Schmiedmann
AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ PocketPC ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

topplockspackning trasig, billig/bra verkstad i Sthlm?

Visad 11.029 gånger
Besvara
Sida: 1 2 AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg17st
Postad/Inlagd2005-11-15 12:03
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
e39 528i
Har idag fått domen från aukt. bmw-verkstad, topplockspackningen måste bytas, motorn läcker rejält med vatten. Har antagligen inte råd utan måste nog ställa av bilen om ingen har något bra och billigt tips på alt. verkstad. Tyvärr nästan helt ohändig och kan inte fixa det själv.

Hur vanligt är det med andra följdfel, sprickor i topp (och block) skev topp, gängfel på toppbultar etc? Motorn har gått varm ett par gånger i samband med vattenläckaget.

IP: ...[115.139]
Antal inlägg17 st
Postad/Inlagd2005-11-15 12:04
Anmäl svaretAnmäl svaret
e39 528i
glömde skriva att bilen är en 528, e39 från 1996.           IP: ...[115.139]
Antal inlägg6.786 st
Postad/Inlagd2005-11-15 12:39
Anmäl svaretAnmäl svaret
M5 E34 (3.8)
M3 E36 (3.2)
M3 E36 (3.2)
M5 E39 (5.0)

Hoppsan..inte kul att höra alls...Toppen kan vara skev om du har otur...Mitt tips är att du istället för att bara byta toppackningen köper en frisk komplett motor o sätter i...Du hamnar nog på ungefär samma summa som toppackningsbytet (gissar att arbetskostnaden på en billig verkstad för byte av toppackning ligger runt 5-7", sen tillkommer material) Ett motorbyte borde man få gjort för under 5000 (kanske t o m 3000???) o det klarar i princip vilken verkstad som helst av då de ej behövs special verktyg/kunskaper o ställa in Vanos mm...En frisk 528 motor bör du kunna hitta under 10", kanske för 7" om du har tur..."Fördelen" med att du byter till en frisk motor är att du slipper eventuella överraskningar som kan ha uppstått pga varmgången, toppen kan va skev/sprucken...Risken är den att om du ger dig i kast med toppackningsbyte att det tillkommer massa kostnader utöver det som var sagt från början pga att man upptäcker fler defekter under arbetets gång...Min åsikt iaf, och som jag förstod det vill du komma undan billigast möjligt...

IP: ...[.11.131]
Antal inlägg10.443 st
Postad/Inlagd2005-11-15 13:24
Anmäl svaretAnmäl svaret
735iA-88
523i-97
På tidiga E39:or med sexor så drogs topplocksbultarna för hårt från fabriken enligt viss info., så det kan ju vara någon/några gängor i blocket som "gett sig",då är det isf bättre(tror jag) att göra som "Dawwe" skriver att byta hela motorn om du inte kan meka själv och måste lämna in arbetet...kan som sagts också vara en hel del mer jobb om det är topplocksdefekter+ännu värre blockdef(skadade gängor i blocket t.ex) eller annat dylikt trasset i din nuvarande havererade motor.
Sedan så har ju din motor gått varm x-antal ggr,det gör ju oddsen sämre också.

Men försök hitta en begagnad motor med någon form av garanti...Inte kul om motorn verkstaden byter till OCKSÅ är defekt :/
Vet inte vad en begagnad motor kan kosta men misstänker/tror att det blir billigare än att försöka få ordning på din nuvarande maskin..
Gissning...
Men det är ju upp till dig att börja leta och höra efter både på div skrotar eller vad verkstaden tar för motorbyte kontra byte av "förmodad" toppackning(vilket natiurligtvis KAN hjälpa dig)
Be isf verkstaden titta efter hur blockgängorna ser ut(om det går att säkerställa konditionen på dessa,vilket kan vara omöjligt med bara ögat :/) och om möjligt kunna "helicoila" ev. defekta innan toppen monteras...Drar de sönder gängorna då blir det mest troligt dyrare än vad du tror är möjligt för ett "packningsbyte".

Jaja...Inget kul alls för din del, hoppas det löser sig till de bästa.

Mvh Janne.           IP: ...[231.160]
Antal inlägg17 st
Postad/Inlagd2005-11-15 17:12
Anmäl svaretAnmäl svaret
e39 528i
hmmm, tack för svar. Ingen rolig historia. Känns lite märkligt att byta motor med tanke på att den förutom läckaget (visade sig vara både olja och vatten) går som ett skott och dessutom inte gått längre än 13.000 mil (vad jag vet).

