Schmiedmann
AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ PocketPC ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

Batteriladdning tips

Visad 13.448 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg447st
Postad/Inlagd2005-12-14 23:33
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
528i -96
Ska ladda bilbatteriet på en bil som stått i 4 månader nu..

Hörde av en mekaniker att det är inga problem att sätta kablarna direkt på batteripolerna utan att koppla ifrån strömmen.

Hur lång tid brukar det ta? Räcker 6 timmar?

Hur ofta? 1gång i månaden??

Har en vanlig biltemaladdare (Ej den billigaste..)           IP: ...[8.48.86]
Antal inlägg4.658 st
Postad/Inlagd2005-12-14 23:45
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
E82 120d -10
Kolla in denna ang laddningen: [LÄNK]

Eftersom du inte har den billigaste borde de finns mätare på laddaren som du ser hur mycket ström som finns i batteriet...men längre än 6 timmar ska inte behövas.
          IP: ...[.39.170]
Antal inlägg14.606 st
Postad/Inlagd2005-12-14 23:57
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
320i-99 E46
Om du skall ladda med ostabiliserad laddare (som din Biltemaladdare garanterat är), bör du koppla loss batteripolerna från batteriet innan du laddar det. Moderna bilar har ofta känslig elektronik (nyare BMW är synnerligen inget undantag från detta!) som kan ta skada av en sådan laddares orena ström.

Om batteriet är urladdat bör du ladda det minst ett dygn i sträck - gärna längre tid!


Mvh

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[106.179]
Antal inlägg113 st
Postad/Inlagd2006-01-18 10:57
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
528IA, E39
Hej,

Tar upp den här gamla tråden med en kort fråga, ska ladda upp mitt batteri idag på min avställda Beemer och har hört att det räcker att man kopplar bort minuspolen innan man kopplar på batteriladdaren, stämmer det?

Då bör det ju inte gå någon ström genom systemet och bör inte kunna ge nåt överslag i elsystemet, eller?

Mvh
Fred

"Livet är billigt, det är extrautrustningen som kostar.."           IP: ...[.39.141]
Antal inlägg21.602 st
Postad/Inlagd2006-01-18 11:44
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
325Ci-2003/04 Safirsvart
318T-2002 Japanröd.
BMWCS 04247
Om du kopplar på dig på startuttagen under huven behöver du inte bekymmra dig om att koppla bort batterikablarna.

///MVH Hasso
[LÄNK]           IP: ...[153.196]
Antal inlägg1.363 st
Postad/Inlagd2006-01-18 19:16
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530i Touring -01
Har du en bra laddare så behöver du inte koppla bort batteriet alls, annars räcker det med minuspolen. Det tar som sagt också en hel del tid att ladda upp ett urladdat bilbatteri, 6 timmar känns klart i underkant.

Det smidigaste man kan göra är att köpa en automatiskt laddare som tex c-tek, kostar 500 spänn på clas i sjön och liknande men gör att man inte behöver bry sig om laddningstiden eller nått. Den kan stå på hela vintern utan fara och man behöver inte koppla bort batteriet. Den laddar dock inte upp batteriet så snabbt då den bara är på 3,3A, men det finns kraftigare för mera pengar. Det finns också en på bara 0,8A som jag nog skulle passa mig för, med den lär det ta evigheter att ladda upp ett batteri, kanske mera för bara underhållsladdning.

//Magnus

          IP: ...[113.127]
Antal inlägg293 st
Postad/Inlagd2006-01-18 22:15
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 528/M-97
Eller köp denna har en själv, Billigare än Qtek/C tek lr va dom heter , men har samma funktion. duger gott att ha som underhålls laddare :) använder samma modell på jobbet till våra 12volts batteri hydraul aggregat, o än har ingen kund klagat :) ;)           IP: ...[.141.70]
Antal inlägg293 st
Postad/Inlagd2006-01-18 22:16
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 528/M-97
Opss glömde länken ;) hehe [LÄNK]           IP: ...[.141.70]
Antal inlägg293 st
Postad/Inlagd2006-01-18 22:19
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 528/M-97
den laddar 4A och övergår till underhålls laddning automatiskt, kortslutningssäker temp skyddad, ganska liten, ja läs själv :)           IP: ...[.141.70]
Antal inlägg15.725 st
Postad/Inlagd2006-01-18 22:35
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
328 iA Touring -13
Om laddare är av enkel modell (har inget med priset direkt att göra) som inte är spänningsstabiliserad så är det lämpligt att lossa ena batterikabeln och ansluta direkt på batteriet. Sen måste man komma ihåg att koppla loss när den laddat klart, annars kokar man batteriet torrt.
Om det är en modell med automatik, 2-stegs osv så är det OK att koppla på direkt på t.ex batteri eller hjälpstartsuttaget. Laddningen tar alltid lång tid, upp till ett dygn eller mera, obereoende av laddström för att få full laddning. Det är endast tiden upp till runt 80% som går lite snabbare med en stor laddare jämfört med en mindre.

FP           IP: ...[238.145]
Antal inlägg293 st
Postad/Inlagd2006-01-19 16:42
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 528/M-97
den länk jag la in från Elfa på tips om laddare har switchad och switchade nätdelar är alltid stabiliserade..


Har man intresse, tar man sig råd :)           IP: ...[6.46.50]
Antal inlägg2.397 st
Postad/Inlagd2006-01-19 17:40
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
02 tii
740iL -99
Tänk också på att även om Ctek-laddarna har lägre angiven strömstyrka, så är de ändå i klass med andra konventionella laddare som uppger högre styrka när det gäller hur fort de laddar batterierna. Detta för att andra vanliga laddare som uppger en högre strömstyrka på laddningen inte sägre hala sanningen för de är inte lika effektiva och använder inte den uppgivna strömmen på samma sätt som Ctek.


Dr Tinnitus

          IP: ...[197.236]
Antal inlägg15.725 st
Postad/Inlagd2006-01-19 18:30
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
328 iA Touring -13
Det där får du allt utveckla. Är inte t.ex 3A alltid 3A när det gäller likström?

FP           IP: ...[238.145]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2014 AutoPower.se











PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 540ia  -94
Pris: 25.000:-

BMW M5  -91
Pris: 80.000:-

BMW 323Ti  -99
Pris: 17.500:-

BMW 740 IA  -92
Pris: 23.000:-

BMW 530  -07
Pris: 98.500:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen