AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ PocketPC ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

Blanda E85 i Bensinen ?

Visad 5.452 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg375 st
Postad/Inlagd2005-05-24 16:50
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
525 e34 -89
520 e34 -88 *motorras!*
Ok...jag tankar enbart på okq8 så jag tror inte att det är nåt med bränslet nu. Men bra att veta för framtida problem...
Funderade lite på motståndet, det är parallellt över kontakten du kopplade det då väl, för har man det seriellt så funkar ju inte givaren alls så länge knappen inte är intryckt...??!           IP: ...[5.97.35]
Antal inlägg778 st
Postad/Inlagd2005-05-24 18:01
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
540iM 6vxl -97
Som jag sa: 5000 ohm motståndet kopplas seriellt med termogivaren.
Sen kopplas brytaren parallelt över 5000 ohm motståndet.

Är brytaren påslagen så går strömmen genom brytaren och sen genom termogivaren. Dvs allt är som tidigare.

Är brytaren avslagen så går strömmen först genom 5000 ohms motståndet och därefter genom termogivaren. Då tror styrenheten att det är minusgrader trots att det kanske är 15 grader plus.

"choken" är alltså på då brytaren är avslagen.

Svekke           IP: ...[105.194]
Antal inlägg375 st
Postad/Inlagd2005-05-24 18:16
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
525 e34 -89
520 e34 -88 *motorras!*
Oki...då är jag med....får testa det om några dagar då. Tack ska du ha...           IP: ...[5.97.35]
Antal inlägg1.379 st
Postad/Inlagd2005-05-24 18:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
118d E87 -07
318d E91(LCI)-08

Kör med ca. 30%, funkar perfekt, stiften är som de ska!           IP: ...[9.225.3]
Antal inlägg14 st
Postad/Inlagd2008-05-27 16:51
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
525i -93
Har kört min 525 -93:a på 50/50 etanol/bensin i lite mer än 2 år nu.
Den hade gått ca 12000 mil när jag började.
Inga problem.
Fick byta bränslefilter efter ca 150 mil pga. slagg som etanolen tvättat bort i systemet.
har satt i xtra tryckregulator för att höja trycket, men har inte behövts ännu.
Den drog strax över litern innan och drar runt 1.3 l/mil nu.
Har inte märkt något på packningar/slangar el. annat heller.
Den går lite trögt när motortempen är i det läget när den är "varken kall eller varm" dvs. i det läget när datorn inte kan bestämma sig för om den skall "choka" el. inte.
Kan ev. bero på att det är dags att höja trycket.

Någon med fler erfarenheter ?

Ha dé. /hama           IP: ...[.250.18]
Antal inlägg98 st
Postad/Inlagd2008-05-31 19:56
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
528iA Touring -98
Hej på er alla,rensa ur bilen på sådant du inte behöver och tanka 98oktan så ska ni se att era bilar går bättre samt drar mindre bränsle o håll motorn i trimm med sevice underhåll,Ha en skön sommar,Perra           IP: ...[.202.85]
Antal inlägg438 st
Postad/Inlagd2008-06-01 01:27
Anmäl svaretAnmäl svaret
Har faktiskt testat men E34 540 med att tanka 15 liter E85 och resten vanlig 95 oktan (ger väl ca 15% etanol) och jämfört med enbart vanligt 95 oktan. Gjorde testet med en veckas mellanrum, två helger i rad, då jag bägge gångerna körde samma väg fram och tillbaka till landstället, en resa på ca 30 mil.

Resultatet var att bilen möjligen drog upp till 5% mer bensin. Men mätningen måste anses som väldigt osäker. eftersom jag har mätt större "naturligt" variation när jag kört på vanlig 95.

Jag har även testat med upp till 20 liter E85 (av 70) i stadstrafik men utan att kunna märka varken ökad förbrukning eller minskad prestanda. Jag kan garantera att förbrukningen, om den ökar, inte ökar mer än 5%, för det hade jag kunna notera.

Med dagens bensinpris så kostar E85 minst 5 spänn mindre per liter än 95 oktan. Om man blandar i 20 liter E85 per tankning "tjänar" man alltså 100 spänn på varje tankning. Detta skulle minskas om bilen drog mer men jag har egentligen inte kunna notera detta.
(Tilläggas skall att min 540AT är ordentligt törstig i stadstrafik. 1.8 liter per mil är inte ovanligt. På landsväg i runt 110-130 km/h ligger den på mellan 1.1 och 1.2 liter per mii.)

