Vonne
AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ PocketPC ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

520 E34 -91 Motor temperatur

Visad 1.882 gånger
Besvara
Sida: 1 2 AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg49st
Postad/Inlagd2005-04-03 14:15
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520 24v -91
Köpte en bil för några dagar sen. 520i -91 med 24v-motorn.

Märkte dock ett problem när jag körde hem. Rätt allvarligt tyvärr. Killen som haft den innan hade bytt vattenpumpen på bilen dåden hade lagt av. Efter det så hade han haft lite problem med att tempen steg i bilen. Han hade dock varit på verkstad där de mätt upp tempen på motorn när den steg (enligt mätaren) och så att även om mätaren stog högt så höll motorn i sig normal temperatur. Det senare om hur det gick till efter vattenpumpsbytet är säljarens ord EFTER köpet så det borde väl vara sant... hoppas man... Saken är den;

När man kör bilen så efter ungefär 10-15 min så kommer tempmätaren upp i kl12, men den stannar inte där mer än kanske 5 min utan fortsätter stiga upp till 3/4... Där stannar den ett tag för att sedan ytterligare fortsätta uppåt mot rött. Och då har jag stängt av (vill ju inte koka motorn). När jag körde hem bilen dock så hände ju givetvis samma sak (12 mil hem) efter en sisådär 4-5 mil (dvs 25 min och minusgrader ute). Jag stannade och fyllde på vatten i expansionskärlet (rätt bra tryck i det när jag öppnade, dock ej så det sprutade ur den även om tempmätaren inne i bilen verkligen var uppe mot slutet av rött).

Som sagt fyllde på vatten och då sjönk tempen lite. Körde vidare i mkt lugnt hastighet 60-70 och då höll sig mätaren mellan 3/4 upp till början av rött resterande 7 mil).

Följande observationer har gjorts:

* Har försökt att lufta systemet, men utan att få ut så mycket luft egentligen.

* Fläkten verkar "aldrig slå till" den bara snurrar med oavsett temp (enligt mätaren inne) och oavsett om man varvar den.

* Det läcker INGENTING från motorn. Varken olja eller vatten. Vattnet och oljan ser också OK. Ingen olja i vattnet eller vice versa.

* Det är bara en liten del av kylaren som är varm. Sett från motorn så är överdelen, högra hörnet och ner längs med höger sida (sammanlagt ca 40 % av kylarens area). Dvs från övre kylarslangen till nedre kylarslangen. Resten av kylaren (nedre vänstra delen av den) är kall, iskall även om motorn har nått arbetstemp (eller däröver enligt mätaren).

* Båda kylarslangar är varma när motorn är varm så vattnet måste ju gå runt i motorn, eller iaf i slangarna.

Jag ska försöka komma till så snart som möjligt och kolla om det verkligen stämmer med att tempmätaren bara visar för mycket eller om motorn verkligen inte kyls.

Har pratat med en bekant som jobbar med bilar och han sa att det kan vara allt från luft i systemet till topppackningen till en spricka i toppen. Hur kollar man respektive?

Jag är tacksam för ALLA teorier om vad som kan vara fel. I övrigt går bilen nämligen "klockrent" i motorn.

Hjälp! .-)           IP: ...[224.144]
Antal inlägg15.752 st
Postad/Inlagd2005-04-03 15:34
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
328 iA Touring -13
Det verkar som det cirkulerar för dåligt med kylvätska helt enkelt. Att fläkten inte kopplar in beror på att kylaren aldrig blir så varm så att luften värmer upp fläktkopplingen tillräckligt. Även om fläkten hade gått för fullt så hade inte motorn kylts ner pga för liten cirkulation vad det verkar . Jag skulle gjort en koll på vattenpumpen igen samt även spolat ur alla kanaler för att undanröja att det inte är blockerat någonstans. kanske nån del från gamla pumphjulet eller nåt? Även termostaten skulle jag kollat på, fast de brukar normalt fastna i öppet läge, inte stängt.

FP           IP: ...[.222.50]
Antal inlägg49 st
Postad/Inlagd2005-04-03 23:45
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520 24v -91
OK.

Just nu står bilen hemma hos mor o far så det blir inget gjort förrän nästa helg. Men då ska jag efter dina rekommendationer kolla vattenpumpen och spola igenom hela kylsystemet. Nu kommer då nästa fråga. Hur går man tillväga när man sköljer igenom kylsystemet? Asså, är det bara att tömma systemet och sedan spola det med vanlig vattenslang?

Och nästa sak angående termostaten. Går det att vända termostaten fel? Asså, så den sitter på fel håll så det inte kan komma igenom vatten av den anledningen? Fattar du vad jag menar?

Vet du någonstans där man få tag på en sprängskiss över kylsystemet för M50B20-motorn (helst internet så man bara kan dra ner den)?

Tack för hjälpen Folke!!

Hade det inte varit för detta forum så hade förmodligen vi berörda BMW-ägare haft minst den dubbla ägarkostnaden på våra bilar!           IP: ...[.242.30]
Antal inlägg15.752 st
Postad/Inlagd2005-04-04 19:16
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
328 iA Touring -13
Börja med att arrangera ett rent kärl av nåt slag så du kan samla upp kylvätskan, den kan säkert återanvändas. Avtappningen brukar sitta i underkant av kylare eller nån anslutning vid lägsta delen på systemet. Termostaten bör inte gå att vända fel, möjligen kan den monteras i kläm eller på nåt sätt så att den fastnat, eller så är det fel på den helt enkelt. Provas enklast genom att sänkas ner i kokande vatten, då skall den öppnas osv. Om allt ser bra ut så långt så skulle jag öppnat och kollat på vattenpumpen så allt ser OK ut där. Kolla särskilt i pumphusets öppningar så inte delar av nåt gammalt pumphjul e.dyl sitter kvar.
Du behöver förmodligen packningar och/eller packningspasta för återmontering av ovanstående.
Skulle tro att de vanligaste ställena som sätts igen är kylarens och bilvärmarens kanaler, resterande kanaler i motor och slangar bör ha större area. Det bör finnas kylarrensning och liknande medel hos t.ex Mekonomen och liknande att köpa och slå i innan man spolar med massor av vatten med bra flöde osv.
Jag har inte gjort ovanstående på just E34, kanske nån annan kan komma in och tipsa vidare. Hasso var är du???
Det kan ju också vara idé att höra med nån som mekat med BMW generellt innan man börjar plocka ner för mycket. En sprängskiss eller mekhandbok är alltid bra. Glöm inte att slutligen kolla glykolhalt osv, inte bara för frysskyddet utan även för korrosionsskydd.
Lycka till, meddela gärna här hur det gick.

FP           IP: ...[.222.50]
Antal inlägg49 st
Postad/Inlagd2005-04-08 23:48
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520 24v -91
Sådär ja. Nu var man hemma hos bilen igen efter en hård studievecka.. Känns härligt att dyka ner o pilla i motorn vid halvnio på kvällen :-S hehe

Nåväl. Hann inte göra så mycket, men endel. Körde bilen någorlunda varm (10 km). Stannade och tittade och lyssmade på bilen en stund.

* Plockade bort kylaren och sköljde igenom denna. -> blev rädd. När jag sköljde igenom denna så kom det ut något som kan liknas vid nått form av snor (det absolut första i botten, dock inte en oljeblandning så det var det inte) Utan såg snarare ut som rost (var glykol i den). Och framför allt så såg vattnet som sköljdes igenom ut som falu rödfärg när det väl kom ut. Kom inte till att skölja hela motorn ikväll utan ska göra det imorgon.

* Kom fram till att fläkten inte verkar slå till som den vill. Den kommer endast igång ibland fasten att tempen i bilen visar på högt. Och den slår inte igång så logiskt heller... När jag kört motorn (på tomgång) så den varit riktigt varm. Sen stängt av den och knackat på "fläktkopplingen" och lite annat. Sen startat bilen 10 minuter senare så har fläkten slagit igång direkt. Fasten tempen ligger lägre både på mätaren (och borde göra det i verkligheten också).

Fråga. Sitter det något kol i fläktkopplingen (vet inte om det heter så, det är M50B20-motorn) som man kan eller ska byta? Eller ska man byta hela kopplingen? Vad kostar den isf? Är den svår att byta?

Tackar för svar!!           IP: ...[211.109]
Antal inlägg846 st
Postad/Inlagd2005-04-09 00:05
Anmäl svaretAnmäl svaret
(...)"kan liknas vid nått form av snor"

Kan det vara så att föregående ägaren har använt sig av kylartätning vid något tillfälle, som sedan lagt sig på botten av kylaren..?

// Jögge [LÄNK]

          IP: ...[.251.77]
Antal inlägg15.752 st
Postad/Inlagd2005-04-09 00:15
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
328 iA Touring -13
Verkar som spolning inte kan skada iaf...
Fläktkopplingen bygger på en friktionskoppling med silikon som ger en viss dragkraft i "fritt" läge. När tempen på luften (från kylaren bl.a) som rör sig runt kopplingshuset stiger kommer fläktkopplingen med bl.a hjälp av en bimetall att koppla fast fläkten på remskivan och driva fullt. Det hela funkar med viss tidsfördröjning, om den verkar kass är det bara att byta kopplingen.
Om du menar elfläkten så behöver inte tempgivaren till denna sitta på samma ställe i kylsystemet som givaren till instrumentet, därför kan de ha olika referens. Fläkten kan starta även om mätaren börjat sjunka osv.

FP           IP: ...[.222.50]
Antal inlägg49 st
Postad/Inlagd2005-04-11 16:05
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520 24v -91
OK. Tack för alla svar hittills :-)

Har sköljt igenom motorn någorlunda nu... Köpte nån kylsystemsrent på meca, men jag har inte hävt i det ännu..

Liksom jögge38 sa så var det något som kallas för kylarcement i systemet. Hur väl sitter det fast i systemet? Krävs det att häva i kylarrent för att få bort det?

Idag gjorde jag en observation när jag var ute och körde. Efter kylartvätten fungerar tempen avsevärt bättre varför jag nu kör med bilen kortare sträckor. Men jag hade varit hemma hos en vän och påväg hem när jag kört kanske en och en halv mil (hade kört uppskattningsvis 3,5 mil i sträck 1,5 timme tidigare innan jag stack hem från min vän varför motorn inte svalnat ). när jag skulle hem från min bekant utan rätt snabbt enligt mätaren gick upp på arbetstemp). sak samma.. Jag körde iaf väldigt sakta hem, 60-70 km/h. Och tempen steg till "kl12" och fortsatte sedan och la sig en bit under 3/4 av värmen... Inget med det, den fortsatte inte stiga därifrån på ca 10 min så allt lugnt.. Sen helt plötsligt så började den stiga.. inte snabbt men skapligt.. steg från 3/4 till rött på ungefär 3-4 min.. Väl uppe på rött stannade jag då jag trodde att bilen skulle koka...stängde av motorn och kände på övre och undre kylarslangen före, övre varm och stenhård, undre var ljummen och stenhård.. Jag lyckades hitta en bit papper och öppnade expansionskärlet för att lätta lite på trycket... Tänkte ju att det nästan skulle spruta därifrån.. Icke.. vattnet expansionskärlet steg ungefär 3-5 cm och sen stannade det..(har för mycket vatten i systemet så den stannade precis när den nådde "toppen" av expansionskärlet, ungefär 1/4 dl kylarvärska rann ut) alltså kokade inte motorn... (vi pratar om en tidsrymd på 20-25 sek från att bilen stannade till e-kärlet öppnades) När jag kollade på mätaren i kupen så stog den pa absolut max, alltså verkligen i botten.. Men inget ökat tryck i systemet... nehepp.. det är väl bara att köra.. så jag körde igen.. mätaren mellan 3/4 och rött..... körde ca 2-3 km till och då vart mätaren uppe på rött igen.. så jag stannade igen, stände av och öppnade e-kärlet.. denna gång var det ungefär samma tryck, men det rann ut kanske 2-3 dl kylarvätska... jag kände igenom alla slangar igen och kollade lite, kanske 2-3 minuter... sen kollade jag i expansionskärlet igen... till min fasa var det bara vatten upp till ungefär 10 cm UNDER rek. vid kallt.. med andra ord på tok för lite vatten... fick tag i ca 8-10 dl vatten som jag fyllde i (fyllde upp till kanten på expansionskärlet)... satte mig igen och startade.. mätaren ner till 3/4... körde sista återstående 5 km hem i lugn fart... och då hann mätaren stiga o ställa sig strax under rött... kände på kylarslangarna och allt igen... hårda, men övre varm, undre ljummen/varm (som innan).. Kylaren generellt sval (mitten iskall vid luftintaget, sidorna runt om skapligt varma).. öppnade expansionskärlet igen... droppade över några dropper från den...men inget mer...

Märkte att tempmätaren har en tendens att "hoppa" lite... att den står säg på 3/4 för att sedan hoppa ner till 1/2 och upp till 3/4 och ner igen och sen centrera sig efter lite hoppande på strax under 3/4... allt inom loppet av några sekunder... beter sig lite som när man trycker på gasen och bränsleförbrukningsmätaren rör på sig... väldigt skumt... den hackade lite också nån gång...