Har tittat lite på Bildelsbasen där motorerna tycks väsentligt mycket dyrare än 7-10.000:-, runt 15.000 och uppåt för motorer som gått uppåt 20.000 mil (vad sägs om en 97:a som gått 10.650 mil för 26.000+moms?). Tar därför gärna emot tips om var man hittar bra/billiga motorer.

Även på BMW (har precis varit och hämtat bilen) tyckte dom att en motor från skroten kanske kunde vara en bra idé. Jag vet inte. Verkar faktiskt en smula galet att lägga i en motor som i värsta fall gått nästan dubbelt så långt som den jag har. Dessutom har den befintliga motorn fungerat finfint under de 6 år jag haft bilen.

Strax under 10.000 har BMW tidigare gissat på för packningsbytet inkl mtrl. detta förstås under förutsättning att inga andra problem upptäcks. Borde väl innebära att 5-7.000 är en rimlig gissning om kostnad hos en "vanlig" verkstad. Tar gärna emot tips på verkstäder. Priset är verkligen viktigt, ekonomin är ansträngd och det mesta talar tyvärr för att jag måste ställa av bilen tillsvidare...           IP: ...[115.139]
Antal inlägg6.786 st
Postad/Inlagd2005-11-15 17:55
Anmäl svaretAnmäl svaret
M5 E34 (3.8)
M3 E36 (3.2)
M3 E36 (3.2)
M5 E39 (5.0)

Har då o då dykt upp enstaka motorer här på börsen för de summor jag skrivit (7-10)..Att betala 26" för en vanlig 2.8a e rent vansinne,skulle aldrig ge mer än max 12-13" o då ska de va en motor med max 10000 verifierade mil samt en servicebok som kan styrka att den fått vård...
Ett tips är ett sätta in en köpes annons på PowerBörsen...
Annars hittade jag en komplett(?) topp till din bil för endast 2000...[LÄNK]

IP: ...[.11.131]
Antal inlägg304 st
Postad/Inlagd2005-11-15 17:56
Anmäl svaretAnmäl svaret
523i touring -00
var i Sverige bor du/finns bilen?

/Martin           IP: ...[.220.85]
Antal inlägg304 st
Postad/Inlagd2005-11-15 18:04
Anmäl svaretAnmäl svaret
523i touring -00
såg ju nu i rubriken att du bor i sthlm. Sorry!

/Martin           IP: ...[.220.85]
Antal inlägg10.443 st
Postad/Inlagd2005-11-15 18:05
Anmäl svaretAnmäl svaret
735iA-88
523i-97
Ok...Angående "bra/billiga" verkstäder i Sthlm så finns en bra funktion som heter "sök inlägg" här uppe på sidan...
Prova att söka där.

Vill minnas att många rekommenderar "Per Larsson Bil o motorteknik",en av Sthlm's bästa enligt många...

Däremot vet jag ingenting om deras timpris,men det kanske vore läge att fråga vad de tror ett packningsbyte skulle kosta,i "normalfallet"..

Antal inlägg732 st
Postad/Inlagd2005-11-15 18:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
Z4M coupe - 07
540i/6 -94
323ti - 98
Om BMW ska ha 10' för bytet inklusive material så borde det väl bli billigare än att byta motor. Det är ju inte säkert att den nya motorn fungerar perfekt heller.

Mvh Johan
          IP: ...[.170.15]
Antal inlägg10.443 st
Postad/Inlagd2005-11-15 18:26
Anmäl svaretAnmäl svaret
735iA-88
523i-97
Ja...Som sagt vissa av dessa sexor hade ganska stora problem med hållbarheten i gängorna i blocket,vilket om man dessutom ska byta toppackning gör att de måste hålla "ytterligare" en åtdragning vilket KAN,jag säger KAN,innebära att det billigaste alternativet blir ett motorbyte ändå..

Men visst,om nu det fixas med bara ett packningsbyte då är det ju helt klart det billigaste alternativet.

Antal inlägg1.643 st
Postad/Inlagd2005-11-15 18:28
Anmäl svaretAnmäl svaret
540i 6vxl touring-95
Byta motor för att toppen gått:))))) trams vem vet vilket junk man hittar? Prova ring hit 08/7128090 för hjälp med toppen.

