KL Racing
AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ PocketPC ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

Kupéfläkt trasig? Effektsteg? e39, 528iA, -96

Visad 34.833 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg11st
Postad/Inlagd2004-10-25 08:55
Anmäl hela inlägget/tråden till moderator Anmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
528iA -96
Hej!

Jag upptäckte igår att min kupefläkt valt att sluta fungera. Jag har en digital klimatanläggning och allt ser normalt ut på alla displayer, men inte så mycket som en vindpust i kupén.

Har läst lite om mektips om effektsteg etc. som man kan kolla, men jag har en liten felsökningsfråga som någon kanske har koll på?

Min plan är att ikväll plocka bort lite inredning så jag kommer åt effektsteget och se hur det ser ut med kablar och så. Men om jag vill prova ifall själva fläkter fortfarande fungerar, kan jag koppla bort effektsteget och "kortsluta" två tåtar för att få fläkten att blåsa fullt?

Har ingen lust att lägga en massa pengar på ett effektsteg ifall det är fläktmotorn som gett upp, så jag vill försöka kolla det först. :-)

Det första jag gjorde när fläkten dött var att kolla alla säkringar och nr 7 i säkringshållaren i handsfacket hade brunnit, så jag satte i en ny, den brann nu inte upp, men fortfarande ingen fläkt.
Vad jag kan förstå så är detta säringen till kupéfläkten, eller?

Jag har också ställt upp den digitala fläktregleringen till max, men får inte någon reaktions då heller, vilket leder mig till att tro att kanske hela effektsteget har brunnit, därav min idé om att försöka prova fläkten "manuellt" genom kortslutningsmanövern. :-)

Hoppas någon kan hjälpa mig!

Tack på förhand!

/Mvh Fredrik
          IP: ...[.90.253]
Antal inlägg21.594 st
Postad/Inlagd2004-10-25 09:13
Anmäl svaret Anmäl svaret
325Ci-2003/04 Safirsvart
318T-2002 Japanröd.
BMWCS 04247
[LÄNK]

Säkring 7 är till Kondensorfläkten normalhastighet relä K21-

Effektsteget kostar ca 660 kr och är det vanligaste felet.

///MVH Hasso
[LÄNK]           IP: ...[.113.20]
Antal inlägg432 st
Postad/Inlagd2004-10-25 09:26
320d Touring -14
Hade samma grej på min, effektsteget var paj.
Du behöver inte plocka bort särskilt mkt för att komma åt steget, endast den där grunkan som sitter med ett par skruv på högra sidan av växellådan, den där plastlisten.
Men jag provade aldrig fläkten, så jag vet inte vilka tåtar du ska använda.

/Johan           IP: ...[.250.11]
Antal inlägg11 st
Postad/Inlagd2004-10-26 08:33
528iA -96
Tack för responsen!

Jag monterade bort effektsteget igår och var hos BMW i morse och köpte ett nytt, men ingen förbättring, stendött...

Mätte i morse, innan besöket hos BMW, vad jag hade för spänningar i kontakten och jag hade både 12 v och jord samt en varierande spänning på en av pinnarna när man ändrade på det digitala reglaget.

/Fredrik           IP: ...[.90.253]
Antal inlägg216 st
Postad/Inlagd2004-11-07 17:51
M3 -04
Upptäckte just samma fel på min bil, dvs fläkten går inte alls. Mkt trist då jag bytte fläktmotstånd på min fd E34 525 och trodde att E39 skulle vara bättre.

Hur som helst, i sommar var det vid något tillfälle så att fläkten inte gick. Nu verkar den ha sagt upp sig helt. Effektsteget som nämns, är det samma sak som motsåndet eller pratar vi skilda saker? För i detta fallet går ju inte fläkten ens på Maxläget.

freki,
Har det lösta sig för dig?

/vince           IP: ...[.21.126]
Antal inlägg21.594 st
Postad/Inlagd2004-11-07 18:51
325Ci-2003/04 Safirsvart
318T-2002 Japanröd.
BMWCS 04247
Det har många namn, men det är "samma" pryttel som åsyftas är ju inget "motstånd" på utan fläktslutsteg men kärt barn har många namn.
Bra slutsteglänk :))
[LÄNK]

///MVH Hasso
[LÄNK]           IP: ...[0.52.76]
Antal inlägg15.712 st
Postad/Inlagd2004-11-07 20:03
328 iA Touring -13
Tänk så här: Om bilen har manuell AC eller ingen AC och fläktreglaget är av typ med ett antal fasta steg så har du ett motstånd med motsvarande antal uttag (minus ett). På dessa modeller är det inte ovanligt att motståndet går sönder, t.ex brinner av eller lossar i sina anslutningar pga värmen.
På högsta fart är ingen del av motståndet inkopplad, därför brukar fläkten funka på högsta läget vid fel i bilar med fläktmotstånd.
På bilar med automatisk klima skall ju fläkten styras elektroniskt (steglöst), därför sitter ett effektsteg som reglerar fläktmotorn.
Fel i dessa kan vara totalt avbrott, fläkten snurrar inte alls, glappande fel, fläkten går ibland, oftast är kontakten till effektsteget då bränd och kan ev. gå att reparera. Slutligen kan det bli kortis i effektstegets transistor, då går fläkten på fullt alltid, även med bilen frånslagen. Fel i styrningen till effektsteget förekommer också naturligtvis, isf hjälper inte byte av effektsteg.

Det förekom även tidigare i sällsynta fall bilar som hade både reglermotstånd OCH effektsteg, dock har jag inte sett detta på nån BMW-modell
Ofta (men inte alltid) väljer biltillverkaren att montera motsånd eller effektsteg inne i fläktens luftkanal för kylningen skull. Om fläktmotorns lager nyper fast efter lång och trogen tjänst så drar dels motorn mycket ström, dels blir det ingen kylning och motorns reglersteg bränner ihop, det blir ett dubbelfel.

FP           IP: ...[.222.83]
Antal inlägg216 st
Postad/Inlagd2004-11-08 12:40
M3 -04
Tack för era förtydliganden.
Imorse funkade fläkten igen så jag misstänker att det är fläktslutsteget som börjat att bråka.

Hasso,
Suverän länk, tack så mycket.

/Vince           IP: ...[2.63.82]
Antal inlägg747 st
Postad/Inlagd2004-12-17 23:15
540iM E39 6vxl Kompressor
Tack alla för all toppenhjälp med olika problem gällande BMW.

Min fläkt la av förra helgen och efter den oerhört lätta söknngen "kupefläkt" på 5 serie så fann jag denna tråd.

Nu är effektsteget bytt och fläkten fungerar toppen på alla vis!

Det hjälper dock mycket för att komma åt om man tar bort plastbiten som sitter under handskfacket. Den är bara att dra rakt bakåt.

MVH
/Jonas
BMW CS #5871           IP: ...[.109.12]
Antal inlägg16 st
Postad/Inlagd2005-06-08 07:08
528i -97
Grymt bra sida. Har nu bytt effektsteg med lyckat resultat efter att ha letat lite på detta forum. Man kan inte vara annat än nöjd med Autopower och dess medlemmar. Tack!           IP: ...[1.20.91]
Antal inlägg11 st
Postad/Inlagd2006-01-20 12:21
528iAT -98
Nu har min fläkt också lagt av tvärt igår och är stendöd.. displayen visar att den blåser men inte en vindpust här heller.. Vilken säkring är det egentligen som hör till kupefläkten? Jag hittar inte den på listan?

Jag har beställt ett effektsteg från bmw idag å ska byta den nästa vecka så får man väl se om det blir bättre!           IP: ...[.197.68]
Antal inlägg11 st
Postad/Inlagd2006-01-25 17:50
528iAT -98
Så nu har jag bytt effektsteget och fläkten funkar som den ska igen... Gissa om det var skönt när jag vred på tändningen och den funkade.. Trist om det vart nått annat fel som hade blivit dyrare =)           IP: ...[.197.68]
Antal inlägg22 st
Postad/Inlagd2006-01-25 21:21
535 IA E 39 -97
har samma problem på min 535ia e39 har inte fungerat på en bra tag kom igång igen när jag satte på vänster 23,5grader o hö 27,5 och nu kommer den igång alltid men var inne på BMR i Malmö för undersökning och resultatet blev ny fläktmotstånd 720kr kostar den och att dom skulle montera inkl fläktmotståndet kalaset blev 1250kr kom undan billigt trodde att självaste fläkten var kasst

IP: ...[7.94.93]
Antal inlägg123 st
Postad/Inlagd2006-02-06 14:09
523i Sedan -00
M-sport
tack för en suveränt bra sida.

Vem behöver reperationshandbok när denna sida finns.

Fläkten i min bil la av och så funkade den igen , den höll på så i ca en vecka innan den var helt död

Jag hittade lite trådar om detta på denna sida och kom fram till att det troligtsvis var Fläktslutsteget och det var det så nu funkar fläkten.

(Det gamla Fläktslutsteget satt rätt hårt fast)

Kostnad 805kr på BMW gbg           IP: ...[.152.13]
Antal inlägg431 st
Postad/Inlagd2006-02-14 17:04
E70 X5 35sd -08
Hmm, min fläkt dog härom dagen på samma sätt.

Har lite svårt att få loss fläktsteget från sin infästning, kabeln är lös och jag skulle ju kunna sätta fast det nya vid sidan av, men jag misstänker att det sitter en kylkanal innanför den ordinarie infästningen. Man vill ju inte att det nya skall gå sönder av överhettning.

Så min fråga är, hur man får loss steget? Drar man med en stor tång rakt bakåt eller sitter det någon spärr?

6a - för det är du värd           IP: ...[160.180]
Antal inlägg1.449 st
Postad/Inlagd2006-02-14 17:07
F11 -14
Hej, det sitter någon typ av spärr som måste tryckas åt sidan, har du en digitalkamera så kan du ju stoppa in och ta ett kort så ser du. Jag fick väldigt blodiga händer innan mitt as var borta och den nya på plats.           IP: ...[.226.26]
Antal inlägg747 st
Postad/Inlagd2006-02-14 17:09
540iM E39 6vxl Kompressor
Det sitter en hake som håller fast effektslutsteget.
Se de nedre två bilderna(scrolla längst ned): [LÄNK]

Det är lite trångt att hålla denna hake borta samtidigt som man drar i slutsteget, men det går. :)

MVH
/Jonas
BMW CS #5871
Min pärla: [LÄNK]           IP: ...[244.101]
Antal inlägg431 st
Postad/Inlagd2006-02-14 17:25
E70 X5 35sd -08
Aaah, vad fint, mektipset borde eventuellt uppdateras att det finns en hake.

=)

Tack för info.

6a - för det är du värd           IP: ...[160.180]
Antal inlägg18 st
Postad/Inlagd2006-05-30 18:57
530i Touring M-sport -06
Japp, bara att tacka för det fina mektipset! Nu blåser det så fint igen.....           IP: ...[225.118]
Antal inlägg2 st
Postad/Inlagd2009-09-23 22:45
bmw 523 -97
TACK SOM FAN JAG GICK RAKT PÅ PROBLEMET OCH DE HJÄLPTE ATT JUKKA LITE PÅ KABLARNA SEN GICK FLÄCKTEN FÖR MIG IAF, TACK TACK TACK           IP: ...[9.81.25]
Antal inlägg160 st
Postad/Inlagd2009-09-29 21:22
750ia-95
Samma här lite lirk i sladdarna så funkar den ett tag.
Till nästa gupp i gatan, kontakten glappar vad gör man?
Funkar någon dag i bästa fall!
Testat skrapa lite även 5x56.
Tacksam för tips!
          IP: ...[5.70.67]
Sida: 1 2 3 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2014 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 320i cab  -88
Pris: 27.000:-

BMW 328i  -99
Pris: 26.000:-

BMW 523i  -97
Pris: 6.000:-

BMW 525D E61 Touring  -06