/Fredric           IP: ...[2.89.58]
Antal inlägg63 st
Postad/Inlagd2008-06-01 10:39
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
518i-90
Hej!
Etanol är ju ett väldigt flyktigt bränsle och vad jag läst och hört att bilar som enbart kör på etanol måste byta olja var 1000 mil vad vinner man då men politikerna pratar inte om sånt.
Om motoroljan späds så får motorn dålig smörjning och resultatet kan ju alla som vet vad smörjning är se vad det innbär.
Jag har en BMW 518 med M40 motorn så jag unviker etanol som pesten.
MVh Hans med den välkända lågmilaren           IP: ...[200.173]
Antal inlägg438 st
Postad/Inlagd2008-06-01 12:34
Anmäl svaretAnmäl svaret
hrb skrev: "Etanol är ju ett väldigt flyktigt bränsle och vad jag läst och hört att bilar som enbart kör på etanol måste byta olja var 1000 mil vad vinner man då"
Jag förstår inte vad du menar, mindre än 0.01 liter olja per mil låter inte mycket. Felräkningspengar i sammanhanget. Om det ens stämmer att etanoldrift förstör oljan, ett påstående som jag betvivlar en smula, men jag är ingen expert.

/Fredric
PS. Ingen kör på enbart etanol. E85 är 85% etanol och resten bensin, därav namnet.           IP: ...[2.89.58]
Antal inlägg63 st
Postad/Inlagd2008-06-01 21:36
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
518i-90
Inlägg om etanol jag påstår att man måste byta olja var tusende mil för etanolen spär ut olja och det är lika med mer slitage och resultat om man kör 3000 som folk i almänhet är van med då kan ju en katstrof inträffa eller ? Vad kostar en renovering av en motor :-)
Nu menar jag bilar som enbart körs etanol. Fråga dom som har detta bränsle som enligt mig felaktiga bränsle på många sätt.
Marginell kostnad med oljebyte det beror ju om man har en fet plånbok eller rika föräldrar ett oje byte kostar ju omkring tusen kronor = 1:- milen.
Tidningen Vi Bilägare har påpekat detta med täta oljebyten fler gånger det är väl OK om nu byter oljan men jag påpekar om nu man glömmer detta särskilt när bilen har många mil då kommer ju alltid kostnader mm
Mvh Hans

          IP: ...[200.173]
Antal inlägg1.743 st
Postad/Inlagd2008-06-05 19:50
Anmäl svaretAnmäl svaret
Satt och räknade lite här... Jag har en 80liters tank... Anta att jag blandar 30% etanol och 70% bensin... Anta då att etanolen kostar 8.50Kr/l och bensinen 13.40 kr /l


Då blir kontentan följande:

26 liter etanol =221
54 liter bensin. 723.6

944:- Totalt.

80 Liter bensin * 13.40 = 1072.

Pris-skilldnad 122kr/tank... Frågan är om man orkar laborera med sånt här ifall man blir tvungen att renovera motorn eller byta nån soppapump till slut?

Det är ju inga stora pengar man sparar direkt...
          IP: ...[.252.44]
Antal inlägg77 st
Postad/Inlagd2008-06-05 20:10
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
525i 93
Kör 65-70% e85 i min 525 93 nu utan några problem,ska ta och byta bränslefiltret snart för det är nog inte bytt på länge..
ska tanka mer nästa gång :)
finns mycket att läsa på www.etanol.nu           IP: ...[6.87.49]
Antal inlägg14 st
Postad/Inlagd2008-06-07 22:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
525i -93
Det var mycket skeptisism här.

Ökning av förbrukningen brukar inte komma förrän man går över ca 30% inblandning av e85.
Vad gäller prisskillnaden så är det inga stora pengar man sparar.
Efter snart 2 år på e85 så "sparar" jag fordonsskatten, men är pengar enda argumentet för att köra på annat än bensin så ska man nog låta bli.
Ökningen i förbrukning ska hamna på 30% mer pga. etanolens egenskaper.
Man kan få det hela att bli mer effektivt om man gör en mer seriös konvertering än enbart ökning av trycket i systemet.
Vad gäller tätare oljebyten så är det nog en missuppfattning.
Tänk efter.
Etanol är mer trögflytande.
Etanol löser olja väldigt dåligt
Etanol kan inte fungera som katalysator.

