AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ PocketPC ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Allmänt om bil och trafik ]

Köra utan Vignette i Schweiz

Visad 3.697 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg2.558st
Postad/Inlagd2006-04-05 17:22
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
745d-07, Alpina 21"
730d-08
Alfa Romeo 159 SW 2.2 JTS
Har vid ett flertal tillfällen besökt Schweiz med bil. Vid några av gångerna har jag kommit in via motorväg, och i tullen blivit "tvingad" att betala motorvägsavgift (Vignette) i ett helt år.
Vid andra tillfällen så har jag kommit in via lokala byvägar och inte "behövt" köpa Vignette. Som jag ser det så skall man kunna passera igenom landet utan Vignette om man inte kör motorväg. Stämmer det?
Isf. vad är det för bötesbelopp för att ha kört utan Vignette på motorväg?

Mvh. Patric, BMWCS #4598
Min E38 [LÄNK]           IP: ...[6.12.82]
Antal inlägg2.522 st
Postad/Inlagd2006-04-05 17:33
Anmäl svaretAnmäl svaret
528i -97
BMWCS 05553
Du har helt rätt. Utan vignette går det bra att ta sig igenom/runt i kring Schweiz.
Bötesbelopp vet jag ej, ska försöka hitta det, men de är nog hööööga, iaf om man kollar på vad en fortkörning kostar, dyrare än Norge:-)

*BAWORAK*           IP: ...[145.247]
Antal inlägg2.558 st
Postad/Inlagd2006-04-05 18:19
Anmäl svaretAnmäl svaret
745d-07, Alpina 21"
730d-08
Alfa Romeo 159 SW 2.2 JTS
Tack SvanteE förbekräftelsen på mitt påstående ang. passage utan motorväg. Hittade bötes beloppet själv som ligger på 100 Sfr.
Jag hade själv "oturen" att köra 17km/h för fort förbi en kamera i Schweiz (med hyrbil) för ca 1½-år sedan. 120 Sfr (ca 720:-) blev det i böter. 3st påminnelser damp ner i min brevlåda hemma i Sverige, sen gav de upp.
Kanske värt att köpa Vignette ändå, så jag inte får den tidigare obetalda boten uppkörd om man av "misstag" skulle råka köra några km. motorväg och bli stoppad ;)

Mvh. Patric, BMWCS #4598
Min E38 [LÄNK]           IP: ...[6.12.82]
Antal inlägg3.548 st
Postad/Inlagd2006-04-05 20:43
Anmäl svaretAnmäl svaret
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Jag har åkt utan "vignette" två år. Det har liksom aldrig varit nån som stoppat mig. Osen helt plötsligt har man varit på motorvägen... Å eftersom landet är så lilleputtigt så chansar man för man är ju ändå av motorvägen om nån timme... Dumt kanske. Men men.

Dom är så rika ändå...

mvh           IP: ...[.16.204]
Antal inlägg351 st
Postad/Inlagd2006-04-06 22:09
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jag har själv bott i Schweiz och har erfarenhet av schweiziska poliskontroller.

Precis som det redan nämnts så är det fritt fram att köra på "vanlig landsväg" utan vignette. Det är motorvägar och vissa motortrafikleder som är avgiftsbelagda genom vignetten. Mellan byn där jag bodde och närmsta staden var en sträcka på "fri" motortrafikled, skylt för motortrafikled fanns då med tilläggstavla "Kein vignettenpflicht".

En vignette kostar (om inte priset gått upp den senaste tiden) CHF 40. Bötesbelopp på CHF 100 låter troligt för en sån sak som att köra utan. Kom dock ihåg att OM polisen skulle stoppa dig för att du kört på en vignettpliktig väg utan densamma så får du problem. Det kan bli mer problem än att bara betala hundra franc. Polisen i Schweiz är inte direkt kända för att vara "flexibla", räkna alltså inte med att kunna dig smita undan med "förlåt, det visste jag inte, jag ska köpa en". Utöver bötesbeloppet är det också möjligt att de kontrollerar att du köper en innan du fortsätter. I det fallet är du uppe i CHF 140 plus en massa förlorad tid.

Det är inte vanligt att polisen pratar engelska - det brukliga är sitt modersmål plus att man läst ett nationellt språk till i skolan, tyska och franska är en mycket vanlig kombination i de tysktalande delarna av landet. Polisen vill vid en kontroll alltid se ditt körkort och reg-papper på bilen, de brukar också kontrollera att man har en dekal med nationalitetsbetäckning i bak på bilen (jag tror det ska räcka med "EU-reg-skylt" med ett 'S' på, även i Schweiz).

Lycka till!           IP: ...[27.7.37]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2014 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 523  -05
Pris: 95.000:-

BMW 525i touring  -04
Pris: 77.000:-

BMW 530i  -04
Pris: 65.000:-

BMW 330ci m-sport  -05