Kan det vara så att det är fel på tempgivaren? Eller vad kan det annars vara... Tror inte att det är nått fel på mätaren inne i bilen.. Den beter sig inte så... Eller vad kan det annars vara? Kan det vara så att det blivit beläggningar på temgivaren i motorn från kylarcementen som gör att den beter sig så?

Tack för hjälpen! Börjar blir lite irriterad på problemet nu :-)           IP: ...[211.199]
Antal inlägg846 st
Postad/Inlagd2005-04-11 16:50
Anmäl svaretAnmäl svaret
Det är ju viktigt att även blanda i glykol med vattnet som man häller i kylaren, både för att förhindra rostbildning i systemet och så att vattenpumpen får sin smörjning.

Det är helt naturligt att vatten kokar lättare om man skruvar av locket på expansionskärlet ioma trycket sjunker.
Högre tryck = högre kokpunkt
Lägre tryck = lägre kokpunkt
Det är därför som det kan flöda (koka) över om man skruvar av locket till expansionskärlet.

Frågan är om den där kylarcementen har ställt till det i ditt system..? Du kanske skulle försöka att spola ur hela systemet och kanske använda något slags kylarrengöring för att få så rent som möjligt. Du är kanske tvungen att göra det om och om igen...

Som du säger så kan ju även tempgivaren ha blivit defekt, eller är defekt i största allmänhet. Så den kan du ju ta och byta efter att du har spolat rent systemet några gånger.

// Jögge [LÄNK]

          IP: ...[.251.77]
Antal inlägg261 st
Postad/Inlagd2005-04-12 09:57
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
525i touring -93
740iA -98
Ford LTD CrownVic
Byt FÖRST av allt till en tempgivare du vet fungerar.

Om motorn verkligen är på rött så kokar den och då skall det spruta ut kylarvätska när du öppnar loket. Det verkar som att antingen givaren eller mätaren visar fel tycker jag. Ett alternativ är att köpa en extra temperaturmätare med givare från tex. Biltema eller Mekonomen (200:-) och koppla in som referens för felsökningen.

Fläkten slår som de andra skriver till gradvis beroende på värmen från kylaren. Oftast är den i frikopplat läge eftersom fartvinden kyler mer än tillräckligt. Det är väl i princip bara vid stillastående en stund som fläkten ska börja arbeta lite.

Men som sagt kolla givare oh mätare först så att de stämmer annars är du ju och letar fel i kylningen som troligen inte finns.

MVH FordLTD

Min BMW [LÄNK]           IP: ...[5.88.12]
Antal inlägg49 st
Postad/Inlagd2005-04-12 11:21
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520 24v -91
Nu ska vi se...

Ska försöka häva i kylarrentmedlet i bilen snarast och se om det städar igenom kylsystemet något...

Vart ute igår och körde och hade med mig en extern tempmätare (familjens tempmätare i köket) och sänkte ner den i expansionskärlet och "tätade" med papper runt omkring. Fick fram följande uppgifter:

(Det borde väl vara så att vattnet är som varmast i expansionskärlet då det är där som det absolut varmaste ska ta vägen i systemet, eller? Sak samma. Tempen vid olika tillfällen)

Mätaren i bilen visade:

1/4 - 63 grader på vattentempen i expansionskärlet

1/2 - 83 grader på vattentempen i expansionskärlet

3/4 - 93 grader på vattentempen i expansionskärlet

Strax över 3/4 - 95 grader på vattentempen i expansionskärlet

Sen vart jag hemma igen och parkerade bilen. För att nå dessa temperaturer så kördes bilen ca 30 km ganska hård körning (pappsen testade bilen :-))

Frågan är då vad man ska dra för slutsats av detta?

Vilka temperaturer SKA vattnet hålla när motorn körs?

* Jag själv drar slutsatsen att tempmätaren inne i bilen visar rätt. D v s tempgivaren måste vara intakt.

* Fläkten slog inte till (mig veterligen) inte till en enda gång udner körningen.

* Termostaten i kylsystemet byttes under helgen så den ska det inte vara fel på.

* Vattenpumpen fungerar då den dels byttes av förre ägaren, men framför allt genom att man kan känna att det byggs upp ett tryck i slangarna in till värmesystemet i kupen om denna inte är igång.

Mer hjälp och erfarenheter?

Ska som sagt försöka komma till och hälla i kylarrentmedlet. Men hur gör man med det? Tömma glykolen och häva i kylarrentet + vatten eller? Hur länge ska man köra så isf? (Väldigt dåliga instruktioner på förpackningen men medlet borde vara bra då det rekommenderades av en E36-ägare på Meca-butiken, dock hade han aldrig råkat ut för samma problem som jag så han kunde inte hjälpa mig vidare därifrån)

Faan, en massa text igen. Men jag behöver hjälp! Tack alla som hjälpt hittills!!           IP: ...[.211.93]
Antal inlägg49 st
Postad/Inlagd2005-04-12 11:34
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520 24v -91
Ska se om jag kan hitta nån fläktkoppling idag på någon skrot så man kan byta den. Eller?

Är det någon som vet vid vilka temperaturer den ska slå till?

Antes conocí a Lina no creía que algo podría valer más que esa uníca cosa pero la perdí           IP: ...[.211.93]
Antal inlägg804 st
Postad/Inlagd2005-04-12 12:57
Anmäl svaretAnmäl svaret
Om den går varm under körning så beror det inte på fläktkopplingen, den ska i prinip bara jobba när bilen står stilla.
Troligare att du inte fått bort all luft ur systemet, så att det ställer sig luft vid termostaten, den känner då inte värmen och öppnar inte som den ska.
Ett tips kan vara att varva motorn till 2000rpm eller så och samtidigt öppna luftskruven så att det sprutar ordentligt, då drar det med sig ev. luft lättare.
Se till att motorn inte hunnit bli varm när du gör det bara, så du inte bränner dig!
Ta vanligt vatten och kyllarrens-medel och lufta ur ordentligt och kör motorn varm.
Sen tappar du ur det när motorn kallnat lite och sedan kör du flera gånger med bara vatten så att du säkert fått ut all kylarrens.
Efter det kan du hälla i (gärna destillerat) vatten och Etylenglykol.
Viktigast av allt: Lufta noggrant och flera gånger innan du börjar köra.
Sen kör du en sväng och så luftar du igen.
          IP: ...[.48.154]
Antal inlägg804 st
Postad/Inlagd2005-04-12 13:05
Anmäl svaretAnmäl svaret
Om detta inte hjälper så är det nog tyvärr så att den slår in kompression/ avgaser i kylsystemet via en läcka i toppackningen eller i värsta fall en spricka i toppen.
Att temp. mätaren hoppar till ibland kan tyda på att det är så.
Du kan kolla detta genom att mäta (eller låta en verkstad mäta) CO-halten vid kylarlocksöppningen, där ska det inte vara någon CO alls om allt är som det ska.
I såna fall så är det bästa att inte köra mer med motorn utan lyfta toppen så snart som möjligt, innan nåt mer tar skada.
Har du tur så är det bara rostskador i toppackningen.           IP: ...[.48.154]
Antal inlägg49 st
Postad/Inlagd2005-04-12 13:58
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520 24v -91
Magnus Fors: Kan man inte märka på något annat sätt om topppackningen/toppen är paj?? Borde den inte läcka eller nåt?

Dessutom är det så att som jag skrivit innan, att den går upp i värme och sen helt plötsligt "släpper" den och lägger sig på normal temperatur o då kan man köra den normalt.. Det är där jag inte får ihop det. Borde inte en spricka eller toppackningsbrott leda till att den "uppträder" likadant hela tiden?

Ska försöka tvätta kylsystemet så snart jag får tid (förhoppningvis i helgen, men faan man måste plugga - tentor :-()

Jaja, jag återkommer med hur det går..

Tack för hjälpen!!

Antes conocí a Lina no creía que algo podría valer más que esa uníca cosa pero la perdí           IP: ...[210.248]
Antal inlägg49 st
Postad/Inlagd2005-04-12 14:02
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520 24v -91
Förresten. Vad krävs det för utrustning för att mäta CO-halten i kylarlocksöppningen? Avancerat eller?

Borde det inte gå att testa med en tändare eller dylikt? Jag menar

2CO + O2 -> 2CO2

Eller är det för små mängder för att det ska gå?

Antes conocí a Lina no creía que algo podría valer más que esa uníca cosa pero la perdí           IP: ...[210.248]
Antal inlägg804 st
Postad/Inlagd2005-04-12 14:16
Anmäl svaretAnmäl svaret
Det är ju i så fall inga större mängder som sipprar ut, så enda sättet är nog att mäta med en CO-mätare, en sån ska vilken bilverkstad som helst ha tycker jag, borde inte kosta mer än en hundring eller så att få det testat.           IP: ...[.48.154]
Antal inlägg15.752 st
Postad/Inlagd2005-04-12 16:38
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
328 iA Touring -13
Bara för kännedom: Vattenpumpen behöver inte vara frisk pga trycket i systemet, detta byggs upp av värmen och vattnets expansion. Pumpen cirkulerar bara vattnet.