Kör man normalt blandad körning ventileras ev. etanol i oljan ut samma väg som bensin i oljan.
Att få drivmedel i oljan är normalt, en av anledningarna till att man ventilerar en motor.
Kör man bara korta sträckor och många sådana, då får man med tiden en förtunning av oljan samt vatten som tas upp av oljan.
Villket innebär att man måste byta olja oftare.
Det problemet har man oavsett villket bränsle man kör på om man inte emellanåt låter motorn gå långsträckor.

Dock är det så att etanol smörjer sämre vilket innebär att kolvringar, ventiler, rörliga delar i bränslesystemet slits mer.
Då tar man till samma knep som med mekaniskt insprutnngssystem.
Man häller 2-takts olja i tanken.
(ca 1dl per 60-70 liter)
Viktigt är dock att man tar syntetisk 2-taktsolja.
Annat blandar sig inte med etanol. (etanol löser olja sämre)
Dessutom förbränns syntetisk nästan totalt och slabbar inte igen katalysatorn.

Ha en bra sommar. /hama           IP: ...[.58.151]
Antal inlägg255 st
Postad/Inlagd2008-06-09 22:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
E60 520I-04
Lyftet kommer när man kör diesel motorn på etanol.
Kolla BSR hemsida. De byggt om en saab 9-3 TID för etanol E95(mer etanol altså). 200hk 400nm. 0.5L i bränsleförbrukning.
tänk en 530d med etanoldrift då pratar vi miljöbil           IP: ...[.99.187]
Antal inlägg1 st
Postad/Inlagd2008-06-10 20:34
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
540i -92
köp en konventerings sats (C:a 3000kr) så att du kan konventera din bil till etanol och få mer kraft till en billigare peng. och värna om miljön           IP: ...[0.203.2]
Antal inlägg98 st
Postad/Inlagd2008-06-13 23:59
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
528iA Touring -98
Hej alla,se till att ni rätt lufttryck i däcken bra stift bra luftfilter o tanka 98oktan så ska ni se att bilen går billigare o bättre än på 95oktan, sen får man ju inte leka jämt fast det är väldigt svårt att låta bli när man har så härlig bil att åka i om man jämför med "Svennson bilarna" hi hi,Ha en skön BMW-Sommar Perra           IP: ...[.202.85]
Antal inlägg269 st
Postad/Inlagd2008-06-14 11:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Kör nu Mercedes SLK 350 /// AMG

Audi A4 2.0 Ts Avant Q
Kör min 525:a E39:a´på 30% etanol utan problem. Tankar man i mer så tänds lampan som varnar för "dåliga" avgasvärden. Vad den egentligen varnar för är att värdena avviker från de värdena som den ska ligga på med vanlig soppa.

Bärnsleförbukningen har gått upp med0,05l/mil med ca 30 % E85 i tanken....

Dan Helsingborg
Kör BMW 525 och Audi A4

Saknar min gamla M5:a           IP: ...[243.151]
Antal inlägg14 st
Postad/Inlagd2008-07-01 10:55
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
525i -93
Lite nya erfarenheter och några frågor.

Har ökat trycket i systemet med 25%.
(Satte dit en xtra tryckregulator med klocka redan från början)
Vid 50%ig inblandning och däröver fick samma symptom som när motorn får för lite bränsle.
Efter justeringen går den "rätt" igen.
Drar ca 20-30% mer bränsle, vilket den enligt teorin skall göra med etanol.

Ti33e.W nämner en konverteringssats.
Jag antar att han menar någon form av "piggyback" system.
Var kan man få tag i en sådan ?
Någon som har erfarenheter av dylikt ?

/hama           IP: ...[.250.18]
Sida: 1 2 3 Första sidanFöregående sidaNästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2014 AutoPower.se


















PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 320d GT xDrive  -13
Pris: 337.000:-

BMW M535i  -86
Pris: 22.000:-

BMW 735  -87
Pris: 16.000:-

BMW 335i  -09
Pris: 235.000:-

BMW 525 D F10  -10
Pris: 227.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen