Kapitel 2 - Bilarna i Tyskland

Skicket på bilarna i Tyskland
Generellt sett är en välskött tysk bil alltid i bättre skick än en välskött svensksåld bil med samma mätarställning och ålder. Detta beror på att tyskarna sköter sina bilar med en annan stolthet än vi svenskar. Vi snålar på allt möjligt, från regummerade däck till biltemabromsklossar. En tysk som vet att han måste bromsa från 160 km/h till 0 minst tre gånger på väg hem från jobbet, skulle naturligtvis aldrig snåla på säkerhetsdetaljer som vi svenskar gör! Dessutom är tyska vägar jämnare samtidigt som bilarna körs som de är avsedda att köras. Detta gör att chassi och bromsar oftast är i mycket bra skick.

BMW Niederlassung HamburgDe bilar som vi svenskar oftast importerar från Tyskland är större motorstarka bilmodeller. Den typen av bilar går i snitt längre per år i Tyskland än vad motsvarande bil i Sverige gör (2500 mil/år istället för 1500 mil/år). Det gör att de extrema långmilarna är mycket vanligare i Tyskland än i Sverige. Exempelvis är det inte ovanligt att bilar går 10.000 mil/år, något som i Sverige är otänkbart på allt annat än taxibilar. En två år gammal bil som gått 20000 mil i Tyskland är nästan i skick som en svensksåld 5000-milare vid en jämförelse av stenskott, småskador och inredningsslitage.

Långmil eller kortmil?
Kortmilade bilar är dyra i Sverige, men de är faktiskt ännu dyrare i Tyskland. Generellt lönar det sig inte att importera kortmilare från Tyskland, även om undantag från den regeln naturligtvis finns. Det som lönar sig bäst att importera är välutrustade bilar som har rullat längre än snittet 2500 mil/år, då dessa sjunker fortare i Tyskland än i Sverige. Det gör också att nyimporterade kortmilare i Sverige med väldigt attraktiva priser efter en noggrannare kontroll oftast visar sig vara fifflade.

Rost och korrosion
Trots att det används salt i Tyskland också används det mindre än i Sverige, alternativt om saltet är mindre aggresivt än det svenska. Bilarna är mycket mer välbehållna avseende korrosion än svensksålda bilar. Rost är sällsynt, förutom på bilar med dåligt reparerade krockskador. Detta gäller naturligtvis också bromsok, avgassystem och resten av underredet. Framför allt går det att se skillnad på bilar med aluminiumdetaljer i chassit, då aluminiumet inte ärgar som det gör i Sverige. Ett typiskt exempel är korroderade AC-kondensorer, en jättedyr och vanlig reparation på svensksålda bilar som är ovanlig på tyska importbilar.

Krockskador
Bilar krockar hela tiden, både i Sverige och i Tyskland. Skillnaden är att tyskarna är tvungna enligt lag att berätta om bilen varit krockad tidigare, vilket vi svenskar inte är. Därför verkar det som att många tyska bilar varit krockade. Att en bil har varit krockad behöver absolut inte betyda att den är sämre än en icke krockskadad bil. Allt hänger på hur bra den är reparerad! Det finns gott om bilar som har varit rejält krockskadade, utan att det över huvud taget har märkts på dem. Det finns faktiskt fördelar, som att det finns kryssmått vilket verkligen bekräftar att bilen är rak, kanske till och med rakare än när den lämnade fabriken som ny!

Problemet är alla dåligt reparerade krockskador som finns. Dessa är verkligen livsfarliga för ekonomin! Därför är det viktigt att reparationen är dokumenterad på något sätt, genom kvitton, bilder eller dokumentation på hjulinställning. Det absolut viktigaste är att det inte syns! En reparation får aldrig synas på något sätt! Om något är så dåligt gjort att det syns utifrån, kan man vara absolut säker på att det som inte syns också är dåligt gjort!

Många köpare blir oroliga om bilen är omlackad, helt eller delvis. Är arbetet bara bra utfört är detta inget problem. Det beror oftast på att tyska bilhandlare är vansinnnigt petiga med hur bilarna inne i hallen ser ut. Därför kan en två år gammal bil vara i stort sett helt omlackerad, endast beroende på smårepor och dörröppningsbucklor! Något som vi i Sverige aldrig skulle lacka om en bil för. Det syns på kvalitén på bilarna när man går runt hos en märkeshandlare. De är verkligen i nyskick!

BMW M3 E36Pris kontra skick
Vi svenskar har en förmåga att kolla väldigt mycket på inköpspris när vi köper en begagnad bil, många gånger mer än på skicket! I Tyskland är det verkligen så att köparen får precis det han betalar för. De billigaste bilarna är med extremt få undantag bilar som antingen är krockskadade (dåligt reparerade!), har tveksam mätarställning, har allvarliga fel eller bara är i allmänt dåligt skick. Naturligtvis finns det, liksom i Sverige, riktiga klipp, men att tro att du som oerfaren svensk ska kunna åka till Tyskland och hitta just det klippet är bara naivt!!! Var hellre beredd att betala lite mer och verkligen få en bil som är i bra skick.

