KL Racing
AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ PocketPC ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Allmänt om bil och trafik ]

regler för avställd bil?

Visad 9.887 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg30st
Postad/Inlagd2006-03-02 14:17
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Bmw 520i -97-
Hej alla!
om man kör med en avställd bil blir man av med korkortet då???
Jag har fortfarande min prövotid kvar...
Köpte ny bil å lite problem att få fram papprena på den. å jag måste använda den nu!

Tack på för hand           IP: ...[.172.55]
Antal inlägg474 st
Postad/Inlagd2006-03-02 15:23
Anmäl svaretAnmäl svaret
Tror det bara är böter, inget jag tänker svära på.

Men, se för guds skull till att trafikförsäkringen gäller, annars kommer du vara skuldsatt tills h-vetet fryser, ifall något händer. Det enda som kanske kommer gälla är trafikförsäkringen, inget bolag kommer betala ett öre på eventuell skada på din bil.

"Att köra ett avställt fordon
Som regel får du inte köra ett avställt fordon. Det finns dock ett undantag, vilket är när du ska köra närmast lämpliga väg till och från en besiktning. Fordonet måste vara trafikförsäkrat och det får inte finnas några obetalda fordonsskatter."

[LÄNK]

IP: ...[.24.216]
Antal inlägg660 st
Postad/Inlagd2006-03-02 15:31
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 330i Touring -00
Är den avstlld blir det väl en garageförsäkring automatiskt vilket betyder att den inte får framföras på allmän väg.
Åker man då dit lr det händer något blir det väl oskattat, oförsäkrat och fan och hans moster.
Försök fixa pappren innan =)

--
DTM system och rak 6a ;)           IP: ...[.59.188]
Antal inlägg30 st
Postad/Inlagd2006-03-02 16:04
Anmäl svaretAnmäl svaret
Bmw 520i -97-
bilen är helförsökrad. skatten kan jag inte betala pga den är avställd.
Måsta använda bilen lite senare ida.
Skiter i om jag för böter om jag kör men vill inte ta risken att bli av med körkortet!
Så om jag vet att jag inte blir av med korkortet så kan jag köra ditt jag ska ida.

Nån som vet till 100% om de här???           IP: ...[.172.55]
Antal inlägg2.522 st
Postad/Inlagd2006-03-02 16:16
Anmäl svaretAnmäl svaret
528i -97
BMWCS 05553
Ställ på bilen då? Gör du ju på fem minuter. Sedan kan du väl ställa av den igen om du måste...

*BAWORAK*           IP: ...[145.247]
Antal inlägg570 st
Postad/Inlagd2006-03-02 16:38
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 320i Touring -03/2
BMW 525i Sedan -88/7
BMW 327 Turbo -88
BMW 323i -86
800:- i böter när bilen är avställd och oförsäkrad.

Det fick en jag känner iaf.           IP: ...[.101.15]
Antal inlägg482 st
Postad/Inlagd2006-03-02 16:42
Anmäl svaretAnmäl svaret
318i-89 x 2st
Lugn, Du blir inte av med körkortet för att Du kör med en avställd bil. Som sagt, viktigast är att den har en gällande trafikförsäkring! Kör inte en meter utan! Att den är avställd betyder ju bara att den är oskattad - max några hundra i böter. Men bäst är ju att ställa på den, som sagt. Du kan ju ställa av den igen innan den siste mars så har Du "bara" kostnaden för 1 månad ca 2-300kr. Och kör försiktigt...           IP: ...[.28.246]
Antal inlägg683 st
Postad/Inlagd2006-03-02 16:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 502 -57
BMW 2800 CS -70
BMW 635 CSI -79
BMW 850 ia -92
BMW M3 (325)-93
BMW 530 Touring -94
BMW 745 -02
Alpina B12 5.0 #243
Har du prövotid så tar dom kortet på plats! Om du inte är på väg till verkstad eller besiktning och kan styrka detta.

Mångfaceterad arbetsmyra, med motorsport som främsta hobby.           IP: ...[166.182]
Antal inlägg482 st
Postad/Inlagd2006-03-02 17:55
Anmäl svaretAnmäl svaret
318i-89 x 2st
BMW-Båstad: Vad grundar Du Ditt påstående att han blir av med körkortet? Det rör sig ju inte om någon olovlig körning utan framförande av oskattat fordon... Så länge bilen är försäkrad och inte trafikfarlig eller stulen så är det ju inte tal om annat än oskattat fordon.           IP: ...[.28.246]
Antal inlägg7.053 st
Postad/Inlagd2006-03-02 18:52
Anmäl svaretAnmäl svaret
... en liten kluring som numera är "borttagen".

Du kan inte beställa en besiktning i Mora och köra avställt med trfförs dit från Bromma ToR vilket man kunde göra förr.

Nu gäller närmaste bilprovningsstation och närmaste väg dit.
Denna "möjlighet" är tilltäppt för alla "busbilar" som ägs och körs av missbrukare eller eljest människor som "alltid" var på väg mellan olika bilprovningsstationer.

OBS att texten i v.v anvisning inte tillämpas på annat sätt av trafikpolisen än vad dom förklarat för mig i denna fråga.

MVH /// Paap R           IP: ...[166.133]
Antal inlägg30 st
Postad/Inlagd2006-03-02 19:13
Anmäl svaretAnmäl svaret
Bmw 520i -97-
oki... en säger att jag blir av de korkortet å en säger att jag får böter...
Hjälp..... jag måste köra imogon för jag har fått ett nytt jobb. Ställa på den vill jag men jag väntar på papprena. när jag köpte bilen så hittade inte föra ägaren papprena. Så hon har skickat dom till mig ida.
Lite svårt att ställa på den ida eller imon.
Vill inte ta risken att bli av me korkortet! Kört utan i 9år innan å änkligen fått de..

IP: ...[.172.55]
Antal inlägg482 st
Postad/Inlagd2006-03-02 19:25
Anmäl svaretAnmäl svaret
318i-89 x 2st
Har Du en tagit en gällande försäkring? Bry Dig inte om att den kanske är försäkrad på henne utan det måste vara DU som äger försäkringen. Det är inga problem för Dig att försäkra någon annans bil, dock gäller det bara 7 eller 10 dagar, minns inte vilket. Jag har köpt flera bilar som varit avställda och bara ringt mitt förs.bolag på väg från affären. Helt 100% säker är jag på att Du inte blir av med körkortet om Du skulle bli ertappad om det inte är några nya dagsfärska regler som börjat gälla.           IP: ...[.28.246]
Antal inlägg30 st
Postad/Inlagd2006-03-02 19:33
Anmäl svaretAnmäl svaret
Bmw 520i -97-
bilen är helfösäkrad på mtt namn... jag tänker på att jag har prövotid på mitt körkort...           IP: ...[.172.55]
Antal inlägg351 st
Postad/Inlagd2006-03-02 19:46
Anmäl svaretAnmäl svaret
Om du har prövotid på ditt körkort och gör som nedanstående exempel, så får du behålla resp. blir av med ditt nya fina körkort:

Exempel 1: Du kör 125 km/h på motorväg med gällande 110-begränsning. Sheriffer stoppar dig och ger dig böter. Körkort behåller du. Bara böter. (Eventuellt blir Länsstyrelsen nyfikna på dig efter ett tag, om de ska anse dig lämplig som körkortsinnehavare eller inte. Man brukar få en chans att yttra sig till dem innan de isf fattar något beslut (Länsstyrelsen brukar bli nyfikna först efter upprepade förseelser, men med tanke på att du nyligen tagit kortet så är det upp till aktuell Länsstyrelse att bedöma det hela)).

Exempel 2: Du kör 150 km/h på ovan nämnda väg. Påföljden blir böter och du blir av med kortet. För att få tillbaka det måste du ta om det från början igen.

En allmän missuppfattning från då prövotiden infördes är att man automatiskt blir av med lappen om man åker dit för minsta lilla grej. Men man behöver alltså inte bli av med lappen, utan prövotiden innebär att om du blir av med den, så får du inte tillbaka den "automatiskt".

Således; ett brott som enbart leder till böter bör inte leda till förlust av körkort, men även om inte polisen tar det på plats så kan Länsstyrelsen i efterhand bedöma att det ska återkallas. Sannolikt kommer detta ej att ske för en enstaka förseelse.           IP: ...[27.7.25]
Antal inlägg1.460 st
Postad/Inlagd2006-03-04 17:04
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW M3 3,2 Coupe -97
Prövotid= när jag som inte har prövotid blir av med lappen får jag ju oftast tillbaka den efter en tid. En med prövotid blir inte av med körkortet lättare än jag som haft de i 5år, enda skillnaden är att jag antagligen får tillbaka kortet efter ett tag och en med prövotid får ta om det från grunden.

//MVH Andreas

M-power när du älskar
att köra!           IP: ...[146.235]
Antal inlägg1.520 st
Postad/Inlagd2006-03-04 17:36
Anmäl svaretAnmäl svaret
523i -96
Du kan inte helförsäkra en avställd bil. Eller kan och kan, genom ett misstag kan de säga att den är helförsäkrad om de missade att den var avställd hos CBR. Men i praktiken har du i bästa fall en garageförsäkring.

För att teckna en trafikförsäkring måste bilen vara påställd.

-Phil           IP: ...[.98.131]
Antal inlägg30 st
Postad/Inlagd2006-03-05 13:25
Anmäl svaretAnmäl svaret
Bmw 520i -97-
hej alla.

Tack för hjälpen!!! nu har jag fixat papperna på bilen å nu påställd....

IP: ...[.172.55]
Antal inlägg4.177 st
Postad/Inlagd2006-05-12 14:24
Anmäl svaretAnmäl svaret
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Moorrr, det är vid en villkorlig dom, (då man sliper fängelse) man kan åka dit ordentligt vid småföreteelser!

Vid tillfälligt förarbevis gäller prövotiden enbart på vilket sätt du framför den bil du kör, dvs fortkörning, stopplikt, blinka, mm. Att framföra en olaglig bil på ett i övrigt lagligt sett ska inte påverka, jag säger dock inte att d till 100% får behålla körkortet, men är man vänligt inställd och kör fint och försiktigt i övrigt och följer TRAFIKENS LAGAR har jag svårt att de tar lappen.

För vad det handlar om är ifall du kan lagarna i trafiken och anses som LÄMPLIG BILFÖRARE, inte om du forslar knark, eller använder bilen som flyktbil vid bankrån, för sex med mindreåriga och barn. Du kan tex ha prövotid och framföra ett stulet fordon utan att förlora lappen, för brottets karaktär har inget med din körstil och hur du framför bilen på att göra.

Men visst frågan är klurig och även farbror blå kan tolka som han/hon vill men rent juridiskt är det alltså grönt att framföra en oförsäkrad bil om du
kör den på ett lagligt sett, så i slutändan ska du vinna!!           IP: ...[.20.231]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2014 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW M5  -99
Pris: 110.000:-

BMW 740  -99
Pris: 45.000:-

BMW 525A  -75
Pris: 25.000:-

BMW 735  -96