Mvh Danne

-Never feel sorry for yourself.-           IP: ...[6.75.27]
Antal inlägg10.443 st
Postad/Inlagd2005-11-15 18:51
Anmäl svaretAnmäl svaret
735iA-88
523i-97
Daniel.F...>>>Läs vad jag skrivit igen så kanske du förstår vad jag menar..
Fanns en "barnsjukdom" i tidiga 523/528i med för hård åtdragning av topplocksbultar vilket medförde "havererat block", vilket i sådana fall gör motorbyte billigare när gängorna dragits sönder definitivt och oåterkalleligt(OM man hittar en bra motor till rimlig peng).

Tror detta exempel med 26000+moms måste vara ett "undantag" i pris :)

Finns MÅNGA exempel på vad "lite kokning" och "lite toppackningsdefekter" kostat för den som inte kan skruva själv..
OM nu gängorna i toppen INTE klarar av att dras en gång till(finns en hel del exempel på detta på just denna motortyp som sagt)...blir det väldigt dyrt,men visst kan man börja med att byta bara packningen och hoppas på att gängorna är hela och "fullt friska" även efter detta.

Annars får "man" göra om proceduren igen...Med "ny" motor OCH nya insatser..

Mvh Janne.
          IP: ...[231.160]
Antal inlägg8.880 st
Postad/Inlagd2005-11-15 22:38
Anmäl svaretAnmäl svaret
A6 avant quattro 1.8t
EJF:

Jag måste fråga hur allt började;

hur länge/hur mycket gick den varm, gick den varm flera gånger på raken?

Mvh           IP: ...[135.100]
Antal inlägg17 st
Postad/Inlagd2005-11-15 22:41
Anmäl svaretAnmäl svaret
e39 528i
Tack för många bra synpunkter. Har hittat några motorer här på forumet skall kolla dessa snarast. Hittade även en begad komplett topp för 2.000:- (hos en bilfirma). Denna skulle ju möjligtvis kunna ge mig ytterligare en valmöjlighet om jag ändå satsar på att byta packningen på min befintliga motor. Jag menar, visar det sig att min nuvarande topp är skadad så byter jag till den begade och risken jag då tar är att blocket är skadat (gängor, ev sprickor mm).

Min fråga är då, kan man inte be verkstan att "känna" på gängorna i samband med att den nuvarande toppen skall bort? Borde man inte märka rätt omgående när man inleder arbetet med att demontera den gamla toppen i vilken kondition gängorna är?

mvh           IP: ...[115.139]
Antal inlägg17 st
Postad/Inlagd2005-11-15 22:55
Anmäl svaretAnmäl svaret
e39 528i
Rob:

Så här ungefär gick det till.

1. Kvällen dag ett varnar bilen för låg kylvattennivå.
2. Bilen körs dag två utan att vatten fylls på. Motorn kokar. Vatten fylls på utan luftning av kylsystemet. Detta leder till överhettning. Motorn får svalna och körs sedan hem i väldigt korta etapper (ca 1-2 km) och får svalna ca 15 minuter mellan etapperna. Extremt tålamodsprövande. Blev säkert för varm ett par gånger till under resan. Dock inte tokvarm.
3. Felsökning börjar. Tror först att vattenpumpen är boven. Så är inte fallet. Ser att allt fungerar när vatten är påfyllt och systemet ordentligt luftat. Ingen överhettning och motorn går perfekt. Men. Ett fint litet rökmoln kommer från motorn. Vatten (tror först att det är olja) rinner ner på grenröret. Ibland bara lite sedan mera. Sedan igen bara lite.
4. Lämnar in bilen på BMW, får domen.

Packningen kan alltså ha varit den ursprungliga boven i dramat. Det kan också vara så att läckaget är någon annanstans och att packningen givit upp i samband med överhettningen.

Intressant nog säger dom på en (faktiskt två) BMW-verkstad som jag pratat med att dom normalt inte kollar topparna i samband med överhettning. Bara om man har särskilda skäl att misstänka att toppen är skadad. Vet därför inte hur stor risken är.

Känner att en utbytesmotor måste vara väldigt billig och att jag måste känna mig väldigt säker på dess kvalitet innan jag riktigt känner för denna variant. Kanske att jag ändrar mig på den punkten.

Tack för alla svar./mvh           IP: ...[115.139]
Antal inlägg10.443 st
Postad/Inlagd2005-11-15 23:02
Anmäl svaretAnmäl svaret
735iA-88
523i-97
Fråga verkstaden hur pass känsliga dessa gängor är...Jag menar visst att det KAN märkas efter ett demontage, men det är ju ingen garanti.

Sedan så är det ju naturligtvis inget garanterat behov för dig att byta toppen,utan det kan säkert!?! räcka med bara toppackningsbytet..
Men be verkstaden förklara tydligt för dig om det går på ett "bra" sätt att konstatera hur t.ex gängningen är..

Be dem även kontrollera ditt topplock mht sprickbildning eller annat "skumt" om kontentan av detta blir att det räcker med ett sedvanligt toppackningsbyte(dvs gängorna ser bra ut)

Men 2' för en bra topp låter som en bra "deal" måste jag säga..kanske är bra att ha "in case off".

Har vatten kommit in i motorn blir nästa fråga från mig?
Dvs har olja+vatten blandats pga detta?
Lagerskador kan då ha inträffat som "lök på laxen"...Men jag vill ju inte skrämma dig på något vis utan bara fråga om du märkt av "olja i kylarvattnet"?

Antal inlägg8.880 st
Postad/Inlagd2005-11-15 23:41
Anmäl svaretAnmäl svaret
A6 avant quattro 1.8t
EJF:

Det låter bra att du inte lät värmen gå för högt, du borde ha sluppit sprickor.

Toppen lät oerhört billig, jag skulle köpt den som reserv och försökt med den ursprungliga först.

Mvh           IP: ...[135.100]
Antal inlägg17 st
Postad/Inlagd2005-11-16 00:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
e39 528i
Janne T:

Inget vatten i oljan. Är ganska säker, trodde först att jag hade ett oljeläckage från ventilkåpan, bytte därför packningen i samband med allt detta. Hade jag haft vatteninblandning i oljan borde det ha synts där, eller? Syns heller inget på oljestickan. Kan inte heller märka några tecken på att kompression "går ut" i kylsystemet. Inget märkligt med avgaserna heller och inte något vatten från avgasröret. Bilen går dessutom som ett skott, vilket jag kunde konstatera vid en kort provtur efter att jag fyllt på/luftat men ännu inte sett vattenläckaget. Det verkar som om packningen "bara" läcker utåt. Känns faktiskt lite dumt att kassera en motor som går så bra men kanske ekonomiskt det ända rätta, vad vet jag?

Rob:

Vet inte om 2000:- -toppen finns kvar, skall kolla imorgon. Men det kanske skulle vara idé att med den "i bakfickan" satsa på ett packningsbyte iaf?

Tack bägge för bra svar.

IP: ...[115.139]
Antal inlägg10.443 st
Postad/Inlagd2005-11-16 00:21
Anmäl svaretAnmäl svaret
735iA-88
523i-97
Tja..Steg ett>>>Demontera toppen, kontrollera gängorna i blocket.
Steg två>>>Be verkstaden kontrollera toppen mht sprickor.
Steg tre>>>Om verkstaden säger att gängorna inte är ett problem så gå vidare och låt de byta packningen+montera ihop och hoppas på att det ska gå bra..

I annat fall så får du ju börja om med att försöka hitta ett block som verkar ok i gängningen eller att det går som sagts tidigare att fixa "ny gäng" på ditt befintliga block..
Eller hitta en motor, komplett då med garanti..

Bra att du inte märkt av "gråsmet" i kylsystermet eller för den delen inuti motorn..Låter som att toppen klarat sig på din beskrivning iaf..

Antal inlägg17 st
Postad/Inlagd2005-11-16 16:34
Anmäl svaretAnmäl svaret
e39 528i
Har börjat kolla mer ordentligt efter begade motorer. Extremt stor prisspridning mellan 6.500 (22´mil) upp till 32.500:- (10´ mil). Har bara kollat bildelsbasen, fler tips på var man kan få tag på bra begade motorer mottages tacksamt, även åsikter om vad som är ett rimligt pris/miltal.

mvh/           IP: ...[115.139]
Sida: 1 2 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2014 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW M3  -01
Pris: 145.000:-

BMW 325  -92
Pris: 30.000:-

BMW 330 Ci  -00
Pris: 35.000:-

BMW 320  -00