Många är oroliga för att åka till Tyskland och köpa bil, oftast på grund av att man tror risken att bli lurad är större i Tyskland än i Sverige. I dagens läge är det precis tvärt om! Uppskattningsvis så sker fusk med mätarställning till 90 % hos den svenske importören och endast i resterande 10 % av fallen hos oseriösa exporthandlare i Tyskland, trots att många köpare skulle gissa på tvärt om! Även de sista 10 procenten går att skydda sig mot, men problemet är oftast att man som köpare inte vill veta att bilen har manipulerad mätarställning. I dessa fall handlar det om avancerat självbedrägeri, vilket brukar bli väldigt dyrt. För att undvika detta gäller det att vara förberedd, noggrann och försiktig.

Köp via exporthandlare
Det finns bra och dåliga handlare i Tyskland, liksom i Sverige. De farligaste köpen i Tyskland gör man hos uttalade exporthandlare, eftersom de vet att kunden oftast inte kommer tillbaka. Deras kunder är vanligtvis lika oseriösa importörer, som i sin tur lurar inget ont anande svenskar. Oftast känns dessa exporthandlare igen på sjabbiga kontor, vimplar och glitter överallt samt att bilarna står utomhus. Ett annat kännetecken är att de annonserar bilarna ”netto”, dvs utan moms, vilket gör att de endast vänder sig till utländska köpare.

Köp via oberoende handlare
Bland de märkesoberoende bilhandlarna finns hela spektrat från exporthandlarna som nämns ovan, till handlare som verkligen är måna om att upprätthålla en seriös relation med kunden. AutoPower har gjort flera bra köp hos mindre handlare, men även några riktigt dåliga. Lite erfarenhet kan vara bra när det gäller att redan på annonsstadiet skilja agnarna från vetet. Att handlaren står bakom firman med namn kan upplevas som positivt (På Mobile kan det hittas på handlarens hemsida, klicka på "Impressum", titta vid "Alleininhaber"). En annan fördel är om firman har funnits några år, vilket kan stå på handlarens sida på tex Mobile. En riktig bilhall ger också ett seriösare intryck. Titta sedan igenom utbudet av bilar (klicka på "Fahrzeuge") för att få ett intryck av vilken typ av handlare det rör sig om. Ett stort begagnatlager med nyare och fräscha bilar tyder på att firman är stabil och välmående, medan ett fåtal bilar i den lägre prisklassen kan tyda på det omvända. En seriös handlare brukar utan vidare hjälpa till med exportregistreringen, ordna försäkring och skyltar.

Köp av privatperson
Liksom i Sverige går det att handla både privat och via handlare i Tyskland, även som svensk. Priserna skiljer mellan privat och handlare, precis som i Sverige. Prisskillnaden beror främst på att köparen har sämre skydd vid privataffär, då garantierna är minst sagt omfattande vid köp från en tysk bilfirma. Vid privataffär får köparen också räkna med att utföra skylt- och försäkringsproceduren själv (beskrivs i senare kapitel). Det kan även var känsligt om privatsäljaren måste ta ledigt från sitt arbete, vilket inte alls är populärt hos tyskarna. För att sammanfatta är det något krångligare och riskablare att köpa bil privat i Tyskland, men samtidigt något billigare. Kanske inget att rekommendera vid första bilimporten, utan vänta med privatköp tills importproceduren både i Tyskland och Sverige känns välbekant.

B&K Alles KlarKöp via märkeshandlare
De säkraste affärerna gör man hos märkeshandlare, vilket inte innebär att man måste köpa sin BMW hos en BMW-återförsäljare! Oftast är det bättre priser på inbytesbilar hos en annan märkeshandlare. BMW i Tyskland är mycket bra att göra affärer med. De flesta som köper BMW hos auktoriserade BMW-återförsäljare blir mycket nöjda med affären, och eventuella problem hanteras oftast av den utmärkta begagnatgarantin som ingår. BMW-återförsäljarna prutar i och för sig sällan, men är å andra sidan ärliga när de beskriver skicket på bilen. De berättar alltid om bilen varit krockad, samt i många fall precis vad som byttes ut och vad reparationen kostade. Att köpa osett brukar inte heller ge några större överraskningar, oftast ser bilen bättre ut än förväntat. Men samtidigt är det en risk att köpa begagnad bil, och även hos BMW måste köparen naturligtvis kritiskt granska bilen och affären.

Seriösa tyska handlare bruka tillåta att köparen lånar bilen och utför ett test hos en TüV-station, vilket motsvarar en enklare M-test. De utför en opartisk bedömning av bilen, innefattande bland annat kontroll av hjullager, bussningar, emissionsmätning osv. De kontrollerar även lackens tjocklek för att på så sätt se om bilen varit omlackerad eller krockskadad. Köparen får då även en värdering av bilen samt en kostnadskalkyl på de fel som eventuellt finns.

Varning för bedrägeri!
Många personer som letar bil hittar bilar som säljs onormalt billigt på de stora tyska annons-sajterna. Det du som köpare troligen har hittat då är den nya typen av ”nigeria-brev”, dvs det är rena bluffannonser bara införda för att lura dig. Oftast handlar det om bilar som står i andra länder, och som sedan ska skickas med DHL eller någon annan fraktfirma direkt hem till dig. Det enda de vill är att du ska sätta in en handpenning på Western Union, eller föra över pengar på något annat sätt som inte går att spåra. Tänk på att det här är organiserad brottslighet, som har förhållandevis stora resurser, vilket gör att upplägget kan upplevas som trovärdigt för en okunnig bilköpare. Bland annat har de byggt upp hemsidor som liknar DHL:s egen!

Det finns också andra förslagna bedrägeriformer. En historia som vandrar runt (dock utan belägg för att vara sann) rör en svensk bilköpare som gjorde sitt livs klipp nere i Tyskland. När affären var klar ville säljaren bjuda svensken på lunch. Efter lunchen ursäktade sig säljaren med att han var tvungen att åka, och lämnade svensken. Säljaren gick då rakt ut till bilen, startade den med en extranyckel och åkte iväg med brief, kvitton och all dokumentation om köpet, som svensken inget ont anande hade lämnat i handskfacket! Där satt svensken utan varken bil eller pengar, och hade ingen dokumentation som visade att han ens hade köpt bilen.

Det finns flera andra typer av bedrägerier i samband med bilköp och bilfärsäljning, och det kommer nya sätt att lura köpare hela tiden. Grundregeln måste vara att om något verkar för bra för att vara sant så är det sällan sant! Bruka ditt sunda förnuft, och granska annonser och annonsörer kritiskt. Varför skulle de sälja en bil tiotusentals kronor billigare än vad en märkeshandlare skulle köpa in den för?

Rådet vi på Autopower lämnar är att ALDRIG betala bilen eller betala handpenning i förskott! Det ENDA undantaget är när du litar blint på säljaren. De flesta seriösa tyska firmorna kräver inte heller att du betalar handpenning för att hålla bilen, utan det räcker med ett underskrivet kontrakt som du faxar ner till dem. Däremot kräver de handpenning om du vill ha bilen exportregistrerad och färdig när du kommer ner till Tyskland, beroende på att det innebär väldigt mycket jobb för dem om de måste häva exportregistreringen.

Det är väldigt viktigt att hela tiden granska affären med kritiska ögon. Vet du att du är dålig på det, ta med en kompis som har som enda uppgift att gnälla och ifrågasätta!

Mehr AutomobileTysk moms
Vi i Sverige betalar i dagsläget en av världens högsta mervärdesskatter (moms) med våra 25%, dvs av alla varor vi köper tar staten ut 20 % i skatt. I Tyskland är momsen 19 % och kallas för "Mehrwärdessteuer", vilket förkortas "Mwst". Som svensk privatperson ska du alltid betala momsen i Tyskland. Köper du bilen privat, eller om någon privatperson tidigare ägt bilen, är den en så kallad § (paragraf) 25-bil. Då finns, liksom i Sverige, ingen moms att betala.

Var i Tyskland?
Geografiskt finns det stora skillnader på bilutbudet i Tyskland. Mycket generellt går det att säga att lyxbilar är dyrare och sämre ju längre norrut man letar. Detta beror på alla skandinaver, ryssar, polacker osv som köper bilar runt Hamburg, samtidigt som lyxigare bilar är vanligare söderut. Spanjorer, italienare och fransmän köper oftast billigare dieselbilar, vilket gör att sydtyskland är dammsugna på dessa samtidigt som småbilar är vanligare i norra Tyskland. Generellt sett finns de finaste bilarna till bäst priser från mitten av Tyskland och söderut.

Kommer jag att hitta min drömbil?
Chansen att hitta drömbilen beror på ambitionsnivån. Att begränsa urvalet redan innan man åker ner är farligt. Exempelvis att inrikta sig på en specifik modell med väldigt lång kravlista på utrustning kan ställa till problem på plats i Tyskland. Utbudet är stort, men inte så stort att det står drivor med just den specifika modellen hos varenda handlare. Det går helt enkelt inte att räkna med att hitta just den speciella bilen, utan risken är att resan hem går utan bil.

Den bästa inställningen är att inte låsa sig vid en specifik bil, utan att exempelvis leta i ett bredare urval, och kanske väga upp högre miltal med mer utrustning, eller tvärt om. Då står det med största sannolikhet en ny bil i garaget en vecka senare!


Kapitel 3: Vilket betalningssätt är bäst?  arrow

Publicerad 2007-08-28 15:44. Uppdaterad 2007-08-28 15:48.
Copyright © 1997 - 2017 www.AutoPower.se


Annonser