FP           IP: ...[104.131]
Antal inlägg49 st
Postad/Inlagd2005-04-12 22:54
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520 24v -91
Aha..

Mycket skumt är det iaf..

Kom på en annan sak också som kanske borde vara till kännedom. Om det nu vore så att toppen/pckningen vart sprucken, skulle det inte vara så att när bilen stog stilla (vilket den gjort några dagar) skulle få in vatten i minst en cylinder, inga stora mängder, men lite... väl?

Borde inte det göra att den iaf de första sekunderna skulle förbränna dåligt på den cylindern? (Ojämn tomgång)

Den startar och går nämligen "sjuktbra" redan när man startar den. Alltså, "den tänder på sekunden" om ni fattar vad jag menar..

Som sagt. Ska försöka komma till och kolla i helgen.

Fick ett mejl av en verkstad också där denne sa (påstog) att om vattenpumpen gått sönder så har toppen i 9 fall av 10 fått en spricka + att detta kan stryrkas genom att det blir tryck i slangarna i kylsystemet (tillägg: jag har toppar till salu)

Stämmer detta? Är det inte M20-motorn (12v) som har en tendens att fungera så. Har fattat det lite som att 24v är rätt svår att pajja? Eller har jag fel?


Antes conocí a Lina no creía que algo podría valer más que esa uníca cosa pero la perdí           IP: ...[.211.53]
Antal inlägg15.752 st
Postad/Inlagd2005-04-13 10:12
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
328 iA Touring -13
Långa topplock (t.ex 6-cylindriga motorer) är alltid känsliga för fel i kylningen och hotspots, jämfört med kortare. Gäller alla motorer, inte bara BMW, och har inte direkt med antalet ventiler att göra.
Om du har en spricka och möjligt läckage så kan det gå in lite vatten i nån cylinder vid stillastående, beroende på i vilket läge motorn stannar osv. Andra kännetecken är avgaser i vattnet eftersom trycket ut från förbränningen är sådär 30-40 ggr högre än vattentrycket. När motorn sedan svalnar sugs det in luft i kylsystemet och man får lufta ofta osv.
Gäller även om det nån liten läcka på slangar eller rör, ofta ser man inget läckage men det bildas luft i systemet.

FP           IP: ...[104.131]
Antal inlägg49 st
Postad/Inlagd2005-04-17 19:18
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
520 24v -91
Nu ska vi se.

I morse så "tvättade" jag hela kylsystemet med nån kylarrent. Verkade inte vara så skitigt med undantag för att det, liksom förra gången jag hade kylaren borta, var helt fullt med kylarcement i kylaren som rann ut.

Fyllde i glykol igen och luftade systemet.

Körde motorn till "kl 12" (ca 10-15 min) när jag luftade och sen körde jag ungefär 4 mil innan den gick upp och blev riktigt varm.. (Körde och då gick den upp till strax under 3/4 och sen låg den där ca 25 min) Sen började den öka och till slut fick jag stanna (då stog den i underkant av rött) och öppnade expansionkärlet så vätskan fick trycka ut... Tryckte ut ungefär 4 dl, men den kokade inte.. Fyllde glykol igen (fick i ungefär 6 dl) OBS!! DET LÄCKER INGET NÅGONSTANS I ÖVRIGT!!

Körde sedan hem ungefär 2 mil.. Och då höll den sig mellan 3/4 och rött.. Började gå upp till rött efter en halvmil igen och då satte jag på värmen och då föll tempen ner till 3/4 rätt snabbt och höll sig där resten av vägen hem (med värmen på 1:an, 2:an)

Sitter en 92(?) graders temostat i den. Kan det vara så att jag ska byta den till något lägre?

Vad rekommenderar ni? Jag bor i södra Sverige och kör aldrig norrut.

          IP: ...[.209.43]
Sida: 1 2 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2014 AutoPower.se





















PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 320  -08
Pris: 119.000:-

BMW 123d Coupé  -09
Pris: 152.000:-

BMW 518i  -92
Pris: 12.000:-

BMW 1602  -74
Pris: 5.000:-

BMW 325i  -06
Pris: 129.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen