Vonne
AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ PocketPC ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Import ]

sälja en bil till finland

Visad 7.333 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg105st
Postad/Inlagd2005-09-27 19:02
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Hejsan, vad måste man tänka på när man ska sälja en bil från sverige till finland? hur går det till som? avgifter och allt sånt? berätta är ni snälla =)           IP: ...[133.131]
Antal inlägg105 st
Postad/Inlagd2005-09-27 19:43
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jag behöver snabba svar, så berätta det ni vet, erfarenheter ocksåvidare.. Anledningen är den att jag ska exportera min bil på söndag, en billig e30 från 88, Finnen som ska köpa bilen säger att han kommer att skicka skyltarna och sånt till vägverket... Hur brukar det gå till egentligen? please tell me!           IP: ...[133.131]
Antal inlägg351 st
Postad/Inlagd2005-09-27 21:48
Anmäl svaretAnmäl svaret
Information finns på vv.se bland annat...

Det ska väl eg. gå till så att bilen ska avregistreras i Sverige, och sedan tillfälligt registreras (ett nytt reg-nummer tilldelas). Röda skyltar med vita tecken kommer på posten.

Ofta går det väl däremot till så att den som säljer beställer ett par vanliga reg-skyltar från Vägverket (kostar 2*60 kr). Sedan åker finländaren hem på de skyltarna som sitter på bilen. Vid avregistrering skickas sedan de skyltar in som precis beställts. Detta sätt är egentligen inte tillåtet, men jag har förstått att det är rätt så vanligt.           IP: ...[27.7.40]
Antal inlägg139 st
Postad/Inlagd2005-09-27 22:22
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
540iaT -99
328iaT -96
där var en finne som köpte min 535 för ett år sen och då skulle han skicka skyltarna till mig men antingen skickade han dem till vägverket eller så fixa finska tullen det jag vet inte vilket men bilen blev avregistrerad iaf.
De problem som dök upp var att vi inte hade skrivit tillräckligt bra kvitto enligt finska tullen?
de ville ha ett kvitto på att bilen var köpt av säljaren med namn och personummer, om jag inte missminner mig så ville de har regbeviset också.Jag kommer bara ihåg att vi skickade papper fram och tillbaka ett tag efter.

Anledningen till att jag inte kommer ihåg så bra är att min dotter föddes i samma veva så bilaffären kom i andra hand.
Hoppas jag var till lite hjälp iaf

mvh kim           IP: ...[.49.212]
Antal inlägg139 st
Postad/Inlagd2005-09-27 22:28
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
540iaT -99
328iaT -96
Jag fick förresten stå kvar som ägare på bilen eftersom man måste ha fast adress i Sverige för att kunna äga bil här så jag var lite nervös att det skulle dyka upp böter eller liknande efter ett tag. men allt löste sig bra och jag hoppas det gör det för dig med

mvh kim           IP: ...[.49.212]
Antal inlägg105 st
Postad/Inlagd2005-09-27 23:09
Anmäl svaretAnmäl svaret
Okej, tack för svar.. Han ska hämta den på söndag, han säger att han kommer att skicka papper å skyltar till vv sen när han fått över den till finland, men kan man lita på det? alltså jag kommer få pengarna i hand, sen får han bilen. Kan jag bli blåst på nåt sätt? finns det någon anledning ocksåvidare?           IP: ...[133.131]
Antal inlägg351 st
Postad/Inlagd2005-09-28 13:09
Anmäl svaretAnmäl svaret
Egentligen är det väl du som säljare i Sverige som ska avregistrera bilen, och inte köparen i Finland. Men ett tips från mig till dig är att du går in på Vägverkets hemsida [LÄNK] och letar upp telefonnumret till deras kundtjänst (jag tror att det är 0771-141516 men är ej 100% säker). Sedan ringer du till dem och frågar helt enkelt. De kommer att koppla dig till någon som vet vad som gäller. Naturligtvis kan du vara anonym när du ringer, och ställa frågan hypotetiskt: "Vad gäller om någon vill sälja en bil till annat EU-land?".

Tala gärna om för oss andra vad du fått för svar, det är alltid intressant att veta.           IP: ...[27.7.40]
Antal inlägg105 st
Postad/Inlagd2005-09-28 15:56
Anmäl svaretAnmäl svaret
Hejsan, jag ringde till VV och frågade. Såhär ligger det till.

Jag behöver tre saker för att kunna avregistrera bilen i sverige.

-Registreringsbeviset del 2.
-nummerplåtarna
-samt någonting som intygar att bilen har blivit förd till annat land, exempelvis fraktsedel från båt eller registreringspapper från finland motsv.

Det gick bra att finnen körde med skyltarna till finland, bara han skickade dem till mig sen samt intyg på att bilen är i finland.
registreringsbeviset behåller jag sa hon. Nåt sånt ska han inte få.

om gubben inte skickar tillbaka skyltarna till mig. Kan jag inte bara beställa nya från vägverket då? Det BÖR ju gå. Som jag sen kan skicka in?

Vi säger att jag inte får ett piss från gubben, men han reggar den i finland, då kommer den fortf. att vara reggad på mig i sverige, utan att jag kan göra nåt. Men vad innebär det egentligen? Ställer man av bilen så bör det väl inte bli några avgifter?           IP: ...[133.131]
Antal inlägg1.409 st
Postad/Inlagd2005-09-28 17:43
Anmäl svaretAnmäl svaret
Hur kan han regga den i finland utan att ha papper på den?           IP: ...[188.216]
Antal inlägg105 st
Postad/Inlagd2005-09-28 18:01
Anmäl svaretAnmäl svaret
Det har jag inge svar på, men hon på VV sa att jag skulle behålla de papperna..           IP: ...[133.131]
Antal inlägg52 st
Postad/Inlagd2005-09-28 18:29
Anmäl svaretAnmäl svaret
maila mig om du har frågor, jag bor i finland och har tagit många bilar från sverige

cgale@aland.net           IP: ...[.58.194]
Antal inlägg52 st
Postad/Inlagd2005-09-28 18:31
Anmäl svaretAnmäl svaret
OBS OBS, du ska INTE ta följande grejer, då kan inte köparen regga in den i finland

-Registreringsbeviset del 2.
-nummerplåtarna

dessa grejer ska köparen ha, alla papper för att bilen ska avreggas i sverige skickar finska vägverket till sverige när bilen reggas in efter besiktning i finland, detta vet inte vv själva!           IP: ...[.58.194]
Antal inlägg105 st
Postad/Inlagd2005-09-28 19:12
Anmäl svaretAnmäl svaret
tack Cgale =)           IP: ...[133.131]
Antal inlägg105 st
Postad/Inlagd2005-09-28 19:18
Anmäl svaretAnmäl svaret
Registreringsbesiktningen i finland, hur fort brukar det gå?

Vad innebär en reg.besiktning? Är det samma som en vanlig kontrollbesiktning i sverige? Bilen är ju besiktad i sverige så det bör ju gå bra.

Men vad händer om den inte går igenom besiktningen då? typ kuggar på att nån dämpare har blivit slö eller nåt? Kommer bilen inte bli registrerad i finland då? och fortsätta vara registrerad i sverige?

mkt frågor.           IP: ...[133.131]
Antal inlägg261 st
Postad/Inlagd2005-09-28 19:25
Anmäl svaretAnmäl svaret
Gör så här beställ ett nytt regbevis köparen får med det gammla ta skylltarna från bilen i hamnen han får tillfälliga skylltar av finska tullen och får inte köra med svenska skylltar i finland, när han har reggat bilen i finland får vägverket en anmälan från finland att bilen är reggad där och avför den från registret här (ps när du tagit skylltarna från bilen åker du hem och ställer av bilen då får du även tillbaka på skatten.Så här har jag gjort många gånger.           IP: ...[158.248]
Antal inlägg52 st
Postad/Inlagd2005-09-28 19:26
Anmäl svaretAnmäl svaret
lättare om ja berättar allt på telefon, ge mig ditt nummer annars om du har slut på kontantkortet           IP: ...[.58.194]
Antal inlägg52 st
Postad/Inlagd2005-09-28 19:30
Anmäl svaretAnmäl svaret
en massa onödigt jobb!!! vill nån veta hur de ska göra så berättar jag gärna per telefon, detta är mitt jobb så ja lär veta =)           IP: ...[.58.194]
Antal inlägg21 st
Postad/Inlagd2005-09-29 07:40
Anmäl svaretAnmäl svaret
Varför inte skriva in det här då? DÅ slipper du ju massor med samtal ifrån "främlingar" och behöver bara berätta det EN gång :) .           IP: ...[116.231]
Antal inlägg52 st
Postad/Inlagd2005-09-29 09:19
Anmäl svaretAnmäl svaret
för att de är en massa att skriva, se om ja hinner ikväll, annars mailar ni frågor så svarar ja på jobbet

cgale@aland.net
          IP: ...[.58.194]
Antal inlägg351 st
Postad/Inlagd2005-10-03 11:01
Anmäl svaretAnmäl svaret
En stilla reflektion om Vägverket, en svensk myndighet.

Svenska myndigheter har en tendens att ibland ge besked utan att veta vad som egentligen gäller. Detta finner jag lite faschinerande. Jag har själv råkat ut för detta vid flertalet tillfällen med olika myndigheter. Här verkar ytterligare ett sådant exempel komma. Det har tidigare diskuterats om import från Italien. Italienarna behåller registreringsbeviset (targa) och utfärdar ett exportbevis. Väl i Sverige får man sedan inte registrera in fordonet eftersom targan saknas (undantag finns naturligtvis här som överallt annars). Vägverkets fina inställning var tydligen i någon intervju: "Men det är ju Italienarna som gör fel".

Nu verkar det som om svenskarna gör samma fel! I alla fall om man ska lita på det besked som ovan nämnts. Vid export från Sverige till annat EU-land (i detta fall Finland) ges beskedet att den finländske köparen INTE ska ha registreringsbeviset. Således kan alltså finska myndigheter ge ett lika fint svar vid eventuella inregistreringsproblem: "Men det är ju svenskarna som gör fel".

Kalas. Eller hur?           IP: ...[27.7.40]
Antal inlägg261 st
Postad/Inlagd2005-10-03 23:36
Anmäl svaretAnmäl svaret
Därför är det ju bra och beställa ett nytt och skicka med det gammla då har båda sitt ex.           IP: ...[.158.29]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2014 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 523  -05
Pris: 90.000:-

BMW 528  -97
Pris: 15.000:-

BMW 318 is coupe  -93
Pris: 7.500:-

BMW 330ci cab  -01