

Jag har en BMW 525 årsmod 1989 som jag är väldigt nöjd med.

Problemet är att bilen tappar kylvatten. Om man kör ca 8-10 mil och kör lite fortare så kan den tappa ca 10-12 cm eller ca 1/3 liter kylarglykol.

Syns inga läckor under kylaren som också fått i sig en omgång kylartätning, eftersom det såg ut som den läckte för ca en månad sen. Har inte heller hittat nåt som ser felande ut under bilen eller vid toppen eller någon annanstans..

Har också kikat på oljestickan och oljan ser svart och klar och fin ut inga tedenser till att va grå eller bubblig eller oren. Oljan och oljefilter byttes för ca 500 km sedan.

Det enda som är oroande är att det blir lite vattenpärlor på ca 1-3mm längst bak i båda avgasrören.

bilen är fin och fräsch och välservad och förra ägaren har renoverat toppen dvs planat den och bytt sotningsatsen för ca 4 år sen och 9000 mil sedan.

Någon som vet vad som kan va fel ??? Tips på vad man kan göra åt det ???

Tacksam för alla tips och förslag ...

          IP: ...[143.180]
Antal inlägg115 st
Postad/Inlagd2006-05-18 08:20
Anmäl svaret Anmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
535D -07 LCI
Ryker den vitt?Kolla isf toppackningen,kan va en liten spricka ,suger in vatten som förångas.           IP: ...[.91.237]
Antal inlägg1.195 st
Postad/Inlagd2006-05-18 08:45
Anmäl svaret Anmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
535 88
volvo 945 92
häll aldrig kylartätning i bilen! kan skada mer än det lagar!! hur startar bilen när kall? går den på alla cyl?           IP: ...[6.73.19]
Antal inlägg20 st
Postad/Inlagd2006-05-18 14:23
Anmäl svaret Anmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
525i -89
Svårt och se om det ryker vitt. Rycker mer vitt/grått än svart/mörkt iaf. Jämfört me d 2 andra bilar men väldigt svårt att se om det är normalfärgat. Men mer åt ljus/grått än mörk/svart.

Hur ser man om det är nåt fel på toppackningen ?

Har tyvärr redan hällt i kylartätning...!!! Vad är det som kan ta skada av den ???
Bilen går stabilt och bra från start jämnt och fint och tempmätare fladdrar inte heller utan står ganska precis i mitten då den blivit varm.

Är lite rädd att det blivit nåt fel med toppen eftersom det verkar va en sjuka som denna modell dras med. Bilen har aldrig kokat eller haft brist på olja eler liknande.

Nån som vet hur man kollar toppen och packningen ?


          IP: ...[143.180]
Antal inlägg1.195 st
Postad/Inlagd2006-05-18 14:41
Anmäl svaret Anmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
535 88
volvo 945 92
kör bilen riktigt varm, öppna sen påfyllningen, håll motorn på typ 3-4 tusen varv, väller det upp vatten är förmodligen toppen kass, nivån kan röra sig lite upp o ner, men inte mer. kylartätning kan sätta igen kanaler och andra passager i kylsystemet! man kan även kolla om det finns avgaser i kylvattnet med hjälp av ett instrument.           IP: ...[6.73.19]
Antal inlägg20 st
Postad/Inlagd2006-05-18 15:23
Anmäl svaret Anmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
525i -89
Ska kolla hur det blir om jag "kör bilen riktigt varm..."....

Vart får man tag på ett instrument för att kolla avgaser i kylvattnet ??? Verkstäder ??? Nån annanstans ???

Om det är nu skulle visa sig att det är ttoppen så är väl det en "svindyr" kostnad att fixa...!!! En ny topp kostar ju kring 8700-9600 inkl moms plus sotningssatsen 1450 inkl moms plus jobb på ca 15 timmar eller mer ...

Eller finns det att få tag på toppar till bättre priser, typ utbytes och isf va kostar en sån ??? Nån som vet om man kan importera från nåt land till vettigt pris ???? Vart kan man hitta de isf ???

Om man kollar på skroten efter en topp så är ju risken att den kan va dålig ....


          IP: ...[143.180]
Antal inlägg240 st
Postad/Inlagd2006-05-18 21:51
Anmäl svaret Anmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
525ix -92
3.0 Csi -75
I och för sig är din motor ökänd för topproblem men jag skulle nog börja med att kolla de billigare alternativen först!
De gånger jag drabbats av vattenförlust har vattenpumpen varit problemet, gäller 2 BMW och en ****.
Glapp pump, ger slut tätning, läckage som är svårt att se...

Släpp på fläktremmen och känn på pumpen, klart billigare än att lyfta toppen.
          IP: ...[.191.13]
Antal inlägg893 st
Postad/Inlagd2006-05-18 22:17
Anmäl svaret Anmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej!
Om du har sett en läckage i kylaren tidigare så är det väl sannolikt att det är det som är boven. När motorn är varm så expanderar metallen i kylaren och släpper ut vatten- denna förångas/torkas av fartvinden dvs ingen synlig läckage. Vid låga varvtal och kall bil så läcker det inte. Hade liknande läckage på min tidigare 323i -86(grunden samma motor som på din) och hadde väldigt svårt med att hitta var det kom.... Att motorn går bra och inte har överhettningstendenser tyder ju på att toppen är frisk.
Kylsystemet är väl trycksatt när motorn är varm så öppnar du korken när motorn är ordentligt varm så kommer det att välla ur kylarvätska oavsett....

ALTSÅ: Kolla kylare, vattenpump först. gå till en verkstad och ev trycktesta kylsystemet innan du börjar tänka på topp....

MVH:
Sakke           IP: ...[239.109]
Antal inlägg30 st
Postad/Inlagd2006-05-19 00:27
Anmäl svaret Anmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
525i -93
Det som dd skrev stämmer inte med din bil. Eftersom att det försvinner vatten så kan det inte vara kompression som trycks in i kylkanalerna utan snarare tvärtom kylvattnet sugs in i cylindrarna! Ganska logiskt.

Jag skulle gissa på vattenpumpen. Vet inte hur dom är på m20 motorn som du har. Men på m50 är det vanligt att dom j*v**s. Har bytt 2ggr på min först var det hjulet som hade blivit mos och sen läckte den i min andra motor eftersom lagret glappade.           IP: ...[1.42.61]
Antal inlägg20 st
Postad/Inlagd2006-05-19 00:51
Anmäl svaret Anmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
525i -89
Tackar för alla tips.. :) Även de som inte skrivits här än :)

Ska Kolla kylare och vattenpumpen först. Har bokat tid på verkstad för att trycktesta kylsystemet till veckan.

Hoppas verkligen inte att toppen är sönder utan att det är nåt av de billigare felen.           IP: ...[143.180]
Antal inlägg1.195 st
Postad/Inlagd2006-05-19 07:12
Anmäl svaret Anmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
535 88
volvo 945 92
på en bil där toppen eller packningen är kass kan det visa sig på många olika sätt, jag har bytt fler toppackningar och toppar än jag kan komma ihåg under mina dar, sen så är dessa motorer tillsammans med m50 motorn EXTREMT känsliga för överhettning alt andra problem men kylsystemet, men visst, man skall inte utesluta andra problem!           IP: ...[.204.47]
Antal inlägg3.381 st
Postad/Inlagd2006-05-30 21:01
Anmäl svaret Anmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Jag har samma problem som dig på min bil. Efter byte av värmepaketet och byte av en slangklamma, försvinner det ändå kylarvätska. Men, inte lika mycket som innan bytet. Det jag märker är att det försvinner mera vätska vid "hård" körning. Har kollat allt jag kan komma på. Allt verkar tätt. Vattenpumpen är bytt för 1 år sen, så inte den kan heller fela. Men, ett tips till dig: kolla så ditt värmepaket är helt. Vanligt fel på äldre bilar. Du märker det oftast på att det immar igen på vindrutan då du vrider på värme i bilen.           IP: ...[.154.82]
Antal inlägg13 st
Postad/Inlagd2006-05-30 21:44
Anmäl svaret Anmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520 I 1990
Hej! har haft samma problem med min 520 I -90,efter mycket letande på problem så hittade jag vattenläkage.När motorn var riktigt kall så fanns det läkage bakom expantionkärlet (sprika).När kylvattnet blev varmt så tätade det läkaget.kylaren består av plast vid expantionkälet.provtryck kylaren när bilen har stått något dygn med kall motor.

          IP: ...[112.188]
Antal inlägg20 st
Postad/Inlagd2006-05-31 14:10
Anmäl svaret Anmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
525i -89
Har ingen imma på rutan alls.

Har provtryckt den nu men inte ett vattendropp läckte.

Testar nu om jag får den tätt med hjälp av
motorsvets (tips från verkstaden som provtryckte den):

[LÄNK]

Nån som har erfarenhet av motorsvets ???

          IP: ...[.35.101]
Antal inlägg3 st
Postad/Inlagd2006-05-31 14:59
Anmäl svaret Anmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
1993 525 tdsa
kusinen min köpte förra året ny topp gamla skulle man skicka tillbaka så den kostade med frakt 9200kr allt var me i toppen           IP: ...[3.6.105]
Antal inlägg29 st
Postad/Inlagd2006-06-02 08:08
Anmäl svaret Anmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
bmw 525i -92
låt dom vakuum lufta din bil, det hjälpte mej när jag hade samma problem som dej.
spring inte och oroa dej en massa för toppen och sånt skit..           IP: ...[.119.16]
Antal inlägg20 st
Postad/Inlagd2006-06-02 09:20
Anmäl svaret Anmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
525i -89
Vad är vakumlufta bilen ??? Hur gör man det ??           IP: ...[.78.146]
Antal inlägg29 st
Postad/Inlagd2006-06-02 20:25
Anmäl svaret Anmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
bmw 525i -92
alltså dom suger ut allt kylarvatten från systemet, sen fyller dom på med nytt. det är 100 procentigt att få bort eventuell luft ur systemet.
snabbt och lätt..           IP: ...[.119.16]
Antal inlägg46 st
Postad/Inlagd2006-06-04 01:14
Anmäl svaret Anmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520d-07
530iA-94
Har preccis bytt vattenpump på min 530 och satte dit en ny termostat.
Fyllde på vätska och upptäckte ett läckage vid plastkåpan till termostaten.
Blir till att köpa ett nytt på Måndag...

Stinger           IP: ...[.142.14]
Antal inlägg20 st
Postad/Inlagd2006-06-04 01:36
Anmäl svaret Anmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
525i -89
trent du vakuumluftade bilen på en vanlig verkstad eller ??? Kostade vad ?? Vad använde de för grejer ??

Tappade du lika mycket kylvatten som jag (Om man kör ca 8-10 mil och kör lite fortare så kan den tappa ca 10-12 cm eller ca 1/3 liter kylarglykol.) ?

Du menar att det kan finns ett s.k. vakuum av nåt slag som gör att det försvinner kylvatten ?? Vad isf är det som gör att kylvattnet försvinner ??

          IP: ...[6.86.30]
Antal inlägg20 st
Postad/Inlagd2006-06-05 23:37
Anmäl svaret Anmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
525i -89
Nån annan som vet nåt om vakuumluftning eller nåt om vad man kan göra om man har problem med en bil som tappar kylarvatten ??

          IP: ...[6.81.90]
Sida: 1 2 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2014 AutoPower.se













PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW Alpina B10 Bi-Turbo  -92
Pris: 162.000:-

BMW 328  -99
Pris: 99.000:-

BMW Alpina B12 5.7  -96
Pris: 100.000:-

BMW M3  -02
Pris: 165.000:-

BMW 328  -90
Pris: 52.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen